Aihe: Melodioiden tekeminen omaan biisiin
1 2
Gabe
23.04.2012 18:50:39
Numb: Mä menen biiseihin yleensä melodia edellä. Soinnutuksen kanssa mietin sitten millä saa kivat harmoniat.

Jos on niin päin, että minulla on joku vinkeä sointukulku, teen melodian yleensä laulamalla.

Sama täällä. Yleensä menee niin että joku melodianpätkä pälkähtää päähän ja siitä kitara kainalossa jalostuu (jos jalostuu) pidempi kokonaisuus johon vasta lopuksi säädän sopivan soinnutuksen. Kun taas jos keksin ensin sointukulun on melodian tekeminen paljon vaikeampaa meikälaiselle. Muuten en mieti mitenkään orjallisesti mitä saa tehdä ja mitä ei... jos kuullostaa hyvältä niin kuullostaa hyvältä :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Tomasi
07.05.2012 21:30:25

Numb:
Jos on niin päin, että minulla on joku vinkeä sointukulku, teen melodian yleensä laulamalla.

Mulla menee just näin. Kitaraa oon tosin yrittänyt soittaa vasta vuoden alusta. Koskettimilla sekoillut kohta kolkyt vuotta ja kummallakin keksin mielestäni kivasti sointukulkuja, mutten melodiaa sitten millään. Melodioista tuppaa tulemaan ihan liiaksi soinnuista riippuvaisia arpeggiomaisia/riffimäisiä kuollettavan banaaleja ja tylsiä juttuja. Fonilla sama kuvio, tosin sointuja sillä ei tarvitse keksiä. ;) Mut sointujen päälle kun alkaa hyräilemään tai lauleskelemaan tajunnanvirtaa, niin avot! Jotenkin pää vaan toimii ihan eri tavalla silloin. Kannattaa kokeilla! Itse oon luullut tähän saakka, et en vaan pysty keksimään melodioita.

Hommasin halvan usbimikin juttujen muistiin taltioimiseksi ja tuli sitten samalla vahingossa sitten peräti yritettyä laulaa melodiat. Tuolla jotain rävellyksiä naureskeltavaksi: http://maihinnousu.net/a/2693
Eihän noi varmaan mitään huippunerokkaita vieläkään ole, mut parempia kuin ei mitään. Kai se siitä joskus kehittyy.
Pitihän tätäkin kokeilla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)