Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Miikss
19.02.2012 22:22:13
Etvi: Tätä en kyllä itse tekisi. Pelkästään itse itseään auditoiden on aika vaikea huomata tiettyjä puutteita ja virheitä omassa soitossa. Soitonopettaja on siis täysin korvaamaton apu, jos haluaa hyväksi soittajaksi kehittyä. Tapoja ja tyylejä on tietysti monia, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa soittaa bassoa. Muiden neuvoja ja ajatuksia kannattaa kuunnella siksi, ettei jokaisen soittajan tarvitse tehdä samoja virheitä uudelleen. Mutta niinkuin monessa muussakin tilanteessa, jossa tietoa periytetään muille, vastuu on usein kuitekin kuulijalla.

Jep kärjistin aika ankarasti. Toki perusohjeet kannattaa opetella jo ennen soiton aloittamista ja jatkossa jos kokeneempi soittaja huomaa selkeän tekniikkavirheen, niin kannattaahan se toki korjata samantien.

Lähinnä meinasin sitä, että ei kannata mitään tiettyä tyyliä "valita" kenenkään soittajan mukaan vaan nimenomaan etsiä se omanlaisensa soittotapa. Kunhan tosiaan nuo perusasiat on kunnossa, että ei paikat hajoo niin ei siinä muuta kun etsimään sitä ominta tyyliä. "Väärää" soittotapaa ei ole olemassakaan jos itsellä ei paikat kipeydy sen vuoksi ja soundaa hyvältä omaan korvaan.
rideon
06.04.2012 08:05:15
En voinut olla kuulematta kun erään räyhäkkään Dog Days Revolution:in keikan jälkeen sellainen parikymppinen hurstipaitapeukkubasso-miehenalku sanoi ihan snadisti nasaalilla nenä-äänellä kaverilleen "miten toi basisti pitää tota plekua ihan väärin"..
AnanasRepublik
24.04.2012 10:41:24
Ei voi olla totta. Onko kaikilta unohtunut kultainen '80-luvun alku ja Cliff Burton?

Cliff soitti vain ja ainoastaan sormin ja viitapirun vikkelään, ei jäänyt Hetfieldin konekiväärikitarasta sekunnin sadasosaakaan jälkeen.

Osoitus siitä, ettei nopeissakaan biiseissä tarvita plektraa jos on kanttia treenata tarpeeksi.

Tosiasia.

Soundiosasto meneeki sitte jo makuasiakeskustelun puolelle.
Jeszse
26.04.2012 08:58:47
Mä soitan bändihommat ainoastaan plekulla. Johtunee siitä että alotin basismin menemällä suoraan bändiin joka soittaa tempoon 250 lähes joka biisin, ja en oo koskaan reenannu sormibassoo. Kaheksan vuotta kitarointia takana ni pleku oli oikeestaan pakollinen.

Himassa saatan soitella sormijuttuja välillä, mut tempo onki sit jotain ihan muuta.
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
Miikss
01.05.2012 22:31:54
Kaikkeen oppii jos jaksaa opetella, mutta onko siitä aina hyötyä? Jos osaa soittaa bassoa hyvin sormilla tai plektralla, ei se omasta mielestäni ole välttämätöntä opetella sitä toista tapaa täydellisesti jos sitä ei ihan välttämättä tarvii.
Wattari
01.05.2012 23:13:11
Tuli kyllä taas tuossa viikonloppuna huomattua että on se hyvä että on tullut opeteltua molemmat soittotekniikat. Yleensä soitan kaiken sormilla, mutta minulla oli kipeähköjä haavaumia sattuneista syistä oikean käden sormissa ja tuntui siltä ettei soittaminen tulisi kuuloonkaan, mutta keikka pitäisi vetää. Noh, ei muuta kun pleku kouraan ja menoks.
strat0caster
02.05.2012 10:16:01

Miiks: Kaikkeen oppii jos jaksaa opetella, mutta onko siitä aina hyötyä? Jos osaa soittaa bassoa hyvin sormilla tai plektralla, ei se omasta mielestäni ole välttämätöntä opetella sitä toista tapaa täydellisesti jos sitä ei ihan välttämättä tarvii.

Siinä olet kyllä ihan oikeassa. Jokainen soittaa sillä tyylillä millä ite tykkää. Ainakin mulle on ihan sama soitteleeko vaikka lapiolla sitä passoa.
McStadey
02.05.2012 21:24:42
strat0caster: Kaikkeen kyllä oppii, jos jaksaa opetella.

Tuo on kyllä hyvin pitkälti mitä totisinta totta. Ite oon kanssa viimeaikoina enenevissä määrin soitellu plekulla, fiilissyistä. Tollasta brit-rock tyylistä kamaa jos soittelee niin se pleku vaan tuntuu sopivan hyvin sinne. Attack o parempi ja sitä kautta myös särösoundi. Sit jos mennään vaikka funkiin niin kyllä sormilla pystyy iha eri tavalla skulaamaan (paitsi mä en pysty mut se o vaan sitä harjotuksen puutetta)...
Molempia kun kokeilee niin varmasti löytää itelleen sopivan tavan ja fiiliksen soittaa..

Käden kipeytyminen on plekusoitossa aika tuttua mut mulla ainaki on alkanu mennä ohi ko o riittävästi soitellu. Aika vähän sitä plekua loppupeleissä tarttee puristaa vaikka kovallaki tatsilla soittais. Ohuempaan plektraan vaihtaminen autto kans heti, yhen 2mm tortexin ostin aluks ja kertareeneillä huomasin et siinä on puolet liikaa.
"Good Sound Starts With Good Gear - Great Sound Starts With Great Players"
J.Nikkanen
04.05.2012 10:26:47
Tuossa laskeskelin että soitan pelktralla n. 30% biiseistä mitä bändin kanssa soitellaan. Millinen sininen dunloppi on vaihtunut vihreään, liekö n. 0,88mm plektraan. Edelleen ihan täysin sama ja se millä soittaa ja miten, kunhan basso on siellä omalla tontillaan ja tekee sen mitä sen täytyykin tehdä.
Synkeetä paskaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)