Aihe: Voiko positiivisen levyarvion ostaa? (Haastattelupyyntö)
1 2
Lux
24.04.2012 16:20:14

Toki jos tällainen tapaus tulisi ilmi, olisi se mainio jutun aihe. Mutta kukapa uskaltaa kertoa olleensa lahjojana tai lahjottavana? Kriitikkous on muutenkin todella hankalaa, koska pitäisi olla samanaikaisesti objektiivinen ja subjektiivinen sekä samalla palvella sekä suurta yleisöä että asialle vihkiytynyttä porukkaa. En jaksa uskoa, että itseään arvostava kriitikko laittaisi maineensa vaakalaudalle kehumalla jotain, mitä pitää kaikilla mittareilla kehnona.

Sen sijaan varmuuden vuoksi haukkuminen näyttäisi olevan paljon helpompi ja usein käytetty reitti - kyllähän kaikesta keksii haukuttavaa.
vapaus veljeys vandalismi
itsy
24.04.2012 17:19:55
Booombox: Hyvät vaihtoehdot. Kuitenkin toi kolmosvaihtoehto kumoutuu, sillä kyseessä on ollut musiikkilehdet. Täytyy etsiä ne netistä kun pääsee tästä töistä.

Vaihtoehdot 1. ja 2. sen sijaan mahdollisia. Mutta epäilen suuresti että kokenut musiikkikriitikko lämpenee parin hitin ja kymmenen täytebiisin levykokonaisuuksille, enemmän kuin kuitenkin sille ei-mestariteokselle mutta kuitenkin kuunneltavalle Viikattteen levylle.

Nostit esille Rihannan ja Beyoncén, jotka ovat molemmat julkaisseet laadultaan korkeita pop-levyjä. Jos kriitikko osaa arvostaa tätä, niin kai hän antaa ison arvosanan.

Miksei artisteille kuten Jessie J, Katy Perry, LMFAO ja Black Eyed Peas sitten osteta hyviä arvosanoja, vaikka operoivat jotakuinkin samoilla isoilla levy-yhtiöillä?
i have tendency to awesome
Jormaz
24.04.2012 18:28:40
Mua kiinnostaisi tietää kuinka paljon Radio Rockille maksetaan Nickelbackin soittamisesta.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Funkånaut
24.04.2012 21:03:56

Jormaz: Mua kiinnostaisi tietää kuinka paljon Radio Rockille maksetaan Nickelbackin soittamisesta.

"Soitetaan, mitä halutaan." Eli ei mitään, vaan Jone haluu oikeasti itsekin kuunnella sitä.
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
Veepee
25.04.2012 10:34:47
Outza66:Enemmän mua siis kiinnostais toi aiheellinen kysymys että voiko esim. YLE:ltä ostaa soittoaikaa ja miten?

Tämä on ihan mielenkiintoinen asia. Ihmettelen myös sitä, että kuinka Suomen noin kymmenkunta pop/rock -radiokanavaa (kaupalliset + Ylen Ylex ja X3M) onnistuvat kerta toisensa jälkeen valitsemaan aina samat biisit soittolistoilleen ja vieläpä täsmälleen samaan aikaan. Kotimaisten musiikkitoimittajien kollegat ulkomailla ovat myös sattumalta valinneet samat kansainväliset biisit soittoon.

1. Koska sattuma ja hyvä musiikki?

2. Koska monikansallinen levy-yhtiö ja raha?
Kun tulee vanhaksi on yhä vaikeampaa liikuttaa ruumiinjäseniä ja erottaa niitä toisistaan.
Boyakasha
25.04.2012 11:42:57 (muokattu 25.04.2012 11:47:21)
Yleisradion toimittaja Eero Mäntymaa voisi toki tutkia Yleisradion sisällä talon toimintamenetelmiä, mutta työsopimuksen sisältämät salassapitoehdot estävät häntä kertomasta mahdollisesta kähminnästä. Siksi hänen täytyy etsiä mahdollisia aiheita talon ulkopuolelta tehdäkseen tutkivaa musiikkijournalismia, vaikka lähempääkin löytyisi.

Ystävällisin terveisin,

Björn "Nalle" Österman
Vapaa toimittaja-kirjailija, Turku
http://nalleosterman.blogspot.com/
pseydonymous
25.04.2012 17:38:21
Tämä ketju perustuu siihen kohtuullisen harhaiseen näkemykseen, että yhdellä myönteisellä levyarvostelulla on jonkinlainen vaikutus levymyyntiin,
Funkånaut
25.04.2012 17:42:52

pseydonymous: Tämä ketju perustuu siihen kohtuullisen harhaiseen näkemykseen, että yhdellä myönteisellä levyarvostelulla on jonkinlainen vaikutus levymyyntiin,

Veikkaan, että vaikka kansa tästä ehkä piti, niin kriitikot tokkopa. http://www.youtube.com/watch?v=nVx3DinWQJ4

Eiköhä tehokkaampiakin tapoja ole saada jengi ostamaan levyjä. Esimerkiksi sijoittelu, mainonta, tehosoittaminen radiossa,...
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
Rubuinen
25.04.2012 18:48:28

Tupuna: Kannattaisiko asiaa kysyä varovaisesti vaikkapa suuremmilta levy-yhtiöiltä? Huhupuheita ei koskaan kannata uskoa liikaa, jos voi kysyä asiaa suoraan... ja journalistina sinä kai voit?

Voit varmaan myös kysyä asiaa siltä johtavalta musiikkimedialta (mikähän se sinun mielestäsi on? Rumba?).

Tai sitten kysyy Kanervan Ikeltä suoraan onko tehnyt rikoksen, tai autokauppiaalta täydellisen totuuden auton vioista;-). En siis väitä, että tota tapahtuisi tai ei tapahtuisi, mutta jos oletetaan isojen tekevän tota, niin ei ne ihan varmasti myönnä tekevänsä sitä...
Boyakasha
26.04.2012 09:24:20
Rubuinen: mutta jos oletetaan isojen tekevän tota, niin ei ne ihan varmasti myönnä tekevänsä sitä...

Ja se tieto tulee yleensä ihan muita reittejä pitkin kuin M.Netiin laitetun haastattelupyynnön avulla. Mutta yrittänyttä ei laiteta: itse odotan n. 20 vuotta suomalaisiin musiikkilehtiin kirjoittaneena, millainen skuuppi täältä on oikein luvassa!

Työn iloa.
Coran
26.04.2012 14:48:22
pseydonymous: Tämä ketju perustuu siihen kohtuullisen harhaiseen näkemykseen, että yhdellä myönteisellä levyarvostelulla on jonkinlainen vaikutus levymyyntiin,

Jollain Hesarin kritiikeillä on huima, jopa epäreilun suuri painoarvo verrattuna muihin medioihin muun muassa kirjallisuuden kohdalla. Ja toisaalta ainakin mä kuulen jatkuvasti jostain leffoista kommentteja tyyliin "aattelin mennä kattoon mut Nyt-liite anto vaan kaks tähtee nii ei taija jaksaa...".
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Askr
26.04.2012 17:23:46 (muokattu 26.04.2012 17:27:27)
Coran: Ja toisaalta ainakin mä kuulen jatkuvasti jostain leffoista kommentteja tyyliin "aattelin mennä kattoon mut Nyt-liite anto vaan kaks tähtee nii ei taija jaksaa...".

Sivuun vähän menee, mutta minä en tajua sitä argumenttia ollenkaan, että kritiikissä kyse on vain yhden ihmisen mielipiteestä. Tai siis tietenkin näin on, mutta tuossa argumentissa sotketaan ainakin kritiikin "yhden ihmisen mielipide" (subjektiivisuus) , kysymykset siitä miksi juuri tämä kriitikko on valikoitunut kirjoittajaksi juuri tähän mediaan (kritiikin oikeutus) ja siitä, miksi toiset mielipiteet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset silloin kun yhden mielipiteen kuulee ehkä pari kaveria ja toisen lukevat tuhannet ihmiset (kritiikin valtakysymyset) yhdeksi köntäksi. Ei se niin mene, eikä mielenkiintoista kritiikkiä siltä pohjalta rakenneta.
Henkka370
26.04.2012 18:13:49
Rahalla saa.

Levyarviot ei tee poikkeusta tähän.
NY RILLATAAN!
Boyakasha
27.04.2012 00:15:34
Onko Eero Mäntymaalle termi "payola" tuttu? Jos ei, linkitän sen tähän. Jäljet johtavat sylttytehtaalle: http://fi.wikipedia.org/wiki/Payola
Boyakasha
27.04.2012 11:14:06
Itse en ole törmännyt tämänkaltaiseen korruptioon suomalaisessa musiikkilehdistössä, mistä Yleisradion toimittaja Eero Mäntymaa tiedustelee.

Sen sijaan olen törmännyt, miten eräät yhtiöt ovat yrittäneet vaikuttaa siihen, kuka arvostelee heidän julkaisunsa ja kuka ei. Tästä aiheesta voisin paukuttaa muutaman esimerkin heti kättelyssä. Nämä henkilöt työskentelevät tätä nykyä levy-yhtiöissä nimeltä Warner Music sekä Universal Music.
Tupuna
29.04.2012 11:12:53 (muokattu 29.04.2012 11:15:36)
Rubuinen: Tai sitten kysyy Kanervan Ikeltä suoraan onko tehnyt rikoksen, tai autokauppiaalta täydellisen totuuden auton vioista;-). En siis väitä, että tota tapahtuisi tai ei tapahtuisi, mutta jos oletetaan isojen tekevän tota, niin ei ne ihan varmasti myönnä tekevänsä sitä...

No joo. Olen minäkin ollut promoamassa muutamaa oman organisaationi ja suuren levy-yhtiön yhteistyönä tekemää levyä, ja neljää-viittä tähteä on tullut ihan sen takia, että levy on ollut hyvä. Ei siinä mitään rahoja ole kritiikoille maksettu.

Siksikin threadin kirjoittajan aloitus tuntuu Suomen mittakaavassa vähän naurettavalta. Ei kaikessa ole takana salaliittoa...

EDIT: Olen myös ollut tekemisissä tiettyjen Hesarin kulttuurikriitikkojen ja -toimittajien kanssa monta vuotta. Täysin lahjomatonta porukkaa, joka kyllä ymmärtää oikeasti hyvän päälle ja tekee itse omat valintansa.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)