Aihe: nettikauppa on s@@tanasta
1 2 3 4 5 6
artal
29.03.2012 22:09:43
lonelyplayer:
Tälläisessä reippaassa hinnoittelussa piilee juuri se vaara että mahdollinen asiakas katoaa. Ei kaikille oli mahdollisuutta mennä paikan päälle tinkimään. Jos itse olisin tiennyt että näissä netti-hinnoissa olisi hyvinkin keskustelun varaa niin todennäköisesti olisin käväissyt paikan päällä.

Tää on muuten sellainen aihe, joka on jotenkin suomalaisissa musiikkiliikkeissä ihan pöljää. Ilmoitetaan joku hinta, joka ei sitten pidäkään paikkaansa, vaan kun menee ostamaan, niin myyjä parhailla käytetyn auton kauppiaan elkeillä vinkkaa silmää ja madaltaa ääntään: "Just sulle tää on vähän halvempi..." Melkeinpä minkään tavaran hinta kivijaloissa ei oikeasti ole se, mikä hintalapussa lukee, ellei nyt sitten ole ihan pikkutavara tai jo valmiiksi roimassa alennuksessa. Kuka ihme tästäkin hyötyy? En keksi muuta syytä, kuin hintatasosta tietämättömien vedättämisen.

Mua ainakin riepoo sellainen, etten tiedä onko hinnoitellu mulle sama kuin muille asiakkaille. Selkeät kanta-asiakasalennukset ovat toki ok, mutta pärstäkerroinhinnoittelu hanurista. Toki aika vähän tulee mitään uutena ostettuakaan. Silti joka kerta jotain alennusta lykätään.

Onko se pointti sitten se, että kitaristi (tai muukin soittaja) haluaa tuntea kuuluvansa sisäpiiriin, jolle on eri hinnat kuin maallikoille? Heität vähän läppää myyjän kanssa nyky-Gibsonien paskuudesta ja sitten vähän katotaan sitä hintaa. Ei kai sen sitten väliä, vaikka samaan sisäpiiriin kuuluu lähes jokainen alan harrastaja ja hintojen vertailu vaikeutuu. Samalla saa hyvän syyn pitää maksamansa hinnat pimennossa, koska "Ei toi varmaan yhtä halvalla saa."

No, tällainen avautuminen nyt.
phiit
29.03.2012 22:47:15
artal: Tää on muuten sellainen aihe, joka on jotenkin suomalaisissa musiikkiliikkeissä ihan pöljää. Ilmoitetaan joku hinta, joka ei sitten pidäkään paikkaansa, vaan kun menee ostamaan, niin myyjä parhailla käytetyn auton kauppiaan elkeillä vinkkaa silmää ja madaltaa ääntään: "Just sulle tää on vähän halvempi..." Melkeinpä minkään tavaran hinta kivijaloissa ei oikeasti ole se, mikä hintalapussa lukee, ellei nyt sitten ole ihan pikkutavara tai jo valmiiksi roimassa alennuksessa. Kuka ihme tästäkin hyötyy? En keksi muuta syytä, kuin hintatasosta tietämättömien vedättämisen.

Mua ainakin riepoo sellainen, etten tiedä onko hinnoitellu mulle sama kuin muille asiakkaille. Selkeät kanta-asiakasalennukset ovat toki ok, mutta pärstäkerroinhinnoittelu hanurista. Toki aika vähän tulee mitään uutena ostettuakaan. Silti joka kerta jotain alennusta lykätään.

Onko se pointti sitten se, että kitaristi (tai muukin soittaja) haluaa tuntea kuuluvansa sisäpiiriin, jolle on eri hinnat kuin maallikoille? Heität vähän läppää myyjän kanssa nyky-Gibsonien paskuudesta ja sitten vähän katotaan sitä hintaa. Ei kai sen sitten väliä, vaikka samaan sisäpiiriin kuuluu lähes jokainen alan harrastaja ja hintojen vertailu vaikeutuu. Samalla saa hyvän syyn pitää maksamansa hinnat pimennossa, koska "Ei toi varmaan yhtä halvalla saa."

No, tällainen avautuminen nyt.

Plussaa sait koska noinhan se juuri menee :(
http://www.king-weird.com http://www.facebook.com/kingweird http://www.maihinnousu.net/a/1462
lonelyplayer
30.03.2012 07:35:40
Terry Pantheras: Otsikon voi siis kääntää muotoon: kivijalkakauppa on s@@tanasta... :)

Kyllä minä kivijalkakaupoista niin mieleni pahoitin :)
StJerky
30.03.2012 08:34:19
artal: Ilmoitetaan joku hinta, joka ei sitten pidäkään paikkaansa

Joo vastenmielistä. Kaikenlainen tinkaaminen ja rahasta puhuminen on rahvaanomaista ja sopii vain selkärangattomille. Hinnan pitää olla jämpti ja kaikille sama.
jii.haanpaa
30.03.2012 09:09:05
StJerky: Joo vastenmielistä. Kaikenlainen tinkaaminen ja rahasta puhuminen on rahvaanomaista ja sopii vain selkärangattomille. Hinnan pitää olla jämpti ja kaikille sama.

Lähes jokaisella kivijalalla on nykyään myös verkkokauppa, tai ainakin webbisivut. Ja kun se sama 30% tinkivara on silloin myös verkkokaupan hintalapussa, niin onhan se perhanan hyvä konsti käännyttää potentiaaliset asiakkaat kilpailijalle. Osa kivijaloista on ymmärtänyt tämänkin jo ajat sitten.
nannne
30.03.2012 10:45:03

lonelyplayer: Kyllä minä kivijalkakaupoista niin mieleni pahoitin :)

Pyh, minä olen viettänyt älä osta mitään elämän!
VIPMetal
30.03.2012 13:36:52

Ääh, Pohojammaalta saa aina Toomannia halvemmalla tai samaan rahaan. Saa kahviakin samaan rahaan ja juttuseuraa. On pikkuroinaa paljon ja saa toteutettua heräteostoksia hyvin. Turhaa hehkutusta tosin koska, täällä päin asuvat tietää: Markun musiikki.
Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
oamkbonor
30.03.2012 14:04:19
VIPMetal: Ääh, Pohojammaalta saa aina Toomannia halvemmalla tai samaan rahaan. Saa kahviakin samaan rahaan ja juttuseuraa. On pikkuroinaa paljon ja saa toteutettua heräteostoksia hyvin. Turhaa hehkutusta tosin koska, täällä päin asuvat tietää: Markun musiikki.

Seinäjoella on kyllä Suomen parhaat musaliikkeet: Markku ja Top Sound.
artal
30.03.2012 15:53:46
StJerky: Joo vastenmielistä. Kaikenlainen tinkaaminen ja rahasta puhuminen on rahvaanomaista ja sopii vain selkärangattomille. Hinnan pitää olla jämpti ja kaikille sama.

Oikeastaan ihan päin vastoin. Rahasta pitäisi puhua mahdollisimman avoimesti. Kun alennusta kerran annetaan kaikille, miksei sitä voi laittaa hintalappuun suoraan? En keksi kuin tietämättömien vedätyksen syyksi. En tiedä sitten vetoaako se sisäpiiriromantiikka johonkuhun muuhun, että voi kuvitella saavansa muita paremman hinnan. Muuten en mitenkään asetu kivijalkakauppojen vastustajaksi, hyvä se on, että lähikauppoja on eikä pelkkiä automarketteja. Tällä alalla ostajat kuitenkin ovat paljon maitokauppaa hintatietoisempia, joten moni lähikauppareissu jää näiden tinkivarahintojen takia tekemättä.
hallu
30.03.2012 16:34:22 (muokattu 30.03.2012 16:42:28)
artal: Oikeastaan ihan päin vastoin. Rahasta pitäisi puhua mahdollisimman avoimesti. Kun alennusta kerran annetaan kaikille, miksei sitä voi laittaa hintalappuun suoraan? En keksi kuin tietämättömien vedätyksen syyksi. En tiedä sitten vetoaako se sisäpiiriromantiikka johonkuhun muuhun, että voi kuvitella saavansa muita paremman hinnan. Muuten en mitenkään asetu kivijalkakauppojen vastustajaksi, hyvä se on, että lähikauppoja on eikä pelkkiä automarketteja. Tällä alalla ostajat kuitenkin ovat paljon maitokauppaa hintatietoisempia, joten moni lähikauppareissu jää näiden tinkivarahintojen takia tekemättä.

Minä olen sitä mieltä, että asiakaskohtaiset alennukset ovat ihan tyypillisiä kivijalkakaupoille. Oma kokemukseni on, että asiakaskohtaiset alennukset ovat liikkeen suhdetoimintaa ja tapa luoda ja vahvistaa asiakassuhteita. Se hintalappuun kirjoitettu hinta on sen tuotteen hinta jolla myyjä sen myy ja on oikeastaan vähän velvoitettukin myymään. Jos tätä hintaa alennetaan, niin se on tuotekohtainen alennus johon pätee myös omat sääntönsä. Jos myyjä myöntää asiakkaalle erikseen alennuksen niin se on asiakaskohtainen alennus, ja vaikka myyjä antaisi niitä kaikille asiakkaille kuinka hövelisti, niin silti se on alennus josta myyjä voi vapaasti ja joustavasti päättää itse ja antaa sitä liikkumavaraa tehdä kauppaa. Asiakaskohtainen alennus ei mielestäni voi olla hintavertailun parametri, vaan niitä intoja vertaillaan jotka hintalapussa ilmoitetaan. Jos itselleni on tuttu kauppias niin voihan sitä vähän ounastella (se antaa kummiskin vähän alennusta tyyliin), mutta sen varaan ei voi laskea. Asiakaskohtaiset alennukset ovat myyjän työkalu reagoidan nopeasti muuttuviin tilanteisiin markkinoilla (mikä on tuotteen kysyntä ollut tai minkälainen varastotilanne on ko. tuotteella... etc). Jos tällaiset asiakasalennukset kiellettäisiin, niin myyjä joutuisi toimimaan vähän kuin kädet sidottuina. Itse en pitäisi moista hyvänä kehityksenä. Kylle monilla nettikaupoillakin on myös kivijalkamyymälä (thomannillakin) ja siellä myymälässä tiskin takana kauppias, joka voi antaa asiakkaalleen alennusta jos niin tahtoo.

Jos haluat vertailla hintoja niin sinun on vertailtava niitä hintoja jotka kauppiaat ilmoittavat. Jos taas haluat järjestää tarjouskilpailun, niin sinun on lähestyttävä myyjiä ihan itse ja tehtävä tarjouspyyntöjä ja vertailtava sitten niitä. Kyllä tässä nähdäkseni on kyse ihan tavanomaisesta ja vakiintuneesta kauppatavasta.

E: Puhut "sisäpiiriromantiikasta" väheksyvään sävyyn. Minusta kyse ei ole mistään sisäpiiristä, vaan henkilökohtaisesta asiakassuhteesta. Siitä että tulen asiakkaana huomioduksi yksilönä. Tällaisen tunnelman voi luoda kauppiaan taholta pienilläkin huomion osoituksilla joilla luodaan "reiluuden" vaikutelmaa. Monet kauppiaat (varsinkin pienet kauppiaat) puhuvat molemminpuolisesta luottamuksesta eli kyse ei ole vain asiakkaan sitoutumisesta liikkeeseen, vaan myös liike sitoutuu asiakkaaseensa. Kun kauppias luottaa asiakkaaseensa niin silloin kaikista asioista neuvotteleminen käy helpommaksi (kitaran voi saada kotiin testattavaksi tai palautus onnistuu, vaikka jokin ehto eiihan tikatilleen täyttyisikään etc.). Vaikka asiakas nauttiin lain suomaa kuluttajasuojaa, joka ontehty kompensoimaan kauppiaan ja asiakkaan välistä epäsuhtaa sopimuskumppaneina, on asiakas siitä huolimatta sopimus kumppani kauppiaalle kauppatilanteessa. En millään voi uskoa, että asiakas olisi millään tavalla kauppiaalle yhdentekevä, vaan pikemminkin edellytys koko liiketoiminnalle.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Twinkle
30.03.2012 17:54:35
rheinone:
Sori, tarkoitus ei ole dissata, mutta olen oikeasti loukkaantunut siitä että sssnaken kaltaisia ala-arvoisenlaatuisia tuotteita myydään ylipäätään yhtään missään.

mut mie ostin niitä joskus 2004 neljä kappaletta, kolme niistä on yhä päivittäisessä käytössä, yksi pari vie signaalia äänikortista kajareille ja yksi sitten menee kitarasta äänikorttiin, missä se on siis ihan normaalina instrumenttipiuhana. Se neljäs taas on vielä alkuperäisessä paketissaan jossakin laatikon pohjilla pyörimässä. En sit tiiä, ehkä minulla on käynyt vaan helvetin hyvä tuuri.
Twinkle
30.03.2012 17:58:35
hallu: Minä olen sitä mieltä, että asiakaskohtaiset alennukset ovat ihan tyypillisiä kivijalkakaupoille. Oma kokemukseni on, että asiakaskohtaiset alennukset ovat liikkeen suhdetoimintaa ja tapa luoda ja vahvistaa asiakassuhteita.

Tai sitten hävittää ne tyystin, koska se on ihan perseestä jos tuote on lähtökohtaisesti aivan ylihinnoiteltu ja sen saa halvemmalla se, joka tajuaa sitä kysyä ja sattuu myyjää lähtökohtaisesti miellyttämään. Asiakaskohtaisen palvelun luominen minusta lähtee ihan siitä, että miten sitä asiakasta palvellaan eikä sillä, millä rahalla se omalle puolelle ostetaan.
elsewhere
30.03.2012 18:10:41
Tällaisen tunnelman voi luoda kauppiaan taholta pienilläkin huomion osoituksilla joilla luodaan "reiluuden" vaikutelmaa.

Minusta pärstävärkkihinnoittelu jo lähtökohtaisesti tuhoaa reiluuden vaikutelman nykyaikana, kun kaikki täysiä ummikkoja lukuunottamatta tietävät mikä on homman nimi.

Esimerkki: ostin himoitsemani kalliihkon vahvistimen eräästä pääkaupunkiseudun musiikkiliikkeestä viime kesänä. Olin tietenkin jo etukäteen katsonut, millä hinnalla niitä saa nettikaupoista, ja tämän liikkeen hintalapussa oli tompan hinta ja muutama satanen päälle. Menin sitten myyjän pakeille ja rituaalinomaisesti kysyin päivän hintaa, minkä jälkeen hinta tippuikin sinne "oikealle tasolleen" ja raahasin styrkkarin treenikselle. Mikä oli "hyvän asiakkaan henkilökohtaisen alennuksen" luonne tässä tapauksessa? Jos hinta ei olisi tippunut tarpeeksi, olisin yksinkertaisesti jättänyt sen ostamatta ja tilannut netistä, ja salamannopeasti myyjältä tullut "päivän hinta" osoitti minusta lähinnä sen, että olivat tottakai miettineet sen jo valmiiksi jos joku tajuaa kysyä. Minä sain vahvistimeni, mutta muuten jäi lähinnä hitusen nihkeä fiilis, että kauppa yrittää vedättää kokemattomampia asiakkaitaan.
~ Love broke out and I forgot it's war.
2randpo
30.03.2012 18:41:14 (muokattu 30.03.2012 18:52:09)

Itse en jaksa kovin aktiivisesti tinkiä, mutta ei yleensä edes tarvitse kun se hinta on valmiiksi tai putoaa ihan kohdilleen. Piuhoja ja muuta sälää on annettu välillä ilmaiseksi vaikken ole ollut välttämättä edes ostamassa ainakaan mitään isompaa. Kai se on sitä, että yrittävät vakiinnuttaa asiakasuhdetta tai pitää vanhasta suhteesta kiinni.

Custom Shopissa oli ihan über-hyvä palvelu viime kesänä, kun siellä oli jonkun
nimi-hevibändin kitarateknikko tuuraamassa. Onnistuin olemaan ostamatta mitään, vaikka vähältä piti. Poikkeus sikäli, että ainakin jotain sälää ostan lähes aina, periaatteesta.
artal
30.03.2012 19:06:32
hallu:
E: Puhut "sisäpiiriromantiikasta" väheksyvään sävyyn. Minusta kyse ei ole mistään sisäpiiristä, vaan henkilökohtaisesta asiakassuhteesta. Siitä että tulen asiakkaana huomioduksi yksilönä. Tällaisen tunnelman voi luoda kauppiaan taholta pienilläkin huomion osoituksilla joilla luodaan "reiluuden" vaikutelmaa. Monet kauppiaat (varsinkin pienet kauppiaat) puhuvat molemminpuolisesta luottamuksesta eli kyse ei ole vain asiakkaan sitoutumisesta liikkeeseen, vaan myös liike sitoutuu asiakkaaseensa. Kun kauppias luottaa asiakkaaseensa niin silloin kaikista asioista neuvotteleminen käy helpommaksi (kitaran voi saada kotiin testattavaksi tai palautus onnistuu, vaikka jokin ehto eiihan tikatilleen täyttyisikään etc.). Vaikka asiakas nauttiin lain suomaa kuluttajasuojaa, joka ontehty kompensoimaan kauppiaan ja asiakkaan välistä epäsuhtaa sopimuskumppaneina, on asiakas siitä huolimatta sopimus kumppani kauppiaalle kauppatilanteessa. En millään voi uskoa, että asiakas olisi millään tavalla kauppiaalle yhdentekevä, vaan pikemminkin edellytys koko liiketoiminnalle.

Tavallaan ymmärrän mitä tarkoitat, mutta nykysysteemissä ei tuo alennuksen antaminen tunnu millään lailla erityiseltä huomioinnilta tai aiheuta mitään sitoutumista, koska sitä saa jokainen joka osaa kysyä ja on katsonut hiukan hintavertailua.

Olen myös samaa mieltä siitä, että mikään sisäpiiri ei ole kyseessä, koska siihen piiriin kuuluu lähes jokainen. Sisäpiiriromantiikalla tarkoitin, että ehkä joku tykkää ajatella, että saa merkittävästi muita paremman alennuksen, vaikka kaikki sen saman saavatkin. Siis ostajalle romantisoidaan hänen kuulumistaan valikoituun joukkoon, jota ei todellisuudessa ole.

Hyvää asiakaspalvelua ja oikeasti sitä sitoutumista luovaa toimintaa taas on tuo testaamismahdollisuuden antaminen, palautuksissa luottaminen, asiakkan mieltymysten tunteminen ja sitä kautta hyvien vinkkien antaminen yms. Tähän niiden kivijalkakauppojen pitäisikin panostaa sen sijaan, että ovat antavinaan alennusta kun myyvät oikealla hinnalla, ja moni onneksi panostaakin. Sen takia niissä kannattaa ajoittain asioida T-kaupan sijasta.
2randpo
30.03.2012 19:13:15

artal: Siis ostajalle romantisoidaan hänen kuulumistaan valikoituun joukkoon, jota ei todellisuudessa ole.

Normitouhua, sosiaalista peliä.
ReBeat
30.03.2012 19:57:19

Tinkimistä tukeva hinnoittelu on asiakkaiden sattumanvaraista eriarvoistamista. Junttimaista, ali-ihmismäistä höynäyttämisvaran jättämistä hintoihin. Vieläpä jotenkin rietasta että se höynäyttämisvara on hinnoissa julkisesti esillä. Eli kun joku joululahjaa kiireellä jussi-petteri pojalle hakeva isä menee ostamaan kivijalkaliikkeestä multiefektiä ja ei ymmärrä tinkiä (koska ei vieraile musiikkikaupoissa ikinä muulloin ja luulee hintojen pitävän paikkansa), siitä ostoksesta otetaan muitta mutkitta täysi hinta tai korkeintaan se vitonen pyöristysalennuksena pois. Joku seuraava asiakas, joka jaksaa alkaa kitisemään hinnasta, saa enemmän alennusta. Missä kohdassa tässä luotiin jotenkin hienoa asiakassuhdetta kummassakaan tapauksessa, kun kokonaiskuva otetaan huomioon?
Midrange
30.03.2012 20:17:29 (muokattu 30.03.2012 20:21:17)
ReBeat: Tinkimistä tukeva hinnoittelu on asiakkaiden sattumanvaraista eriarvoistamista. Junttimaista, ali-ihmismäistä höynäyttämisvaran jättämistä hintoihin. Vieläpä jotenkin rietasta että se höynäyttämisvara on hinnoissa julkisesti esillä. Eli kun joku joululahjaa kiireellä jussi-petteri pojalle hakeva isä menee ostamaan kivijalkaliikkeestä multiefektiä ja ei ymmärrä tinkiä (koska ei vieraile musiikkikaupoissa ikinä muulloin ja luulee hintojen pitävän paikkansa), siitä ostoksesta otetaan muitta mutkitta täysi hinta tai korkeintaan se vitonen pyöristysalennuksena pois. Joku seuraava asiakas, joka jaksaa alkaa kitisemään hinnasta, saa enemmän alennusta. Missä kohdassa tässä luotiin jotenkin hienoa asiakassuhdetta kummassakaan tapauksessa, kun kokonaiskuva otetaan huomioon?

Sanoppa muuta. Tuo kivijaloissa just ärsyttää. Pitää aina muistaa tingata se hinta muiden liikkeiden tasolle, eikä mulla ainakaan oo älypuhelinta jolla pääsis thomannin sivuille suoraan itse liikkeessä tsekkaamaan että mitä tuosta oikeasti kannattaa maksaa. Eikä siinä mitään jos kivijalassa on vitosen tai kympin korkeampi hinta jostain spedusta, sen ymmärtääkin. Mutta joskus ne menevät niin helvetisti överiksi.

Tampereen DLX:stä tosin on hyvä kokemus tämän suhteen. Eräs pedaali josta oisin ollut valmis maksamaan listahinnan kun en jaksanut alkaa tinkaamaan enkä tiennyt thomannin hintaa, pudotettiin ennen lyömistä kassaan ihan myyjän aloitteesta 30 euroa alemmas kun myyjä hetken selaili konettaan :)
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
lonelyplayer
30.03.2012 20:29:14 (muokattu 30.03.2012 21:18:52)
Ajattelin että voinen itsekkin kommentoida hieman kun otin alunperin tämän Pedaltrain keissin esiin ja hinnoittelun hesalaisessa firmassa.

Syy miksi kirjoitin on se että olen enemmänkin huolissani kotimaisten pienten soitinkauppojen tulevaisuudesta, en halua että se tuttu lähellä oleva soitinkauppa katoaa ( niinkuin jäsen Hallukin ansiokkaasti toi esiin).

Mutta mutta... jos yritys palvelee omaa talousaluettaan kuten pari täällä mainittua Etelä-Pohjanmaan yritystä, niin hieno juttu mutta mites sitten kun porukka vaan nuorenee ja se ilmainen kahvikaan ei enään houkuttele +plus ne lisä-alet paikan päällä ( jotka muualla jo hinnoissa ovat esim. netti-kaupassa ).

Kun sitten ei toimivaa netti-kauppaakaan perusteta/saada aikaiseksi ... niin alkaa olla ennuste jo aika huono. Ei silti...usein omistajat jo lähentyvätkin eläke-ikää ja firman myyminenkin voisi tulla kysymykseen. Jos vain joku ostaisi ... :)

Ei ole vaikea veikata että tulevan 5-10 vuoden sisällä... moni pienempi perheyritys lopettaa. Ketjut valtaavat alaa.

Puuhastelen täällä Suur-Helsingin alueella ja täällä on jo ainakin kaksi melkoista soitinalan tavarataloa... molemmilla on hinnoittelu jo heti lähdössä vähintäin T-kaupan hinta ja jopa alle. Tästä syystä ei myöskään alennuksia juurikaan myönnetä. Ja miksi myönnettäisikään... samoin on useampia äänieristettyjä soittohuoneita joissa voi rauhassa kokeilla.
Lisäksi on samat hinnat myös netissä joka myös toimii.

Minun mielestäni tämä on oikeaa meininkiä meidän soittajien kannalta, mutta valitettavasti pieni soitinkauppa ei pysty tähän vastaamaan.
Ja lisäksi kaikki spedut hankitaan netistä... tie mistä.

Jäsen Hallun ansiokaan kirjoituksen hyvin ymmärrän, en nyt halunnut suoraan lainata mutta ko. käytännöt pätevät ehkä enemmän esim. autokauppaan jossa tutussa merkissä pysyessään mielellään otetaan yhteyttä siihen tuttuun autokauppiaaseen jonka kanssa asiointi on aina ollut niin mukavaa... :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)