Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko valmistusmaalla teille merkitystä?
1 2 3 4 5 6
Gabe
01.04.2012 17:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ihan uteliaisuuttani kiinnostaisi tietää merkitseekö teille kitaran/vahvistimen valmistusmaa kuinka paljon? Ja perustelkaa miksi ja kuinka paljon.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
tender.insanity
01.04.2012 18:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuonne vain: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=208145&co=180
 
hallu
01.04.2012 18:05:20 (muokattu 01.04.2012 19:58:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei voidaanhan me jatkaa siellä vanhassa ketjussa.
 
No editoidaan nyt vielä vähän ja kerrotaan miten itselläni menee tuo homma. Mulla on kaksi kitaraa Fender Stratocaster ja Gibson LesPaul USA:laisia molemmat vahvistimeni Dean Markley CD60 sekä Fender BluesDeVille ovat made in USA Koch Pedaltone ja Kochin keinokuormasta en tiedä minkä maalaisia ovat, Line6 jm4 on varmaan kiinalainen samoin kuin Electroharmonixin whitefinger kompura. Fender telecaster on mexikolainen jaSamick Lasalle on korealainen ja Blueridge BR160 on kiinalainen.
 
Noista omista vehkeistä usalaiset eivät nouse millään tavalla esille, vaan kaikki vehkeeni ovat aivan viimeisen päälle hyviä ja olen niihin erittäin tyytyväinen. Kitaran ostaminen näyttää kestävän minulla keskimäärin yhden vuoden ostapäätöksestä ostahetkeen ja siihen liittyy kaikkien tarjolla olevien vaihtoehtojen huolellinen testaaminen, mikä osaltaan vaikuttanee siihen etten kadu mitään hankintaani. Vahvistimista minulla ei ole kokemusta muista kuin usa kamoista joten en osaa varmaksi niistä sanoa onko sillä valmistusmaalla väliä, mutta muuhun kokemuspohjaani verrattuna epäilen ettei liene niilläkään isompaa merkitystä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
the-Antero
01.04.2012 19:46:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä oikeastaan... Tällä hetkellä on Mexico, jaappani ja usa kitarat... Kaikki omanlaisiaan ja hyviä :)
 
Strato on mexico siksi että oli ainut malli mikä tarjosi floikallista vaihtoehtoa. Mielenkiintoinen asia tuli stratoharrastajalta ilmi joka sanoi että tuossa mehicossa väri (candy apple red) on lähimpänä sitä alkuperäistä.
 
Flying V on esp eli jaappani keppi.
 
Gibson SG taas se usa.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Sakmongkol
01.04.2012 20:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on amerikkalaisista eli Warmothin osista kasattu kitara lähinnä sen takia ettei semmosta tuntunut saavan oikeilla spekseillä muualta, ja se oli silti fiksun hintainen. Suomalainen kitara on sen takia että sen sattui saamaan käytettynä halvalla ja tuntui sekä saundasi hyvältä.
 
Hinnan ja ominaisuuksien mukaan valitsen kyllä muutoin ja valmistusmaa on täysin toissijainen. Esimerkiksi bassoksi kelpaa indonesialainen koska soitan sitä sen verran vähän etten osaa kaivata mitään erikoisempia ominaisuuksia ja tuo vaikutti omiin käsiin ja korviin hyvältä hintaisekseen. Samoin ensimmäinen kitara on indonesialainen koska se oli halpa, mutta muutamilla modifikaatioilla siitäkin sai ihan kelvollisen. Ja vielä löytyy kiinalainen baritoni jonka hankin koska halusin baritonin ja se oli halpa ja hieno.
 
Tsugu Way
01.04.2012 20:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai se vaikuttaa - ainakin aavistuksen- turha sitä kieltää. Missään tapauksessa se ei toki ole läheskään ainoa kitaran valintaan vaikuttava seikka. Merkitystä kuitenkin on, mutta en osaa arvioida kuinka paljon. Ainakin se vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon! Ja jotenkin kummallisella tavalla se vaikuttaa myös mielikuvatasolla. Siis esimerkiksi Japsi-Tokaita arvostetaan yleisestikin. Kyllä se osaltaan vahvisti aikoinaan ostopäätöstä.
 
Mutta valmistusmaa ei siis ole ainoa seikka mikä merkitsee. Viimeksi ostin edullisen Mexicon perus-straton, vaikka niitä ei yleisesti arvosteta. Mutta pakko oli luottaa omaan tuntumaan testatessa. Eli ei merkitystä loppupeleissä kuitenkaan sillä, että mikä made-in-leima lavan takana lukee.
 
Blues is allright!
artal
01.04.2012 20:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain merkitystä, mutta ei ratkaisevaa. Kyllähän Japani/USA/Iso-Britannia/Eurooppa valmistusmaana tuo tiettyä luottamusta, ehkä aiheetontakin. Omissa kitaroissa on yksi jenkki, muutama englantilainen, japanilaisia useampi, yksi suomalainen ja pari korealaista. En osaa valmistusmaan perusteella sanoa noissa olevan eroa, mutta vertailua vaikeuttaa se, että ovat eri aikakausiltakin. Kaikki ovat mieleisiä ja hyviä, edessä onkin tuska, kun jostain varmaan pitäisi taas pian luopua: kotona on telinepaikat täynnä ja ennen pitkää varmasti taas jokin kaasuttaa
 
lonelyplayer
01.04.2012 20:48:10 (muokattu 01.04.2012 21:09:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli ihan uteliaisuuttani kiinnostaisi tietää merkitseekö teille kitaran/vahvistimen valmistusmaa kuinka paljon? Ja perustelkaa miksi ja kuinka paljon.
 
No jos noin utelias on niin pakko se on kai vastata.
 
Pienenä kloppina ei ei ollut varaa kitaraa ostaa ja vanhemmatkin vastustivat...rock musiikki oli epäilyttävää ja syntiä. :(
 
Tuli kuolattua jenkkivehkeitä, ja eipä paljon muita soittimia ollutkaan siihen aikaan.
Siksi mulle on vain Fender ja Gibson niitä oikeita soittimia (made in USA)
Sitten kun pystyin ekat ostamaan...niin valikoima oli sitten tässä. Ihan sama onko ollut laatuongelmia, pre CBS-kausia tai mitä vaan. Ei paljon kiinnosta. Ihan sama ilmiö kuin jenkkiautojen harrastelijoille ja tuunajille... :)
Ai niin, yksi Warwickin basso on... eikä huono olekkaan. Ihan Saksan kamaa.
 
Dropped C
01.04.2012 21:11:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sillä, täytyy tunnustaa. Kyllä se on mulle kivempi jos soittoroina on Euroopassa tai Jenkeissä valmistettua.
 
Gabe
01.04.2012 21:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artal: Jotain merkitystä, mutta ei ratkaisevaa. Kyllähän Japani/USA/Iso-Britannia/Eurooppa valmistusmaana tuo tiettyä luottamusta, ehkä aiheetontakin.
 
Mulla on vähän sama, aina olen soittimissa kallistunut pois halvan tuotannon maista (muutaman katastrofin jälkeen ) Tosin noista Fenderin mexicolaisista mitä olen omistanut/testannut ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.
 
Vahvistimissa taas on pääsääntöisesti tullut pettymyksiä vastaan idän ihmeissä :/ En tiedä sit on ollut huonoa tuuria mukana vai mikä mutta seuraava tulee ainakin suomesta :) Suomalainen kitara olis kans hauska omistaa joskus...
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Kaihua
01.04.2012 23:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo Japani valmistusmaana on ansainnu ainaki meikäläisen luottamuksen. Omistan pari japsi tokaita, jotka ajavat asiansa todella hyvin. Olen omistanut muitakin japsi kitaroita, joissa ei niissäkään ollut suuremmin moitteen sijaa. Vaihtui vain pois uusien kiinnostuksen kohteiden tieltä aikanaan.. Omistuksessa on myös yksi paikallisen soitinrakentajan veistämä keppi, mikä vahvistaa omalta osaltaan arvostusta huomattavasti myös kotimaiseen tuotantoon.
 
Jonkin aikaa oli myös käytössä eräs korealainen fenderi, joka oli erittäin hyvä kitara. Sekin lähti sitten vaihtoon kun piti saada perinteisempi tele tilalle.. Näin jälkeen päin harmittaa todella paljon kun vaihdoin sen pois. Lisäksi korean eduksi on myös mainittava eräs tokain strat kopio, jota testailin tässä männä viikolla paikallisessa musaliikkeessä. Soitettavuus oli hyvä ja akustinen sointi todella miellyttävä. Sähköistä en osaa sanoa kun en styrkan läpi kokeillut.
 
Eli: minä luotan sokeasti japanilaiseen. USA hommista en osaa sanoa ja korea voi olla ok, joskin huolellinen testaus on paikallaan.
 
Ja nyt puhuttiin siis vain sähkökitaroista. Omat akkarit taitaa olla kiinalaisia, mutta enpä niiden päälle niin ymmärräkkään.
 
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
aristoteles666
01.04.2012 23:42:36 (muokattu 01.04.2012 23:43:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei vaikuta, ainoa mikä vaikuttaa on miten se soi, ja miten sopii käteen.
jos väri on väärä, sen voi muuttaa.
nim. "alunperin kitarani oli musta"
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
02.04.2012 00:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mulla on vähän sama, aina olen soittimissa kallistunut pois halvan tuotannon maista (muutaman katastrofin jälkeen ) Tosin noista Fenderin mexicolaisista mitä olen omistanut/testannut ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.
 
Vahvistimissa taas on pääsääntöisesti tullut pettymyksiä vastaan idän ihmeissä :/ En tiedä sit on ollut huonoa tuuria mukana vai mikä mutta seuraava tulee ainakin suomesta :) Suomalainen kitara olis kans hauska omistaa joskus...

 
Mexikon fendereihin olen itsekin ihastunut ja ne ovat vielä usein halvempiakin kuin usa mallit:-)
 
Tuo suomalaisuus kyllä itseäni varsinkin kitaroissa kiehtoo, koska suomi on ankara maa instrumentille ja täkäläinen rakentaja taatusti ymmärtää näitä olosuhteita joissa soitinta tullaan käyttämään ja kun siihen vielä lisätään, että puutkin ovat saaneet tottua täkäläiseen ilmastoon jo rakennusvaiheessa tai jopa täällä kuivattu, niin varmasti parhaan soittimen saa suomalaiselta rakentajalta. Suomessa ei vain taida omasta takaa olla kunnollista soitinpuuta tarjolla ainakaan kovin paljon. Omat metsämme kun kasvavat sellua. Tosin Flaxwood keksi tehdä kitaran siitä kuitumassasta ja ilmeisen hyvällä menestyksellä.
 
Jos Ruokangasta ei saa niin Flaxwood voisi myös olla varteenotettava vaihtoehto. Onhan niitä hvyiä tekijöitä tietenkin muitakin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
rheinone
02.04.2012 01:46:13 (muokattu 02.04.2012 01:46:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvä kysymys. Olis kyllä kova juttu jos olis valmistettu kotimaassa. Sillä on suuri painoarvo mulle.
 
Jucciz
02.04.2012 02:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On sillä ainakin sen verran, että jos ostan Gibsonin, sen ois parempi olla Yhdysvalloissa tehty. Muuten herää epäilykset.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
novo
02.04.2012 02:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mehikolaisten näkemys Fendän raadoista ja teleistä ei nappaa yhtään, sen verran monta mitään sanomatonta yksilöä osunut kohdalle etten jaksa enää ees testailla. Kotimaista osaamista olisi mukavaa tukea, ehkä joskus vielä. Muuten ei ole kyllä juurikaan väliä missä kampe on tuusattu, jos se vain ajaa asiansa.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
phiit
02.04.2012 08:00:00 (muokattu 02.04.2012 08:00:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kyllä mitään merkitystä, ite suosin kaikkea halpaa :) ihan sama mitä lavassa lukee tai missä tehty, jos se toimii niin hyvä jos ei niin vaihttoon.
 
http://www.king-weird.com http://www.facebook.com/kingweird http://www.maihinnousu.net/a/1462
phiit
02.04.2012 08:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Mehikolaisten näkemys Fendän raadoista ja teleistä ei nappaa yhtään, sen verran monta mitään sanomatonta yksilöä osunut kohdalle etten jaksa enää ees testailla. Kotimaista osaamista olisi mukavaa tukea, ehkä joskus vielä. Muuten ei ole kyllä juurikaan väliä missä kampe on tuusattu, jos se vain ajaa asiansa.
 
mielenkiintoista, ainakin oma 50's tele made in mexico hakkaa kaverin jonkun juhlamalli jenkkistraton mennen tullen viimeistelyssä ja tuntumassaan.
 
http://www.king-weird.com http://www.facebook.com/kingweird http://www.maihinnousu.net/a/1462
novo
02.04.2012 08:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: mielenkiintoista, ainakin oma 50's tele made in mexico hakkaa kaverin jonkun juhlamalli jenkkistraton mennen tullen viimeistelyssä ja tuntumassaan.
 
Ehkä mulle on sattunu kohalle ne kaikista hengettömimmät yksilöt. Mehiko-presari oli taas vallan jees.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
klobasa
02.04.2012 08:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin USA ja Meksiko tehtaiden välillä on etäisyyttä n. 250 km. Kummassakin kitaroita tekee meksikolaiset työntekijät. Jännä, että 250 km ero on monille niin merkittävä. Tosin onhan siinä jokin totuuden siemen: en minäkään ostaisi mitään kitaraa mikä olis tehty 200km säteellä Helsingistä. Pitää olla vähintään Keski-Suomesta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «