Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Niksejä kappaleen ulkoa opetteluun
1 2
Gabe
15.04.2012 09:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin että minusta on tullut hidas (tai laiska) oppimaan uusia kappaleita ulkoa. Tulee soiteltua vaan nuoteista pääasiasssa niiden vanhojen aikoja sitten ulkoa opetelluiden lisäksi. Eli onko teillä mitään hyviä muisti vinkkejä tai niksejä miten uudet biisit helpommin hallintaan. Onko oikotietä onneen olemassa vai onko se vaan tankattava ja tankattava?
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Jyrken
15.04.2012 09:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele sitä biisiä usein, jos mahdollista. Ite ainakin alan opettelemaan soittamaan jotain biisiä vasta sitten, kun muistan rakenteen tarkasti alusta loppuun.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
carmake
15.04.2012 10:46:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähes faktana väitän että niin kauan kun soittajan edessä on minkäänlaisia lippuja ja lappuja, kappaleen ulkoa opetteleminen hidastuu dramaattisesti. Eli ensimmäisenä toimenpiteenä itse veisin nuottitelineen metallinkeräykseen.
 
Räkkipeli
15.04.2012 16:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karmake: Lähes faktana väitän että niin kauan kun soittajan edessä on minkäänlaisia lippuja ja lappuja, kappaleen ulkoa opetteleminen hidastuu dramaattisesti. Eli ensimmäisenä toimenpiteenä itse veisin nuottitelineen metallinkeräykseen.
 
Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Ei se niistä lapuista johdu jos joku ei opi soittamaan jotain ulkoa tai osaa opetella asiaa oikein.
 
Kuten aloittaja mainitsi, hän on laiska opettelemaan. Well, that's the problem. Jos haluat jonkin asian opetella ulkoa, sen asian kanssa pitää viettaa aikaa alkuun, pilkkoa kokonaisuus osiin ja keskittyä niihin yksilöllisesti. Tämän jälkeen kun oot saanu biisin osat treenattua yksitellen, yhdistät kokonaisuuden jonka jälkeen alkaa se toinen vaihe, eli miten hyvin soitat sitä musiikkia. Ja se onkin sitten ihan toinen juttu.
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
carmake
15.04.2012 16:27:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Ei se niistä lapuista johdu jos joku ei opi soittamaan jotain ulkoa tai osaa opetella asiaa oikein.
 
Kuten aloittaja mainitsi, hän on laiska opettelemaan. Well, that's the problem. Jos haluat jonkin asian opetella ulkoa, sen asian kanssa pitää viettaa aikaa alkuun, pilkkoa kokonaisuus osiin ja keskittyä niihin yksilöllisesti. Tämän jälkeen kun oot saanu biisin osat treenattua yksitellen, yhdistät kokonaisuuden jonka jälkeen alkaa se toinen vaihe, eli miten hyvin soitat sitä musiikkia. Ja se onkin sitten ihan toinen juttu.

 
Ehkä saatoin hieman liioitella lappujen merkitystä. Mutta oman "uran" aikana olen kyllä selkeästi huomannut että mitä pitempään nuottilappu soittajan edessä viipyy, sen vaikeampi siitä on luopua ja ulkoa opettelu vaikeutuu huomattavasti. Jos ite soittasin nuotista jotain, mulla olis varmasti semmonen olo etten ole tutustunut kappaleeseen riittävästi koska joudun nuottiin turvautumaan. Puhun nyt lähinnä perus rock-musiikista, klassiset sun muut varmaan sitten asia erikseen.
 
Gabe
15.04.2012 17:19:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karmake: Ehkä saatoin hieman liioitella lappujen merkitystä. Mutta oman "uran" aikana olen kyllä selkeästi huomannut että mitä pitempään nuottilappu soittajan edessä viipyy, sen vaikeampi siitä on luopua ja ulkoa opettelu vaikeutuu huomattavasti. Jos ite soittasin nuotista jotain, mulla olis varmasti semmonen olo etten ole tutustunut kappaleeseen riittävästi koska joudun nuottiin turvautumaan. Puhun nyt lähinnä perus rock-musiikista, klassiset sun muut varmaan sitten asia erikseen.
 
Ehkäpä tämä saattaa olla ongelman ydin. Kappaleet kun menee muuten sujuvasti ja nuottejakin tulee vaan vilaistua...eli sormet muistaa, pää ei :) Eli ei auta muu kuin työstämään pala kerrallaan :) Lähinnä mietin tuossa aloitusta kirjoittaessani että olisi kiva kuulla miten lähdette pilkkomaan ja työstämään kappaletta ja kuinka nopeaa opitte ulkoa jne.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
zorro
15.04.2012 22:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokemuksella täysin samaa mieltä, että laput pois mahdollisimman pian. Aluksi on varmaan helpointa opetella kappaleen rakenne. Sen jälkeen hahmottaa millainen melodia kuului mihinkin kohtaan kappaletta.
 
saundi lähtee tukasta!
sickboy
16.04.2012 01:00:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Ei se niistä lapuista johdu jos joku ei opi soittamaan jotain ulkoa tai osaa opetella asiaa oikein.
 
Mun mielestä tää on paskapuhetta. Kyllä se nuoteissa roikkuminen on ihan varmasti raskauttava tekijä.
 
Osa kerrallaan haltuun ulkoa. Jos tämä on ei onnistu, niin sitten pilkkoo sen osan palasiksi. Opettelee puolet osasta ensin jne...
 
Kaikkea ei tietenkään ole mitään järkeä opetella ulkoa, jos lappuja pystyy lukemaan. Soittoon voi kuitenkin aivan varmasti keskittyä ihan eri meiningillä, kun lappuja ei tarvitse katsoa.
 
Karipiirto
16.04.2012 01:58:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on ihan täyttä paskaa. Ihan kaikki.
 
Mutta mitä asiaan tulee niin ainoat syyt, miksi ei lappuja minun edessä juurikaan näy on että a) Ei ole nuottitelinettä. b) Kappaleista, joita soitan, ei yleensä ole lappua saatavilla ellei sitten päätä tulostaa GP:tiedostosta c) En osaa vedellä lapuista kovinkaan hyvin ellen ole ensin vähintäänkin kuullut biisiä.
 
Jos joutuisin humppakeikoille, luultavasti olisi lapuille tarvetta mutta kun oman materiaalin kanssa räknää niin ei siinä itselleen tartte lappuja väsäillä ainakaan vielä. Ehkä jos joskus 30 vuoden päästä pitäis soitella jotain näitä nykysiä. :)
 
"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
Räkkipeli
16.04.2012 06:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mun mielestä tää on paskapuhetta. Kyllä se nuoteissa roikkuminen on ihan varmasti raskauttava tekijä.
 
Kuka on puhunut nuoteissa roikkumisesta? Ajatus tämän takana on se, että papereita kannattaa käyttää hyväksi sen verran kuin mahdollista. Eihän kukaan niitä papereita jää tuijottelemaan sen enempää, eihän?
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
sickboy
16.04.2012 08:39:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Kuka on puhunut nuoteissa roikkumisesta? Ajatus tämän takana on se, että papereita kannattaa käyttää hyväksi sen verran kuin mahdollista. Eihän kukaan niitä papereita jää tuijottelemaan sen enempää, eihän?
 
Mun kokemuksen mukaan niissä nuoteissa ollaan kiinni niin kauan, kuin ne siinä edessä on nähtävillä. Toki välillä on ihan järkevää käyttää lappuja ja olla tuhlaamatta energiaa kaikkien mahdollisten biisien opetteluun. Ilman lappuja soittamisessa on se etu, että voi olla järkevämmin kontaktissa yleisöön ja bänditovereihin. Tosi monessa bändikuviossa nuottitelineet on ehdottomasti pannassa lavalla.
 
Kefiiri
16.04.2012 08:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onko oikotietä onneen olemassa?
 
On: riittävän yksinkertaiset biisit.
 
wavelength
16.04.2012 11:22:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse opin kappaleet nopeiten ulkoa korvakuulolta. Tällöin tulee väkisinkin kuunneltua biisiä ja sen osia lukuisia kertoja, mikä edesauttaa sekä yksityiskohtien että kokonaiskuvan hahmottamista. Omalla kohdallani nuoteista soittaminen menee usein tankkaamiseksi tai automaattiseksi suorittamiseksi (instrumentista riippuen), mikä ei toki sinänsä ole nuottien vika...
 
sickboy
16.04.2012 11:27:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on muuten totta toi edellisen kommentti. Korvakuulolta opettelu jo lähtökohtaisesti auttaa oppimaan biisin ulkoa.
 
Krice
16.04.2012 12:07:13 (muokattu 16.04.2012 12:08:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: tai niksejä miten uudet biisit helpommin hallintaan.
 
Riippuu musiikkilajista, esim. poprock-tyylisessä musiikissa kappaleiden rakenne on usein aika samantyyppinen. Teorian opiskelu siltä osin voi siis auttaa. Sama koskee soolottelua, jossa usein käytetään erilaisia asteikkoja. Varsinkin heavy-muusikot on tunnettuja siitä, että omaperäisyyttä ei juurikaan ole vaan hiihdetään samaa latua pitkin.
 
Mixer
16.04.2012 12:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips,
 
Itse teen siten, että katson biisin rakenteen ja jaan sen osiin. Sitten opettelen kunkin osan erikseen. Jos jossain samassa osassa on jotain kommervenkkejä, ne joutuu opetella erikseen.
 
Oikotie: Soita punkkia :)
 
Gabe
16.04.2012 13:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Heips,
 
Itse teen siten, että katson biisin rakenteen ja jaan sen osiin. Sitten opettelen kunkin osan erikseen. Jos jossain samassa osassa on jotain kommervenkkejä, ne joutuu opetella erikseen.
 
Oikotie: Soita punkkia :)

 
Toi paremmin osiin jakaminen voisi toimia. Nyt kun tieto/taito taso on alkuvuosista kasvanut ja kappaleetkin muuttuneet pidemmiksi ja monimuotoisemmiksi niin ei enää onnistu niin helposti biisin ulko muistaminen kuin niissä perus pop/rock vedoissa mitä aiemmmin on opetellut :) Pitää myös kuunnella tarkemmin biisit ja niiden rakenne ettei mene vaan suorittamiseksi :) Ja vähän opetella myös pois nuoteista turvautumisesta, kun loppupeleissä niitä vaan välillä vilkaisee niin voi olla pelkkä psykologinenkin juttu :D
 
Kiitos tähän mennessä vastanneille.
 
Jos ei nämä auta niin siirryn punkkiin :D
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Gabe
16.04.2012 13:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Riippuu musiikkilajista, esim. poprock-tyylisessä musiikissa kappaleiden rakenne on usein aika samantyyppinen. Teorian opiskelu siltä osin voi siis auttaa. Sama koskee soolottelua, jossa usein käytetään erilaisia asteikkoja. Varsinkin heavy-muusikot on tunnettuja siitä, että omaperäisyyttä ei juurikaan ole vaan hiihdetään samaa latua pitkin.
 
Teorian kertaus voisi myös olla tosiaan paikallaan :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Räkkipeli
16.04.2012 17:21:33 (muokattu 16.04.2012 17:23:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mun kokemuksen mukaan niissä nuoteissa ollaan kiinni niin kauan, kuin ne siinä edessä on nähtävillä. Toki välillä on ihan järkevää käyttää lappuja ja olla tuhlaamatta energiaa kaikkien mahdollisten biisien opetteluun. Ilman lappuja soittamisessa on se etu, että voi olla järkevämmin kontaktissa yleisöön ja bänditovereihin. Tosi monessa bändikuviossa nuottitelineet on ehdottomasti pannassa lavalla.
 
Ihan asiaa puhut, mutta nyt erotit hieman asian yhteyden. Kyse oli siitä, auttaako jonkin biisin paperit sen ulkoaopettelussa, ei siitä kuinka siistiä niiden kanssa on soittaa lavalla tai jotain. Jos mun pitää oppia joku biisi nopeasti, kuuntelen sitä, käyn läpi transkription (tämä siis silloin, jos teos sisältää kamaa jota on vaikeaa ja työlästä blokata korvalla suoraan) ja mietin miten sen soitan ennen kuin otan koko kitaraa käteen. Sitten otan ensimmäisen osan ja treenaan nuottia sen koommin katsomatta ja niin edes päin.
 
Bändisoitto on sitten ihan toinen aihe, missä itsekin olen sosiaalisen toiminnan kannalla.
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
ReBeat
16.04.2012 18:38:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanoisin että masennuslääkkeet. Tiettävästihän masennuksesta usein tulee sellainen olo että vaikean tuntuista saada pysymään mitään hyviä asioita kaalissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «