Aihe: Kapellimestarin työstä kiinnostunut
1 2
sellisti
09.02.2012 17:50:21
megatherium: sellisti olisi luultavasti kiinnostunut kokeilemaan lauri ikosen lalklukan asukin töölöstä, sellokonserttoa johon säveltäjä sai soolostemman kirjoittamiseen neuvoa antavaa teoksen esitytäneeltä solistyiltakin. teos linee 40-luvun lämmintä kansallista myöhäisromantiikkaa tyyliltään jossa kooda ei toimi muotoa pyöristävä vaan on kuin huutomerkki pienenä kritiikinpoikasena.

No mikä ettei jos vaan matsku jostain löytyy. Kaikkeen uuteen on lähtökohtaisesti aina kiva tutustua, vieläpä kotimaiseen.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
megatherium
13.02.2012 18:33:51 (muokattu 13.02.2012 18:34:19)
sellisti: No mikä ettei jos vaan matsku jostain löytyy. Kaikkeen uuteen on lähtökohtaisesti aina kiva tutustua, vieläpä kotimaiseen.

hienoa huomata että kinnostusta löytyy harvoin esirettyyn suomiklassiseen joissa usrein on vakavuutta joyta varhaisromantuikasta ei aina löydä
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
16.02.2012 16:42:05
megatherium: hienoa huomata että kinnostusta löytyy harvoin esirettyyn suomiklassiseen joissa usrein on vakavuutta joyta varhaisromantuikasta ei aina löydä

Ilman muuta löytyy. Kävin taannoin Fimicin musiikkikirjastossa penkomassa suomalaisia soolosellosävellyksiä, sieltä löytyi kaikenlaista mielenkiintoista, hauskimpana esimerkkinä Jorma Panulan Barokki Polska! :D
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
megatherium
17.02.2012 17:25:44 (muokattu 17.02.2012 17:27:46)
On hirvittävän noloa ja häpeällistä että suomalaisessa musiikkikultturissa ansiotuneet säveltäjäprofessorit, jotka ovat olleet perustamassa esim. säveltäjät ry, sibelius-rahastoa tai teostoa, ja sävelötäneet sinfonisia mestariteoksia orkesterilole sivuutetaan ohjelmistossa täysin germaanisten boheemien kuppatautisten ja mielisairaiden teinisinfonikkojen eduksi jotka ovat valloittaeet ja kansaottaneet pysyvästi repertoaarin. on hirvittävän noloa että harrasteimaiselle oppilasorkesterille sinfonioita kotikäyttööän säveltäneet pöytälaatikkosäveltäjät kuten schawwerl saa teoksiaan esitetyksi jatkuvasti ansioituneiden professoreidemme vastaavien sijasta jotka voittivat olympiahopeaa lontoosta kuten tuukkanen joka sävelsi myös sellokonserton pylkkäsen ohella. kokkosen on kuuluisampi. schumannin skitsona sävellettyä soitetaan eniten.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Timo.T
17.02.2012 18:33:10

megatherium: On hirvittävän noloa ja häpeällistä että suomalaisessa musiikkikultturissa ansiotuneet säveltäjäprofessorit, jotka ovat olleet perustamassa esim. säveltäjät ry, sibelius-rahastoa tai teostoa, ja sävelötäneet sinfonisia mestariteoksia orkesterilole sivuutetaan ohjelmistossa täysin germaanisten boheemien kuppatautisten ja mielisairaiden teinisinfonikkojen eduksi jotka ovat valloittaeet ja kansaottaneet pysyvästi repertoaarin. on hirvittävän noloa että harrasteimaiselle oppilasorkesterille sinfonioita kotikäyttööän säveltäneet pöytälaatikkosäveltäjät kuten schawwerl saa teoksiaan esitetyksi jatkuvasti ansioituneiden professoreidemme vastaavien sijasta jotka voittivat olympiahopeaa lontoosta kuten tuukkanen joka sävelsi myös sellokonserton pylkkäsen ohella. kokkosen on kuuluisampi. schumannin skitsona sävellettyä soitetaan eniten.

Mä en oikein tajua miten tää kaikki liittyy kapelimestariuteen.

Toi sun ehdotus guggen rahan käytöstä johki muuhun on varmaan ainoa relevantti asia minkä mä sulta koskaan lukenut.
megatherium
21.02.2012 16:55:15 (muokattu 23.02.2012 19:24:10)
Timo.T: Mä en oikein tajua miten tää kaikki liittyy kapelimestariuteen.

Toi sun ehdotus guggen rahan käytöstä johki muuhun on varmaan ainoa relevantti asia minkä mä sulta koskaan lukenut.

sikäli että kapellimestariltakin odottaisi hiukan enemmän jonkinlaista arvostelukykyä ja rohkeutta ohjelmiston valinnassa jota minkäänlainen vaihtelu ei ainakaan rasita ja sitä paitsi väite että kaikki länsimainen säveltaiteen historia on germaanista musiikinhistoriaa tuntuu kauhealta tekosyyltä saalistaa suuria konserrtipalkkioita traditionaaliseemn perusohjelmistoon mieltyneen kantayleisön ehdoilla. voi kuinka lapsellista musiikia schubertin 17 vuoden iässä säveltyämä 2. sinfoniakin on jota rso on vatkannut monet kerrat tmnitä tematuiikan hienosyisyyteen tulee muodon dramaturgian heikkoudesta puhumatta mutta ei niin nuorui säveltäjä omaperäistä persoonallista luomusta kykenisi rakentamaankaan rossinin haydnin beethovenin tarjoamien ainesten coctailia enempää. mutta oman musiikkikulttuurin arvostus suomessa on nollan tuntumassa mitä pimeisiin vuosikymmeniin tulee sodan kahta puolta.

nykjyorkerstrrit pystyisivät soittamaan ilman kapuakin ja niinhän porfeuskamariorkesterikin soittaa eikä segerstamin sinfjnioissa juuri maestroa tarvita kuin pianon ääressä.

tarkoitatko että on mielekkäämpää satsata rahaa klassiseen taidemusiikkiin kuin museoihin? minusta tuukkanenkin oli suuri sinfonikko liittyessän klamitraditioon posromantisten ja impressionisten sävyjen ohella jotka selvästi pyrkivät pois kansallisromanttisesta sanastosta. koen vahvasti hänen taiteensa ehkä vähiten viulukonserton.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)