Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen hionta on vaikeeta hommaa.
1 2
adretlan
13.04.2012 16:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakensin Telecasterin. http://muusikoiden.net/dyn/users/98653.jpg
Jos jotakin kiinnostaa nippelitieto niin runko on harmaaleppää, kansi tammea (ei kuitenkaan mitään thinline tyylisiä kammioita tahi kevennysporauksia), kaula vaahteraa ja otelauta loimuvaahteraa. Radius 12" ja jumbonauhat.
 
Muuten meni rakentaminen melko kivuttomasti, mutta nauhojen hionta tuottaa ongelmia. Tiesin oikeastaan jo rakennusvaiheessa ettei tullut hyvä, koska pitkällä viivoittimellakin selvästi näki että nauhat eivät ole samalla tasolla. En kuitenkaan rohjennut hio enempää, koska ajattelin että parempi hetki rauhassa miettiä ettei jumbonauhoista tule pelkkiä leveitä vintagenauhoja. Nauhojen tasalle hiomiseen käytin radiuksenhiontaklossia.
 
Kertokaa miten te olette saaneet hiottua nauhat hyvin tasalle. Jotkut käyttävät pitkää suoraa puupalikkaa (vähän pitempi kuin kaula) jonka pohjaan on liimattu hiomapaperi. Onnistuuko sillä hionta paremmin kuin lyhyellä radiuksenhuontaklossilla? Ja tuleeko oikohöylästä tai tasohöylästä tarpeeksi suoraa pintaa hiomaklossille, vai pitääkö käyttää esim. lasia puun ja hiomapaperin välissä?
 
Kaikki vinkit on tervetulleita, mutta mielummin niitä hyviä vinkkejä :)
 
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Kasu-_-
13.04.2012 18:17:27 (muokattu 13.04.2012 18:19:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa vähän siltä, että nauhojen vasarointi/prässäys ei oo menny ihan putkeen, jos kerran on niin paljon epätasaisuuksia. Kannattaa koittaa saisiko nauhoja vielä prässättyä syvemmälle. Pikkutippa pikaliimaa nauhan päähän jos ei meinaa pysyä. Kaulanhan pitää olla myös ehdottoman suora ennen hiontaa.
 
Itse hion n.25-30cm pitkällä suoralla klossilla, joka on päistä pyöristetty, ettei tarraa kiinni nauhoihin. Voihan se palikka pidempikin olla tietenkin. Ylänauhoilta saa hioa varmuuden vuoksi ihan vähän enemmän, kuin satulan päästä. 320 tai 400 paperi on ihan ok. Ja kannattaa muuten varoa ettei ensimmäistä nauhaa hio liikaa, koska se on kuitenkin herkin särinöille ja helpoin hioa vahingossa turhan paljon.
 
Ei ne nauhat ihan heti puhkikaan kulu, vaikka joutuisikin vähän enemmän jotain nauhaa hiomaan. Merkkaa kaikki nauhat mustalla tussilla päältä ja kun kaikkiin nauhoihin on tullut hiontanaarmuja niin sitten lopetat. Tämän jälkeen pyöristysviila käteen ja taas tussilla merkattuna pyöristät niin että jää enintään aivan kapea tussin jälki keskelle nauhaa. Sitten vaikkapa 600 paperilla pyöristysviilaa apuna käyttäen tai käsin joka nauhaa hiotaan saman verran nauhan suuntaisest. Laske montako vetoa tarvitsee että tulee hyvä, niin nauhat hioutuvat tasaisesti. Sama sitten 1000 ja 2000 paperilla ja kiillotus päälle hiomatahnan & pehmeän laikan kanssa tai ihan vaan hienolla teräsvillalla jos ei laikkaa löydy.
 
PS. Hienolta näyttää Tele :)
 
Drunk'n'roll & The Goat Radio
sartzan
13.04.2012 20:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan edellistä mm. kaulan suoruuden osalta. Nauhallisissakin soittimissa, joissa kielet eivät kaulaan saakka ikuna koskisikaan on nauhojen kannalta myönteistä, että otelauta on ehdottoman suora, eikä siinä ole kohoumia ja notkoja, jotka vaikuttavat nauhojenkin korkeuteen. Nauhat pitää saada uriinsa kunnolla, ja jos päistä irvistää, niin sitten tipalla tai parilla (!) pikaliimaa urasta ylös pyrkinyt nauha alas. Ja liimaa vain vähän, sen on tarkoitus toimia paremminkin tilkkeenä kuin kiinnikkeenä. Helpottaa nauharemppaa siellä joskus tulevaisuudessa.
 
Työvälineenä en käyttäisi radiusklossia, vaan jotakin suoraa. Nauhojen radiuksenhan määrää kaula, kunhan ovat kunnolla paikoilleen asennetut. Niihin ei ole tarkoitus hioa radiusta, vaan ne on vain tarkoitus hioa tasalle toisiinsa nähden. Itse olen hionut nauhat suoralla viilalla, josta kahva on katkaistu. Ei sen hiomavälineen tarvitse mikään tolkuttoman pitkä olla, tommonen 20 + jotain senttinen viila on aivan passeli. Paljon ei pitäisi joutua ottamaan nauhoista pois, jos otelauta on todellakin tasainen ja nauhat on pohjaan asti paukutettu. Joistakin nauhoista lähtee ehkä enemmän, mutta riittää, että osaan jää vain hiomavälineestä nirhaisu merkiksi, että sielläkin on viilalla käyty, ts. nauha on samalla tasalla muiden kanssa.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
HanskiS
13.04.2012 21:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Tuolla on yksi kotitekoinen hiomistyökalu. Suoraa alumiinitankoa. Pohjalle kaskpuoleisella teipillä n 600 hiomapaperia.
Tuolla kun hioo on sillä tulee pakosta suoraa. Otelauta on kuitenkin tuettava jotenkin ettei se taivu hiottessa.
 
https://picasaweb.google.com/109637 … 56821/LpRojekti#5230741727307235506
 
e0700719
13.04.2012 21:51:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin hieno tele! Tasapainonen kokonaisuus.
 
Yks nmihinkä nykyään kiinnitän paljon huomiota on, että otelauta on tosi suora ennenku asennan mitään nauhoja. Ja että urat ovat tarpeeksi syvät että nauhan tangi mahtuu otelautaan.
 
Youtubestahan noita tutoriaaleja löytyy paljon hyviä. Esim hakusanalla "musicians den" löytyy warmoth strat build ja muutama muu buildi videokooste. En saa tähän oikeenlaisia youtube linkkejä ku ipadilla häärään.
 
Ite juuri revin nauhat veks mun lp projektista, kun en ollut tyytyväinen suoruuteen ennen nauhojen tasaamista, hioin sit otelaudan uusiks puolen metrin radiusblokilla.
 
Kärsivällisyyttä.
 
laurilaguitars.blogspot.com
Kefiiri
14.04.2012 09:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy vielä kertaalleen painottaa tuota että otelaudan täytyy hiottaessa olla suora. Joku voi lukea tätä ketjua tehdäkseen vanhalle kitaralle nauhahionnan.
 
Innostuin (verrattain nuorena) tekemään vanhalle halpiskitaralle nauhahionnan. Otin kielet ja satulan pois ja aloitin ankaran viilaamisen kahvattomalla viilalla otelaudan pituussuuntaan kuten kuuluukin. En vaan hokannut että kaulaan oli jäänyt reliefiä niin, ettei viila ottanut keskimmäisiin nauhoihin ollenkaan.
 
Tohkeissani kihnutin ja kihnutin, kunnes viilan jälkiä alkoi näkyä myös keskimmäisissä nauhoissa. Tällöin ensimmäiset ja viimeiset nauhat olivatkin jo hioutuneet avuttomiksi latuskoiksi. Niitä ei oikein enää saanut pyöristettyäkään.
 
Kitaran soitettavuus huononi tästä remontista huomattavasti, mutta kokemus oli opettavainen =I
 
Spiral
16.04.2012 11:49:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattimiehet ilmeisesti tekevät homman kielten vetoa simuloivassa puristuksessa.
 
Kyllikki
16.04.2012 12:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harjoitus tekee mestarin, mutta harjoittelu kannattaa aloittaa jollakin vanhalla ja kuluneemmalla soittimella, ettei tärvelisi sitä uudehkoa Squieria, jonka nauhat jo kaipaisivat hieman viilausta kovan käytön jälkeen. Viilauksen epäonnistuessa tällaisen soittimen tärveltyminen soittamattomaan kuntoon on todella harmillista, ja voi tulla lopulta kalliiksi, kun soittimen soittokuntoon saattaminen vaatii oikean ammattilaisen kättä, ehkä molempiakin käsiä.
 
Itse olen kaavaillut aloittavani nauhaviilauksen harjoittelun tarkoitukseen sopivalla, ikivanhalla 60-luvun puolivälin Fenderin Stratolla.
 
Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
LaMotta
16.04.2012 12:10:16 (muokattu 16.04.2012 12:55:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen joskus tasoitellut nauhoja niin, että otan yhden kielen pois edestä ja hion nauhoja kahden kielen välistä. Sitten kieli viritetään ja otetaan pois seuraava kieli. Näin kielten veto säilyy. Lopuksi kaikki kielet täytyy ottaa pois ja muotoilla nauhat nauhaviillalla ja hiomapapereilla. Nauhojen tussaaminen on kätevä tapa kontrolloida työtä.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Kefiiri
16.04.2012 12:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Ammattimiehet ilmeisesti tekevät homman kielten vetoa simuloivassa puristuksessa.
 
Juu, niin minäkin nyt tekisin. Netistä varmaan löytyy niksejä kyseiseen hommaan soveltuvista DIY-puristinratkaisuista.
 
Spiral
19.04.2012 12:39:11 (muokattu 19.04.2012 12:39:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen ratkaisu tuli mieleen että mitäs jos kiinnittäis liinalla kitaran pöytään. Virittäis vireeseen ja asettais satulan kohdalle tuen. Säätäis tuen sen verran tiukaksi että vire tippuis pikkusen, ja siitä askel takaisin.
Sitten voisi poistaa kielet ja kaulan pitäisi periaatteessa pysyä samassa asennossa kuin kielellisenäkin.
Tuli vaan mieleen että onko satulan kohdalla oleva tuki sama kuin kielten veto, eli aiheuttaako samanlaisen notkon? Jossain olen nähnyt että noita tukia on koko kaulan matkalta.
 
Mutta entäs sitten itse hionta, onko radius-blokki vai mikä se nyt onkaan välttämätön?
 
Eilen muuten viilasin/hioin yhden kitaran nauhat 1-7. Olivat osittain tosi kuluneet, joten jopa ilman mitään monimutkaisia tukisysteemejä ja silmämääräisesti toimien kitarasta tuli parempi soittaa kuin mitä oli ennen.
 
MPU
19.04.2012 13:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taaskaan en ymmärrä mutta miksi nauhat hiotaan kielien virettä simuloiden? Jos kaula on oikein tehty, se kaareutuu kielien vedossa tasaisesti ja kaarevuutta säädetään kaularaudalla. Kun nauhat hiotaan suoraan kaulaan ne ovat oikealla korkeudella myös kaulan kaareutuessa. Vai onko basson ja kitaran nauhojen hionnassa tässäkin eroa kuten nollanauhan käytössä? Käsin ei kuitenkaan mihinkään Plekin tarkkuuteen päästä, sen koneen tarkoituksen ja toiminnan taas ymmärrän varsin hyvin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
varakeef
19.04.2012 15:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Taaskaan en ymmärrä mutta miksi nauhat hiotaan kielien virettä simuloiden? .
Marko

 
Ei niin kai oikeasti mitenkään yleisesti tehdäkään. Luulen, että ideana on tämän herran myydä taas yksi uusi koje joka pajaan.
 
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … for_Fretting/Erlewine_Neck_Jig.html
 
Koska laite on "vallankumouksellinen" ei kyseessä voi siis olla perinteinen ja hyväksi havaittu tapa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Spiral
19.04.2012 16:26:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Taaskaan en ymmärrä mutta miksi nauhat hiotaan kielien virettä simuloiden? Jos kaula on oikein tehty, se kaareutuu kielien vedossa tasaisesti ja kaarevuutta säädetään kaularaudalla.
 
Kai siinä on just se idea että kaikki kaulat eivät ole ideaaleja, eli kaareutuvat hieman eri tavalla eri kohdista.
En itse osaa asiasta paljoa sanoa, youtube videoissa vaan nähnyt neck jigejä käytettävän.
 
Kefiiri
19.04.2012 19:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Ammattimiehet ilmeisesti tekevät homman kielten vetoa simuloivassa puristuksessa.
 
Itse asiassa ymmärsin tuon ajatuksen edellisellä kerralla aivan väärin. Luulin että tarkoitit puristussysteemiä, jolla notkolla oleva kaula kammetaan täysin suoraksi hiontaa varten.
En oikein tiedä onko kielten vetoa simuloiva puristus paras lähestymistapa. Tuntuisi että sillä systeemillä tulee suotta viilattua niitä ensimmäisiä ja viimeisiä nauhoja turhan paljon.
 
darrell
20.04.2012 09:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan tätä on jo katseltukin, mutta tuosta Part1:stä alkaa Fret leveling sarja, jolla pitäisi idea tulla selväksi.
Tuota jigiä voi approksimoida kotikonstein, joten mielikuvitusta peliin.
http://www.youtube.com/watch?v=WZHI4dpkc14
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
PIM
20.04.2012 20:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ei niin kai oikeasti mitenkään yleisesti tehdäkään. Luulen, että ideana on tämän herran myydä taas yksi uusi koje joka pajaan.
 
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … for_Fretting/Erlewine_Neck_Jig.html
 
Koska laite on "vallankumouksellinen" ei kyseessä voi siis olla perinteinen ja hyväksi havaittu tapa.

 
No sanotaanko näin, että ainakin mun Esquiren nauhoista tuli aika helvetin hyvät tuossa jigissä hiottuna.
 
Johnson D
21.04.2012 18:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki: Itse olen kaavaillut aloittavani nauhaviilauksen harjoittelun tarkoitukseen sopivalla, ikivanhalla 60-luvun puolivälin Fenderin Stratolla.
 
Hyvä idea. Faija sai toukokuussa -67 kulahtaneen straton yheltä afrokitaristilta joka oli triona soittamassa Suomessa. Sillä vois tosiaan reenata hiomista, kun siinä on vielä lisäksi kielet vasurijärjestyksessä ja tupakanpolttamia lavassa. :D
 
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
e0700719
22.04.2012 07:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki:
Itse olen kaavaillut aloittavani nauhaviilauksen harjoittelun tarkoitukseen sopivalla, ikivanhalla 60-luvun puolivälin Fenderin Stratolla.

 
Toinen hyvä harjotuskohde olis 59 gibson lespa burstilla
 
laurilaguitars.blogspot.com
e0700719
22.04.2012 07:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ei niin kai oikeasti mitenkään yleisesti tehdäkään. Luulen, että ideana on tämän herran myydä taas yksi uusi koje joka pajaan.
 
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … for_Fretting/Erlewine_Neck_Jig.html
 
Koska laite on "vallankumouksellinen" ei kyseessä voi siis olla perinteinen ja hyväksi havaittu tapa.

 
Kylhän nuo jenkkilän ammattilaiset aika paljo käyttää tota. Mulla on tommonen ite tehty, ei ole mailman vaikein valmistaa, ainut että ostaa kunnon Mitutoyon heittokellot ja jos ostaa vanhat niin käyttää kalibroinnis, vaikka sitte työpaikkansa mittalaitepajas.
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «