Aihe: Apua PA-laitteiston hankintaa!
1 2 3
samioulu
31.01.2012 16:08:48
Rallattelija
31.01.2012 17:39:26
Sami_T: M3+:ssa on F12+:een vain jakari (jos sitä käytetään subbareiden kanssa) ja limitteri. Mitään eq-asioita siinä ei ole.

The M3+ is a dedicated system controller for the Blackline+ range. The controller is
configured internally for the products in the range that are being used and it
applies the correct EQ, limiter and crossover parameters.
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
Sami_T
02.02.2012 04:50:55 (muokattu 02.02.2012 05:10:38)

Rallattelija: The M3+ is a dedicated system controller for the Blackline+ range. The controller is
configured internally for the products in the range that are being used and it
applies the correct EQ, limiter and crossover parameters.

Juu. Niinhän nuo mainostavat.

Mutta tsekkaapas vielä kuitenkin tätä: http://www.martin-audio.com/userguides/GUIDES/MANUALS/BlcklnPls.pdf

Ja sitten tuijottele vielä oikein ajatuksella sivuja 23-31 ja etenkin viimeistä sivua (31) "Combo Card jumper summary and notes"

Niin siitä nyt näkyy aika selkeesti että J1 ja J5 on yhtäkuin HPF päälle/pois ja J2 ja J6 määrittää taajuuden. Mitään eq:ta siinä ei ole.

Blackline-sarjasta F- ja S-vehkeet menee ton M3:n läpi eq suorana, tai minä ainakin olen asian näin havainnoinut. Vasta Blackline H-yläpäiden omassa M3-kortissa on manuaalin mukaan "oikeasti" jotain eq-asioita mutta toi M3:n H-korttikin on käsittääkseni samaa designia kuin "combo card" eli siinäkään ei voi mitään kauhean monimutkaista olla.

Jos et usko niin mittaa nyt vielä sinä(kin). Hämmästys on suuri.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
HeidiTuulia
02.02.2012 07:30:44
Olen saanut ensiarvoisen tärkeää tietoa. Pureskelen teidän viestinne nyt kaikessa rauhassa ja teen ratkaisun.

Näyttää siltä, että ne aktiivikaiuttimet ovat nyt hankittava, vaikka salimme sähkövedot ovat esiintymisiin nähden ihan hulluissa paikoissa.

Mulla on pyörillä kuljetettava räkki, jossa ne edellämainitut vanhat kamat, mutta sen kanssa tarvii aina hissin tai sitten painonnostajat sen kantamaan.

Nyt olen paljon fiksumpi, kun näitä tarjouspyyntöjä lähden tekemään.

Laittelen tänne viestiä, kun olen jonkinlaiseen ratkaisuun päässyt, että onko ratkaisuni teidän mielestä järkevä.

Tuhannet kiitokset ammattitaitoisesta avusta!
Sytem
02.02.2012 07:33:50
Sähköongelma on melkoisen helposti ratkaistavissa esim tälläisillä piuhoilla:

http://www.thomann.de/fi/adam_hall_kxp_10.htm
dewil
02.02.2012 09:12:16

Sytem: Sähköongelma on melkoisen helposti ratkaistavissa esim tälläisillä piuhoilla:

http://www.thomann.de/fi/adam_hall_kxp_10.htm

Tai soittamalla paikalle sähkömiehen.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
rintapek
02.02.2012 13:26:08

dewil: Tai soittamalla paikalle sähkömiehen.

Toi on hyvä tapa.

Tosin ongelma ratkeaa x-metrisellä jatkoroikalla, jonka päähän 4-6 sukojako. Ja siitä y, z ja w- metrisillä 4-6 tökkelisillä sukojatkareilla sähköt lavan joka nurkalle. Letkujen pituudesta riippuen hommasta selviää todnäk alle satasella.
One kind of music only - the good kind
LHU
02.02.2012 14:57:25
rintapek: Toi on hyvä tapa.

Suosittelen myös tuota linjasignaalin ja sähkön vetoa yhdellä kertaa, koska sen xlr:n joutuu sinne aktiivipömpeleille jok.tap. vetämään niin se sähkö kulkee siinä rinnalla erittäin luontevasti. Tosin se euroliitin pois ja schukojako sinne vastaanottavaan päähän.
rintapek
02.02.2012 18:40:38

LHU: Suosittelen myös tuota linjasignaalin ja sähkön vetoa yhdellä kertaa, koska sen xlr:n joutuu sinne aktiivipömpeleille jok.tap. vetämään niin se sähkö kulkee siinä rinnalla erittäin luontevasti.

Mobiilina kylläpä kyllä. Mut mä olin ymmärtävinäni, että k.o. sali olis enempivähempi säännöllisessä käytössä ja sen sähköt on "hulluissa paikoissa". Jolloin sähkömiehen käynti olis ihan suotavaa, mutta budjettiratkaisuna lavan vois kutakuinkin kiinteästi sähköistää tommoisella roikka - sukojakari- ratkaisulla. Oletan, et ope suurinpiirtein tietää montako töpseliä milläkin nurkalla tarttee olla? Kun vetää siististi lavan reunoja myöden, ni keskilattia pysyy puhtaana johdoista ja noi sukojakarit on tarvittaessa nopsasti kerätty muuttolaatikkoon.
Ja jos kyseessä on se vekottimien pääasiallinen käyttöpaikka, ni samaan konkurssiin mä laittaisin keskelle lavan etureunaa x in/y out lavarasian x- metrisellä kaapelilla sinne tulevan/olevan mikserin pääasialliseen käyttöpaikkaan. Siis esim. tommoisen (orkkiskysyjälle tiedoksi) http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … p;cPath=71_151&products_id=2264
Siistii lavaa ja vähentää noit piuhasotkuja kummasti, kun tos kulkee mikit mikseriinpäin ja mikseristä ulostulot niille tuleville aktiiviämyreille. Ja taas tarvittaessa on melko nopsasti pakattavissa muuttolaatikkoon.
pitk
02.02.2012 19:11:43

HeidiTuulia:
Näyttää siltä, että ne aktiivikaiuttimet ovat nyt hankittava, vaikka salimme sähkövedot ovat esiintymisiin nähden ihan hulluissa paikoissa.

Sen verran mainittakoon vielä, että ottakaa ne sähköt yhdestä paikasta kaikille kamoille. Vähentää hurinan mahdollisuutta. Esim Adan Hallin ratkaisu tai yksinkertaisesti teippaa sähköteipillä mikkipiuhan ja sähköjohdon yhteen.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
zelmi
02.02.2012 21:55:52
Hieman offtopic aloittelijakysymys:

Toimiiko 8/0 lavahaku (aktiivi)monitorisyöttönä jos siitä yhden kanavan "kääntää" male/male ja fem./fem. adaptereilla?

Esim. tällainen: http://www.finnaudio.fi/v3/cat/product_details.php?p=3011
Totofan
02.02.2012 22:04:53

zelmi: Hieman offtopic aloittelijakysymys:

Toimiiko 8/0 lavahaku (aktiivi)monitorisyöttönä jos siitä yhden kanavan "kääntää" male/male ja fem./fem. adaptereilla?

Esim. tällainen: http://www.finnaudio.fi/v3/cat/product_details.php?p=3011

Tottakai.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
I am surrendering to the gravity and the unknown.
Einherjar
02.02.2012 22:29:50
zelmi: ...yhden kanavan "kääntää" male/male ja fem./fem. adaptereilla?

Kuten tuossa tulikin niin toimii se. Sellainen huomautus vaan, että jos on jokakeikkainen tarve tuo, niin kannattaa suoraan vaihtaa siihen boksiin ja viuhkaan xlr:t sopivaan suuntaan. Adapterihommissa jos tulee jotakin häikkää niin siinä sitten joutuu säätämään kiinteää enemmän.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
HeidiTuulia
06.02.2012 18:20:42
Mut mä olin ymmärtävinäni, että k.o. sali olis enempivähempi säännöllisessä käytössä ja sen sähköt on "hulluissa paikoissa". Jolloin sähkömiehen käynti olis ihan suotavaa, mutta budjettiratkaisuna lavan vois kutakuinkin kiinteästi sähköistää tommoisella roikka - sukojakari- ratkaisulla.

Siinäpä se, talossa oli suuri remontti viisi vuotta sitten, jolloin sähkövedot sijoitettiin pääosin lavalle! Sähkösuunnitelma on ihan susi tältä osin, samoin oman luokkani suhteen, sillä siinäkin sähköt on vedetty ainoastaan yhdelle seinustalle ja ainostaan yhdessä pistorasiassa on riittävä määrä ampeereja musiikkilaitteille!

Salin puolelle ja samoin musaluokkaan asennettiin yhteen pylvääseen/seinään voimavirta minun toivomuksestani, josta siis otan (yhdestä paikasta hurinoiden välttämiseksi) sähköt bändille.

Kiitos muistutuksista noista hurinoista niille, jotka tunnistavat näin kirjoittaneensa.

Halusin vain sanoa, että ammatti-ihmisetkin (sähkösuunnittelijat) osaavat tehdä pähkähulluja ratkaisuja ellei ole koko ajan katsomassa perään. Onneksi ennätin loppuvaiheessa mukaan remontin sähköosuuksiin, muutoin olisimme olleet täysin pulassa. Tämä vinkkinä niille, jotka ammattinsa puolesta pääsevät vaikuttamaan asiaan.

Lisäksi olemme kärsineet jatkuvista releongelmista sähkövetojen kanssa, vaikka ammattilaiset olivat asialla.

Mietintämyssyni on edelleen käynnissä, joten jos jotain vinkkejä, ohjeistuksia vielä tulee, niin en ole tehnyt lopullista päätöstä vielä.
rintapek
06.02.2012 18:45:56

HeidiTuulia: Siinäpä se, talossa oli suuri remontti viisi vuotta sitten, jolloin sähkövedot sijoitettiin pääosin lavalle! Sähkösuunnitelma on ihan susi tältä osin, samoin oman luokkani suhteen, sillä siinäkin sähköt on vedetty ainoastaan yhdelle seinustalle ja ainostaan yhdessä pistorasiassa on riittävä määrä ampeereja musiikkilaitteille!

Salin puolelle ja samoin musaluokkaan asennettiin yhteen pylvääseen/seinään voimavirta minun toivomuksestani, josta siis otan (yhdestä paikasta hurinoiden välttämiseksi) sähköt bändille.

Ptruu. Sähköä ny yleensä tarvitaan just siellä, mis on virtasyöpöt vehkeet, kuten päätteet ja vaik valodimmerit.
Jos sähkö on salin puolella, niin sen joutuu sieltä lavalle vetämään, mikä ei aina o hyvä idea.

Lisäksi olemme kärsineet jatkuvista releongelmista sähkövetojen kanssa, vaikka ammattilaiset olivat asialla.

Tuolla tarkoittanet ilmeisesti päätteiden käynnistysvirtapiikin aiheuttamaa pikasulakkeen palamista? Ongelmasta pääsee eroon päätteillä, jotka tota ongelmaa ei aiheuta ja etenkin sillä, et päätteet napsautetaan päälle yksi kerrallaan, eikä kaikkia yhtaikaa esim katkaisijalla varustetusta jakorasiasta.
Tai sit sen sulakkeen voi vaihtaa ei- niin- hätäiseen, mut se on sähkärin homma se.
LHU
06.02.2012 22:07:34 (muokattu 06.02.2012 22:11:38)
HeidiTuulia: Halusin vain sanoa, että ammatti-ihmisetkin (sähkösuunnittelijat) osaavat tehdä pähkähulluja ratkaisuja ellei ole koko ajan katsomassa perään.

Ainoa oikea tapa on, että sähkösuunnittelija ja loppukäyttäjä käyvät asioita yhdessä läpi, siis suunnitteluvaiheessa. Tässä tietenkin edellytetään että loppukäyttäjä tietää missä mennään ja mitä tarvitaan, ja osaa kertoa sen suunnittelijalle. Nämä ovat niitä "miksei tännekään pyydety konsultointiapua, vaikkei se olisi kokonaisbudjetissa tuntunut miltään" -tyyppisiä hommia.

Metsään menneitä suunnitelmia ja toteutuksia on maa pullollaan, käykääpä vaikka keikalla Vantaan Tulisuudelmassa...
rintapek
06.02.2012 22:55:34

HeidiTuulia:
Mietintämyssyni on edelleen käynnissä, joten jos jotain vinkkejä, ohjeistuksia vielä tulee, niin en ole tehnyt lopullista päätöstä vielä.

En tiedä kiinnostaako sinua tippaakaan,eikä mulla o itteäni tarvetta mainostaa, mut ton ketjun täl hetkellä vimosessa kirjoituksessa olen koittanu kuvata stressiklubini kaapeloinnin ja syyt miksi olen moiseen päätyny.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10063549#p10063549
Tota ei o vielä kukaan ehtiny huonoksi haukkumaan.
Katti
07.02.2012 12:59:52
LHU:Metsään menneitä suunnitelmia ja toteutuksia on maa pullollaan, käykääpä vaikka keikalla Vantaan Tulisuudelmassa...

No mut eiks se tolppa siinä keskellä oo just hyvä? Sähköä on lavalla ja dirlandaa...
...vakavasti sanoen, olen (taas) samaa mieltä jäsen Liuhun kanssa...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Rallattelija
07.02.2012 15:24:59
LHU: Metsään menneitä suunnitelmia ja toteutuksia on maa pullollaan, käykääpä vaikka keikalla Vantaan Tulisuudelmassa...

Ai kuin niin =)
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)