Aihe: Millä soitat 20 vuoden päästä? Tuumailua vahvistimista.
1 2 3 4 5 6 7
GrooverMan
20.06.2012 14:49:00
Uskon että nostalgiasyistä edelleen on osittain samaa kamaa käytössä kuin tänä päivänä, mutta eiköhän sillon rinnalla ole joku mallintavakin. Viimeistään 10 vuoden päästä ollaan tilanteessa jossa mallintava mallintaa käytännössä 100%:sti putkivahvistinta, ja vielä useampaa erilaista, myös pienellä volumella.

Saattaa muuten olla niinkin, että tietokoneella pyörii mallinnussofta josta sit tarpeen mukaan syötetään joko PA:han tai johonkin erilliseen pönttöön. Tiedän kiipparisteja jotka nykyään toimivat näin, midi kiippari -> läppäri -> jostain ulos.
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
mattim
20.06.2012 16:04:40 (muokattu 20.06.2012 16:04:56)

GrooverMan: Saattaa muuten olla niinkin, että tietokoneella pyörii mallinnussofta josta sit tarpeen mukaan syötetään joko PA:han tai johonkin erilliseen pönttöön. Tiedän kiipparisteja jotka nykyään toimivat näin, midi kiippari -> läppäri -> jostain ulos.

Suurinpiirtein näin se menee jo nykyään aika monesti kitaroidenkin osalta.
jarmo vh
20.06.2012 22:53:31
Helppoa vastata, soitan Hiwattilla. Aivan sama vaikka saman soundin saisi mallintavista kyberlaseista.
Vahinko ei tule kallo keulassa.
Terry Pantheras
20.06.2012 23:02:02
20 vuoden päästä kaikki soittavat narubassoa ja rotansuolibanjoa mutakuopissa ja lähtevät ryöstämään naapurimutakuoppaa kivin ja kepein.

Itse käytän SLO:tani pilkkijakkarana toivoen, että ois taas sähköä.
Höpsis!
aristoteles666
21.06.2012 01:52:30

Ziggy Bubba: Käyttöliittymät ovat yhä muuten selkeästi huonompia ainakin näissä mallintajissa kuin esikuvissaan, mutta se johtuukiin tuosta "kaikkea niimmaanpirusti" -mentaliteetista. Ehkä nekin ovat kohta iLaitteiden tapaan jopa miellyttäviä käyttää.

:)

Yamahan DG vahvistimissa on itse asiassa parempi kuin missään, kaikki on samoilla potikoilla kuin missä tahansa vahvistimessa, paitsi että saat ne muistiin, ja moottorit pyöräyttävät ne seuraavan kerran samaa soundia halutessasi täsmälleen samaan kohtaan.
hakkaa minkä vahvistimen tahansa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
PIM
21.06.2012 08:12:36 (muokattu 21.06.2012 08:16:44)
aristoteles666: Yamahan DG vahvistimissa on itse asiassa parempi kuin missään, kaikki on samoilla potikoilla kuin missä tahansa vahvistimessa, paitsi että saat ne muistiin, ja moottorit pyöräyttävät ne seuraavan kerran samaa soundia halutessasi täsmälleen samaan kohtaan.
hakkaa minkä vahvistimen tahansa.

Niinpä, ja mitäpä tuohon muuta lisäämään, kuin että kyseisistä vahvistimista löytyy mallinnustekniikkaa 15 vuoden takaa. Ainoa miinus niissä on paino, jota mun DG100-212:ssa on 30kg.

Tässä muuten on helkkarin hyvä esimerkki siitä, miten selvästi huompi teknologia usein voittaa "formaattisodan", kun taustalla on tarpeeksi mainosmarkkoja. On suoraan sanoen käsittämätöntä minkälaisen karhunpalveluksen mallinnusteknologialle ja ennen kaikkea sen maineelle Line6:n halvat Podit tekivät aikanaan, vaikka samaan aikaan markkinoilla oli paljon kehittyneempääkin mallinnusteknologiaa, jota sen valmistaja ei jostain syystä katsonut aiheelliseksi mainostaa.
phiit
21.06.2012 09:58:02
PIM: No vaikka joku asia onnistuisikin niin ei se tarkoita sitä että niin kannattaa tehdä tai ettei parempiakin tapoja ole tehdä jotain. Itsekin kokeilin IPod Touchilla ja Peavey AmpLinkillä + n. kpl eri mallinnussoftia hetken aikaa, mutta päädyin sitten ostamaan kuitenkin Bossin BR-80:n koska se toimii kuten on mainostettu.

..pointtihan olikin, että nuo mallinnokset kehittyy aika vauhdilla ja saahan esim iOS:lle jo Line6 Pod 2:n softana.. ettei sillä enää ole kohta mitään merkitystä mikä alusta sitä mallinnosta pyörittää. Ei sillä, itsekin käytän Zoomin uusia pedaaleita aktiivisesti ja olen enemmänkuin tyytyväinen ja muutenkin kannatan mallinnoksia enemmänkuin "putkipuritismia" :)
Laulava Kylätohtori
21.06.2012 10:08:41
Osa kannattaa aitoja putkivehkeitä ja osa uusinta mallinnustekniikkaa - niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Ei se mihinkään muutu. Samalla tavalla sitä kinataan 20 vuodenkin kuluttua, mikä on parempi ja mikä huonompi, eikä konsensusta tule löytymään sen enempää huomenna kuin sadan vuoden kuluttua.

Itse haluan pitää soittimet soittimina ja tietokoneet tietokoneena. Ei vain kiinnosta alkaa aina säätämään tietokoneella, kun aletaan soittamaan. Toisaalta en tarvitse 1000 eri saundia ja 200 eri efektiä, joten mallintavalla "jossa on kaikki saundit ja efektit" ei ole minulle mitään annettavaa. Se ei tuo mitään lisäarvoa, vaan ennemminkin loputon säätäminen turhauttaa ja vituttaa...

Minulle näin ja jollain muulle taas juuri toisinpäin. Kumpikaan tyyli ei ole sen enempää oikea tai väärä. Mikään ei muutu, väittely jatkukoon....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. - Trying is the first step towards failure.
phiit
21.06.2012 10:35:21
Laulava Kylätohtori:

Itse haluan pitää soittimet soittimina ja tietokoneet tietokoneena. .

Vain akustiset soittimet on soittimia, ei niihin sähköä saa sotkea ;)
jhlamm
21.06.2012 11:44:08
Itse uskoin, että yksi saundi riittää komeasti lopun elämää kunhan se on riittävän hyvä. Tosin nyt kun on hieman paremmat vermeet (vieläkin melko kehnot eli mesaa odotellesssa) niin toivookin jotain erilaista soundilta. Kyllä se sama vanha runttaus saundi vielä miellyttää, mutta tilalle olisi kiva saada jotain rockimpaa tai jopa helisevän kliiniä jossain kohtaa. Toivottavasti ei tule enempää mielihaluja. Ehkä vanhuus tekee minusta lällyn.

Itsellä tosiaan toivonmukaan on 20v päästä tuo Markin V ja joku heviseiväs ilman rumaa muotoilua. Tosin tähän vaaditaan paljon aikaa ja rahaa ja toivoa ettei markille tule kilpailijaa...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
s8na
21.06.2012 11:51:07 (muokattu 21.06.2012 11:53:29)

Mä ostin Rockerverbin vähän sillä ajatuksella et siitä lähtis kaikki tarpeellinen puhtaista metalleihin, hiljaa ja kovaa. Kyllähän toi homma tuolla onnistuu. Toisaalta mitään yksittäisiä tontteja tuo ei hoida niin hyvin kuin alansa parhaat vahvarit. Mutta eiköhän tuon kanssa pysty olemaan ja enemmänhän tää homma on ainakin mulla noista sormista kiinni.

Jos muuten alkaa vahvarin perusärö tympimään niin kannattaa koittaa vaikkapa jotain mietoa futsia heittää siihen päälle antamaan vähän luonnetta.
GrooverMan
21.06.2012 11:56:10
Laulava Kylätohtori: Osa kannattaa aitoja putkivehkeitä ja osa uusinta mallinnustekniikkaa - niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Ei se mihinkään muutu. Samalla tavalla sitä kinataan 20 vuodenkin kuluttua, mikä on parempi ja mikä huonompi, eikä konsensusta tule löytymään sen enempää huomenna kuin sadan vuoden kuluttua.

Mä luulen että mallintavat kuitenkin kehittyvät pisteeseen jossa saundieroa putkivahvistimiin ei ole, joten kinaamisen aihe tod näk. muuttuu. Ehkä se pyörii sit enemmän sen mojon ympärillä.
kimurantti1
21.06.2012 12:05:12 (muokattu 21.06.2012 12:17:39)
Mä näkisin myös, että mallintavat ja vastaavat systeemit tulee lisääntymään ainakin keikkailussa. Mulla on tarjota pari syytä:

1) Rahtikustannukset
2) In-Ear-monitorointi

Kamojen roudaaminen ympäriinsä on koko ajan kalliimpaa. Varsinkin lentorahdin hinnat alkavat olla sellaisia, että jääkaappiräkkien ja parikin eri vahvistinta sisältävien rigien lennättäminen paikasta toiseen on utopiaa keskisuurenkin luokan artisteille, jos halutaan että keikkakustannukset pysyy kohtuullisina.

In-Ear-monitorointi on koko ajan yleistynyt, laulajilla ja laulaja-kitaristeilla etupäässä, mutta myös muilla soittajilla. Monet kitaristit tietty haluaisi kuunnella kitarasoundia suoraan kaapista koska siinä on useimpien mielestä paras ja autenttisin "response" (kun en suoraan vastaavaa suomalaista sanaa keksinyt). Useimmiten kuitenkin hyvä ja selkeä livesoundi, sekä yleisöön että lavalle, saadaan kun lavavolume ei ole tolkuton. 100 wattiset vahvistimet ja 4x12-kaapit keksittiin aikana, jolloin ei ollut samanlaisia PA:ita kuin nykyään - yleisökin kuuli kitaran suoraan kaapeista. Kyllähän 100w nuppi/4x12-stäkki hyvältä kuulostaa luukutettuna, mutta se on aika absurdia nykypäivänä ja varsinkin pienemmissä keikkapaikoissa.

In-Ear-monitoroinnilla voidaan kiertää iso osa livebändin monitorointiongelmista, kuten kierrot, monitorien vuotaminen laulumikkeihin ja mahdollisesti yleisöön, infernaalinen lavamökä. Siinä vaiheessa kun vahvistin mikitetään, ajetaan pöytään ja syötetään takaisin kitaristille nappeihin tai kulmaan, alkaa olla hyvin vähän merkitystä sillä, tuleeko soundi mallintavasta vai putkivahvistimesta. Signaalin ottamisessa suoraan linjaan on myös omat etunsa: useimmat kierto-ongelmat häviää, soundcheck nopeutuu kun ei tarvitse hakea mikin paikkaa ja saadaan aina sama valmiiksi säädetty soundi linjaan. Toki tila-akustiikka keikkapaikoilla muuttuu, mutta sille kitaristi itse ei pysty tekemään tietenkään mitään, vaan homman toimivuus on enemmän miksaajan harteilla, joka voi tarvittaessa virittää PA:n uusiksi tilan vaatimalla tavalla.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
phiit
21.06.2012 12:24:09
GrooverMan: Mä luulen että mallintavat kuitenkin kehittyvät pisteeseen jossa saundieroa putkivahvistimiin ei ole, joten kinaamisen aihe tod näk. muuttuu. Ehkä se pyörii sit enemmän sen mojon ympärillä.

kyllähän ne on jo siinä pisteessä ettei varsinkaan yleisössä perustallaajalla ole mitään hajua soitatko jollai vintage putkivermeellä vai 20e mallintavalla.. soittajahan sen tietty tuntee millä soittaa muttei se kohdeyleisö
GrooverMan
21.06.2012 12:47:23
phiit: kyllähän ne on jo siinä pisteessä ettei varsinkaan yleisössä perustallaajalla ole mitään hajua soitatko jollai vintage putkivermeellä vai 20e mallintavalla.. soittajahan sen tietty tuntee millä soittaa muttei se kohdeyleisö

No joo, mutta oma soittokokemus ja tuntuma lienee aika oleellisessa osassa kamoja valittaessa. Yleisössä on myös valveutuneempaa porukkaa.

Lisäksi mä uskon että vaikka se perustallaaja ei sinänsä erota niitä toisistaan, saattaa se yleinen kokemus esim. jostain keikasta olla upeampi/nostattavampi/stydimpi/tiesmitä jos lavalta tuuttaa ns. aito asia.

Samalla tavallahan vois ajatella ettei jonkun bändin levyllä ole mitään väliä miten se on äänitetty ku ei se perusjamppa kuitenkaan kuule niiden mikrofonien ja etuasteiden eroa, oli sitten Neumannia tai Behringeriä. Kyl se sit kuitenkin sellaisena kokonaisvaltaisena kokemuksena välittyy siinäkin.
phiit
21.06.2012 12:49:05 (muokattu 21.06.2012 12:49:54)
GrooverMan:
Samalla tavallahan vois ajatella ettei jonkun bändin levyllä ole mitään väliä miten se on äänitetty ku ei se perusjamppa kuitenkaan kuule niiden mikrofonien ja etuasteiden eroa, oli sitten Neumannia tai Behringeriä. Kyl se sit kuitenkin sellaisena kokonaisvaltaisena kokemuksena välittyy siinäkin.

Olen kyllä 100% erimieltä.. mutta kukin tyylillään. Tärkeintähän on se mitä tehdään eikä se millä tehdään ja Behringeriä on muuten aikas turha mollata tänä päivänä ;)
GrooverMan
21.06.2012 12:54:19
phiit: Olen kyllä 100% erimieltä.. mutta kukin tyylillään. Tärkeintähän on se mitä tehdään eikä se millä tehdään ja Behringeriä on muuten aikas turha mollata tänä päivänä ;)

Onhan se aika pitkälle mielipidekysymys, eli ollaan vaan eri mieltä. Siitä oon samaa mieltä että tärkeintä on mitä tehdään, ei millä tehdään, mutta on muitakin aspekteja tohon asiaan, kuten ne kamat joilla tehdään.

Mä en mollaa Behringeriä, mutta sekä Neumannin että Behringerin mikkejä käyttäneenä totean, että vesissä on eroa kuten viineissä.
PIM
21.06.2012 12:56:21 (muokattu 21.06.2012 12:56:31)
phiit: ..pointtihan olikin, että nuo mallinnokset kehittyy aika vauhdilla ja saahan esim iOS:lle jo Line6 Pod 2:n softana.. ettei sillä enää ole kohta mitään merkitystä mikä alusta sitä mallinnosta pyörittää. Ei sillä, itsekin käytän Zoomin uusia pedaaleita aktiivisesti ja olen enemmänkuin tyytyväinen ja muutenkin kannatan mallinnoksia enemmänkuin "putkipuritismia" :)

Mallinnokset ei ole mun mielestä kehittynyt yhtään mihinkään sitten 90-luvun Yamahan DG sarjan;) Ja iPhonen kuulokeliitännän kautta toimivat ratkaisut on aivan järkyttävän huonoja, mutta Apogeen Jamista ja muista vastaavista (kai niitä nyt jo on olemassa?) ei ole kokemuksia,
phiit
21.06.2012 13:07:39
PIM: Mallinnokset ei ole mun mielestä kehittynyt yhtään mihinkään sitten 90-luvun Yamahan DG sarjan;) Ja iPhonen kuulokeliitännän kautta toimivat ratkaisut on aivan järkyttävän huonoja, mutta Apogeen Jamista ja muista vastaavista (kai niitä nyt jo on olemassa?) ei ole kokemuksia,

No kuulokeliitännät nyt voi unohtaa :D tuo Line6:n mobilein käyttää tuota 30 pin connectoria ja tietty äänenlaatu on moitteeton, itseasiassa dynamiikkaa tuossa Line6:ssa on enemmän kuin Apogee jamissa, jostain löyty joku speksivertailu. Mutta mutta, pointti lienee jo selvä, tapoja on yhtä monia kuin ihmisiäkin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)