Henri Henri Olavi 02.03.2012 14:06:00 | |
---|
Magesy.eu on hyvä mesta aloittaa tonkiminen. Edes tätä yhtä ei ole olemassa. |
Aki 13.03.2012 01:52:21 | |
---|
Monoraidan levittämiseksi kukaan ei vielä maininnut pitchausta. Kopioraidan virettä pari senttiä ylös/alas ni laajenee usein kivemmin kuin lyhyellä kampasuopaavalla delaylla. Tai sitten vähän pitchiä, vähän delayta, ja ihanvähän chorusta. Soppaa jatkuvasti maistellen. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
jPekka 13.03.2012 10:36:58 | |
---|
Taannoin Sound On Soundissa oli minulle uusi idea, joka tuntuisi toimivan: Tehdään lauluraidasta kopio, joka autotunetetaan viimeisen päälle. Orkkisraita pidetään miksauksessa sinällään, kuivana, ja autotuneversion kanava pidetään nollilla (no, okei, miinus äärettömällä...), mutta lähetetään kaikuihin ja muihin efekteihin orkkiksen sijaan. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Exhausted 13.03.2012 16:05:45 | |
---|
jPekka: Taannoin Sound On Soundissa oli minulle uusi idea, joka tuntuisi toimivan: Tehdään lauluraidasta kopio, joka autotunetetaan viimeisen päälle. Orkkisraita pidetään miksauksessa sinällään, kuivana, ja autotuneversion kanava pidetään nollilla (no, okei, miinus äärettömällä...), mutta lähetetään kaikuihin ja muihin efekteihin orkkiksen sijaan. Jännä idea. Tuliskohan tässä sitten pientä chorusointia alkuperäisen ja tunetetun välille? |
Kallekorvola 13.03.2012 16:16:56 | |
---|
Exhausted: Jännä idea. Tuliskohan tässä sitten pientä chorusointia alkuperäisen ja tunetetun välille? En mä sitä siksi kutsuis (koska se tunetettu vokaali on tavallaan kiinni), mut kyllä se soundi siitä muuttuu. On ikäänkuin väärä ambienssi laulussa. Tossa on kiva sekin, ettei noiden molempien laulujen dynamiikan tarvii pakosta olla sama. Ton tunetetun laulun voi esim. lisäksi rutata kompuralla kasaan, jolloin efekteille syötettävän matskun dynamiikka on eri kuin varsinaisessa laulussa. Silloin se efekti "tulee esiin" aika eri lailla painottaen... Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. |
Exhausted 13.03.2012 16:22:57 | |
---|
Oon itse joskus (itse asiassa melko usein) käyttänyt laulun delayssä pientä chorusta/vibratoa, joka leventää kanssa mukavasti kuitenkaan häiritsemättä sitä originaalia signaalia |
rintapek 13.03.2012 16:38:25 | |
---|
L-studio: Niin, päivän epistolaan palatakseni: monta erillaista mikkiä laulussa samaan aikaan antaa kummasti eri karakteria joilla saa levitettyä ääntä luonnollisesti. ... Olen mä totakin kokeillut. Nää on kauheesti makuasioita, eikä ole olemassa yhtä ja ainoota oikeeta ratkaisua, enkä mä tosiaankaan ole mikään studiovelho. Mut itte olen päässy huomattavasti helpommin ja nopeammin itteäni miellyttävämpään lopputulokseen tuplaamalla tai triplaamalla otot. One kind of music only - the good kind |
rintapek: Olen mä totakin kokeillut. Nää on kauheesti makuasioita, eikä ole olemassa yhtä ja ainoota oikeeta ratkaisua, enkä mä tosiaankaan ole mikään studiovelho. Mut itte olen päässy huomattavasti helpommin ja nopeammin itteäni miellyttävämpään lopputulokseen tuplaamalla tai triplaamalla otot. Tämähän on hieman eri juttu kuin samasta materiaalista levittäminen, suosin aina oikeata tuplaamista/triplaamista. Olen laulattanut/soitattanut usein artisteilla saman uudestaan ja uudestaan ja miksannut sen mukaan eri volatasoilla: tulee luonnollinen bendi, riippuen artistin taidoista toistaa se sama, parin kundin kanssa saanut loistavan harmonian yllättäviin paikkoihin (hyvä Hena!) Itse koen näiden harmonisaattorien tms. kikkojen tekevän juuri sen konemaisen soundin, luonnollisten soundien kannattaja kun olen, but anyways, se on makuasia niin halutessa. Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat. |