Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Turun yliopisto/musiikkitiede/valintakoe?
1
minävaan2
09.02.2012 13:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei sinä, joka olet hakenut/opiskelet/olet opiskellut Turun yliopistossa musiikkitiedettä!
Kertoisitteko minulle, mitä tarkoittaa valintakokeeseen kuuluva analyysitehtävä? Yliopiston sivuilla sanotaan, että pitäisi sanallisesti arvioida jotain musiikkinäytteitä. Minkälaisia näytteet oikeastaan ovat ja mitä niistä pitäisi kirjoittaa?
 
MaD PiAnIsT
29.03.2012 16:31:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän samaan kysymykseen kaipaisin itsekin vähän tarkennusta.
 
"Live like a windrammer as you fuck"
juhotapio
15.04.2012 23:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä samoin.
 
Ilmeisesti Helsingin yliopistossa musiikkitieteen pääsykokeeseen kuuluu musiikinteoriakoe. Turussa koe muodostuu esseestä pääsykoekirjan pohjalta sekä analyysitehtävästä. Mietin että miten analyysia pitäisi lähestyä - pitäisikö senkin pohjaksi ottaa ensisijaisesti teoriatiedot, rakenne, sävelkuljetus jne.? Pääsykoekirjassa tarkastellaan musiikkianalyysia niin tiukan teoreettiselta kannalta kuin psykologisemmalta, kokemusperäiseltäkin kantilta.
 
Jos joku kyseiselle linjalle on pyrkinyt, olisivat hänen kokemuksensa kullanarvoista tietoa tuleville hakijoille.
 
Arkka
29.04.2012 13:02:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä perseestä antaa vinkkejä näin kun ei mene kaikille hakijoille, mutta ehkä te paatuneet internetlurkkaajat just tarvittekin sen opiskelupaikan :)
 
Pari vuotta sitten hain ja pääsinkin, mutta en sitten kyseiseen kouluun mennytkään.
 
Meille näytettiin valintakokeessa livevideo jossa munkit hoilas jotain gregoriaanista settiä. Se oli joku tuttu biisikin mulle entuudestaan, mutta en kirveelläkään muista mikä. Biisistä myös jaettiin nuotinnokset.
 
Meikä kirjotti lapulle kaiken mitä esityksestä mieleen tuli: musateoriaa, instrumenteista, saundeista, omia fiiliksiä, vaatetus, munkkien liikehdintä, lavasteet, valaistus jne. Sanoistakin taisin jotain raapustella. Sitten yritin niistä jäsennellä järkevän esseen kiireesti. Aika paska siitä tuli, että en tiä oliko mun vahvuus enempikin siinä toisessa esseestä kirjan pohjalta.
 
Kelailin, että varsinainen musiikinteoria ei yksistään ehkä ole riittävä (teoriaosaamistahan ei taidettu hirveemmin edellyttää) vaan parempi osoittaa kokonaisvaltaisempaa näkemystä. En sitten tiedä onko näin, mutta kuten sanoin, sisään sillä pääsi. Tehtäväkohtasia pisteitä en koskaan kysellyt.
 
Mitä mahdolliseen kirjan pohjalta tehtävään esseeseen tulee, niin kannattaa muistaa, että tällasissa perinteisissä pääsykokeissa pärjää ne, jotka arvaa mitä kysytään. 2-3 aiheesta tein "asiaan liittyvät asiat" -listat jotka opettelin ulkoa, ettei esseessä jää mitään asiaa mainitsematta ja kuinka ollakaan yks näistä toimi suoraan esseeseen. Ja ne listat tein niin, että esseen rakenne tuli suoraan siitä, eli koetilanteessa ei tarvinnut edes miettiä miten vastauksen jäsentelisi.
 
Kannattaa myös tsekata vanhat koekysymykset jos ne netistä löytyy.
 
Rahkoi
01.05.2012 16:51:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Kelailin, että varsinainen musiikinteoria ei yksistään ehkä ole riittävä (teoriaosaamistahan ei taidettu hirveemmin edellyttää) vaan parempi osoittaa kokonaisvaltaisempaa näkemystä. En sitten tiedä onko näin, mutta kuten sanoin, sisään sillä pääsi. Tehtäväkohtasia pisteitä en koskaan kysellyt.
 
Jotakuinkin väittäisin että näin. Itse siis olen kyseistä oppiainetta sivuaineena opiskellut nyt useampia vuosia, mutta sivuaineilijoilta ei ainakaan silloin kun itse aloitin vaadittu mitään pääsykoetta, eli siksi nyt en kauheasti voi tässä auttaa. Sen verran nyt kuitenkin sanon, että etenkin Turussa on vallalla ns. kulttuurinen musiikintutkimus tällä hetkellä, eli musiikinteoria ei välttämättä ole se maailman tärkein asia. Vaikka toki kannattaakin teoriantuntemustaan käyttää hyödyksi niin paljon kun sitä vaan omaa (ei siitä mitään menetäkään) niin yhtälailla tärkeitä asioita voi olla juuri esim. Arkkan yllä mainitsemat asiat suhteessa esitettyyn materiaaliin. Eli instrumentaatiota, esitystapaa, tunnetiloja tai "fiiliksiä", esiintyjien maneereita, jne. Myös esim. se millaisen tradition osana esitetty kappale on ja miten se ehkä näkyy esityksessä.
 
Näiltä pohjilta itse lähtisin asiaa lähestymään, mutta kuten sanottua, itse en koskaan pääsykokeen läpi kulkenut, eli sillä varauksella mennään.
 
"Vanha sanontahan kertoo, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja jos kerran luomme kuvia ja maailmoja musiikillamme, kertoo myös musiikkimme enemmän, kuin sanoitukset ikinä." - Ed Wynne, Ozric Tentacles
susipää
15.05.2012 11:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omista pääsykokeistani on jo niin kauan aikaa, että Turussa on ehtinyt mennä sekä ops että henkilökunta pitkälti vaihtoon. Tietoni eivät siis välttämättä ole ajantasaisia, mutta vastaanpa kumminkin.
 
Meillä tuo analyysitehtävä sisälsi yhden etnofuusio-kappaleen (en tunnistanut), josta kahden kuuntelukerran pohjalta piti parhaansa mukaan tehdä havaintoja ja kirjoittaa havaintonsa sitten jonkinlaiseksi esseeksi. Musatiede-putken läpi nyt mentyäni voin kai jo sanoa, ettei mainitunkaltaisessa tehtävässä ole varsinaisesti vääriä tai oikeita vastauksia, havainnot voivat periaatteessa koostua melkein mistä tahansa - panosta monipuolisuuteen tai tarkastele kappaletta tarkemmin yhdestä valikoidusta näkökulmasta. Jos kyseessä on video, huomioi sekä ääni että kuva jne... Jos pääsykokeissa on käytössä vielä Johdatus musiikintutkimukseen-kirja, käytä sen näkökulmia apuna.
 
Henri Henri Olavi
09.08.2012 17:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hain aivan huvikseni tänne. Luin pääsykoekirjasta pätkän edellisenä iltana n. tunnin ajan. Itse koe oli tosi helppo ja jos olisin panostanut lukemiseen edes pari päivää, olisi sisäänmeno ollut läpihuutojuttu. Nyt vasta varasijalta ottivat.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
MaD PiAnIsT
10.08.2012 13:45:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite vedin kanssa sisään pisteillä 47/50. Parin viikon päästä sitten alottelemaan.
 
"Live like a windrammer as you fuck"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «