Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Trace Elliot AH300 paukkuu ja hurisee
1
PasiB
25.01.2012 09:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen trankkunuppi tuli hankittua edullisesti, mutta kaupanpäälle tuli pari mieltä vaivaavaa ominaisuutta. Kun vahvistimeen kytkee virrat, niin kajarissa paukahtaa aika lailla, ilmeisesti jonkinlainen piikki on kyseessä. Mahtaako tuosta olla pitemmän päälle haittaa kajareille?
 
Toinen ominaisuus on tasainen taustahurina, ei soittoa haittavan voimakas, mutta kuitenkin ihan selvästi kuuluva. Mieleen tuli verkkohurina. Treeniksellä on kylläkin maadoittamattomat pistorasiat, pitänee testata toisessa paikkaa ennen lisätoimenpiteitä. Vai voisko olla konkkavikaa, kyseessä on kuitenkin 80-90 luvun peli.
 
Sen verran hyväsoundinen peli on kyseessä, että jos nuo saisi kuntoon niin olisi ihan pitopeli.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
MPU
25.01.2012 09:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun AH100 paukahtaa kanssa päälle laitettaessa. Hurinan veikkaisin myös juontavan konkkiin. Omalleni pitäisi tehdä sama hoito.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jPekka
25.01.2012 11:24:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa pitää se mute-kytkin päällä virtoja laittaessa.
 
Hurinaa saattaa tietysti aiheuttaa myös tuuletin. Oman AH300SM:n tuuletin on ainakin toistaiseksi pysynyt miellyttävän hiljaisena, mutta kulutustavaraa nuo ovat. Muistaisin että kyseessä on ihan samanlainen tuuletin jota käytetään tietokoneissa, joten uusia ja hiljaisia malleja voisi kysellä sieltä suunnalta.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
PasiB
25.01.2012 11:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Kannattaa pitää se mute-kytkin päällä virtoja laittaessa.
 
Hurinaa saattaa tietysti aiheuttaa myös tuuletin. Oman AH300SM:n tuuletin on ainakin toistaiseksi pysynyt miellyttävän hiljaisena, mutta kulutustavaraa nuo ovat. Muistaisin että kyseessä on ihan samanlainen tuuletin jota käytetään tietokoneissa, joten uusia ja hiljaisia malleja voisi kysellä sieltä suunnalta.

 
Ei tuossa ole mute-kytkintä eikä paukahdukseen vaikuta vaikka volumet on nollilla. Hurina kuuluu kajarin kautta, eikä sen taso muutu myöskään vaikka volumet on pois. Eihän nuo käyttöä estä eikä soiton aikana haittaa.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
oiva tumpeloinen
25.01.2012 16:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Ei tuossa ole mute-kytkintä eikä paukahdukseen vaikuta vaikka volumet on nollilla. Hurina kuuluu kajarin kautta, eikä sen taso muutu myöskään vaikka volumet on pois. Eihän nuo käyttöä estä eikä soiton aikana haittaa.
 
Taitaapi olla ihan ominaisuus noissa terskan vehkeissä paukkuminen. Mulla paukkuu myös. On ollut hetken hyllyn päällä, niin en kyllä suorilta muista, oliko volumella mitään tekemistä asian kanssa. Mutta silloin kun se oli käytössä, en mä ainakaan saanut mitään rikki sillä.
PasiB
25.01.2012 19:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Taitaapi olla ihan ominaisuus noissa terskan vehkeissä paukkuminen. Mulla paukkuu myös. On ollut hetken hyllyn päällä, niin en kyllä suorilta muista, oliko volumella mitään tekemistä asian kanssa. Mutta silloin kun se oli käytössä, en mä ainakaan saanut mitään rikki sillä.
 
Näin se taitaapi olla, luin manuaalia ja siinä oli maininta, että AH300X versiossa on systeemi joka kytkee kaiutinlähdön päälle vasta hetken virran kytkemisen jälkeen. Mulla kun on AH300, niin tuossa sitä ei ole. Mulla on kylläkin tuosta piirikaaviot ja sen mukaan kajarilähdössä on rele, pitää avata joskus ja katsoa voisko sen korvata viivereleellä, sillähän tuon saa ratkaistua. Vaan näkkyypähän.
 
Hurina johtuu aika varmasti suotokonkista, nekin voisi kokeeksi vaihtaa jos tuon avaa. Tuo ei tosin haittaa menoa millään lailla. Kitaristin marsupino pitää sen verran railakasta mekkalaa, että siinä ei pienet hurinat kuulu :-)
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
PasiB
26.01.2012 20:30:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinäpä olisi kuva konkista: http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2590.jpg
 
Jostain päin Suomea kun tuollaiset löytäisi, niin voisi ruuvailla paikoilleen. SP-elektroniikkaan jo laitoin kyselyä, että löytyykö heiltä.
Elfa varmaan kykenee tuollaiset toimittamaan myös.
 
Sarttipaukauksen ajattelin eliminoida siten, että kajarilähtöön laitan kytkimen jolla saa signaalitien poikki. Ensin mietin aikarelettä, mutta menee liian kikkailuksi.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
okabass
27.01.2012 14:14:37 (muokattu 27.01.2012 14:17:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Siinäpä olisi kuva konkista: http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2590.jpg
 
Jostain päin Suomea kun tuollaiset löytäisi, niin voisi ruuvailla paikoilleen. SP-elektroniikkaan jo laitoin kyselyä, että löytyykö heiltä.
Elfa varmaan kykenee tuollaiset toimittamaan myös.
 
Sarttipaukauksen ajattelin eliminoida siten, että kajarilähtöön laitan kytkimen jolla saa signaalitien poikki. Ensin mietin aikarelettä, mutta menee liian kikkailuksi.

 
Ota vain kaiutinjohto irti, kun käytät kytkintä. Niin minä tein, kun minulla vielä oli AH500:nen.
 
TE on yleensä käyttänyt hyvin laadukkaita suodinelkoja, joten en suosittele noiden vaihtamista muuten vain, ja mihin tahansa peruselkoihin.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
PasiB
27.01.2012 15:07:52 (muokattu 27.01.2012 15:08:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Ota vain kaiutinjohto irti, kun käytät kytkintä. Niin minä tein, kun minulla vielä oli AH500:nen.
 
Niin, onnistuuhan se noinkin, eipä tarvii modailla vahvainta.
 
TE on yleensä käyttänyt hyvin laadukkaita suodinelkoja, joten en suosittele noiden vaihtamista muuten vain, ja mihin tahansa peruselkoihin.
 
En niitä ihan huvikseni ole vaihtamassa, mutta en oikein keksi muutakaan syytä tuolle hurinalle. Tuommosia ajattelin: https://www.elfaelektroniikka.fi/el … 3~fi_fi/elfa/init.do?item=67-663-31
Nuo kai pitäisi olla ihan laatupelejä??
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
okabass
27.01.2012 21:47:12 (muokattu 27.01.2012 21:55:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Niin, onnistuuhan se noinkin, eipä tarvii modailla vahvainta.
 

 
En niitä ihan huvikseni ole vaihtamassa, mutta en oikein keksi muutakaan syytä tuolle hurinalle. Tuommosia ajattelin: https://www.elfaelektroniikka.fi/el … 3~fi_fi/elfa/init.do?item=67-663-31
Nuo kai pitäisi olla ihan laatupelejä??

 
Kyllä Rifa on minun käsittäkseni hyvä, sieltä parhaasta päästä. Kannattaa muuten varmistaa , että kannun rakenne on oikea. Joissain Rifa-elkoissa on toisessa päässä ruuvikierre. Kuvan mukaan noissa Tracen elkoissa ei sellaista ole, ne on klämpillä kiinni. Ei haittaa, vaikka tilaat suurempiarvoiset elkot.
Jotenkin epäilyttää, että olisi noissa PSU-elkoissa vika. Mun peli oli vm. -81, eikä siinä ollut niissä mitään heikkoa. Mutta onhan se toki mahdollista. Muistelen, ettei se ollut aivan hiljainen kone, mutta kyllä riittävän hiljainen.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JPHe
28.01.2012 11:35:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä Rifa on minun käsittäkseni hyvä, sieltä parhaasta päästä. Kannattaa muuten varmistaa , että kannun rakenne on oikea. Joissain Rifa-elkoissa on toisessa päässä ruuvikierre. Kuvan mukaan noissa Tracen elkoissa ei sellaista ole, ne on klämpillä kiinni. Ei haittaa, vaikka tilaat suurempiarvoiset elkot.
Jotenkin epäilyttää, että olisi noissa PSU-elkoissa vika. Mun peli oli vm. -81, eikä siinä ollut niissä mitään heikkoa. Mutta onhan se toki mahdollista. Muistelen, ettei se ollut aivan hiljainen kone, mutta kyllä riittävän hiljainen.

 
Hurina voi tosiaan tulla jostain muualtakin, vaikka konkkien kapasitanssi olisikin heikentynyt. Esimerkiksi joku maadoitus on heikosti kiinni, jossain komponentissa tai sitten rungossa. Tosin munkin Trace Elliot Twin tube hurisi aika paljon aikanaan, vaikka olikin hiema erityyppinen peli.
 
PasiB
28.01.2012 12:26:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä Rifa on minun käsittäkseni hyvä, sieltä parhaasta päästä. Kannattaa muuten varmistaa , että kannun rakenne on oikea. Joissain Rifa-elkoissa on toisessa päässä ruuvikierre. Kuvan mukaan noissa Tracen elkoissa ei sellaista ole, ne on klämpillä kiinni. Ei haittaa, vaikka tilaat suurempiarvoiset elkot.
Jotenkin epäilyttää, että olisi noissa PSU-elkoissa vika. Mun peli oli vm. -81, eikä siinä ollut niissä mitään heikkoa. Mutta onhan se toki mahdollista. Muistelen, ettei se ollut aivan hiljainen kone, mutta kyllä riittävän hiljainen.

 
Nuo pitäsi olla klämpillä kiinnitettävää mallia. Uudet klämpitkin pitää hankkia jos konkaat menee vaihtoon, nuo Rifat on halkaisijaltaan pienemmät.
Eikös tuo 4.7mF ole saman arvoinen kuin 4700uF?
 
Taidan kuitenkin ensi viikolla käyttää vahvainta paikallisella vahvistingurulla tarkistuksessa, sittenpä kuulee onko vaihtoon tarvetta.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
okabass
28.01.2012 16:55:28 (muokattu 28.01.2012 16:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB:
Eikös tuo 4.7mF ole saman arvoinen kuin 4700uF?

 
Joo. Eli 4,7 millifaradia. Yleensä käytetään mikrofaradeja.
 
Taidan kuitenkin ensi viikolla käyttää vahvainta paikallisella vahvistingurulla tarkistuksessa, sittenpä kuulee onko vaihtoon tarvetta.
 
Kannattaa näyttää.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «