Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helppikääs yhessä sorminäppäryysongelmassa..
1
mike134
03.05.2012 10:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan tota yyztaa. En varmaan ole ihan vielä sen tasoinen, mutta mä nyt oon päättänyt opetella sen. Siinä on yks vaikea todella nopea kohta, ja kun soitan sitä, tuntuu että osa äänistä on pelkkää puuroa ja haihtuu ilmaan. En saa siis jokaista ääntä soitettua puhtaasti - kunne on niin perkeleen nopeita ne kuudestoistaosat.
 
Menetän kohta toivoni kun toi nopee kohta on tommosta puuroa vaan. Jos nyt vaan treenaan ja treenaan, tuleeko niistä äänistä lopulta puhtaita, kun sormet ehtii treenaantua ottamaan jokasesta kohdasta kunnon otteen? Onko mitään vinkkejä mulle, miten saisin tehokkaasti treenattua tämmösiä vaikeita kohtia?
 
J.Nikkanen
03.05.2012 10:53:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan pakko kysyä että kauanko olet soittanut bassoa ja miten kauan treenannut tuota biisiä?
 
Synkeetä paskaa.
T.Nick
03.05.2012 11:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mike134: Soitan tota yyztaa. En varmaan ole ihan vielä sen tasoinen, mutta mä nyt oon päättänyt opetella sen. Siinä on yks vaikea todella nopea kohta, ja kun soitan sitä, tuntuu että osa äänistä on pelkkää puuroa ja haihtuu ilmaan. En saa siis jokaista ääntä soitettua puhtaasti - kunne on niin perkeleen nopeita ne kuudestoistaosat.
 
Menetän kohta toivoni kun toi nopee kohta on tommosta puuroa vaan. Jos nyt vaan treenaan ja treenaan, tuleeko niistä äänistä lopulta puhtaita, kun sormet ehtii treenaantua ottamaan jokasesta kohdasta kunnon otteen? Onko mitään vinkkejä mulle, miten saisin tehokkaasti treenattua tämmösiä vaikeita kohtia?

 
Nopeiden juttujen treenaus kannattaa munsta hoitaa silleen, että alottaa aina hitaasta nopeempaan, eikä ylitä sitä tasoa, missä menee räveltämiseksi. Nopeus kasvaa vähitellen mutta varmasti. Jos opettelee vaan nopeeta räveltämistä niin silti pitää opetella ne perusjututkin jossain vaiheessa; miten kädet demppaa, osuuko sormet nauhan juureen, onko soittodynamiikka omassa hallinnassa jne.. Nopeus on yks asia ja toinen on se, että monenko sekunnin kohdalla menee kädet hapoille tietyllä nopeudella.
 
Mut se on luonnonvakio, että pikkujätkänä kuitenkin kaikki haluaa aina satsata nopeuteen, eli en nyt ala viisastelemaan nopeuden turhuudesta. Sitä paitsi Antti kyllä tietää, että mitä ne nopeet biisit vaatii: http://www.youtube.com/watch?v=71GUN0Yxidc
 
90 mice 2
T.Nick
03.05.2012 11:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ihan pakko kysyä että kauanko olet soittanut bassoa ja miten kauan treenannut tuota biisiä?
 
Selviskö sulle, että mikä biisi on yyzta?
 
90 mice 2
pkuukas
03.05.2012 12:09:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan YYZ.
 
T.Nick
03.05.2012 13:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pkuukas: Varmaan YYZ.
 
No joo, ite en lähteny ihan tota osastoa vetämään alkajaisiksi aikanaan.
 
90 mice 2
J.Nikkanen
03.05.2012 13:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Selviskö sulle, että mikä biisi on yyzta?
 
No heti kättelyssä tietty, siinähän se lukee! Multa se ei kyllä irtoo niinkuin pitäis. Vituttamaan alkaa jos huonona päivänä koittaa rämpiä menemään sellaista.
 
Synkeetä paskaa.
pekezu
03.05.2012 16:04:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeesti oppii soittamaan, kun aloittaa hitaasti.
 
Ei ole järkeä lähteä heti hakemaan hirveitä tempoja ja ajatella, että kyllä se sit menee. Hyvä tapa oppia nopeesti vaikka jotain tilukuvioita on ottaa niin hitaasti, että menee varmasti. Sit nostaa tempoa ja aina pitää mennä silleen 100% oikein, ei sinnepäin, ennenkuin nostetaan taas.
 
Tällä tyylillä mä olen saanut monta nopeeta juttua treenattua. Ja oikeastaan aikaa ei ole mennyt ihan hillittömästi, toi on musta parempi noin kun että räveltää sinnepäin alusta asti hirveessä tempossa. Lisäksi hitaassa tempossa ehtii havaita just nuo mainitut demppijutut ja muut.
 
Ja tosta tavasta on hyötyä myös jatkossa, koska sorminäppäryys ei kehity itsestään parissa päivässä. Sulla saattaa kestää ton biisin opettelussa pitkäänkin, mutta siitä voi olla jatkon kannalta hyötyä, jos vaan tekee perusteellista työtä. Mun mielestä ei ole järkeä kuluttaa aikaa räveltämiseen ja opetella sitten asioita uudestaan. Tämä ei tarkoita, etteikö saa räveltää, jos tykkää. Mä yritän opetella asioita perusteellisesti, että saan maksimihyödyn irti, koska oon tuhlannut jo monta hyvää treenivuotta räveltämällä.
 
Mutta suosittelen ensin hitaasti ja sitten nopeemmin. Kyllä se siitä, kun on kärsivällinen.
 
wavelength
04.05.2012 09:39:04 (muokattu 04.05.2012 09:40:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeustreeniin näen pari hyvää vaihtoehtoa. Yksi on juuri tuo hitaasti aloittaminen ja vauhdin nostaminen pikkuhiljaa, jolloin koko fraasia siis soitetaan hallitusti. Toinen tapa on soittaa fraasia oikeassa temmossa mutta pienissä erissä: aloita kahdesta ensimmäisestä sävelestä ja pyri soittamaan ne puhtaasti ja vaivattomasti. Kun homma sujuu, lisää seuraava sävel ja jatka harjoittelua.
 
Ensimmäinen treeni kehittää kokonaiskuvaa fraasista, ja jälkimmäinen tuo varsin nopeita tuloksia suht lyhyessä ajassa. Molempia tapoja kannattaa käyttää tasaisesti.
 
Diamond J
14.05.2012 00:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä varmaan menee hyvin tähän topikkiin...
 
Eli vasemman käden nimettömän ja pikkurillin yhteispeli on aina ollu vähän heikonlaista. Oisko vinkkiä moiseen ongelmaan, joitain erityisiä harjoituksia ym? On tullu kaiken maailman skaaloja kyllä soiteltua mutta eipä noista tunnu merkittävää apua olevan. Voihan se olla että motoriikka on mitä on ja ei siitä muuksi muutu.
 
J.Nikkanen
14.05.2012 11:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diamond J: Tämä varmaan menee hyvin tähän topikkiin...
 
Eli vasemman käden nimettömän ja pikkurillin yhteispeli on aina ollu vähän heikonlaista. Oisko vinkkiä moiseen ongelmaan, joitain erityisiä harjoituksia ym? On tullu kaiken maailman skaaloja kyllä soiteltua mutta eipä noista tunnu merkittävää apua olevan. Voihan se olla että motoriikka on mitä on ja ei siitä muuksi muutu.

 
Ei kai siinä sen kummempaa oikotietä onneen ole, biisejä soittelemalla sormi per nauhaväli ja sillä hyvä.
 
Synkeetä paskaa.
Miikss
14.05.2012 19:02:53 (muokattu 14.05.2012 19:03:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diamond J: Tämä varmaan menee hyvin tähän topikkiin...
 
Eli vasemman käden nimettömän ja pikkurillin yhteispeli on aina ollu vähän heikonlaista. Oisko vinkkiä moiseen ongelmaan, joitain erityisiä harjoituksia ym? On tullu kaiken maailman skaaloja kyllä soiteltua mutta eipä noista tunnu merkittävää apua olevan. Voihan se olla että motoriikka on mitä on ja ei siitä muuksi muutu.

 
Joo ei siihen oikein muuta kun totuttaa vaan sormet toimimaan erillään. Näpytät vaikka pelkästään kahden nauhan väliä nimettömällä ja pikkurillillä silleen, että joka kerta nostat sormet pois nauhalta. Itsellä on kummasti auttanut vaikka ei ne nyt ihan täydellisesti vieläkään toimi.
 
Yllättävän paljon auttaa myös se, että ihan töissä / koulussa / missä tahansa ollessa naputtelee vaikka pöytään sormia eri järjestyksessä. Ainakin itsellä on toiminut. Kannattaa myös wowittaa... Ei uskois, mutta se on yllättävän hyvää sormiharjoitusta ja auttaa myös bassonsoittoon sekä ihan tietokoneella kirjoitusnopeuteen :D
 
Diamond J
14.05.2012 20:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ ^^ Jep tattista vaan vinkeistä, eipä siinä tietysti mitään oikotietä ole, kaipa se on vaan siitä harjoittelun määrästä kiinni. Välillä vaan tuntuu että vasemman käden tilalla on suunnilleen joku nakkipaketti eikä lainkaan liikkuvia osia. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «