Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uskonto 2010-luvun popmusiikissa
1 2
Viljamitz
08.02.2012 18:20:52 (muokattu 08.02.2012 18:21:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin otsikon mukaisesta aiheesta lyhyen analyysin blogissani, joka käsittelee lähinnä uskontoihin liittyviä ilmiöitä: http://verbaalinen.wordpress.com/20 … 0-luvun-sekulaarissa-popmusiikissa/
 
Blogista jäi moni merkittäväkin biisi välistä. Yksi näistä olisi ainakin Happoradion Pelastaja.
 
Tuleeko mieleen muita uskontoviittauksia nykymusiikista? Sitten tulisi tottakai mieleen vaikka mitä, jos lähdettäisiin 2010-luvusta laskemaan alaspäin.
 
Sergei Fallinen
08.02.2012 21:26:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljamitz:
 
Blogista jäi moni merkittäväkin biisi välistä. Yksi näistä olisi ainakin Happoradion Pelastaja.

 
Siis mitää
 
DownWithTheSickness
08.02.2012 21:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljamitz: Kirjoitin otsikon mukaisesta aiheesta lyhyen analyysin blogissani, joka käsittelee lähinnä uskontoihin liittyviä ilmiöitä: http://verbaalinen.wordpress.com/20 … 0-luvun-sekulaarissa-popmusiikissa/
 
Blogista jäi moni merkittäväkin biisi välistä. Yksi näistä olisi ainakin Happoradion Pelastaja.
 
Tuleeko mieleen muita uskontoviittauksia nykymusiikista? Sitten tulisi tottakai mieleen vaikka mitä, jos lähdettäisiin 2010-luvusta laskemaan alaspäin.

 
Slipknotin people = shitis sanotaan et se on saatanan puolella
 
I has the cookie boogie woogie
Spiral
08.02.2012 21:49:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljamitz: Kirjoitin otsikon mukaisesta aiheesta lyhyen analyysin blogissani
 
Missä se analyysi oli?
Ei kai uskonnollisia viittauksia sisältävien lyriikoiden luettelua voi vielä analyysiksi kutsua.
 
carnation
08.02.2012 21:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Missä se analyysi oli?
Ei kai uskonnollisia viittauksia sisältävien lyriikoiden luettelua voi vielä analyysiksi kutsua.

 
Niin mutta sehän oli lyhyt analyysi. Varmaan niin lyhyt, ettet huomannut. Kyllä se siellä jossain seassa on.
 
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Ronttimus
08.02.2012 21:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olet Viljami kuule väärässä paikassa. Täällä on vaan saatananpalvojia.
 
"Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis
Wradlin
09.02.2012 01:06:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Nyt olet Viljami kuule väärässä paikassa. Täällä on vaan saatananpalvojia.
 
Nimenomaan ja saatananpalvojat vittuilevat rankasti. Onhan koko popmusiikki ihan saatanan keksintöä, sehän nyt on ihan selvä.
 
Mutta onko tässä ideana nyt se, että kaikki kappaleissa esiintyvät sanat tai sanonnat, jotka on joskus mainittu uskonnollisissa teksteissä, lasketaan uskonnoksi popmusiikissa? Eli jos kappaleessa mainitaan vaikka sanat "crusifix" ja "hell", niin tuleeko siitä uskontoa sisältävä kappale? (Minun mielestäni ei tule, vaikka joku voi toki ajatella mitä haluaa)
 
Karwin
09.02.2012 09:24:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Nyt olet Viljami kuule väärässä paikassa. Täällä on vaan saatananpalvojia.
 
Minä olen ruutananpalvoja.
 
Elämä on nakki.
Deg
09.02.2012 10:13:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rippikoulun jälkeen pyörin hetken ns. porukoissa,ja siellä ainakin innokkaimmat kertoivat kuuntelevansa "ainoastaan gospelia". Ja sittenhän sitä gospelia löydettiin ja kuultiin suurin piirtein kaikesta lyriikasta, missä vähänkin jesua tai jumala vilahti.
 
Sexual chocolate, baby!
phiit
09.02.2012 15:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Derek Riggs: Rippikoulun jälkeen pyörin hetken ns. porukoissa,ja siellä ainakin innokkaimmat kertoivat kuuntelevansa "ainoastaan gospelia". Ja sittenhän sitä gospelia löydettiin ja kuultiin suurin piirtein kaikesta lyriikasta, missä vähänkin jesua tai jumala vilahti.
 
kyllähän hullut löytää hulluutta mistä vain :)
 
PJS
10.02.2012 09:19:22 (muokattu 10.02.2012 09:21:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tyhjänä tuntuis takki olevan tässä "keskustelussa".
 
Mut onhan uskonto ollut populaarimusassa aina sellainen aika näkyvä elementti, ei tarvi ku kelailla et miten paljon uskonnollisia kielikuvia vilisee vaikka soul musassa "ahllelujah, baby, you will carry me home yms. meininki" tai bluesissa, rockissa yms... Semmoinen uskonnolliskonservatiivinen meininki on uinut tosi tehokkaasti myös vaikka valtavirran kantriin missä tätä "praise baby Jesus" -meininkiä viljellään tosi vuolaasti ihan vaan siksi että sillä saadaan myytyä levyjä faneille.
 
Myös heavy-rockin parissa uskonnollisia kielikuvia ja lainauksia on aina viljelty tosi vuolaasti. ja miksei viljeltäisi, onhan se lainauksien lähde kumminkin ollut äärimmäisen määrittävä osa länsimaista kulttuuria ja sellaiset uskonnolliset kielikuvat on tehokas keino tehdä sellaisia väkeviä ja merkityksellisen tuntuisia tekstejä, etenkin kun sitä kuvastoa yhdistellään jokapäiväisiin ja banaaleihin aiheisiin kuten parisuhde.
 
Hyvä esimerkki on kaikkien rakastama Pekka Ruuskan 'Rafaelin enkeli' missä on tietty se tosi ilmeinen laini "anna minulle armahduksesi.... rafaelin enkeli" mut sit muutenkin sellaisia juttuja jotka varsinkin ton enkelihomman kanssa yhdistyy mun mielessä jotenkin uskonnollis-sävytteiseen kuvastoon "maa on käärmeitä mustanaan" (toki voi olla et tää on vaan mun henkilökohtainen pheelis).
 
Mut joo. Iso aihe, paljon laulettavaa.
 
Peace!
PJS
10.02.2012 09:22:06 (muokattu 10.02.2012 09:22:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai kuka osaa kuvitella reggae-musan ilman rastafarismia?
 
Peace!
jannu
10.02.2012 09:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS:
Hyvä esimerkki on kaikkien rakastama Pekka Ruuskan 'Rafaelin enkeli' missä on tietty se tosi ilmeinen laini "anna minulle armahduksesi.... rafaelin enkeli" mut sit muutenkin sellaisia juttuja jotka varsinkin ton enkelihomman kanssa yhdistyy mun mielessä jotenkin uskonnollis-sävytteiseen kuvastoon "maa on käärmeitä mustanaan" (toki voi olla et tää on vaan mun henkilökohtainen pheelis).

 
Kaikkien rakastama? No joo...
 
Ruuskan kohdalla jotain tekoa saattaa olla sillä, että mies on alunperin gospelmuusikko ja edelleenkin esintynyt julkisuudessa enemmän tai vähemmän uskonmiehenä. Kun mies oli Warnerilla töissä, kertoi hän haastattelussa ettei yhtiölle signata saatanallisia bändejä. Että se siitä sekularismista sitten.
 
"Yhm ees zyntyys törtsapaa taas mieliin tuhansiin!" -Kirill Babitzin
PJS
10.02.2012 10:22:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Kaikkien rakastama? No joo...
 
Ruuskan kohdalla jotain tekoa saattaa olla sillä, että mies on alunperin gospelmuusikko ja edelleenkin esintynyt julkisuudessa enemmän tai vähemmän uskonmiehenä. Kun mies oli Warnerilla töissä, kertoi hän haastattelussa ettei yhtiölle signata saatanallisia bändejä. Että se siitä sekularismista sitten.

 
Mietinkin et olis pitänyt laittaa lainausmerkit osoittamaan ironista äänensävyä. Itse tosin diggailen biisii, mut tiedän et aika monet ei ;)
 
Mut onhan se ihan sekulaari biisi kummikin ja mun mielestä hyvä esimerkki uskonnollisen kuvaston hyvästä käytöstä biisissä joka ei sinällään ole mitään seurakuntanuorimatskua.
 
Peace!
Viljamitz
10.02.2012 10:47:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Aika tyhjänä tuntuis takki olevan tässä "keskustelussa".
 
Mut onhan uskonto ollut populaarimusassa aina sellainen aika näkyvä elementti, ei tarvi ku kelailla et miten paljon uskonnollisia kielikuvia vilisee vaikka soul musassa "ahllelujah, baby, you will carry me home yms. meininki" tai bluesissa, rockissa yms... Semmoinen uskonnolliskonservatiivinen meininki on uinut tosi tehokkaasti myös vaikka valtavirran kantriin missä tätä "praise baby Jesus" -meininkiä viljellään tosi vuolaasti ihan vaan siksi että sillä saadaan myytyä levyjä faneille.
 
Myös heavy-rockin parissa uskonnollisia kielikuvia ja lainauksia on aina viljelty tosi vuolaasti. ja miksei viljeltäisi, onhan se lainauksien lähde kumminkin ollut äärimmäisen määrittävä osa länsimaista kulttuuria ja sellaiset uskonnolliset kielikuvat on tehokas keino tehdä sellaisia väkeviä ja merkityksellisen tuntuisia tekstejä, etenkin kun sitä kuvastoa yhdistellään jokapäiväisiin ja banaaleihin aiheisiin kuten parisuhde.
 
Hyvä esimerkki on kaikkien rakastama Pekka Ruuskan 'Rafaelin enkeli' missä on tietty se tosi ilmeinen laini "anna minulle armahduksesi.... rafaelin enkeli" mut sit muutenkin sellaisia juttuja jotka varsinkin ton enkelihomman kanssa yhdistyy mun mielessä jotenkin uskonnollis-sävytteiseen kuvastoon "maa on käärmeitä mustanaan" (toki voi olla et tää on vaan mun henkilökohtainen pheelis).
 
Mut joo. Iso aihe, paljon laulettavaa.

 
Tämä oli tosiaan se, mitä tässä haettiin. Uskonnollisten kielikuvien ja viittausten käyttöä yleensä. Eri kysymys on sitten tietysti se, että miten näitä viittauksia käytetään ja missä yhteydessä. Tässä kohtaa Judaksen analyysi meni hieman syvemmälle blogin keskustelussa, jossa joku oli loukkaantunut viittauksista.
 
Viljamitz
10.02.2012 10:49:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Rafaelin enkeli on muuten hieno esimerkki, joka ei itsellä tullut mieleen. Yleensäkin lyriikassa toimii se, jos vanhoja ja kuluneita kielikuvia ("kliseitä") valjastetaan uuteen käyttöyhteyteen. Sillä tavalla syntyy uutta. Tuossa Ruuskan teksissä yhdistellään kivasti juuri esim. käärmeitä ja enkeleitä.
 
Viljamitz
10.02.2012 10:52:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Nyt olet Viljami kuule väärässä paikassa. Täällä on vaan saatananpalvojia.
 
Mistä lähtien saatananpalvojat on olleet vääriä ihmisiä lyriikkaa analysoimaan? Ei nämä asiat henk.koht. vakaumuksiin katso.
 
Tuomas
10.02.2012 10:59:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jätän huomiotta nyt tuon 2010-luvun koska täällä on muutenkin juteltu yleisesti vanhemmista biiseistä.
 
Koska kyseessä on suosittua musiikkia, niin eikös Kotiteollisuus jos mikä mene tähän kategoriaan? Siellähän perkeleet ja jumalat keskenään leikkiä lyö.
 
Pitääkö tämä olla siis kristinuskoa vai pääsevätkö muinaisuskot mukaan? Sieltähän hippikaudelta löytyy vaikka mitä hengellistä kamaa, ja 90-luvulla Kula Shakerhan oli muistaakseni hyvinkin vahvasti hindulaista tavaraa. Ja kai se Kingston Wallikin jollain tavalla näihin piireihin viittaili.
 
Lisäksi vielä tietysti YUP:n "Mitä Luoja teki ennen kuin loi maailman", "Jumala halkaisi ihmisen kahtia" ja muita olennaisia.
 
"Tajusin, että katsotte minua kuitenkin vaikka tässä nyt rehellisesti sanonkin, että se en ollut minä." -Mia
Karwin
10.02.2012 11:32:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Nyt olet Viljami kuule väärässä paikassa. Täällä on vaan saatananpalvojia.
 
Saatana kuulu mukaan samaan uskontoon kuin Jumala.
 
Elämä on nakki.
Quru
10.02.2012 13:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raamattu on huonoille kirjoittajille, sanoi Toni Wirtanen. Se oli hauskaa.
 
Kakka roiskusi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «