Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuunnelman äänitys
1
matti_
13.05.2012 23:19:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia kokemuksia ja työtapoja olette käyttäneet kuunnelman äänestyksessä?
 
Lähinnä mietin kohtausten äänitystä ja sitä, että eikös ihan x/y -parilla saisi helposti luotua tilan ja pohjalla olevat repliikit? Vai lähimikitys? luulisi että lähimikityksellä menisi helposti sellaiseksi radiohaastattelukeskusteluksi, vaikka kuinka panoroisi..?
 
Kokemuksia, näkemyksiä ja ideoita kaivaten..
 
cosmob83
14.05.2012 00:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Minkälaisia kokemuksia ja työtapoja olette käyttäneet kuunnelman äänestyksessä?
 
Lähinnä mietin kohtausten äänitystä ja sitä, että eikös ihan x/y -parilla saisi helposti luotua tilan ja pohjalla olevat repliikit? Vai lähimikitys? luulisi että lähimikityksellä menisi helposti sellaiseksi radiohaastattelukeskusteluksi, vaikka kuinka panoroisi..?
 
Kokemuksia, näkemyksiä ja ideoita kaivaten..

 
Mä en nyt osaa ihan puhtaasti kommentoida tekniseltä kantilta, mutta ohjaajan näkökulmasta plus BBC:llä seurannut kerran kuunnelman tekoa.
 
- BBC:llä olivat rakentaneet erilaisia akustiikka tiloja joihin näyttelijät kävelivät nauhoittamaan replansa. Ei taideta Suomessa kuitenkaan pahemmin harrastaa.
 
- Sen radiohaastattelu soundin välttämiseksi varmaan keskeisintä (ja riippuen että mitä haluaa tehdä jälkikäsittelyssä) on muistuttaa näyttelijöitä kokoajan siitä että missä tilassa he ovat ja miten kaukana toisistansa, eli että äänen käyttö vastaa oikeaa vastaavaa tilannetta. Että ei kuiskuttele mikkiin kun kuunnelmassa pitäisi huutaa jalkapallokentän yli
 
- Itse tekisin (ja tein koulussa joskus kun jouduin radiokuunnelmia muutamia ohjaamaan) lähimikityksellä jä jälkikäsittelyssä sitten rakentelisin sitä tilaa. Olettaen että nauhoitustila on kuollut, mikäli ei niin sitten asia erikseen. Sellaisia asioita tekisin kuitenkin "oikeasti" kun näyttelijä tulee tilaan (siis kaikki ovesta sisääntulemiset ja "Hei" huudahdukset yms). Samaten kaikki fyysinen toiminta minkä vaan mahdollisesti voi tehdä, niin tekisin oikeasti ja nauhoittaisin replat siinä. Semmoinen näennäistekeminen, että vähän tehdään sinnepäin eikä oikealla energialla kuuluu heti.
 
- Sitten ehkä miettisin että kenen perspektiivistä sitä juttua kuunnellaan. Että kenen POV:ista sitä kuunnellaan, vai katsotaanko/kuunnellaanko sitä ulkopuolisin silmin/korvin.
 
- Pitaisin huolen että näyttelijät pitävät tarpeellisen etäisyyden mikkeihin, ja sitten tsekkaisin tekstistä kohdat valmiiksi jossa roolihahmo puhuu päänsisäisiä ajatuksiaan itsellensä. Ne yleensä tehdään semmoisella intiimiköhinäsoundilla, eli näyttelijä kuiskuttelee todella läheltä mikkiä. Tosin tätä ei harrasteta jokapaikassa, minusta se on vain hyvä eroittaa soundillisesti (siis näyttelijän) että milloin puhutaan jollekkin ja milloin kelaillaan päänsisällä asioita.
 
Nämä kommentit perustui nyt olettamukseen että kyseessä on radiokuunnelma näytelmä, asia erikseen jos on runoista tai jostain muista kyse. Eipä nyt muuta keskeistä tule ihan heti mieleen. Jos tulee niin kirjoitan ja jos on kysyttävää niin kysy.
 
dewil
14.05.2012 11:04:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele radiokuunnelmia ja funtsi lähestymistapoja sen pohjalta, mikä miellyttää omaa estetiikkaa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
14.05.2012 17:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Mä en nyt osaa ihan puhtaasti kommentoida tekniseltä kantilta, mutta ohjaajan näkökulmasta plus BBC:llä seurannut kerran kuunnelman tekoa.
 
- BBC:llä olivat rakentaneet erilaisia akustiikka tiloja joihin näyttelijät kävelivät nauhoittamaan replansa. Ei taideta Suomessa kuitenkaan pahemmin harrastaa.

 
Kyllä YLE:n kuunnelmat on ainakin ennen nauhoitettu kunnon studioissa, on ollut sisä- ja ulkostudiot jne. Nykyisestä kurkunleikkaustaloudesta en tiedä, minkälaiseen leikkimiseen on ajauduttu.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
cosmob83
14.05.2012 18:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä YLE:n kuunnelmat on ainakin ennen nauhoitettu kunnon studioissa, on ollut sisä- ja ulkostudiot jne. Nykyisestä kurkunleikkaustaloudesta en tiedä, minkälaiseen leikkimiseen on ajauduttu.
 
Ok. Tämä oli vain törkynen oletus jolla ei ollut mitään ihmeempiä todellisuuspohjia. En ole Suomessa perehtynyt kuunnelmien tekoon, ainakaan vielä. Tosin totta että nykyisellä Ylen rahoitusmallilla niitä varmaan nauhoitetaan jossain kahvihuoneessa. :)
 
rintapek
14.05.2012 19:36:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Minkälaisia kokemuksia ja työtapoja olette käyttäneet kuunnelman äänestyksessä?
 
Lähinnä mietin kohtausten äänitystä ja sitä, että eikös ihan x/y -parilla saisi helposti luotua tilan ja pohjalla olevat repliikit? Vai lähimikitys? luulisi että lähimikityksellä menisi helposti sellaiseksi radiohaastattelukeskusteluksi...

 
Ei noi mun mielestä o mitenkään toisensa poissulkevia. Kun ollaan olohuoneessa, niin ollaan olohuoneessa. Jos tarttee oven narahdus nauhoittaa, niin sit erikseen nauhoittaa oven narahtelua.
Jos ollaan kylpyhuoneessa, niin sit ollaan kylpyhuoneessa. Jos tarttee nauhoittaa parranajoa, ni sit erikseen nauhoitetaan sitä parranajoa.
 
Dialogin ja kertojan kuuluminen on kumminkin kaiken aa ja oo, joten niitten erillismikittäminen omille raidoilleen ei pitäis olla ylipääsemätön ongelma.
 
One kind of music only - the good kind
MOT
15.05.2012 12:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Minkälaisia kokemuksia ja työtapoja olette käyttäneet kuunnelman äänestyksessä?
 
Lähinnä mietin kohtausten äänitystä ja sitä, että eikös ihan x/y -parilla saisi helposti luotua tilan ja pohjalla olevat repliikit? Vai lähimikitys? luulisi että lähimikityksellä menisi helposti sellaiseksi radiohaastattelukeskusteluksi, vaikka kuinka panoroisi..?
 
Kokemuksia, näkemyksiä ja ideoita kaivaten..

 
Aiheeseen hiukan tutustuneena homma (ainakin leffapuolella) tehdään siten, että dialogi nauhoitetaan erikseen. Muut äänet taasen hoitaa Foley artist nimikkeellä toimiva hahmo. Tässä vähän lisätietoa foley artistin työnkuvasta http://en.wikipedia.org/wiki/Foley_artist
 
Lyhykäisyydessään Foley artist luo kaikki dialogin ulkopuoliset äänet ja miksaa ne dialogiin sopivaksi. Leffoissa äänimaailman luominen on paljon tarkempaa ja monimutkaisempaa kuin kuunnelmassa. En osaa tarkemmin sanoa kuuluuko tilan luominen dialogiin foley artistille vai äänittäjälle.
 
Thyvon
15.05.2012 15:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOT: Leffoissa äänimaailman luominen on paljon tarkempaa ja monimutkaisempaa kuin kuunnelmassa.
 
Elokuvassa tosin on kuva + ääni -yhdistelmä luomassa mielikuvaa ympäristöstä, kun kuunnelmassa sama pitää toteuttaa pelkän äänen voimin.
 
cosmob83
15.05.2012 16:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minun ymmärtääkseni siinä määrin missä se on mahdollista niin se tila luodaan siinä nauhoituksen yhteydessä. Mutta tilanteen mukaan, eli jos käytössä on vain täysin dempattu vokaalikoppi niin sitten sitä luodaan jälkikäsittelyssä. Ja vaikka käytettäisiin erillisiä pisteäänitehoja, niin näyttelijän toiminnan kannalta merkittävät toiminnot (kuten esim jos näyttelijä kirjoittaisi kirjoituskoneella) kannattaa näyttelijän tehdä siinä samalla kun sitä nauhoitetaan. Tämä ihan vain sen näyttelijän ilmaisun takia. Mutta sitten taas jos on jotain sellaista joka on teknisesti vaikeaa, niin sitten ihan suosiolla sen mukaan. Mutta esim tuosta kirjoituskone esimerkkiä avatakseni; Sen voi toki ottaa valmiina teho, mutta näyttelijän on paljon helpompaa rytmittää puheensa sen kirjoittamisen kanssa kun se itse kirjoittaa sitä. Sen sijaan kun sitä dialogia ruvetaan leikkelemään jälkikäteen (ja joo, kyllä sitä aina joudutaan leikkailemaan) niin siinä rupeaa kärsimään se ilmaisun flow. Mutta nämä asiat ovat sitten tapauskohtaisia. Loppuenlopuksi se millä saa parhaimman lopputuleman ratkaisee. Ei yleisö siitä kuitenkaan välitä että missä ja miten se on nauhoitettu. :)
 
Kalmo
15.05.2012 19:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foley artist on varmaankin suomeksi tehostemies :o)
 
Dialogista tulee tilavaikutelmaltaan luonnollisempaa, jos näyttelijät eivät ole erillismikitettyjä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
rintapek
15.05.2012 20:21:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Foley artist on varmaankin suomeksi tehostemies :o)
 
Dialogista tulee tilavaikutelmaltaan luonnollisempaa, jos näyttelijät eivät ole erillismikitettyjä.

 
Mä ny en asiasta tosiaankaan mitn tiedä, mut jos helpolla pitää päästä ja hyvää saada aikaan, ni tosiaankin äänitetään se tila ja sen tapahtumat. Erillismikityksellä ja tehosteäänityksillä sit varmistetaan, et asialliset hommat saadaan framille.
 
Niinko rumpusettiä äänittäis? Kyl siin voi virvelissä olla vaik kalvo- ja mattomikki erikseen ja ja overit ja tilamikit kans. Perkat ja tamburiinin voi äänittää erikseen, koska yleensä rumpalilla on vain neljä raajaa. Tost eteenpäin prosessia kutsutaan miksaamiseksi.
 
One kind of music only - the good kind
Chade Fallstar
16.05.2012 22:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein AMKissa opinnäytetyönä kuunnelman ja muutamia huomioita:
- Näyttelijöille lähimikitys, tärkeintä juuri se että puheesta saa hyvin selvää, lukuunottamatta jotain tehostemaista käyttöä jossa esim. huudetaan kuorossa tms.
- Äänitä tehosteet erikseen. Tai sitten pengot netistä esim. freesound.orgia.
- Tilaefekteihin suosittelen impulssikaikuja, käytin ite ilmaista SIRiä.
http://www.knufinke.de/sir/sir2.php
- Luonnollisen dialogivaikutelman saadaksesi voit äänittää näyttelijöitä naamakkain tai vierekkäin yhtä aikaa. Vuoto ei ollut mulle mitenkään ongelma.
 
Keinoja miten saat lähimikitetyn puheen kuulostaamaan siltä että se tulisi kauempaa tai jostain tietystä tilasta:
- Tee kopio kanavasta ja aja toista efekteihin ja toista kuivana. Näin saat kompressoitua ja muokattua niitä eri tavalla.
- Luovaa eqn ja kompressorin käyttöä. Lo-cutilla ylimääräinen botne ja "proximity-efekti" pois. Sekä ylämidleen että ylimpään diskanttiin reilua leikkausta jolla saat sen siirtymään kauemmas äänikuvasta. Käytä kompressoria sekä kaikuun menevässä että kuivassa materiaalissa.
- Impulssiplugareita voi myös laittaa usemman peräkkäin, ja sitten vain hiukan avaa kunkin wet/dry säädintä. Tällä tavoin voi luoda ihan omia "erikoistilavaikutelmia"
 
- Hyviä kompressoriplugareita puheelle olivat silloin Kjaerhusin ja Modern Pluginnsin tekemiä, nykyhetkestä en tiedä.
 
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean! Turning money into noise.
MOT
16.05.2012 22:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

thyvon: Elokuvassa tosin on kuva + ääni -yhdistelmä luomassa mielikuvaa ympäristöstä, kun kuunnelmassa sama pitää toteuttaa pelkän äänen voimin.
 
Totta, mutta elokuvan lavasteet, esim. lattiat on tehty näyttämään vaikkapa marmorilta, vaikka todellisuudessa lattia on tehty lastulevystä ja päälle on asennettu muovimatto. Näyttelijän kävellessä lattialla siitä ei kuulu kovan lattian kopse, vaan muovilattian kävelyääni. Foley artistin homma on "toistaa" näyttelijän askeleet oikean marmorilattian(palasen) päällä. Jos näyttelijä kääntyy kuvassa ympäri kantapäillään, niin olisi outoa, jos äänimaailma ei seuraa mukana. Kuunnelmassa kukaan ei näe missä tahdissa ja millaisella alustalla (marmori, lauta, parketti) hahmo kävelee. Näin ollen tekijät voivat käyttää useammassa kohdassa samoja askelääniä taustalla.
 
Chade Fallstar: Tein AMKissa opinnäytetyönä kuunnelman ja muutamia huomioita:
- Näyttelijöille lähimikitys, tärkeintä juuri se että puheesta saa hyvin selvää, lukuunottamatta jotain tehostemaista käyttöä jossa esim. huudetaan kuorossa tms.
- Äänitä tehosteet erikseen. Tai sitten pengot netistä esim. freesound.orgia.

 
Tässä on kiteytettynä syy miksi otin Foley artist nimikkeen tähän keskusteluun mukaan. En tiedä käytetäänkö tehostemiehestä myös radion puolella Foley artist nimikettä vai onko tehostemies oikeampi termi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «