Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rytmittelyä vaiko sooloilua?
1 2 3
silhouette
03.04.2012 20:52:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleen kysymys, että kumpana pidätte itseänne ennemmin(oletetaan, että olisi pakko valita): rytmikitaristina vaiko soolo-kitaristina?
 
Tämä ajatus tuli mieleen koska olen itse tykästynyt varsinkin viime aikoina enneminkin rytmikitaristin puuhiin kuin sooloiluihin. Ei vaan ne nopeimmat soolot taitu vaikka kuinka yrittää ja jotenkin muutenkin oikeasti nautin enemmän riffien/sointujen jne soitosta ja maalailusta. Soittaessa rytmiä tuntee olevansa lähempänä ja enenmmän kosketuksissa varsinaiseen musiikkiin kuin, että jos vaihtoehtoisesti soittelisi yksikseen päättymättömiä (ja päättömiä) sooloja toinen toisensa perään. Ainoana poikkeuksena on ehkä jotkut John Scofield ja Larry Carltonmaiset likkit ja biisit, mutta ne nyt on muutenkin aika hidasta soittoa.
 
Aina voi yrittää.
Ianuarius
03.04.2012 21:15:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolo-kitaristina ehottomasti.
 
En mä tiiä oonko erityisen hyvä siinä, mutta se on vaan niin paljon miellyttävämpää ja pääsee jotenki oikeasti elämään sen musan päällä. Tietenki paraski soolo kuulostaa paskalta jos ei oo siistejä taustoja tuomassa sitä esiin.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
elsewhere
03.04.2012 21:19:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minimalistinen maalaileva rytmikitaristi, ehdottomasti. Tosin bändin ainoana kitaristina pääsee välillä soittamaan sitä sooloakin...
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
vasili
03.04.2012 21:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän nopeat linjat ole mikään edellytys hyvälle soololle. Tämän puolesta puhuvia soivia esimerkkejä on maailma pullollaan. Nopeuden lisäksi ilmaisullisia tehoja ja arvoja on olemassa paljon muitakin. Jos taas puhutaan ihan puhtaasti tekniikasta, niin senkin suhteen kannattaa muistaa, että nopeus on vain yksi osa-alue. Nykyään itselleni mm. hyvän soinnin tuottaminen, äänenvoimakkuuksien vaihteluiden hallinta sekä puhtaasti ja napakasti soivat voicingit ovat sitä teknistä osaamista parhaasta päästä.
 
Mutta itse tuohon aiheeseen, eli komppaukseen. On surullista, että 95 prosenttia kitaristeista ei osaa kompata kunnolla. Komppikitaran hallitseminen - musiikkityylistä riippumatta - on erittäin oleellista. Se alkaa oikeasti olla katoava taito. Kitaransoitoon on pesiytynyt sirkuskulttuuri, jolla ei varsinaisesti ole tekemistä musiikin kanssa.
 
Komppaamista pidetään jotenkin helppona ja sitä ei sen takia harjoitella riittävästi. Hyvältä soundaava komppi vaati oikeasti töitä, ja paljon. Tärkeimpinä komppitreenin kohteena pitäisin hyvää rytminkäsittelyä, äänenkuljetusta ja sointuotteista toiseen liikkumisen sulavuutta. Kunpa nämä makuuhuonetiluttajat ymmärtäisivät käyttää komppaukseen treenaamiseen edes pienen osan siitä ajasta jonka he nyt tuhlaavat teknisesti ylihaastavien temppujen hedelmättömään harjoitteluun.
 
silhouette
03.04.2012 21:42:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Soolo-kitaristina ehottomasti.
 
En mä tiiä oonko erityisen hyvä siinä, mutta se on vaan niin paljon miellyttävämpää ja pääsee jotenki oikeasti elämään sen musan päällä. Tietenki paraski soolo kuulostaa paskalta jos ei oo siistejä taustoja tuomassa sitä esiin.

 
Sori, että kysyn ohi aiheesta, mutta pisti silmään tuolla profiilissasi tämä: "AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin"
 
Eli, toi on joku freeware-juttu ilmeisesti? Ja jos on niin viittitkö laitaa linkkiä, että mistä tuo löytyy? Voisin vaan olla kiinnostunut, kiitti :)
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
03.04.2012 21:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
silhouette
03.04.2012 21:56:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112
 
Okei, enpä huomannut tuota. No, tämän ketjun voikin sitten kuopata heti alkuunsa. :)
 
Aina voi yrittää.
Ianuarius
03.04.2012 21:58:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Sori, että kysyn ohi aiheesta, mutta pisti silmään tuolla profiilissasi tämä: "AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin"
 
Eli, toi on joku freeware-juttu ilmeisesti? Ja jos on niin viittitkö laitaa linkkiä, että mistä tuo löytyy? Voisin vaan olla kiinnostunut, kiitti :)

 
Googleen "amplitube free" ja eka linkki.
http://www.ikmultimedia.com/amplitubefree/features/
 
no sweat ;)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
silhouette
03.04.2012 22:07:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Googleen "amplitube free" ja eka linkki.
http://www.ikmultimedia.com/amplitubefree/features/
 
no sweat ;)

 
Jess, kiitti. :)
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
03.04.2012 22:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Okei, enpä huomannut tuota. No, tämän ketjun voikin sitten kuopata heti alkuunsa. :)
 
En mää oo kuoppaamista vaatimassa. Laitoin vaan linkin aikaisempaan tätä aihetta käsittelevään tekstiini. Osallistun siis sillä tähän ketjuun, koska mielipiteeni ei ole muuttunut näemmä ... oho, 7 vuodessa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Juzpe
03.04.2012 22:50:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhtaasti bändisoiton kannalta ajatellen en haluaisi bändikaverikseni kitaristia, joka ei osaa kompata. Usein komppaustaitoiset kitaristit lisäksi osaavat kylkiäisenä liidikitaristin hommistakin ainakin jotain elementtejä, kuten ymmärtävät soinnuista, niiden sisältämistä äänistä ja sointujen keskinäisistä suhteista ja kovimmat jätkät jopa sointuasteistakin jotain. Siihen kai se liidikitaristinkin homma perustuu, että on jonkinlainen käsitys siitä miltä mikäkin ääni kuulostaa missäkin asiayhteydessä.

Itse ajattelenkin asioita monesti siltä kannalta, että mitä sointua bändi kokonaisuudessaan soittaa. Esimerkki:
Basisti soittaa nuotin A
Komppikitaristi F-duurisoinnun
Soolokitaristi soittaa puolisävelaskeleen venytyksen D:stä Eb:een
Joten koko bändi soittaa tällöin venytyksen alkaessa F6/A:n ja venytyksen päätyttyä koko bändin sointu on F7/A. Samat soinnut voi soittaa vaikkapa yhdellä kitaralla, mutta bändisoitossa kai on ideana se, että biisin kannalta sopivat äänet jyvitetään eri instrumenteille sopivalla tavalla. Oikein hienosti tehtynä sitä kait kutsutaan jonkinasteiseksi sovittamiseksi.
 
Friedmanin Martyn Melodic Control opetusvideolla Marty havainnollistaa asiaa hyvin käytännönläheisin esimerkein.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Chunga
04.04.2012 07:14:41 (muokattu 04.04.2012 07:17:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul Gilbertillä on tästä asiasta jotain fiksua sanottavaa
 
http://youtu.be/iFr3TRN2CWk
 
Soolokitaristit ovat parhaimmillaan rytmikitaristeja.
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Ianuarius
04.04.2012 07:33:02 (muokattu 04.04.2012 07:33:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soitin rumpuja jo kauan ennen ku ees koskin kitaraan. Jos pitäis arvioida, niin sanoisin, että oon kitaristina hitusen kehittyneempi ku rumpalina, joskin tämä edistysaskel on tapahtunu ihan viimesen vuoden aikana. Kuitenki monesti huomaa ku soittaa muiden kitaristien kanssa, että kuinka helvetisti tosta rumpujen soitosta on ollu hyötyä.
 
Nyt olen tarttunu muutamiin uusiin soittimiin, niinku bassoon, koskettimiin ja poikkihuiluun ja olen myös alkanu laulella enemmän. Kaikkien noiden vaikutuksen huomaa välittömästi myös kitaroinnissa.
 
Se mitä tässä nyt yritän höpöttää, on että näen itseni ensisijaisesti muusikkona ihan vaan "kitaristin" tai "soolokitaristin" sijaan. 10 vuotta takaperin en edes pitänyt itseäni kitaristina. Kuitenkin jos joku tulee kysyyn että soolo- vai rytmikitaristi, niin vastaus on ihan selkeä. Saan kaikenlaisesta lead-soittamisesta ihan hitosti enemmän fiiliksiä ku rytmipuolen renkuttelusta (joskin sekin on ihan mukavaa).
 
En tiedä mistä tämä asia johtuu. Toisaalta nyt ku oon jonku aikaa bassoa soitellu, oon alkanu melkeinpä diggailla siitä enemmän ku kitaroinnista. Siinä on vaan jotain niin helvetin siistiä alkaa fiilistellä meneen jotain bassolinjaa sellaseen nopeeseen ralliin. Ihan ajan taju katoaa kokonaan.
 
Niin siis mulle tää ei oo mikään tällanen "no öhö öhö kyllähän kitaristi on ihan rampa jos se ei osaa komppia soittaa ynnynnyyy" ku siis kitaroinnissa on mulle ihan tollanen selkeä kahtiajako, että mitä sillä voi tehä ja toinen niistä aukasee jonku sielun portin ihan toisella tavalla.
 
Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :)
 
EDIT: Nii ja varmasti joku pystyy näyttään videon, jossa joku viulisti tekee noin. Siinä tapauksessa niitä mun mielestä saakin kutsua sooloviulisteiksi.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Attew
04.04.2012 09:59:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän itteäni ihan selkeesti rytmikitaristina, mutta kuitenki kotona yksin soitellessa soitan paljo useammin sooloja. En bändin kanssakaa pelkää niitä sooloja mutta usein jätän soittamatta ihan vaan kokonaisuuden takia.
Usein biisi on parempi ilman sooloa ellei kitaristi ole aivan saatanan hyvä siinä.
 
"Parta kasvaa ja mies voi hyvin"
Ianuarius
04.04.2012 10:03:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Attew: Usein biisi on parempi ilman sooloa ellei kitaristi ole aivan saatanan hyvä siinä.
 
No tosta en oo kyllä yhtään samaa mieltä. Tai siis tietenki paska soolo kuulostaa paskalta, mut ei kitaristin tarvi olla mikään über-sooloilija, että saa tehtyy biisin kivasti nostattavan soolon. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Schnowotski
04.04.2012 10:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :)
 
EDIT: Nii ja varmasti joku pystyy näyttään videon, jossa joku viulisti tekee noin. Siinä tapauksessa niitä mun mielestä saakin kutsua sooloviulisteiksi.

 
Siis mitä? Mitä täällä tapahtuu taas?
 
Sergei Fallinen
04.04.2012 10:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius:
 
Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :)

 
Ja sit taas jazz-saksofonistit on vielä pahempia kuin rock-kitaristit. Niiden komppaustaidot on yleensä ihan ala-arvoset.
 
Gabe
04.04.2012 10:58:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolo, ehdottomasti. Tulee jotenkin vaan luontevammin.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Jucciz
04.04.2012 11:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: No tosta en oo kyllä yhtään samaa mieltä. Tai siis tietenki paska soolo kuulostaa paskalta, mut ei kitaristin tarvi olla mikään über-sooloilija, että saa tehtyy biisin kivasti nostattavan soolon. :)
 
Kaksi sanaa: Neil Young. Ehkä yks maailman parhaimpia kitaristeja. Ei välttämättä huikaiseva tekniikka, mutta mies soittaa musiikkia.
 
Malliesimerkki: http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=aAdtUDaBfRA#t=126s
 
Ja voi morjens mikä soundi.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
04.04.2012 11:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Ja sit taas jazz-saksofonistit on vielä pahempia kuin rock-kitaristit. Niiden komppaustaidot on yleensä ihan ala-arvoset.
 
En mää nyt sanois. Aika moni fonisti töräyttelee tarvittaessa sointusäveliä merkkaavia arpeggioita, riffejä tai muuta oikeinkin taitavasti kompaten näin muuta porukkaa.
 
Jopa Suomessa:
http://www.youtube.com/watch?v=9eB7qPZaYNQ
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «