Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skaalalle nimeä
1 2
BobHope
19.02.2012 18:11:53 (muokattu 19.02.2012 18:12:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin soitellessani improvisoimaan skaalasta, joka on käytännössä luonnollinen molli, mutta molliterssin tilalla on duuriterssi. Elikkäs esim. C D E F G Ab B(b) C
 
Onkohan tälle skaalalle jotain nimeä? Kun ei tämä taida olla mikään perus duuri- tai molliasteikon moodikaan. Omaan korvaani kuulostaa aika.. jännältä. Taitaa tässä syntyä ihan biisikin sen innoittamana.
 
Diatonic is a low calorie Schweppes.
baron
19.02.2012 18:47:11 (muokattu 19.02.2012 18:59:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: Päädyin soitellessani improvisoimaan skaalasta, joka on käytännössä luonnollinen molli, mutta molliterssin tilalla on duuriterssi. Elikkäs esim. C D E F G Ab B(b) C
 
Onkohan tälle skaalalle jotain nimeä? Kun ei tämä taida olla mikään perus duuri- tai molliasteikon moodikaan. Omaan korvaani kuulostaa aika.. jännältä. Taitaa tässä syntyä ihan biisikin sen innoittamana.

 
Et sä nyt hirveän suurta keksintöä ole tehnyt:-)
Asteikko on mixb6 eli melodisen (jazzmollin) viides moodi.
 
PS. Jos sä keksit heptatonisen (7-sävelisen) asteikon joka kuulostaa susta joteskin järkevältä niin kyllä se yleensä on duuriasteikon tai jonkun molliasteikon moodi. Jos ei näistä löydy niin viimeistään harmonisesta duurista.
Jos ei näistäkään niin kyseessä on etnoasteikko, jotain arabialaista tai intialaista tai vastaavaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
BobHope
19.02.2012 19:38:30 (muokattu 19.02.2012 19:43:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Et sä nyt hirveän suurta keksintöä ole tehnyt:-)
Asteikko on mixb6 eli melodisen (jazzmollin) viides moodi.
 
PS. Jos sä keksit heptatonisen (7-sävelisen) asteikon joka kuulostaa susta joteskin järkevältä niin kyllä se yleensä on duuriasteikon tai jonkun molliasteikon moodi. Jos ei näistä löydy niin viimeistään harmonisesta duurista.
Jos ei näistäkään niin kyseessä on etnoasteikko, jotain arabialaista tai intialaista tai vastaavaa.

 
No niinpä onkin, kappas kun en tajunnut.
 
Tästä vois tietty heittää jatkokymysyksen, että sattuuko jollain tulemaan mieleen biisiä, jonka melodioissa esiintyisi tätä asteikkoa?
 
Diatonic is a low calorie Schweppes.
baron
19.02.2012 20:28:13 (muokattu 19.02.2012 20:41:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: No niinpä onkin, kappas kun en tajunnut.
 
Tästä vois tietty heittää jatkokymysyksen, että sattuuko jollain tulemaan mieleen biisiä, jonka melodioissa esiintyisi tätä asteikkoa?

 
Kun mä viimeeksi olin joillain teoriakursseilla niin maikka kertoi että joissain olosuhteissa dominanttisoinnulle käytetään kyseistä asteikkoa mutta oon unohtanut missä ja nyt oon mökillä lumen saartamana ja luentomuistiinpanot stadissa!
 
PS. Tuo mixb6 on lähellä harmonista duuria, vain b7 erottaa sen siitä.
 
PS2: Vaikka mä en löytänyt mun luentomuistiinpanojani niin jossain "omatekoisessa" analyysissä mä olin toisen asteen välidominantille pistänyt mixb6 asteikon.
Kokonaista piisiä joka käyttäisi sitä en tiedä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
19.02.2012 20:49:14 (muokattu 19.02.2012 20:49:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: Tästä vois tietty heittää jatkokymysyksen, että sattuuko jollain tulemaan mieleen biisiä, jonka melodioissa esiintyisi tätä asteikkoa?
 
Zorro's Theme
http://www.youtube.com/watch?v=5vyX2oJr9-k
 
baron: Kokonaista piisiä joka käyttäisi sitä en tiedä.
 
Eipä tule minullekaan mieleen sellaista.
 
baron
19.02.2012 20:55:20 (muokattu 19.02.2012 20:55:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Eipä tule minullekaan mieleen sellaista.
 
Eli jos BobHope tekisi sellaisen piisin niin voisi olla joteskin "uranuurtaja":-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
19.02.2012 21:19:49 (muokattu 19.02.2012 21:46:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Eli jos BobHope tekisi sellaisen piisin niin voisi olla joteskin "uranuurtaja":-)
 
No etsitään sitten. Ei vaan tullut mieleen yhtään ennestään tuttua biisiä. :D
 
EDIT: Jaa, väärä hälytys. Ei ollutkaan asteikon mukainen.
EDIT: En löytänyt yhtään kunnon biisiä kokonaan mixb6 asteikossa. Siitä vaan uranuurtajaksi. :)
 
Janus
20.02.2012 18:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kun mä viimeeksi olin joillain teoriakursseilla niin maikka kertoi että joissain olosuhteissa dominanttisoinnulle käytetään kyseistä asteikkoa mutta oon unohtanut missä ja nyt oon mökillä lumen saartamana ja luentomuistiinpanot stadissa!
 
Blues-ympäristössä (etenkin hitaammassa) tollanen dominanttisävy, jossa on puhdas ysi ja korotettu kvintti (b13) toimii ihan nätisti. Esim. perus G7-C -tilanteessa, voicingit pianolla sävelittäin alhaalta ylös:
 
G7(9b13): G-F-B-Eb-A
C9: C-E-Bb-D-G
 
hampsir
20.02.2012 19:39:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Beatlesin "Norwegian wood" je sen A osa kulje ko asteikolla.
 
Tuntematon soittaja
Janus
20.02.2012 23:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hampsir: Eikös Beatlesin "Norwegian wood" je sen A osa kulje ko asteikolla.
 
Ei. Tavallisella miksolyydisellä.
 
wavelength
21.02.2012 10:04:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Vaikka mä en löytänyt mun luentomuistiinpanojani niin jossain "omatekoisessa" analyysissä mä olin toisen asteen välidominantille pistänyt mixb6 asteikon.
 
Periaatteessa näin. Käytännössä kuitenkin kaikki mollisointujen välidominantit laajenevat oletuksena lisäsävelin b9 (11) b13.
 
baron
21.02.2012 10:23:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: Periaatteessa näin. Käytännössä kuitenkin kaikki mollisointujen välidominantit laajenevat oletuksena lisäsävelin b9 (11) b13.
 
Siinä oli melodiassa 9 ja siksi mä olin pistänyt mixb6. Maikka oli kuiteskin korjannut sen mixb2b6:ksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Arkka
21.02.2012 12:54:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni oon nähny tuosta käytettävän nimeä Hindu-skaala. Tosin niillä nyt varmaan on useampiakin, mutta eniveis, sieltä päin maailmaa varmaan löytyy kokonaisia biisejä.
 
Johann Onn
21.02.2012 21:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C D E F G Ab Bb C - Mix6b
 
Hmmm.
 
Miten siis meikäläisen uusin, joka menee (näköjään) melodisessa F-mollissa (ja omaa 1:1 samat nuotit), sitten eroaa tosta ?. Ja kuka sen erottaa ja miten ?. (F-molli ei kyllä sopinut siihen millään loppusoinnuksi, C (jotain jotain) sopi taas paljon paremmin.)
 
baron
21.02.2012 21:44:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Hmmm.
 
Miten siis meikäläisen uusin, joka menee (näköjään) melodisessa F-mollissa (ja omaa 1:1 samat nuotit), sitten eroaa tosta ?. Ja kuka sen erottaa ja miten ?. (F-molli ei kyllä sopinut siihen millään loppusoinnuksi, C (jotain jotain) sopi taas paljon paremmin.)

 
Cmixb6 on F-melodisen mollin viides moodi.
Siksi niissä on samat sävelet.
Eroaa sillä että alkaa eri kohdasta niin kuin moodeilla on tapana.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
21.02.2012 22:36:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: mixb2b6
 
Hava Nagila!
 
baron
21.02.2012 22:47:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Hava Nagila!
 
Ilmankos netistä löytyy asteikolle nimi "Jewish Scale"
Käytetään sitä flamencossakin ja löytyy myös nimi "Spanish Gipsy Scale"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
22.02.2012 13:10:42 (muokattu 22.02.2012 13:15:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Hava Nagila!
 
Ei kai? Eihän tuossa skaalassa ole missään sitä ylinousevaa sekuntia.
 
Vai hetkinen, puhutaankos tässä nyt useammasta eri skaalasta? Luulin että puhe oli tuosta tämän ketjun aiheesta.
 
Mikäs tuo mix2b6b on? Onkos se sama kuin freygish?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Janus
22.02.2012 13:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mikäs tuo mix2b6b on? Onkos se sama kuin freygish?
 
On. Tosin freygish-skaalaa muuten noudattavissa melodioissa 6. sävel ei välttämättä aina ole alennettu, jos sitä lähestytään hetkellisesti yläpuolelta b7-ääneltä (tällöin skaala muistuttaa harmonisen duurin V asteelta löytyvää mix b2-asteikkoa).
 
baron
22.02.2012 14:57:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmoninen molli 5 moodi mixb2b6
Melodinen molli 5 moodi mixb6
Harmoninen duuri 5 moodi mixb2
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «