Aihe: CD/DVD kompressio?
1
51sth
11.03.2012 08:49:37
Eli, kysymys kuuluu, että kun poltetaan CD audio levy niin tapahtuuko siinä kompressiota joka vaatii masterin laiton -0,3 desibeliin? Eli tämänkö verran CD levy itsessään voimistaisi audiota?

Toinen kysymys: Jos näin on niin tämä kait sitten on käsittääkseni työskentelyvaihe, joka tulee vasta masteroidessa ottaa huomioon, eikä miksauksessa, jossa tilaa jätetään masteroinnille sitten reilummin?
51sth
11.03.2012 08:50:44
Niin ja piti kysymäni vielä tosiaan, että minkälainen vastaava tsydeemi on DVD levyllä?
Exhausted
11.03.2012 12:19:33

Jos tasot menee digitaaliseen nollaan, niin etenkin vanhemmilla CD-soittimilla voi esiintyä epämiellyttäviä ääniä. Kyllähän monia nykylevyjä valitettavasti masteroidaan ihan sinne piikkiin asti, mutta periaatteessa se ehdoton -0,1 dB pitäisi tosiaan riittää.
Kalmo
11.03.2012 14:46:02
Olen antanut asiantuntijoiden kertoa itselleni, että jos wav on tarkoitus muuntaa MP3:ksi, niin siinä täytyy olla headroomia vähintään tuo 0,3 dB, miel. 0,5 dB, muuten valmis MP3 klippaa.

Itse CD:n poltossa en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kompressiosta.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jooba
11.03.2012 15:32:54
Kalmo: Olen antanut asiantuntijoiden kertoa itselleni, että jos wav on tarkoitus muuntaa MP3:ksi, niin siinä täytyy olla headroomia vähintään tuo 0,3 dB, miel. 0,5 dB, muuten valmis MP3 klippaa.

Itse CD:n poltossa en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kompressiosta.

Voisitko antaa hieman enemmän tietoa aiheeseen headroomia vähintään -0,3db muuten mp3 clippaa?
Pauli Lappalainen
11.03.2012 20:34:16
Se joka klippaa on paikka jossa signaali muutetaan digistä analogiseksi, eli DA-muunnin ja sen jälkeiset filtteripiirit.
Kalmo
11.03.2012 23:09:44
Pauli Lappalainen: Se joka klippaa on paikka jossa signaali muutetaan digistä analogiseksi, eli DA-muunnin ja sen jälkeiset filtteripiirit.

Ilmeisesti myös MP3 konversio voi nostaa tasoja, koska olen lukenut useita ammattilaisten foorumikeskusteluja tapauksista, joissa -0,3 dB:iin tai kovempaa limitoidut wavit tuottavat yli 0 dB:n meneviä MP3:ia, joissa on korvin kuultavia virheitä.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lurkki
12.03.2012 20:03:24
Ukko Orban heittää suht kovia lukuja kehiin. Vastapuolella Aphexilla on ihan samat jorinat - hallittu särökäyttäytyminen pakatussa audiossa vaatii niin paljon headroomia että mä en viitsi niitä tässä edes mainita ;)

http://www.orban.com/brochures/whit … igital%20Transmission%20Systems.pdf
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Aki
13.03.2012 00:50:24

Kalmo: Ilmeisesti myös MP3 konversio voi nostaa tasoja, koska olen lukenut useita ammattilaisten foorumikeskusteluja tapauksista, joissa -0,3 dB:iin tai kovempaa limitoidut wavit tuottavat yli 0 dB:n meneviä MP3:ia, joissa on korvin kuultavia virheitä.

Jep, -0,2dB tapaa vielä mennä ämpärinä punaselle. Ylipäänsä limitoitu materiaali pomppaa konvertoidessa vähän lujemmaksi. Lisäksi tietysti huonot DA-konvertterithan saattaa rutista rumasti jo noinkin lähellä nollaa. Mulla on tapana masteroida maksimissaan -0,3dB:hen, ja jos ääni menossa videolle niin reilustikin alemmas.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)