Aihe: Kotkan poikii ilman siipii
1
Mare552
25.03.2012 11:38:02
Karaokessa taas eilenkin lauloin tuon biisin ja nyt lopultakin meinaan sen opetella myös kitaralla säestämään.

Minua on aina hämännyt siinä C#dim soinnut, jotka ei kuulosta kivoilta.., sen takia koko biisin soitto on jäänyt unholaan.

Mutta kokeilin korvata ne Dimit ihan D- duurilla ja minun korvaan kuulosti paremmalta.

Siis samahan toki millä soinnuilla sitä kotona rämpytän, mutta onko tuo D:llä korvaaminen musiikillisesti väärin vai sopiiko sekin tuohon sävellajiin soinnuksi.

Siis sävellaji on Hm.
Ai tähänks riville?
EP
25.03.2012 12:46:52 (muokattu 25.03.2012 13:12:07)
Mare552: Karaokessa taas eilenkin lauloin tuon biisin ja nyt lopultakin meinaan sen opetella myös kitaralla säestämään.

Minua on aina hämännyt siinä C#dim soinnut, jotka ei kuulosta kivoilta.., sen takia koko biisin soitto on jäänyt unholaan.

Mutta kokeilin korvata ne Dimit ihan D- duurilla ja minun korvaan kuulosti paremmalta.

Siis samahan toki millä soinnuilla sitä kotona rämpytän, mutta onko tuo D:llä korvaaminen musiikillisesti väärin vai sopiiko sekin tuohon sävellajiin soinnuksi.

Siis sävellaji on Hm.

Siis D#dim sointu jos sävellaji on Hm.
Kuulostaa mun korvaan erittäin hyvältä, M.Johansson vastannu sovituksesta ainakin wikin mukaan, jotenkin helppo uskoa.

E: Muutenkin aikamoinen tekijäkaarti ollu tekemässä ton lähteen mukaan.
Muitakin sovittajia biisille löytyy eri lähteistä, mut jos nyt uskois tuohon : )
phren
26.03.2012 10:52:20
H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.
Janus
26.03.2012 11:56:35
phren: H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.

Juuri näin. Ja tässä syy miksi:

H7:

H  -  D# -  F# -  A

H7(b9)

H  -  D# -  F# -  A  -  C

D#o (dimi, usein laajenee nelisoinnuksi jolloin sointumerkki D#o7)

D# -  F# -  A  -  C

Kaikki ko. soinnut johtavat Em-soinnulle.
baron
26.03.2012 13:26:23 (muokattu 26.03.2012 13:28:55)

phren: H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.

Kun D#dim on H7 ilman perussäveltä ja
D#dim7 on H7b9 ilman perussäveltä
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)