Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DAW ohjelmasi huonot ja hyvät puolet siis itse koettuna
1 2 3
JPQ
21.04.2012 20:09:43 (muokattu 21.04.2012 20:09:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logic 9.1.5 (uudempaan en ole uskaltanut päivittää)
Hyvää: plugari paketti
Huonoa: GUIn tekstin koko ja jotkut värivalinnat saisivat sisältää enempi kontrastia ekaan auttanee näytön päivitys joskus ja toiseenkin vähäsen koska laatupaneeli näyttö jota nyt en käytä tarjoaa paremman tumman pään joten jo musakäytössä ero tulee hieman esille. ja tukee vain audiounitteja joka tosin aika pieni murhe koska monet vst only jutut jotka voisi kiinnostaa on vain windows tavaraa muutenkin. ja eräät oudot kaatumiset. joskin tietänen pääosin miten ne vältän. ja nimenomaan logicin omien plugarien kanssa nuo ongelmat.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
phiit
24.04.2012 10:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole vielä uusin täälläkään käytössä muttei kyllä Logicista löydy pahaa sanottavaa, muut on käyty läpi vuosien varrella, Cubase, Nuendo sekä Pro Tools ja Logic on ehdottomasti toimivin ja kevyin daw softa. Eikä tuo nimikään kovin harhaanjohtava ole jos miettii miten loogisia nuo muut ovat :)
 
JPQ
24.04.2012 12:24:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aha jos on toimivin se aika hurjaa miten bugisia nuo muut lieneekään. tottahan toki iso arvo mukana tulevilla plugareillakin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
phiit
24.04.2012 15:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Aha jos on toimivin se aika hurjaa miten bugisia nuo muut lieneekään. tottahan toki iso arvo mukana tulevilla plugareillakin.
 
ei nyt bugisia, mutta hankalia "ei loogisia" näin ainakin omasta näkökulmasta, jokaselle tietty jotakin. Pro Tools puristit taas eivät voi sietää muita softia..
 
Jaava
24.04.2012 22:52:04 (muokattu 24.04.2012 22:52:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: ei nyt bugisia, mutta hankalia "ei loogisia" näin ainakin omasta näkökulmasta, jokaselle tietty jotakin. Pro Tools puristit taas eivät voi sietää muita softia..
 
Mä en ole tavannut vielä yhtään pro tools puristia elämäni aikana. Sen sijaan aika paljon on porukkaa, jotka ei siedä pro toolsia, vaikka eivät sillä ole ikinä oikeasti työskennelleet.
 
Aiheeseen:
REAPER: nopea käyttää. Käyttöliittymä kuitenkin vaatii aika paljon opettelua, jotta se käyttö on nopeaa.
 
Pro tools: Äärimmäisen intuitiivinen käyttöliittymä, audioeditointi helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Huonoista puolista löytyy sitten ihan omat ketjunsa.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
JPQ
25.04.2012 06:03:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Mä en ole tavannut vielä yhtään pro tools puristia elämäni aikana. Sen sijaan aika paljon on porukkaa, jotka ei siedä pro toolsia, vaikka eivät sillä ole ikinä oikeasti työskennelleet.
 
Aiheeseen:
REAPER: nopea käyttää. Käyttöliittymä kuitenkin vaatii aika paljon opettelua, jotta se käyttö on nopeaa.
 
Pro tools: Äärimmäisen intuitiivinen käyttöliittymä, audioeditointi helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Huonoista puolista löytyy sitten ihan omat ketjunsa.

 
Pro Toolisista aika hyvin muistankin. reaperissa huonoa plugari paketti siis sen vähyys ja nuotinnuksen uupuminen mutta se kyllä muuten kyllä ihan hyvältä vaikuttava.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janzu78
25.04.2012 08:32:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ableton Live:
 
+ Nopeaa tehdä ideointi- ja sävellystyötä session viewissä, hyvä timestretch, räkit, kaikki (klipit, kokonaiset projektit, kanava- ja instrumentti-templatet, jne) toimii drag & drop -periaatteella projektien välillä.
 
- 32 bittisyys, 2 näytön tuen puute, aiemmin aika epästabiili (päivitykset korjanneet sen tosin).
 
Pro Tools (käytän ainoastaan miksaamiseen):
 
+ Audio-editointi, mikseri, Eucon-tuki
 
- miksaamisessa ei juuri huonoja puolia. Muuten niitä kyllä löytyy, niin kuin ylempänä jo todettiinkin.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
phiit
25.04.2012 11:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Mä en ole tavannut vielä yhtään pro tools puristia elämäni aikana. .
 
Oot onneks ;)
 
Triskal
26.04.2012 13:54:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaper meikäläisen silmissä:
 
+ Halpa, silti ammattimainen
+ Kevyt
+ Omat plugarit
+ Vakaa
+ Päivityssyklit; bugit ihan oikeasti korjataan
+ Omilla sisäänrakennetuilla ominaisuuksilla toteutettavissa paljon muiden DAWien hienoja ominaisuuksia (vrt. esim. ProToolsin Elastic Audio), mutta...
 
- ...käyttöliittymätasolla niiden käyttö ei ole yhtä intuitiivista, eikä edes aina yhtä helppoa.
- Ei VST3-tukea
- Tehokäyttö vaatii todellista uppoutumista ja nouhauta. Joku on varmasti eri mieltä kanssani esimerkiksi siitä, että Reaper olisi vakaa, koska on kokemusta siitä että kaatuilee jatkuvasti. Ymmärrän, eikä se ole sinun vikasi. Et vain osannut laittaa plugarien palomuurausta päälle.
- Plugarien käyttö muuttuu heti vähän ikävämmäksi jos ne joutuu palomuuraamaan (ja nehän joutuu).
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
hallu
26.04.2012 20:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logic pro 9 on hyvä ja looginen ja tottumattomankin helpohkoa päästä sisälle siihen. Se on myös kevyt ja vanhakin mäkki jaksaa hyvin pyörittää sitä. Se on monipuolinen ja omiin tarpeisiini liiankin monipuolinen ja tavallaan piti parin ominaisuuden takia, jotka GB:stä puuttui ostaa läjäpäin ominaisuuksia. Toisaalta voihan niitä ominaisuuksia myöhemmin tarvitakin kun omat taidot kehittyvät. Logic on aika halpa (ainakin halvempi kuin ProTools) ja siinä tulee mielstäni aikamoinen määrä kaikenlaisia herkkuja (plugeja etc. mukaan samalla rahalla GB:hen piti melkein kaikki ostaa erikseen). Logicilla on aika helppoa ja nopeaa tehdä luonnoksia, mutta toisaalta ominaisuuksia riittää syvällisempäänkin nysväämiseen.
 
Itse pidän suurena miinuksena ettei ohjelmaa saa suomenkielisenä. Pidin sitä kuitenkin ostamisen arvoisena.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jaava
26.04.2012 21:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Itse pidän suurena miinuksena ettei ohjelmaa saa suomenkielisenä. Pidin sitä kuitenkin ostamisen arvoisena.
 
Suurelle osalle termistöä ei edes ole olemassa suomenkielistä sanaa. Ainakaan sellaista, jonka joku tunnistaisi.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
hallu
26.04.2012 23:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Suurelle osalle termistöä ei edes ole olemassa suomenkielistä sanaa. Ainakaan sellaista, jonka joku tunnistaisi.
 
Elä hupsi, onhan garagenbandkin suomeksi. Jos et itse tunnista suomenkieltä, niin saanhan minä sitä kuitenkin pitää miinuksena? minähän en vaadi, että sinun pitäisi käyttää sitä suomenkielisenä, vaan ainoastaan paheksun ettei kielivaihtoehdoissa ole suomenkieltä. No minä pidän sitä miinuksena joka tapuksessa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JPQ
27.04.2012 01:39:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Elä hupsi, onhan garagenbandkin suomeksi. Jos et itse tunnista suomenkieltä, niin saanhan minä sitä kuitenkin pitää miinuksena? minähän en vaadi, että sinun pitäisi käyttää sitä suomenkielisenä, vaan ainoastaan paheksun ettei kielivaihtoehdoissa ole suomenkieltä. No minä pidän sitä miinuksena joka tapuksessa.
 
Niin ja tässä haetaan juurikin henkilökohtaisuuksia ei mitään että joku oikeassa toinen väärässä. Garagebandin käännös on vaan itselle aika sekava kun yritin käyttää pitänee palauttaa käyttiskin englanniksi jossain välissä ehkä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Antti1
27.04.2012 01:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Englannin, tai ihan minkä tahansa yhteisen kielen käyttämisessä kaikenlaisissa ammattiohjelmistoissa on kyllä aika paljon järkeä. Silloin kaikki maailman ammattilaiset sekä harrastelijat pystyvät kommunikoimaan edes jollain tasolla järkevästi toistensa kanssa kielimuurien yli aiheesta ja tietävät mistä on kyse. Tuon saa aika näppärästi torpedoitua vaikka noilla käännöksillä. Vielä näppärämpää olisi, kun softapuljut yhtenäistäisivät entisestään käytäntöjä perustermien suhteen. Hyvä esimerkki on kaikki mixdown/bounce/render/consolidate jne. sekoilut about samasta asiasta, joka voi kuitenkin pahimmillaan tarkoittaa aivan eri asiaa softasta riippuen.
 
Mutta Reaper on mun nykyinen softani. Mä tykkään sen käyttöliittymästä muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta, eikä mun mielestä oppimiskäyrä ole mitenkään normaalia haasteellisempi. Tää aukesi mulle hetkessä paljon paremmin, kuin esimerkiksi Cubase yhden pidemmänkään projektin parissa. Siinä on softa, jota en halua edelleenkään käyttää ilman erittäin pakottavaa syytä.
 
Jos jostain yksittäisestä asiasta pitäisi urputtaa, niin noi päällekkäisäänitykset samalle raidalle menee tossa Reaperissa aivan päin helvettiä. Se oli, ja varmaan on vieläkin, Sonarissa paljon paremmin hoidettu. Samaten harmittaa, etten saa Sonarista siepattua mukaani läheskään koko Producerin plugarivalikoimaa. Se ei liene kuitenkaan Reaperin ongelma, typerät rajoitukset vain estävät mua käyttämästä omistamaani/ostamaani softaa.
 
Jos toi päällekkäisottojuttu olis kondiksessa ja palomuurin takana olevat plugarit pysyis siellä plugariruudussa, niin olisin tyytyväinen. Jos mukana tulisi ton Sonar Producerin plugaripaketti, niin olisin enempi tyytyväinen. Jos saisin ne edes toimimaan pääpiirteittäin, niin olisin siltikin tyytyväinen... :'D
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Triskal
27.04.2012 08:48:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos jostain yksittäisestä asiasta pitäisi urputtaa, niin noi päällekkäisäänitykset samalle raidalle menee tossa Reaperissa aivan päin helvettiä.
 
Millai? Senkin käyttäytymistä voi säätää.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Klezberg
27.04.2012 10:43:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Elä hupsi, onhan garagenbandkin suomeksi. Jos et itse tunnista suomenkieltä, niin saanhan minä sitä kuitenkin pitää miinuksena? minähän en vaadi, että sinun pitäisi käyttää sitä suomenkielisenä, vaan ainoastaan paheksun ettei kielivaihtoehdoissa ole suomenkieltä. No minä pidän sitä miinuksena joka tapuksessa.
 
Garageband varmaan toimiikin suomeksi kun se piilottaa enimmät nippeliasiat käyttäjiltä. On ihan toinen juttu kun pitää itse päästä säätämään kaikkea. Silloin jokaisella asialla on oltava täsmällinen nimi jonka käyttäjä osaa yhdistää oikeaan asiaan tai toimintoon. Alan kirjallisuuskin on enimmäkseen englanniksi.
 
Ei ole ihan triviaali asia löytää toimivaa suomenkielistä termistöä, tarvitaan todella asiantunteva kääntäjä. Jos käännökset tekee yleiskääntäjä tuntipalkalla, niin lopputulos on helposti hämmentävä. Siinä kääntäjä helposti keksii uusiakin termejä sellaisille asioille joilla jo olisi suomenkielinen vastine.
 
Niinpä sitten suomenkielisten käyttöliittymien kanssa tuleekin tarvetta sanastosta, josta löytäisi siinä käytettyjen termien englanninkieliset vastineet. Viimeistään tämä tulee vastaan kun tulee ongelmia ja joutuu etsimään googlella apua.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
27.04.2012 11:02:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiasta eli DAWeista.
 
Käytin Cubasea pitkään (SX 2, hankin 2004) ja tulin sen kanssa ihan hyvin toimeen. Ainoa ongelma oli satunnainen kaatuileminen, joka jatkui vaikka vaihdoin kokonaan uuteen koneeseen.
 
Nyt talvella vaihdoin musahommat Macciin ja Logic Prohon, ja olen tyytyväinen siihenkin. Jossain asioissa on pitänyt vaihtaa työtapoja, mutta tuntuu että parempaan suuntaan. Kaikkiin tarpeisiin on toistaiseksi löytynyt kelvollinen ratkaisu ja uskon että löytyy jatkossakin. Paljon on käyttöä helpottavia juttuja, mutta täytyy myös muistaa että tuo Cubase josta vaihdoin on 8 vuotta vanha versio, joten turha vertailla.
 
Silloin 8 vuotta sitten vaihdoin Logicista Cubaseen, kun Apple osti Logicin ja lopetti PC-tuen. Se kymmenen vuoden takainen Logic oli ihan eri softa. Sitä pidettiinkin spesialistien työkaluna. Suoraan asennettuna se oli sekava kuin mikä. Homma selveni kun sinne määritteli oman "environmentin".
 
Garagebandia on tullut käytettyä aivan pienissä hommissa, kuten H4:lla äänitettyjen pätkien viimeistelyssä. Ei se ole minun työkalu. Ymmärrän sen idean, mutta olen tottunut säätämään ääntä itse ja tuolla en saa semmoista jälkeä kun olen tottunut tekemään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
MDMK
27.04.2012 11:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaper se on minullakin käytössä.
 
Aika samat plussat, mitä porukka on jo maininnutkin, elikkä:
+ kevyt ja pieni softa
+ vakaa
+ vapaus tehdä miten haluaa, ei juurikaan rajoittavia esteitä, kaikki säädettävissä
+ GUI sopii mulle erittäin hyvin
+ päivitykset usein ja bugit korjataan
+ aktiivinen foorumi/käyttäjäkunta
 
- ei Ableton Livestä löytyvää session view-tyyppistä jammailumoodia
- harvassa kontrollerissa löytyy natiivina tuki Reaperille, joskin käyttäjien tekemiä midimappeja usein löytyy
 
Antti1
27.04.2012 12:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Millai? Senkin käyttäytymistä voi säätää.
 
No siis, mitenkä tämän nyt selittää helposti näyttämättä... :D
 
Sonar teki sellaisia uusia "raitanäkymiä" raitojen alle/sisään, joilla jokaisella oli oma solo ja mute -nappinsa. Ne sai vaikka kaikki tarvittaessa soimaan yhtäaikaa ja mikään clippi ei millään vahingossa jäänyt piiloon toisen alle, ne ei lisäilleet mitään splittejä alkukohdasta yms. riippumatta jne.
 
Saako Reaperin jotenkin käyttäytymään about samalla tavoin? Mä en oo vielä löytänyt ratkaisua tuohon.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
kanisteri
27.04.2012 15:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Reaper meikäläisen silmissä:
 
- Plugarien käyttö muuttuu heti vähän ikävämmäksi jos ne joutuu palomuuraamaan (ja nehän joutuu).

 
Nyt täytyy hölmönä kysyä, että mitä tämä palomuuraaminen tarkoittaa? Olen Reaperia käyttänyt huvikseni muutamaan projektiin, ja plugarit toimivat mielestäni siinä ihan samalla tavoin kuin pää-dawissani Abletonissa. Mitä plugarien palomuuraaminen tarkoittaa ja miksi se tehdään? Onko Reperissa jokin yksi täppä mistä homma hoidetaan?
 
Itse tosiaan suosin Abletonia. Se on ainakin minulle erittäin looginen ja helppokäyttöinen softa. Efektien, samplejen ja masterointityökalujen laadukkuudesta en ole varma vertailukokemuksein puuttuessa, mutta myös ne ovat hyvin käytännöllisiä toiminnaltaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «