Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edulliset työkalut ja työkoneet
1
Hillboy
30.01.2012 18:55:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jengillä varmaan on kokemuksia jos jonkinlaisista työkaluista ja työstökoneista. Onko jokin halpamerkki (biltema, cotech, einhell, jne) ylitse muiden tai vastaavasti täysi susi ?
 
Opinahjossa olisi alustavasti tarkoitus päivittää pienoismallipajan kalustoa ja tarkotus olisi hankkia ainakin nauha-tasohiomakone ja jiirisirkkeli. Mahdollisesti myös ns. Raspiroope ja jyrsin. Onko ehdotuksia ja varteenotettavia vaihtoehtoja vai kannattaako supistaa hankittavien laitteiden määrää ja panostaa pariin pro- vehkeeseen? Esim. Nauha-tasoh.kone ja jiiri/pöytäsaha..
 
-L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Ekku01
30.01.2012 19:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Jengillä varmaan on kokemuksia jos jonkinlaisista työkaluista ja työstökoneista. Onko jokin halpamerkki (biltema, cotech, einhell, jne) ylitse muiden tai vastaavasti täysi susi ?
 
Opinahjossa olisi alustavasti tarkoitus päivittää pienoismallipajan kalustoa ja tarkotus olisi hankkia ainakin nauha-tasohiomakone ja jiirisirkkeli. Mahdollisesti myös ns. Raspiroope ja jyrsin. Onko ehdotuksia ja varteenotettavia vaihtoehtoja vai kannattaako supistaa hankittavien laitteiden määrää ja panostaa pariin pro- vehkeeseen? Esim. Nauha-tasoh.kone ja jiiri/pöytäsaha..
 
-L

 
Juuri noista mainituista ei ole kokemusta, mutta muuten olen kyllä pitänyt Cotechin työkaluista - ainakin pienimuotoisessa harrastelijakäytössä ovat toimineet. Cotechin Dremel-kopion omistan ja se on aika lailla yhteensopiva originaalin kanssa (just ostin siihen Dremelin oman poraistukan).
 
Ja Cotechin tarkkuusviilasetti (ostin viikko sitten) oli ensimmäinen näkemäni ei-oikea-nauhaviilasetti, josta löytyi suoraan parille kielelle valmis viila.
 
"Joh. 3:16"
sartzan
30.01.2012 22:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun aatos, saatan olla väärässä. Oppilaitoskäyttö lienee laitteille suunnilleen yhtä kovaa kuin aktiiviharrastus- tai ammattikäyttö, jos menevät verstaalle, jossa kans tehdään asioita ahkerasti. Halpisvermeet kestänevät moista sattumanvaraisemmin kuin aktiiviharrastajan tai ammattilaisen työvälineet. Varmasti kelpoja halpiksiakin löytyy, mutta omiin ja luettuihin kokemuksiin nojaten tuntuu arpapeliltä. Arveluttaisi laskea mäihän varaan oppilaitoskäytössä, ovat lopulta väärään aikaan rikki, tai sitten tekevät huonoa jälkeä. Viienkympin toimimaton rimpula on haaskattu viiskymppinen, satasen toimiva laitos on hyvä sijoitus. Ainakin sähkövempeleissä.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
e0700719
30.01.2012 23:24:59 (muokattu 30.01.2012 23:32:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma mentaliteetti työstökoneiden suhteen: Se mitä ajattelit sijoittaa uusiin italialaisiin tai kiinalaisiin koneisiin, sijoita se käytettyyn 60 luvun mankoon, jonserediin, lunaan tai esim suomalaiseen konepajatuotantoon. Ne koneet on tehty raudasta kestämään ja olemaan tukevia. Moottorin voi niihin aina uusia.
 
Nuo uudet pellihelvetit, jopa sheppaaachi ovat mielestäni silkkaa paskaa. Jos oikohöylän sivurajoitin on alumiinia ja muovia, kertoo se jotain.
 
Nettikoneessa on ollut monenlaisia vanhoja kunnon jyrsinkoneita ja oikohöyliä yms ihan järkeviin hintoihin.
 
Käsityökaluissa olen tykästyny vanhoihin elun jyrsimiin ja uudistuotannon sinisii boscheihin ja makitoihin.
 
Ihan halvimmasta päästä ei näitäkään tulisi ostaa. Tulee kalliimmaks ostaa kokoajan uus.
 
laurilaguitars.blogspot.com
Hillboy
31.01.2012 08:26:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia mietteistä ja mielipiteistä!
 
Työstö, jota koneilla tultaisiin tekemään, koskee aika pieniä aikoja vuodesta ja työstettävät kappaleetkin tulisivat olemaan pieniä, koska pienoismalleja tosiaan rakennetaan :D...
 
Jos sanotaan, että rahaa olisi käytettävissä 400-500e ja se pitäisi sijoittaa hyvään(/käyttökelpoiseen) nauha-tasohiomakoneeseen ja jiiri-pöytäsahaan, mikä olisi ehdotuksenne?
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Hillboy
31.01.2012 08:40:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenpä tällainen setti: http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/s … bo-kgs-216-liukujiirisaha/p/149535/
 
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11058
 
- Metabo KGS 216 katkaisu/jiirisaha 199e
 
- Record BDS 150 nauha-laikkahiomakone 260e
 
Ei enää ihan halvinta, muttei nyt vielä mtn tuhansien DeWalt-/Makita-meininkiäkään.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
e0700719
31.01.2012 09:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti hyvä kone tuo metabo, samaa kategoriaa dewaltin kans.
 
Tuosta toisesta en tiedä mitään. Tosin kävi mielessä, että jos myös soitinrakennusta harrastat, kantsisko nauhan pituus olla kitaran bodyn verran (siis se hiova osuus nauhasta) saisit tehtyä liimapinnat.
 
Muuten varmasti järkevä setti sinun käyttötarkoitukseesi.
 
Minkälaisia pienoismalleja teet? Onko kuvia? :)
 
laurilaguitars.blogspot.com
jippe
31.01.2012 10:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Mitenpä tällainen setti: http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/s … bo-kgs-216-liukujiirisaha/p/149535/
 
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11058
 
- Metabo KGS 216 katkaisu/jiirisaha 199e
 
- Record BDS 150 nauha-laikkahiomakone 260e
 
Ei enää ihan halvinta, muttei nyt vielä mtn tuhansien DeWalt-/Makita-meininkiäkään.
 
- L

 
Minulla on em. Metabo. Sillä on tullut touhuttua mm. n. 70m2 terassia sekä isohkon saunan katto,seinät ja lauteet. Terään ei ole tullut väljystä - katkaisee edelleen suoraan. Verrokkina Einhellin jiirisirkkeli (mallia en nyt muista, mutta niitä n. 100e vehkeitä), josta yhden 50m2 terassin väsäämisen jälkeen laakeri niin löysälle ettei enää lankkua suoraan kulmaan saanut katkaistua.
 
Tähän mennessä olen ollut Metaboon tyytyväinen hinnan/laadun suhteen.
 
Hillboy
31.01.2012 12:14:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Varmasti hyvä kone tuo metabo, samaa kategoriaa dewaltin kans.
 
Ajattelinkin että ihan hyvältä vaikuttaa.
 
Tuosta toisesta en tiedä mitään. Tosin kävi mielessä, että jos myös soitinrakennusta harrastat, kantsisko nauhan pituus olla kitaran bodyn verran (siis se hiova osuus nauhasta) saisit tehtyä liimapinnat.
 
Soitinrakennuskurssilla pyrin tekemään suurimmat hommat. Jotain hommia vois tietenkin koittaa noillakin vehkeillä.
 
Minkälaisia pienoismalleja teet? Onko kuvia? :)
 
Rakennuksia lähinnä. :D
 
Arkkitehtuuria siis opiskelen TTY:llä ja olisi jo korkea aika saada pienoismallipaja vastaamaan (tai edes lähestymään) Oulun ja Otaniemen laitosten pajojen tasoa.
 
Parin tyypin kanssa on kyllä muutakin laitoksella väkerretty... esim. kaiuttimia, pienesineitä ja soittimia... pari auton pienoismalliakin
 
Pienoismalleja eri alan kursseille, kandityöhön, diplomityöhön. Mittakaava 1:10-1:500.
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
e0700719
31.01.2012 12:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Ajattelinkin että ihan hyvältä vaikuttaa.
 

 
Soitinrakennuskurssilla pyrin tekemään suurimmat hommat. Jotain hommia vois tietenkin koittaa noillakin vehkeillä.
 

 
Rakennuksia lähinnä. :D
 
Arkkitehtuuria siis opiskelen TTY:llä ja olisi jo korkea aika saada pienoismallipaja vastaamaan (tai edes lähestymään) Oulun ja Otaniemen laitosten pajojen tasoa.
 
Parin tyypin kanssa on kyllä muutakin laitoksella väkerretty... esim. kaiuttimia, pienesineitä ja soittimia... pari auton pienoismalliakin
 
Pienoismalleja eri alan kursseille, kandityöhön, diplomityöhön. Mittakaava 1:10-1:500.

 
Itse myös teen värkkäilyni vapaalla puutyökurssilla, jossa saa tehdä mitä tahtoo. Sielä on hyvät koneet, ei tarvi viritellä kotona. 2 kertaa viikossa on ihan ok.
 
Mielenkiintosta tuo arkkitehdin homma varmaan. Ite koneinsinöörinä tottunu lonnostelemaan kaiken 3d:nä ja tarvittaessa muovinen pikamalli. Tosin dieselmoottorin ja talon suunnittelu vähä muutenki poikkeaa ;)
 
laurilaguitars.blogspot.com
darrell
01.02.2012 13:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt aivan pienoismallirakentelua, mutta monentasoista "sähkötyökalua" on tullut kokeiltua, ja viisastuin vasta kun rakensin 110v vanhaan taloon yläkertaa. Tarpeeksi isossa projektissa ei kannattanut pihistellä työkaluissa ja ostin koneet käyttötarkoitusta myöten. Arvelisin, että juuri pienoismallirakentelussa säätömahdollisuudet, tarkkuus ja työnjälki olisi tärkeitä, ja ne valitettavasti maksaa.
 
Runkotöissä paineilmavehkeiden ja jiirisahan kanssa en tehnyt kompromisseja, vaan kävin kaupassa testaamassa, säätelemässä jne. Siltikin sorruin ostamaan jossain osaprojektin vaiheessa pari halpaa naulainta ja ne molemmat alkoi jumittaa ja meni lopulta rikki muutaman päivän aktiivisella käytöllä. Vein takas kauppaan ja vaihdoin tilalle laatunaulaimet ja sittemmin toimineet monta vuotta.
 
Esim. pöytäsirkkelille en sitten asettanut muita tavoitteita, kuin että sitä pitää itse jaksaa siirtää, kantaa portaita, silti pysyä pystyssä ja tarvittaessa lankku pitää saada halki. Sen mitä jotain apupöytiä yms. tarvii, niin olen tehnyt itse.
 
Jos jotain työkalua tarvii vain pari kertaa tai esim. yhdessä pienessä projektissa, niin osta halpa (Einhell) tai vuokraa. Jos sitä tarvii silloin tällöin, osta hyvä halpamerkki (tyyliin Ryobi, iKH, yms), tai jos aiot pitää sen eläkeikään asti tai tarvit usein, niin sitten maun mukaan (Dewalt, Makita, Bosch, ...).
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
samipa
01.02.2012 19:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty ja hyvin pidetty valurauta viehättää, kuten keskustelussa on tullut ilmi, siitä mää maksan. Koulujen vanhoja poistokoneita voi kytistellä, mutta se edellyttää suhteita kouluihin noin pääpiirteissään. Toisaalta taas voi yllätyksiä löytyä yksityisiltä myyjiltäkin.
Esuksi voisi lukea tietenkin innostuksen koneiden purkamiseen eli osaa ostaessa vähän katsoa koneen kuntoa ja hintaa, sekä sitten kotona vaihtaa tarvittavat laakerit tai tehdä itse koneeseen ohjaimia yms. Pahimmassa tapauksessa joutuu sorvaamaan tai sorvauttamaan jotain osia, joka tosin näkyy sitten ostaessa hinnassa.
 
Yksi tuttu ikämies kertoi uusien koneiden (siis isommat koneet) hinnasta puolikkaan muodostuvan varaosamyynnistä, jotta siinä sitä laatua sitten..
 
-Sami
 
e0700719
01.02.2012 20:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sananen konesuunnittelusta
 
Tarkkuustyössä käyttämäsi työkalun tekemään työnlaatuun ja toleranssiin vaikuttaa ratkaisevasti työkalun valmistajan käyttämät toleranssit. Ja nämä toleranssit vaikuttava ratkaisevasti työkalun valmistushintaan. Esimerkiksi paljon vaikuttaapi ahdas sovitteiden toleranssi sekä hintaan, että tarkkuuteen. H9 ja H8:ssa on iso ero. Myös pinnanlaadut ja valuseokset ja valumuottien suunnittelu vaikuttaa paljon.
 
Tosin viisaalla sunnittelulla on myös mahdollista valmistaa hyviä työkaluja alhaisempaan hintaan, mikäli osataan suunnitella valu/työstö mahdollisimman edullisesti. Joku pieni nurkka tai sen puuttuminen voi jättää kokonaan yhden työstö asennon pois ja ollaan paljon edullisemmalla alueella. Eli hyvän voi saada myös hieman edllisemminkin. Mahdollisia luokituslaitoksien leimoja on hyvä pälyillä tuotteesta. Mikäli ce merkintä on lisätty maahantuojan toimesta jälkeenpäin tarralla, eikä sitä löydy esim valusta/muovista, pitäs kellot soida.
 
En tiedä sitte mikä noissa vanhoissa tonnin valurautahirviöissä tekee niistä niin tavattoman hyviä koneita. Luulenpa että ne on vanhan liiton tehtaan papan toimesta rakennettu osa osalta samassa paikassa tunteella ja ammattiylpeys ei ole antanut lupaa päästää tuotetta markkoille, ennenkuin se pn hyväksi todettu. Toista se on jos tuotteen osat tuodaan ympäri maailmaa ja rautakaupan kesä-aki lätkii sen kasaan jakoavaimella ja säätää terän mursun momenttiin.
 
Oppilaitoksilla olis mahtavasti vanhoja koneita myydä, mutta yleesä niitä ei uskalleta antaaeteenpäin, sillä lähes aina niihin on jotain muuteltu ja täten ei haluta sitä vastuuta, miksi mikolla onkin vaan neljä sormea.
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «