Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotkan poikii ilman siipii
1
Mare552
25.03.2012 11:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karaokessa taas eilenkin lauloin tuon biisin ja nyt lopultakin meinaan sen opetella myös kitaralla säestämään.
 
Minua on aina hämännyt siinä C#dim soinnut, jotka ei kuulosta kivoilta.., sen takia koko biisin soitto on jäänyt unholaan.
 
Mutta kokeilin korvata ne Dimit ihan D- duurilla ja minun korvaan kuulosti paremmalta.
 
Siis samahan toki millä soinnuilla sitä kotona rämpytän, mutta onko tuo D:llä korvaaminen musiikillisesti väärin vai sopiiko sekin tuohon sävellajiin soinnuksi.
 
Siis sävellaji on Hm.
 
Ai tähänks riville?
EP
25.03.2012 12:46:52 (muokattu 25.03.2012 13:12:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Karaokessa taas eilenkin lauloin tuon biisin ja nyt lopultakin meinaan sen opetella myös kitaralla säestämään.
 
Minua on aina hämännyt siinä C#dim soinnut, jotka ei kuulosta kivoilta.., sen takia koko biisin soitto on jäänyt unholaan.
 
Mutta kokeilin korvata ne Dimit ihan D- duurilla ja minun korvaan kuulosti paremmalta.
 
Siis samahan toki millä soinnuilla sitä kotona rämpytän, mutta onko tuo D:llä korvaaminen musiikillisesti väärin vai sopiiko sekin tuohon sävellajiin soinnuksi.
 
Siis sävellaji on Hm.

 
Siis D#dim sointu jos sävellaji on Hm.
Kuulostaa mun korvaan erittäin hyvältä, M.Johansson vastannu sovituksesta ainakin wikin mukaan, jotenkin helppo uskoa.
 
E: Muutenkin aikamoinen tekijäkaarti ollu tekemässä ton lähteen mukaan.
Muitakin sovittajia biisille löytyy eri lähteistä, mut jos nyt uskois tuohon : )
 
Mare552
25.03.2012 14:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Siis D#dim sointu jos sävellaji on Hm.
Kuulostaa mun korvaan erittäin hyvältä, M.Johansson vastannu sovituksesta ainakin wikin mukaan, jotenkin helppo uskoa.
 
E: Muutenkin aikamoinen tekijäkaarti ollu tekemässä ton lähteen mukaan.
Muitakin sovittajia biisille löytyy eri lähteistä, mut jos nyt uskois tuohon : )

 
Oon näköjään nähnyt väärin ja siks soittanut väärin eikä kuulostanut hyvältä....
 
pitää kokeilla tota oikeeta.... kiitän....
 
Junnua pidettiin mielstäni (voi olla että vaan mun käsitys) pelkkänä kynäniekkana ja hänen lauluaan ei arvostettu vaikka minust veti omat biisinsä paremmin kuin Loiri.
 
Samoin sävelmät on monet aika konstikkaita ja fiksuja.
 
ilmankos se D sitten kuulosti paremmalta kuin C#dim :)
 
Ai tähänks riville?
phren
26.03.2012 10:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.
 
Janus
26.03.2012 11:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phren: H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.
 
Juuri näin. Ja tässä syy miksi:
 
H7:

H  -  D# -  F# -  A

H7(b9)

H  -  D# -  F# -  A  -  C

D#o (dimi, usein laajenee nelisoinnuksi jolloin sointumerkki D#o7)

      D# -  F# -  A  -  C

 
Kaikki ko. soinnut johtavat Em-soinnulle.
 
baron
26.03.2012 13:26:23 (muokattu 26.03.2012 13:28:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phren: H-mollissa tuon D#dimin voi korvata H7:lla.
 
Kun D#dim on H7 ilman perussäveltä ja
D#dim7 on H7b9 ilman perussäveltä
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «