Aihe: AMB Drums Suomesta
1 2 3
VeKrio
01.02.2012 16:19:37

janneto: Miksihän nuo badgen ruuvit ovat noin tökeröt? Pilaavat muuten viimeistellyn vaikutelman.

Siis tossa The ekassa virpassa? No sehän on tommonen tekeélmä, joskin tosi hyvän näkönen muuten.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Kailis
01.02.2012 17:22:32

janneto: Miksihän nuo badgen ruuvit ovat noin tökeröt? Pilaavat muuten viimeistellyn vaikutelman.

Mun mielestä ne on aika pienet ja sievät. En kiinnittänyt mitään huomiota ennen kuin mainitsit ja vaikka suurensin kuvan niin ei häirinnyt. Voishan ne olla messinkiset ja blaa blaa.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
hollmi-5
01.02.2012 21:35:43

Ihan näyttää niitiltä minun silmään nuo...
Soundit, piuhat ja kajarit.
janneto
01.02.2012 23:01:06
hollmi-5: Ihan näyttää niitiltä minun silmään nuo...

Ainakin noissa banaanirummuissa on ihan peltiruuvin näköiset, niitä tarkoitin.
www.captaincougar.net
Legenda
29.04.2012 09:32:18
Olihan hyvää mainosta AMB rummuille eilinen bilebändikilpailu TV2:lla, rummut soundasi hyviltä ja soittaja oli aivan loistava. Hyvä Kemi! Niin ja onnea hollmin poppoolle voitosta.
Kailis
29.04.2012 10:56:31 (muokattu 29.04.2012 10:58:33)

Itselleni tulee tästä ensimmäisenä mieleen tietynlainen jenkkimeininki.

Tällä hetkellä Suomessa taitaa custom-rumpuja valmistaa Kumu, Jackshop, Saari ja Sowo. Sowo voi olla vain nimenä muiden joukossa, koska sitä valmistetaan ilmeisesti lähinnä harrastepohjalla. Jackshopia lukuunottamatta kaikki muut kotimaiset rummunrakentajat valmistavat rungot itse koivusta. Jackshop käyttää pääasiassa Kellerin tai CVL:n runkoja. Customointia on monenlaista ja sillä pyritään luomaan asiakkaalle omanlaiset rummut (väritys, rumpujen koko ja hardware....). Jackshopilla valitaan valmiit rungot, joiden syvyys ja mahdollinen pinnoite muodostavat setistä customia. Kumut customoidaan rungon syvyydellä, vahvuudella ja värityksellä. Saari-rummuissa on yksi runkovahvuus, mutta rungon syvyys ja väritys ovat asiakkaan päätettävissä. AMB valmistaa rungot itse, mutta itse toimintatyyli muistuttaa eniten Jackshopia.

AMB:n sivujen mukaan rungon vahvuuden voi valita oman maun mukaan aina 2mm välein. Itse olen sitä mieltä, että valmistajalla tulisi olla selvät ja valmiit vaihtoehdot, vaikka kyseessä onkin custom-rumpu. Kumulla oli pitkään valittavana vain yksi "se aito ja oikea" rungon vahvuus. Jokin tovi sitten rinnalle tuli kaksi vaihtoehtoa, tosin kaksi selvää erilaista vaihtoehtoa. AMB:lla asioivan on tiedettävä tarkasti rumpujen fysiologiasta, mikäli meinataan kikkailla runkovahvuuksilla. En jaksa uskoa, että AMB tulee valmistamaan jokaisesta mahdollisesta runkovahvuudesta demo-rungon.

Selvien runkovahvuuksien lisäksi on esimerkiksi rumpujen lugeilla suuri merkitys, kun mietitään rumpumerkkiä "merkkinä". AMB:lla on sama meininki kuin Jacksopilla tai ulkomailta esimerkkinä poimittavalta saksalaisella StDrumsilla, eli asiakas tekee itse päätökset hardwaren suhteen. Itse omistan StDrumsilta tilatut custom-rummut, ts. valitsin rumpuihini kaiken hardwaren (+koot ja väritys). Miltä minusta tuntuu tällä hetkellä? Koen omistavani setin, joka muistuttaa sekametelisoppaa. En koe soittavani "Stdrumseilla", nyt soitan vain rumpuja. Jos ostaisin kaupasta Pearlin Vision-setin, kokisin soittavani Pearleilla.

Tästä päästään ajatuspierun kautta siihen, että luetaanko esimerkiksi Kumu custom-rumpujen rakentajaksi? Pekalla on selvä konsepti rummuista, Kumu-rummun tekee tietenkin badgen lisäksi omat lugit. Jos ostaisin Kumut, kokisin soittavani Kumuilla. Saari-rummut panostaa puun luonnollisuuteen niin ulkonäön, kuin soinnin suhteen. Luonnollisuus muodostuu yksinkertaisen värityksen ja omien lugien kautta. En näe mitään järkeä hankkia Saari-rummut, jotka on maalattu mielettömillä graffiteilla ja ammuttu täyteen rautaa. Joku taisi joskus sanoa, että Saari-rumpujen lugit muistuttavat saunan oven kahvoja. Se on totta, mutta mielestäni ne ovenkahvat tekevät Saari-rummuista merkin. Rumpujen maalaus on helskatin hyvä ja samalla tuore ajatus! Jokainen voi käydä katsomassa AMB:n sivuilta referenssirumpuja, jotka ovat mielestäni upeita. Itselleni tuli mieleen, että voisiko AMB:sta muodostua "merkki" juuri noiden maalauksien pohjalta?

Summa summarum. Oma mielipiteeni on se, että vaikka asiakas suorittaa rummuillensa customointia, on rummunvalistajalla oltava jonkinlainen linjaus joka tekee tuotteesta merkin. Kumu on mielestäni onnistunut tässä. En omista Kumuja, mutta joku päivä saatan sellaiset ostaakin. Kumu tulenee säilymään custom-rumpujen valmistajana pitkään, koska Pekalla on asiakkaan suorittaman customoinnin lisäksi kuitenkin ne omat ratkaisut (runkovahvuudet, lugit, harware...) jotka yhdessä muodostavat Kumusta merkin.

Suomi on pieni maa. Mielenkiinnolla odoton kuinka AMB löytää sijansa rumpujen rakentamisen saralla. Yksi ajatus on tietenkin myydä rumpuja ulkomaille, mutta hetkinen, siellä taitaakin olla sitten vastaavanlaisia yrityksiä pilvin pimein. Toisin sanoen uskoisin näin, että AMB:n myynti tapahtuu 98% Suomen kamaralla. Mikäli custom-rumpujen oma valmistaminen ei jostain syystä kannata, yksi vaihtoehto olisi tietenkin myydä maalauspalvelut alihankintana esimerkiksi Kumulle tai Jackshopille. Yrittäminen kannattaa aina, mutta jotenkin tunnostaa että tästä yrityksestä puuttuu vielä se punainen lanka. AMB pyrkii luomaan oman merkin, mutta mielestäni tässä ei välttämättä tulla onnistumaan siitä syystä, että AMB:lla ei ole mitään selvää visiota mikä tekee seteistä tunnistettavan. Tunnistettavan setin takana on rumpumerkki, mutta tunnistamattoman setin on luonut lähinnä rummunkokoaja, joksi AMB:n miellän tähän astisen infon perusteella.

Aloittelijan ei tarvitse tietää rumpujen fysiologiasta kunhan valmistaja tietää. Aloittelija soittaa pajaan, kertoo mihin tarkoitukseen rummut tulevat ja pajalla tiedetään mitä pitää tehdä. Se että on paljon eri vaihtoehtoja ei ole pois keltään.
Ainoa ongelma mielestäni on se että markkinat taitavat olla aika tukossa näin pienessä maassa, ja uudella valmistajalla pitäisi olla joku tosi uusi mutta tarpeeksi mainstream jippo että olisi tarpeeksi kiinnostuneita. Saunanovenkahvat eivät mielestäni ole tämä juttu.

EDIT

Miten mä kaivoin näin kaukaa???
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
VeKrio
30.04.2012 00:01:11

Kailis: Ainoa ongelma mielestäni on se että markkinat taitavat olla aika tukossa näin pienessä maassa, ja uudella valmistajalla pitäisi olla joku tosi uusi mutta tarpeeksi mainstream jippo että olisi tarpeeksi kiinnostuneita. Saunanovenkahvat eivät mielestäni ole tämä juttu.

Mustapa pintakäsittely on AMB:ssä se juttu. Mahikset on aika rajattomat, ja maalari on hyvä.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Stoalainen
30.04.2012 03:13:55
Kailis: No ok. Siis pintakäsittely. Mulle se on ollut aina vähän blaah, toisarvoinen juttu... vanhaa Roveria jonka olin maalauttamassa pinkiksi... Ollilan Timpalta MS-Audiotronilta kauanko kestäisi saada pinkki setti. Se oli jotain kolmen kuukauden paikkeilla, joten otin mustan liikkeestä. Vieläkin vituttaa että olin niin kärsimätön, mutta olen että blaah.

Ei kuulosta olevan toisarvonen. ;)
Too weird to live, too rare to die
Kailis
30.04.2012 03:19:20

kazaa: Ei kuulosta olevan toisarvonen. ;)

Kato, sarkasmia ymmärretään ku oikeen painottaa =)
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)