Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhaviiloista
1
rakinraato
01.06.2012 20:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes,
Näin varttuneemmalla iällä olen rohjennut näiden edullisten kitaroideni nauhat itse viilata. Tulos on ollut erinomainen, actionia en koskaan ole saanut paremmaksi itselleni, kuin nyt nauhat itse hiomalla. Ongelmaksi on muodostunut Jumbonauhojen kruunun hiominen Thomannin halpis nauhaviilalla. Kruunun pää tahtoo jäädä hieman liian leveäksi ja alkaa olla työlästä. Internetin ihmemaassa taitavat tekijät hiovat kolmioviilalla, en ole rohjennut.
 
Eli pitääkö viiloja olla useita ja millä köyhä hioo parhaiten. Nuorena oli joitain kapulaura ja hiomapaperivirityksiä, melko karkeaa jälkeä kuitenkin. Lähinnä taisin tehdä +12 nauhan pudotuksen tms. Ny kiinnostaisi työkalut.
 
s151669
01.06.2012 22:04:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rakinraato: Internetin ihmemaassa taitavat tekijät hiovat kolmioviilalla, en ole rohjennut.
 
No jos se on edes hehtaarilla, niin kolmioviilalla josta on smirglattu yksi reuna sileäksi ja mielellään vähän pyöristäen onnistuu helpostikin, jos on edes vähän vakaata kättä ja silmää. Ja musta tussi...
 
Stevemacilta saanee sitten hienompia virityksiä rahalla...
 
Antikitarasankari
rakinraato
01.06.2012 22:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: No jos se on edes hehtaarilla, niin kolmioviilalla josta on smirglattu yksi reuna sileäksi ja mielellään vähän pyöristäen onnistuu helpostikin, jos on edes vähän vakaata kättä ja silmää. Ja musta tussi...
 
Stevemacilta saanee sitten hienompia virityksiä rahalla...

Rahaa on aina vähän. Stewmac työkaluja voisin käyttää jos kitarat olisivat edes vähän arvokkaita. Hyviä näistä on tullut. Mustaa tussia olen käyttänyt, siitä näkee helposti kruunuun jäävän hieman ylimääräistä. Otelaudansuojalevy, se metallinen on naarmuttanut, siis teippaan laudan. Todella halpa vinkki, mikä sen suoran reunan tarkoitus viilassa on? Mitään ei siis tarvitsisi seuraavaan hiontaan ostaa.
 
okabass
02.06.2012 01:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rakinraato: Rahaa on aina vähän. Stewmac työkaluja voisin käyttää jos kitarat olisivat edes vähän arvokkaita. Hyviä näistä on tullut. Mustaa tussia olen käyttänyt, siitä näkee helposti kruunuun jäävän hieman ylimääräistä. Otelaudansuojalevy, se metallinen on naarmuttanut, siis teippaan laudan. Todella halpa vinkki, mikä sen suoran reunan tarkoitus viilassa on? Mitään ei siis tarvitsisi seuraavaan hiontaan ostaa.
 
Ostat josta biltemasta tms. kolmioviilan, ja pyöristät/pyöristytät terävät kulmat. Ne on hyvä vielä hioa sieiksi hiomakivellä, etteivät ne turhaan syö suojalevyä. Tuossa linkissä mallia (1602 tai 1603).
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … g/3-Corner_Fret_Dressing_Files.html
 
Tuossa suojalevy. Noita saa muistaakseni SP-elektroniikasta.
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … rds.html?actn=100101&xst=1&xsr=1600
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
okabass
02.06.2012 01:42:14 (muokattu 02.06.2012 10:13:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rakinraato: Rahaa on aina vähän. Stewmac työkaluja voisin käyttää jos kitarat olisivat edes vähän arvokkaita. Hyviä näistä on tullut. Mustaa tussia olen käyttänyt, siitä näkee helposti kruunuun jäävän hieman ylimääräistä. Otelaudansuojalevy, se metallinen on naarmuttanut, siis teippaan laudan. Todella halpa vinkki, mikä sen suoran reunan tarkoitus viilassa on? Mitään ei siis tarvitsisi seuraavaan hiontaan ostaa.
 
Ostat josta biltemasta tms. kolmioviilan, ja pyöristät/pyöristytät terävät kulmat. Ne on hyvä vielä hioa sieiksi hiomakivellä, etteivät ne turhaan syö suojalevyä. Tuossa linkissä mallia (1602 tai 1603).
Gibson kuulemma käytti/käyttää kolmioviilaa. Se on minusta parempi kuin uraviila, jos tarvitsee ottaa paljon ainetta pois nauhoista
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … g/3-Corner_Fret_Dressing_Files.html
 
Tuossa suojalevy. Noita saa muistaakseni SP-elektroniikasta.
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … rds.html?actn=100101&xst=1&xsr=1600
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
sartzan
02.06.2012 14:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tuossa suojalevy. Noita saa muistaakseni SP-elektroniikasta.
 
Viimeeksi nauhojen kanssa touhutessani tein kokeeksi tommosen suojalevyn juomatölkistä. Tuntui toimivan ihan hyvin omassa touhussa ainakin. Mikälie Rainbow-kokistölkki valikoitui teuraaksi, oli helppo tehdä kun matsku oli niin pehmeää, että siihen pystyi sakset. Yhdestä tölkistä tekee vaikka useamman.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Antti1
02.06.2012 14:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sartzan: Viimeeksi nauhojen kanssa touhutessani tein kokeeksi tommosen suojalevyn juomatölkistä. Tuntui toimivan ihan hyvin omassa touhussa ainakin. Mikälie Rainbow-kokistölkki valikoitui teuraaksi, oli helppo tehdä kun matsku oli niin pehmeää, että siihen pystyi sakset. Yhdestä tölkistä tekee vaikka useamman.
 
Jos sattuu olemaan joku tuttu töissä painossa, niin pienellä kinumisella saanee käytettyjä offset-peltejä vaikka materiaaliksi tuohon. Yhdestä levystä tekee vaikka myyntiin asti noita ja materiaali soveltunee käyttötarpeeseen erinomaisesti. Jos nyt siis oikein pihiksi haluaa ryhtyä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
okabass
02.06.2012 15:33:04 (muokattu 02.06.2012 15:34:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos sattuu olemaan joku tuttu töissä painossa, niin pienellä kinumisella saanee käytettyjä offset-peltejä vaikka materiaaliksi tuohon. Yhdestä levystä tekee vaikka myyntiin asti noita ja materiaali soveltunee käyttötarpeeseen erinomaisesti. Jos nyt siis oikein pihiksi haluaa ryhtyä.
 
Joo. Minäkin olen tehnyt noita mm. ohuesta MS- levystä. Tuossahan toimii melkein mikä tahansa ohut levy. Eikös tämä guru, Dan Erlewine, tehnyt niitä ikkunan säleverhosta. Tärkeää minusta on, että kolmioviilan kulmat tai särmät on siloitettu hyvin.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
rakinraato
03.06.2012 13:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Minäkin olen tehnyt noita mm. ohuesta MS- levystä. Tuossahan toimii melkein mikä tahansa ohut levy. Eikös tämä guru, Dan Erlewine, tehnyt niitä ikkunan säleverhosta. Tärkeää minusta on, että kolmioviilan kulmat tai särmät on siloitettu hyvin.
 
Kiitoksia vastanneille. Erinomaista tietoa. Valmis Dunlopin Göldön tai ties minkä levy on, se vain on naarmuttanut ruusupuuta. Offset peltiä on ainakin lojunut nurkissa. Se on pehmeähköä, ehkä siis naarmuttaakin vähemmän. Pitää myös kokeilla levyn alapuolen teippaamista otelaudan sijaan, juomatölkit ovat niin ohuita että kompensoisi sitä teipin paksuutta. Sopivasti kun leikkaan saan grafiikankin mukaan. Ohuita muovi teippejä tai muovikalvoja pitää kanssa katella.
 
Viilan tai viiloja teen kyllä varmasti itse. Kiillotustahnoja pitää muutenkin hankkia, jos sitten teräksellekkin ja oikein kiillottaisin sen kulman. Jotenkin itse tehtyjä työkaluja aina on ollut, joskun niille ymmärtämättömät ovat nauraneetkin. Pro:t monilla aloilla ovat niin tarkkoja tehdastyökaluistaan, hieman naurettavuuteenkin asti.
 
qurone
03.06.2012 17:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.je-nettiverstas.fi/index … nnus/gurian-nauhaviila-3-kokoa.html
 
olisko näistä apua.??
 
yhdelläkin nuotilla pärjää...
rakinraato
03.06.2012 18:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hinta ei ole paha. Jonkunlainen työkaluvalikoima pitää laittaa, nämä kyllä ostoslistaan.
 
warlock
03.06.2012 22:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qurone: http://www.je-nettiverstas.fi/index … nnus/gurian-nauhaviila-3-kokoa.html
 
olisko näistä apua.??

 
Toihan täytyy itelläkin hommata. Vaikuttaa hyvältä eikä ole paha hintainen.
 
Ite olen pyöristykset tehny paksulla ja pehmeällä kynsiviilalla, joka on toiminu ihan hyvin.
 
samipa
03.06.2012 22:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kierrätys kunniaan eli vanhat korput (niille jotka eivät tiedä mitä ne ovat niin sellaisia tietokoneeseen muinoin sullottuja levykkeitä). Korpuissa on oikein ohukaista peltiä, joka toimii hyvin suojana. Vähän taittelua suoraksi ja sit jos haluaa siihen jonkun omanlaisensa kolon duunata..
 
-Sami
 
rakinraato
06.06.2012 19:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep,
nurkista löytynyt viila, keittiön kaapista karhunkielisieni ja vielä pehmoisempi kieli, mikrokuituliina.
 
Viilaa olisi voinut tehdä kauemminkin, kärjen pyöristys lähinnä terävyysalueella. Smirkeli, tahko, kiilloituslaikka ja valmis.
 
Ostanhan minä joskus niitä työkaluja, ehkä.
http://www.kolumbus.fi/noratio/kuvia/gtr/nauhaviila.jpg
 
Tattis vielä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «