Aihe: Ohjeet straton bodyn tekemiseen? 1 2 | |
---|---|
![]() 24.05.2012 22:32:33 | |
Valka: Noh,siinä kuvassa on mittoja joiden pitäisi toteutua printissä. ;-) Mutta tästä helppo tulosteinen pdf:ä. https://skydrive.live.com/?cid=8443 … dcef0fc&id=8443307C0DCEF0FC!208 Ei tarvii skaalailla,tulostuu 1:1. Sen kun runttaa menemään. Kiitos, tällä hoituu homma! | |
![]() 24.05.2012 23:53:16 (muokattu 25.05.2012 21:44:53) | |
tele09: Onko kellään antaa hyviä linkkejä straton bodyn tekemiseen? Englanniksi tai suomeksi.. Kiitos Itse olen miettinyt, että voisin tehdä 7-kielisen straton. En ola vaan koskaan tehnyt kitaraa ennen. 7-kielisen siksi, että 6-kielisen kitaran omistan ja haluan jotain lisää ja haluan pistää tavoitteet korkealle. 7-kielisissä pitäis varmaan laittaa vaan aktiivi mikit (koska olen lukenut jostain että ala b-kieli ei soi hyvin passiiveilla) ja patteri kotelo lisää passiiviin verrattuna. Ainii olisko kennelläkään 7-kieliseen stratoon ohjeita? vai voiko sen tehdä 6-kielisen ohjeilla vähän leventäen ohjeita? Ja onko kaula helpompi laittaa pulteilla tai liimalla kiinni vai tehdä yhtenäisestä palasta? Muita ehdotuksia? Kiitos! | |
![]() 26.05.2012 13:52:18 | |
Tuli tässä uudet suunitelmat mikkikonfiguraatioon. Eli haluaisin tehdä straton kahdella humbuckerilla, osaako kukaan neuvoa kuinka monta milliä on mikrofonien etäisyys toisistaan? | |
![]() 30.05.2012 19:11:44 | |
Pari kysymystä vielä rungon muodon tekemisestä: Voiko paperisabluunalla(perus printtipaperi) piirtää järkevästi rungon muoto puuhun? Kun runko on sahattu ja jätetty reunoihin noin 2mm hiomavara, mikä olisi paras tapa viimeistellä rungon muoto? Olen nähnyt lukkopesäjyrsin "tekniikan" käyttöä mm tässä: http://kuvablogi.com/nayta/2976328/ , mutta onko muita tapoja viimeistellä rungon muoto, ilman sabluunaa? Tein yhden sabluunan mutta se ei ole muodoltaan täydellinen... | |
![]() 31.05.2012 01:43:46 | |
tele09: Pari kysymystä vielä rungon muodon tekemisestä: Voiko paperisabluunalla(perus printtipaperi) piirtää järkevästi rungon muoto puuhun? Leikkaa paperi rungon muotoiseksi, länttää runkopuiden päälle ja piirrä ääriviivat paperin reunoja pitkin. Kun runko on sahattu ja jätetty reunoihin noin 2mm hiomavara, mikä olisi paras tapa viimeistellä rungon muoto? Olen nähnyt lukkopesäjyrsin "tekniikan" käyttöä mm tässä: http://kuvablogi.com/nayta/2976328/ , mutta onko muita tapoja viimeistellä rungon muoto, ilman sabluunaa? Tein yhden sabluunan mutta se ei ole muodoltaan täydellinen... Tuolla aiemmin ehdottelin nauhahiomakoneen käyttöä tuossa. Itse en ole koskaan käyttänyt puisia mallinteita ja laakerillisia jyrsinteriä rungon muotoihin, vaan vannesahalla karkeaan muotoon, ja se hiomavara on just tuota viimeistelyä varten, vaikka nauhahiomakoneella. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
![]() 31.05.2012 02:07:32 | |
n4ppul4: Itse olen miettinyt, että voisin tehdä 7-kielisen straton. En ola vaan koskaan tehnyt kitaraa ennen. 7-kielisen siksi, että 6-kielisen kitaran omistan ja haluan jotain lisää ja haluan pistää tavoitteet korkealle. 7-kielisissä pitäis varmaan laittaa vaan aktiivi mikit (koska olen lukenut jostain että ala b-kieli ei soi hyvin passiiveilla) ja patteri kotelo lisää passiiviin verrattuna. Ainii olisko kennelläkään 7-kieliseen stratoon ohjeita? vai voiko sen tehdä 6-kielisen ohjeilla vähän leventäen ohjeita? Ja onko kaula helpompi laittaa pulteilla tai liimalla kiinni vai tehdä yhtenäisestä palasta? Muita ehdotuksia? Kiitos! Strato on pulttikaulainen, se on noista myös helpoin tehdä. Jos ensimmäistä soitinta teet, tee piirustusten kanssa. Kirjastot on hyvä ratsata niiden varalta, ja palstan faqeissa taitaa olla lueteltuna paikkoja netissä, joista niitä voi etsiä. Periaatteessa äkkiseltään ajateltuna vaikka straton mittoja leventämällä onnaa myös, etsit kaavailemastasi mallista tiedot kuinka leveä otelauta on satulan ja vaikka 12. nauhan kohdalla tai kaulan päässä, ja teet kaulan sen mukaan. Mutta piirustusten kanssa ihan yhtä olennaisena juttuna on pidettävä sitä, että tutustut aiheeseen ja koitat ymmärtää siinä ohessa soittimen rakenteen ja miksi jutut tehdään siten kun ne tehdään, sen sijaan että noudattaisit joitakin ohjeita kirjaimellisesti "sitten poraat reiän tähän"-tyyliin, ymmärtämättä miksi niin tehdään. Nuo faqit kannattaa käydä muutenkin läpi kuin vain piirustusten takia. Sieltä löytyy vastauksia juuri niihin yleisimpiim kysymyksiin, joita varsinkin ekan soittimen kanssa tulee vastaan. Toisessa ketjussa kyselit mm. osista. Siihen liittyen piti sanomani, että turhan monesta paikasta olet osia hankkimassa, kun ilmeisesti pääkaupunkiseudun asukkina löytäisit suurimman osan kamoista todnäk ihan tsadin ydinkeskustan liikkeistä. Millbrookilta muun muassa löytyy vaikka mitä. Etenkin jos virit löytäisit edes eu:n alueelta, olisi homma jo huokeampaa. Jos warmothilta ne hankit, tulee virien hinnan päälle vielä toki toimituskulut rapakon takaa Suomeen (mitä ikinä ne onkaan, selvinnee tiedustelemalla sieltä, suolasia olivat esimerkkihinnat joillekin toimituksille mitä sivuilla mainittiin) ja niiden päälle vielä 23 % alvia tullille, joka lasketaan myyntihinnan ja toimituskulujen summasta. Helposti nettikaupoista esittämälläsi suunnitelmalla toimituskuluihin uppoaa jo melkeen seittemänkybää. Harkitse myös miettimääsi tallaratkaisua vielä... Itsellä ei ole kokemusta floikan asennuksesta, mutta kitaristien edesottamuksia floikan kanssa seuranneena sanoisin, että jos et nimenomaan floikkaa tarvitse, niin harkitse oisko silti joku muu tallasydeemi passelimpi. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
![]() 31.05.2012 13:23:17 | |
sartzan:Toisessa ketjussa kyselit mm. osista. Siihen liittyen piti sanomani, että turhan monesta paikasta olet osia hankkimassa, kun ilmeisesti pääkaupunkiseudun asukkina löytäisit suurimman osan kamoista todnäk ihan tsadin ydinkeskustan liikkeistä. Millbrookilta muun muassa löytyy vaikka mitä. Etenkin jos virit löytäisit edes eu:n alueelta, olisi homma jo huokeampaa. Jos warmothilta ne hankit, tulee virien hinnan päälle vielä toki toimituskulut rapakon takaa Suomeen (mitä ikinä ne onkaan, selvinnee tiedustelemalla sieltä, suolasia olivat esimerkkihinnat joillekin toimituksille mitä sivuilla mainittiin) ja niiden päälle vielä 23 % alvia tullille, joka lasketaan myyntihinnan ja toimituskulujen summasta. Helposti nettikaupoista esittämälläsi suunnitelmalla toimituskuluihin uppoaa jo melkeen seittemänkybää. Harkitse myös miettimääsi tallaratkaisua vielä... Itsellä ei ole kokemusta floikan asennuksesta, mutta kitaristien edesottamuksia floikan kanssa seuranneena sanoisin, että jos et nimenomaan floikkaa tarvitse, niin harkitse oisko silti joku muu tallasydeemi passelimpi. Kiitos vastauksesta! Warmoth oli ainoa nettikauppa josta löysin virit erikseen, mutta olet oikeassa pitäisi käydä kaupassa katselemassa noita osia. Nettikaupat olen selaillut ja sen takia osat olen suunnitellut ostavani sieltä, mutta ennen kuin ostan mitään käyn kyllä katselemassa kaikki kaupat läpi. Floikkaa en kyllä oikeasti kovinkaan paljoa tarvitse ja siinä voisi säästää paljonkin rahaa, mutta se näyttäisi hyvältä ja kaikki extra namut kitarassa on ihan jees. Ilman sitä en voisi myös harjoitella soittamaan sen kanssa. Minä mietin vielä sitä :) | |
![]() 06.06.2012 13:12:37 (muokattu 06.06.2012 13:14:14) | |
Off- topic kysymys: Kuinka "korkea" on suunilleen straton lapa, eli kuvan mukaan mitattuna F-kirjaimen läheisestä kulmasta A-kielen yläpuolella olevaan reunaan? Ei "70's" lapaan, vaan samantyyppiseen kuvan "perus strato" lapaan olen hommaamassa dekaaleja ja kaulaa kun ei vielä ole haluaisin tietää tuon lavan korkeuden suunilleen. http://is02.thegumtree.com/image/big/125433214.jpg | |
![]() 10.06.2012 15:09:06 | |
Yllä olevaan kysymykseen sain jo vastauksen... Mutta olisi vielä tällainen kysymys: Millä työkalulla kannattaa tehdä kitaran kanteen stratocasterin mikrofonikytkimen reiän? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)