velipesonen 02.05.2012 20:07:17 (muokattu 02.05.2012 20:07:36) | |
---|
Kun olet noin hyvä (huono) niin minun - ja uskon että muidenkin - olisi kiinnostava tietää, mitkä seikat sinun itsesi mielestä tekevät huonon juuri tästä? "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Old Joe 02.05.2012 22:56:36 | |
---|
velipesonen: Kun olet noin hyvä (huono) niin minun - ja uskon että muidenkin - olisi kiinnostava tietää, mitkä seikat sinun itsesi mielestä tekevät huonon juuri tästä? Jos tämä oli tarkoitettu edelliselle kirjoittajalle, niin en ymmärrä kommenttiasi. tatta: Työpaikan tapahtumia On työn paikka tuolla, kun saavun työpaikalle, siinä edessä kerran jäi joku autonkin alle, mietin nyt näin, kun tien sivuun jäin, ohi punainen kiitää auto ja mulla mielessä tauko, taas kuljen eteen päin, avaan ovet ja sytytän "open" kyltit valoineen, tänään on keskiviikko, pian ihmiset saapuu kujeineen, käy yksi juoppo ja tunkeileva musta, hienosti hymyillen peittelen vitutusta, sillä tahtoisin olla agentti oikeastaan, mietin kun tärkeilevä lehmä työntää lehtolastaan, jala jallallaa, yksi päivä taas, yksi ja jokainen liikaa, Tekstihän on aivan loistava. Ei ehkä yleiseen levitykseen, mutta tehdäänhän paljon, tuollaisia pienessä piirissä laulettavia viisuja. Tuossa on komiikkaa, joka useilta kadun tallajilta jää huomaamatta, tai siitä ei uskalleta ääneen puhua. No joo ehkä liian hyvä tähän ketjuun. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
tatta 03.05.2012 11:41:15 | |
---|
velipesonen: Kun olet noin hyvä (huono) niin minun - ja uskon että muidenkin - olisi kiinnostava tietää, mitkä seikat sinun itsesi mielestä tekevät huonon juuri tästä? Jahas...? No ihan ensinnäkin aihe on mielestäni pöhkö. Kuka tahansahan voisi jaaritella omasta työpäivästään ja kuvitella, että se kiinnostaisi ketään. Sillä eihän se kiinnosta, koska kukaan ei voi kokea sitä omakohtaisesti samaistuen, varsinkaan jos ei mainita mitä työtä tekee. Eli samaistuminen on pois pelistä. Toisekseen, mielestäni on erittäin surkeaa lyriikkaa käyttää sanoituksissa sanoja kuten... oikeastaan, vaan... ( riippuu tietysti asiayhteydestä, esim. onko käytetty sanaa "vaan" oikein vai "vain" sanan tilalla vähingössä), jala jallallaa, ja aivan tyhmää taas on käyttää tuollaisia sana järjestyksiä, joita tuossa on viljelty kosolti esim. "On työn paikka tuolla, kun saavun työpaikalle" "mietin nyt näin, kun tien sivuun jäin, ohi punainen kiitää auto ja mulla mielessä tauko, taas kuljen eteen päin" "sillä tahtoisin olla agentti oikeastaan, mietin kun tärkeilevä lehmä työntää lehtolastaan, jala jallallaa" Loppu taas on viittaus "killing me softly" kappaleeseen, joka itselleni ei ole rakas, vaan puhkisoitossaan suoraan rasittava. Tämä nyt oma käsitykseni tämän oman tekstini huonoudesta. U see? Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not!
Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä.... |
velipesonen 03.05.2012 17:49:41 | |
---|
tatta: Jahas...? (...) Tämä nyt oma käsitykseni tämän oman tekstini huonoudesta. U see? Hienoa, kiitos. Tässä ajetaan takaa uutta käytäntöä jossa taiteilijan täytyy itse selittää omat tekeleensä hyviksi tai huonoiksi. Nykyaika on demokraattisen tiedon aikakautta eikä jokaiselle löydy omaa hovikriitikkoa tai -akateemikkoa selittämään kaikki teokset hyviksi (tai huonoiksi). Lisäisin vielä selitykseesi havaintoni, että tässä ansiokkaasti parodioidaan sitä lyhytproosan ja lyriikan rajamailla hoippuvaa nykyisen laulusanoittamisen erästä valtavirtaa, jossa laakerit jaellaan toisinaan melkoisen halvalla. Näiden sanoittajien joukossa minua erityisesti rassaavat puoliriimeillä ja kliseillä ratsastavat nenäkkäät kynäilijät jotka ajattelevat sen olevan jotenkin hauskaa. Ei ole hauskaa, sanon minä, mutta huonoudenhan pitääkin olla rasittavaa! "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Old Joe 03.05.2012 20:37:03 (muokattu 03.05.2012 20:38:43) | |
---|
En malta olla vielä sekaantumatta tähän. Lyriikan ei tarvitse olla korkealentoista kelvatakseen hitiksi. Tämän sanoitus vilisee hauskoja sanontoja / mietteitä, vähintäänkin 1 per rivi. käy yksi juoppo ja tunkeileva musta, hienosti hymyillen peittelen vitutusta, sillä tahtoisin olla agentti oikeastaan, mietin kun tärkeilevä lehmä työntää lehtolastaan Ainakin minulla alkaa naurun tyrske purkautumaan näitä rivejä lukiessa. Ehkäpä mulla on kieroon kasvanut huumorin taju? Mutta joo, liian hyvä tähän ketjuun. e. typoja. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
Scars80 04.05.2012 01:53:40 | |
---|
Old Joe: En malta olla vielä sekaantumatta tähän. Lyriikan ei tarvitse olla korkealentoista kelvatakseen hitiksi. Tämän sanoitus vilisee hauskoja sanontoja / mietteitä, vähintäänkin 1 per rivi.
Ainakin minulla alkaa naurun tyrske purkautumaan näitä rivejä lukiessa. Ehkäpä mulla on kieroon kasvanut huumorin taju? Mutta joo, liian hyvä tähän ketjuun. e. typoja. Et ainakaan ole yksin jos kieroon kasvaneesta huumorintajusta on kyse, koska itsellä saivat saman aikaan nuo virkkeet :D |
tatta 04.05.2012 19:11:38 | |
---|
Old Joe: En malta olla vielä sekaantumatta tähän. Lyriikan ei tarvitse olla korkealentoista kelvatakseen hitiksi. Tämän sanoitus vilisee hauskoja sanontoja / mietteitä, vähintäänkin 1 per rivi.
Ainakin minulla alkaa naurun tyrske purkautumaan näitä rivejä lukiessa. Ehkäpä mulla on kieroon kasvanut huumorin taju? Mutta joo, liian hyvä tähän ketjuun. e. typoja. Minua nämä naurattavat sanailu vaiheessa ja jälkeenkin-päin. Olen myös kieron huumorin ystävä. Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not!
Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä.... |
tatta 04.05.2012 19:15:15 (muokattu 04.05.2012 19:15:46) | |
---|
velipesonen: Hienoa, kiitos. Tässä ajetaan takaa uutta käytäntöä jossa taiteilijan täytyy itse selittää omat tekeleensä hyviksi tai huonoiksi. Nykyaika on demokraattisen tiedon aikakautta eikä jokaiselle löydy omaa hovikriitikkoa tai -akateemikkoa selittämään kaikki teokset hyviksi (tai huonoiksi). Lisäisin vielä selitykseesi havaintoni, että tässä ansiokkaasti parodioidaan sitä lyhytproosan ja lyriikan rajamailla hoippuvaa nykyisen laulusanoittamisen erästä valtavirtaa, jossa laakerit jaellaan toisinaan melkoisen halvalla. Näiden sanoittajien joukossa minua erityisesti rassaavat puoliriimeillä ja kliseillä ratsastavat nenäkkäät kynäilijät jotka ajattelevat sen olevan jotenkin hauskaa. Ei ole hauskaa, sanon minä, mutta huonoudenhan pitääkin olla rasittavaa! niinpä. Asioiden pureskelu ja perustelu myös omalle itselleen on hyvin tärkeää ihan niin kuin elämässä muillakin osa-alueilla. On hyvä opetella olemaan huono ja tietää mitä se on, niin voi olla hyvä ja ajoittain jopa hetken parempi. Siis itselleen. Ei muita parempi/huonompikaan :) Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not!
rintapek 04.05.2012 19:41:18 | |
---|
tatta: niinpä. Asioiden pureskelu ja perustelu myös omalle itselleen on hyvin tärkeää ihan niin kuin elämässä muillakin osa-alueilla. On hyvä opetella olemaan huono ja tietää mitä se on, niin voi olla hyvä ja ajoittain jopa hetken parempi. Siis itselleen. Ei muita parempi/huonompikaan :) Huanoo on itse asiassa vaikea tehdä, paitsi tahattomasti. Oikeesti huonohan on semmoista, mis on kliseitä, näennäisriimejä, tautologiaa, aiheen vierestä kirjoittamista, minä- kertojan vaihtumista, asiaanliittymättömyyksiä, eikä alkua, eikä loppua ja kaikkea muuta päälle. Ollakseen huano pläjäyksesi oli turhankin kronologinen ja tolkkuunkäypä ironialla sävytetty työpäivälaulu. Mä koitan panna paremmaksi: Katsoin puuta, katsoin kuuta, ne katsoi häntä takaisin oli talonmiehellä luuta ja mä pihamaata lakaisin. Kukki pihalla narsissit ja yläkerran rouvalla on isot tissit mut ei sinne kulje hissit ja hänen poikansa on armeijassa sissit. Hän miettii filosofiaa ja muistelee vain Sofiaa joka asui Oulussa ja oli hyvä koulussa ja oli kaunis niin, aina pukeutui hameisiin. Niin poika lähti kahville se maistuu ihan pahville. Joten pitää korkata yksi pullo Jallua. One kind of music only - the good kind |
Booombox 06.05.2012 00:53:22 | |
---|
Karibian yö Yllämme tähti vyö Keijo muo palleille lyö Taas on tehty kova työ Tää miestä syö Rommia tippa Metsässä nakuttaa tikka Kas kas, Keijolle tuli hikka Saniteetti tiloissa huomasin Mä oonkin plikka Tää on elämää Lomamatka, pakomatka Etelään ja Karibian yö Se Keijoa ja muo Sielusta syö Lentävä lause. |
Scars80 06.05.2012 01:44:56 | |
---|
Sanoja toistensa jälkeen takoo pöytään hän Joka luulee olevansa muita enemmän Vaan tässä teille jokaiselle pienen pieni fakta Ei tässä ole kyse sanoista vaan huonoudesta Mä tiedän kuinka moneen kertaan päätä seinään lyödään Ennenkuin tajutaan se missä taas tänään mennään Ilman sarvia ja hampaitahan on aika vaikeeta purra Mut mitäpä sit kusen housuissa jo ollessa kannattaa surra Vaikka sulta lähti matkaan faijan laina johtotähti Tietää hän senkin ettet ole koskaan ollut mikään kiltti täti |
velipesonen 06.05.2012 08:12:46 | |
---|
rintapek: Huanoo on itse asiassa vaikea tehdä, paitsi tahattomasti. Oikeesti huonohan on semmoista, mis on kliseitä, näennäisriimejä, tautologiaa, aiheen vierestä kirjoittamista, minä- kertojan vaihtumista, asiaanliittymättömyyksiä, eikä alkua, eikä loppua ja kaikkea muuta päälle. Ei kai nyt sentään! Määritelmäsihän on kuin suoraan ammattilaisen ABC:stä, eikä taiteellinen laatu voi olla ammattitaidosta kiinni. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
jannu 10.05.2012 22:06:44 | |
---|
Jos voisin kertoo miten semi-ankeeta on kun pitää vaan esittää ja haistella ett' kaikki olis muka ihan fine Mun pakastin ei enää mee kuin yhdelletoista Ja jos sä vaan ees hetken kelaisit et mistä tuulee niin saattais olla että päästäis välieriin asti Mun pakastin ei enää mee kuin yhdelletoista |
jannu 10.05.2012 22:11:07 | |
---|
Mä tulin suhun kuin banaali savusukeltaja Ilman luottoa, ilman korttia Ilman että edes sanoin moi Taisit yllättyä? Muutakaan en päätellä voi Nyt me vaan kuunnellan Jiitä Ja vedetään spiidii ihan muina miehinä Ja sun kupeet valuu taas |
jannu 10.05.2012 22:22:27 | |
---|
Aina silloin kun mä en sähellä Tai pode jotain tuskaa Mietin sun haarovälin puskaa Oot mun sydäntä lähellä Aina silloin kun mä ankeuteen hukun Tai vaivun epäuskoon Uppoudun sun uuman ruskoon Teen henkisen seppukun |
tatta 11.05.2012 10:51:50 | |
---|
Pieni laulu kafrusta: kafrul menee nykyjään vähän liian lujaa, se ei tajuu, ett`silll` on vatsas haava ja siks tulee pelkkää kuraa, lääkäri ei sitä osaa enempää auttaa, sano vaan lopeta juominen, ja antabus naukkaa, mut se tyyppi luulee, ett` antabus on kyyti manalaan, ja sitä se kaiketi bussipysäkillä pussikaljan kanssa odottaa, ja pian sen saa, ja pian sen saa, sitä kuolema sormella osottaa, Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not!
velipesonen 11.05.2012 10:58:26 | |
---|
jannu: Jos voisin kertoo miten semi-ankeeta on kun pitää vaan esittää ja haistella ett' kaikki olis muka ihan fine Mun pakastin ei enää mee kuin yhdelletoista Ja jos sä vaan ees hetken kelaisit et mistä tuulee niin saattais olla että päästäis välieriin asti Mun pakastin ei enää mee kuin yhdelletoista Tässä mennään jo aika syvällä. Hyvä! Minun puolestani kärkikahinoihin. tattan teksti on liian hyvä ja siitä tulikin mieleeni eräs bändikaverini joka ryyppäsi vain ollessaan antabuksilla, koska muuten "ei kannata kun ei mee viina kunnolla päähän". "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Vesana mulle sanottiin Kuule poika: se on niin ei vekseleihin nimeä kantsi laittaa jos tahtoo matkaa täällä taittaa Mut tupakkapaikalla tajusin kun taskunpohjaa kalusin on kaikki tää lopulta vaan lainaa kuitenkin Mua viety on turuille, toreille aina päädyin alekoreille etsimään elämääni poloista noista pohjattomista koloista Mut kaupan kassalla tajusin kun lompsan pohjaa kalusin on kaikki tää lopulta vaan lahjaa kuitenkin |
Laamanaama 15.05.2012 01:29:21 | |
---|
Sä oot vaarallinen nainen kuin painajainen, jota haluu vaikkei saisi Äiti aina kielsi multa kaltaisesi Nyt mun on pakko päästä altaillesi Kylpemään...ylpeenä sut nään Sä oot kissamainen nainen kuin pakolainen, joka valuu sormien välist Äiti varoitti sun laisista Nyt en mitään irti saa muist naisista Rypemään...tympeenä mä jään |
Laamanaama 15.05.2012 01:47:54 | |
---|
Liian monet karikot on uinut laiva tää Yks haava kiinni arpeutuu, toinen auki repeää Ei rakkautta, ei kotia, ei mitään kestävää Vain liian monta totia, ei nekään lämmitä Ne sanoo: "Ain on toivoa" mut mit ne tietää? Ei oo kukaan kulkenut kuin kulkenut oon mää Ei ystävää, ei jumalaa, ei ketään tärkeää Vain liian monta humalaa, ei mitään järkeä Kun katson aurinkoon, mietin miksi ollaan tääl On elämä yks oikku vaan, en muuta ymmärrä Ei armoa, ei tuomioo, on harhaa kaikki tää Vain lian monta huomioo, en jaksa hengittää |