Aihe: Rytmittelyä vaiko sooloilua? | |
---|
|
Tulipa mieleen kysymys, että kumpana pidätte itseänne ennemmin(oletetaan, että olisi pakko valita): rytmikitaristina vaiko soolo-kitaristina? Tämä ajatus tuli mieleen koska olen itse tykästynyt varsinkin viime aikoina enneminkin rytmikitaristin puuhiin kuin sooloiluihin. Ei vaan ne nopeimmat soolot taitu vaikka kuinka yrittää ja jotenkin muutenkin oikeasti nautin enemmän riffien/sointujen jne soitosta ja maalailusta. Soittaessa rytmiä tuntee olevansa lähempänä ja enenmmän kosketuksissa varsinaiseen musiikkiin kuin, että jos vaihtoehtoisesti soittelisi yksikseen päättymättömiä (ja päättömiä) sooloja toinen toisensa perään. Ainoana poikkeuksena on ehkä jotkut John Scofield ja Larry Carltonmaiset likkit ja biisit, mutta ne nyt on muutenkin aika hidasta soittoa. Aina voi yrittää. |
|
Soolo-kitaristina ehottomasti. En mä tiiä oonko erityisen hyvä siinä, mutta se on vaan niin paljon miellyttävämpää ja pääsee jotenki oikeasti elämään sen musan päällä. Tietenki paraski soolo kuulostaa paskalta jos ei oo siistejä taustoja tuomassa sitä esiin. The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Minimalistinen maalaileva rytmikitaristi, ehdottomasti. Tosin bändin ainoana kitaristina pääsee välillä soittamaan sitä sooloakin... ~ Love broke out and I forgot it's war. |
|
Eihän nopeat linjat ole mikään edellytys hyvälle soololle. Tämän puolesta puhuvia soivia esimerkkejä on maailma pullollaan. Nopeuden lisäksi ilmaisullisia tehoja ja arvoja on olemassa paljon muitakin. Jos taas puhutaan ihan puhtaasti tekniikasta, niin senkin suhteen kannattaa muistaa, että nopeus on vain yksi osa-alue. Nykyään itselleni mm. hyvän soinnin tuottaminen, äänenvoimakkuuksien vaihteluiden hallinta sekä puhtaasti ja napakasti soivat voicingit ovat sitä teknistä osaamista parhaasta päästä. Mutta itse tuohon aiheeseen, eli komppaukseen. On surullista, että 95 prosenttia kitaristeista ei osaa kompata kunnolla. Komppikitaran hallitseminen - musiikkityylistä riippumatta - on erittäin oleellista. Se alkaa oikeasti olla katoava taito. Kitaransoitoon on pesiytynyt sirkuskulttuuri, jolla ei varsinaisesti ole tekemistä musiikin kanssa. Komppaamista pidetään jotenkin helppona ja sitä ei sen takia harjoitella riittävästi. Hyvältä soundaava komppi vaati oikeasti töitä, ja paljon. Tärkeimpinä komppitreenin kohteena pitäisin hyvää rytminkäsittelyä, äänenkuljetusta ja sointuotteista toiseen liikkumisen sulavuutta. Kunpa nämä makuuhuonetiluttajat ymmärtäisivät käyttää komppaukseen treenaamiseen edes pienen osan siitä ajasta jonka he nyt tuhlaavat teknisesti ylihaastavien temppujen hedelmättömään harjoitteluun. |
|
Ianuarius: Soolo-kitaristina ehottomasti. En mä tiiä oonko erityisen hyvä siinä, mutta se on vaan niin paljon miellyttävämpää ja pääsee jotenki oikeasti elämään sen musan päällä. Tietenki paraski soolo kuulostaa paskalta jos ei oo siistejä taustoja tuomassa sitä esiin. Sori, että kysyn ohi aiheesta, mutta pisti silmään tuolla profiilissasi tämä: "AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin" Eli, toi on joku freeware-juttu ilmeisesti? Ja jos on niin viittitkö laitaa linkkiä, että mistä tuo löytyy? Voisin vaan olla kiinnostunut, kiitti :) Aina voi yrittää. |
|
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112 Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112 Okei, enpä huomannut tuota. No, tämän ketjun voikin sitten kuopata heti alkuunsa. :) Aina voi yrittää. |
|
silhouette: Sori, että kysyn ohi aiheesta, mutta pisti silmään tuolla profiilissasi tämä: "AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin" Eli, toi on joku freeware-juttu ilmeisesti? Ja jos on niin viittitkö laitaa linkkiä, että mistä tuo löytyy? Voisin vaan olla kiinnostunut, kiitti :) Googleen "amplitube free" ja eka linkki. http://www.ikmultimedia.com/amplitubefree/features/ no sweat ;) The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Ianuarius: Googleen "amplitube free" ja eka linkki. http://www.ikmultimedia.com/amplitubefree/features/ no sweat ;) Jess, kiitti. :) Aina voi yrittää. |
|
silhouette: Okei, enpä huomannut tuota. No, tämän ketjun voikin sitten kuopata heti alkuunsa. :) En mää oo kuoppaamista vaatimassa. Laitoin vaan linkin aikaisempaan tätä aihetta käsittelevään tekstiini. Osallistun siis sillä tähän ketjuun, koska mielipiteeni ei ole muuttunut näemmä ... oho, 7 vuodessa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Puhtaasti bändisoiton kannalta ajatellen en haluaisi bändikaverikseni kitaristia, joka ei osaa kompata. Usein komppaustaitoiset kitaristit lisäksi osaavat kylkiäisenä liidikitaristin hommistakin ainakin jotain elementtejä, kuten ymmärtävät soinnuista, niiden sisältämistä äänistä ja sointujen keskinäisistä suhteista ja kovimmat jätkät jopa sointuasteistakin jotain. Siihen kai se liidikitaristinkin homma perustuu, että on jonkinlainen käsitys siitä miltä mikäkin ääni kuulostaa missäkin asiayhteydessä. Itse ajattelenkin asioita monesti siltä kannalta, että mitä sointua bändi kokonaisuudessaan soittaa. Esimerkki: Basisti soittaa nuotin A Komppikitaristi F-duurisoinnun Soolokitaristi soittaa puolisävelaskeleen venytyksen D:stä Eb:een Joten koko bändi soittaa tällöin venytyksen alkaessa F6/A:n ja venytyksen päätyttyä koko bändin sointu on F7/A. Samat soinnut voi soittaa vaikkapa yhdellä kitaralla, mutta bändisoitossa kai on ideana se, että biisin kannalta sopivat äänet jyvitetään eri instrumenteille sopivalla tavalla. Oikein hienosti tehtynä sitä kait kutsutaan jonkinasteiseksi sovittamiseksi. Friedmanin Martyn Melodic Control opetusvideolla Marty havainnollistaa asiaa hyvin käytännönläheisin esimerkein. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa |
Chunga 04.04.2012 07:14:41 (muokattu 04.04.2012 07:17:54) | |
|
Paul Gilbertillä on tästä asiasta jotain fiksua sanottavaa http://youtu.be/iFr3TRN2CWk Soolokitaristit ovat parhaimmillaan rytmikitaristeja. miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
Ianuarius 04.04.2012 07:33:02 (muokattu 04.04.2012 07:33:47) | |
|
Ite soitin rumpuja jo kauan ennen ku ees koskin kitaraan. Jos pitäis arvioida, niin sanoisin, että oon kitaristina hitusen kehittyneempi ku rumpalina, joskin tämä edistysaskel on tapahtunu ihan viimesen vuoden aikana. Kuitenki monesti huomaa ku soittaa muiden kitaristien kanssa, että kuinka helvetisti tosta rumpujen soitosta on ollu hyötyä. Nyt olen tarttunu muutamiin uusiin soittimiin, niinku bassoon, koskettimiin ja poikkihuiluun ja olen myös alkanu laulella enemmän. Kaikkien noiden vaikutuksen huomaa välittömästi myös kitaroinnissa. Se mitä tässä nyt yritän höpöttää, on että näen itseni ensisijaisesti muusikkona ihan vaan "kitaristin" tai "soolokitaristin" sijaan. 10 vuotta takaperin en edes pitänyt itseäni kitaristina. Kuitenkin jos joku tulee kysyyn että soolo- vai rytmikitaristi, niin vastaus on ihan selkeä. Saan kaikenlaisesta lead-soittamisesta ihan hitosti enemmän fiiliksiä ku rytmipuolen renkuttelusta (joskin sekin on ihan mukavaa). En tiedä mistä tämä asia johtuu. Toisaalta nyt ku oon jonku aikaa bassoa soitellu, oon alkanu melkeinpä diggailla siitä enemmän ku kitaroinnista. Siinä on vaan jotain niin helvetin siistiä alkaa fiilistellä meneen jotain bassolinjaa sellaseen nopeeseen ralliin. Ihan ajan taju katoaa kokonaan. Niin siis mulle tää ei oo mikään tällanen "no öhö öhö kyllähän kitaristi on ihan rampa jos se ei osaa komppia soittaa ynnynnyyy" ku siis kitaroinnissa on mulle ihan tollanen selkeä kahtiajako, että mitä sillä voi tehä ja toinen niistä aukasee jonku sielun portin ihan toisella tavalla. Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :) EDIT: Nii ja varmasti joku pystyy näyttään videon, jossa joku viulisti tekee noin. Siinä tapauksessa niitä mun mielestä saakin kutsua sooloviulisteiksi. The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Pidän itteäni ihan selkeesti rytmikitaristina, mutta kuitenki kotona yksin soitellessa soitan paljo useammin sooloja. En bändin kanssakaa pelkää niitä sooloja mutta usein jätän soittamatta ihan vaan kokonaisuuden takia. Usein biisi on parempi ilman sooloa ellei kitaristi ole aivan saatanan hyvä siinä. "Parta kasvaa ja mies voi hyvin" |
|
Attew: Usein biisi on parempi ilman sooloa ellei kitaristi ole aivan saatanan hyvä siinä. No tosta en oo kyllä yhtään samaa mieltä. Tai siis tietenki paska soolo kuulostaa paskalta, mut ei kitaristin tarvi olla mikään über-sooloilija, että saa tehtyy biisin kivasti nostattavan soolon. :) The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Ianuarius: Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :) EDIT: Nii ja varmasti joku pystyy näyttään videon, jossa joku viulisti tekee noin. Siinä tapauksessa niitä mun mielestä saakin kutsua sooloviulisteiksi. Siis mitä? Mitä täällä tapahtuu taas? |
|
Ianuarius: Ehkä tää nyt sit on ihan vaan kitarointiin liittyvä juttu, mut siis en mä missään keikalla ikinä näe kenenkään käsittelevän vaikka viulua tolleen, että ne laukkoo lavan eteen ja alkaa vetään hirveetä sooloa naama irvessä ku tulee sen aika. Tää on tällanen kulttuurijuttu. :) Ja sit taas jazz-saksofonistit on vielä pahempia kuin rock-kitaristit. Niiden komppaustaidot on yleensä ihan ala-arvoset. |
Gabe 04.04.2012 10:58:22 | |
|
Soolo, ehdottomasti. Tulee jotenkin vaan luontevammin. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
|
Ianuarius: No tosta en oo kyllä yhtään samaa mieltä. Tai siis tietenki paska soolo kuulostaa paskalta, mut ei kitaristin tarvi olla mikään über-sooloilija, että saa tehtyy biisin kivasti nostattavan soolon. :) Kaksi sanaa: Neil Young. Ehkä yks maailman parhaimpia kitaristeja. Ei välttämättä huikaiseva tekniikka, mutta mies soittaa musiikkia. Malliesimerkki: http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=aAdtUDaBfRA#t=126s Ja voi morjens mikä soundi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Sergei Fallinen: Ja sit taas jazz-saksofonistit on vielä pahempia kuin rock-kitaristit. Niiden komppaustaidot on yleensä ihan ala-arvoset. En mää nyt sanois. Aika moni fonisti töräyttelee tarvittaessa sointusäveliä merkkaavia arpeggioita, riffejä tai muuta oikeinkin taitavasti kompaten näin muuta porukkaa. Jopa Suomessa: http://www.youtube.com/watch?v=9eB7qPZaYNQ Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|