Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ison suomibändin keikkakulut
1 2 3 4
Janus
25.01.2012 16:13:29 (muokattu 25.01.2012 16:31:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: Moro!
 
Morooo!
 
Kyseessä on siis bändin kulut, ei keikkaliksa. Tällä on merkitystä siksi, että tuo seuraava laskelman kohta ei kuulu tähän ollenkaan. Siis:
 

 
0€

 
No... ei. Kyllä se myyjän prosentti keikkaliksasta/lippuriskistä (=keikkamyyjän liksa keikan myymisestä, know-how'sta, palkanmaksuliikenteestä jne.) vaikuttaa ihan suoraan siihen mitä bändille jää käteen. 15% on sitäpaitsi vain yksi skenaario. 20% ei ole tavatonta, myös muunlaisista prossista on havaintoja...
 
PA-valoasiaa en kommentoi. Edellisen valossa paljon pienempi merkitys sillä kuluerällä.
 
...220€ on jo ihan hyvä laskutettava päiväliksa.
 
~160€ brutto, työnantajakulujen jälkeen? Huumorimiehiä? (EDIT: OK, ehkä kympin enemmän, mutta silti)
 
Itsellensä päivärahan maksaminen ja siitä valittaminen on vähän niin ja näin
 
Mä teen myös silloin tällöin keikan tai 20, enkä suostu laskemaan päivärahaa liksaksi. Kyseessä on "korvaus kohtuullisesta ruokailu- ja muiden elinkustannusten (eli hygieniatarvikkeet jne.) lisäyksestä, jotka palkansaajalle aiheutuu työmatkasta". (EDIT: eihän päivärahaa edes voi maksaa itselleen "kotikeikasta" johon ei liity matkustamista)
 
PS. Lippu CMX:n Tavastian keikalle elokuussa 2011 maksoi 20€. Eli vaikka tuo 4500€/keikka pitäisikin paikkansa, niin ainakaan tuo 300 henkea á 10€ ei pidä...
 
Miks vertaat Tavastiaa "300 hengen rock-klubiin", kun kapasiteetti on lähes kolminkertainen ja muutenkin vähän erikoistapaus (monessakin mielessä) Suomen rock-klubien joukossa?
 
Mun mielestä toi LHU:n laskelma on aika lähellä totuutta.
 
Voitto Ankka
25.01.2012 16:56:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Morooo!
No... ei. Kyllä se myyjän prosentti keikkaliksasta/lippuriskistä (=keikkamyyjän liksa keikan myymisestä, know-how'sta, palkanmaksuliikenteestä jne.) vaikuttaa ihan suoraan siihen mitä bändille jää käteen. 15% on sitäpaitsi vain yksi skenaario. 20% ei ole tavatonta, myös muunlaisista prossista on havaintoja...

 
No jos joku kertoo bändin kulujen olevan 4500€/keikka, niin en minä ainakaan kuvittele siihen silloin kuuluvan keikkamyyjän provision. Sehän sitä paitsi vaihtelee aina keikkaliksan mukaan.
 
Janus: ~160€ brutto, työnantajakulujen jälkeen? Huumorimiehiä? (EDIT: OK, ehkä kympin enemmän, mutta silti)
 
Bruttoliksalla 160€/työpäivä pääsee normiduunari 3500€/kk liksalle.
 
Janus: Mä teen myös silloin tällöin keikan tai 20, enkä suostu laskemaan päivärahaa liksaksi. Kyseessä on "korvaus kohtuullisesta ruokailu- ja muiden elinkustannusten (eli hygieniatarvikkeet jne.) lisäyksestä, jotka palkansaajalle aiheutuu työmatkasta". (EDIT: eihän päivärahaa edes voi maksaa itselleen "kotikeikasta" johon ei liity matkustamista)
 
Montako kertaa olet ottanut vaan puolet päivärahasta, kun olet saanut klubilta safkan? Niin arvelinkin.
 
Janus: Miks vertaat Tavastiaa "300 hengen rock-klubiin", kun kapasiteetti on lähes kolminkertainen ja muutenkin vähän erikoistapaus (monessakin mielessä) Suomen rock-klubien joukossa?
 
Siksi, että jos kerran kulut ovat aina saman 4500€, niin katsoin tarpeelliseksi huomauttaa, että noiden laskennallisesti lipputuloiltaan 3000€:n keikkojen lisäksi niillä samoilla kuluilla tehdään myös ne n. 16000€:n keikat.
 
j.
 
Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!
Janus
25.01.2012 17:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: No jos joku kertoo bändin kulujen olevan 4500€/keikka, niin en minä ainakaan kuvittele siihen silloin kuuluvan keikkamyyjän provision. Sehän sitä paitsi vaihtelee aina keikkaliksan mukaan.
 
Mä näen, että keikkamyyjä on töissä yhtyeellä eikä toisinpäin. Kun yhtye maksaa myyntihinnastaan tai lipputuloistaan keikkamyyjän provikan, niin silloin se on _yhtyeen maksettava kuluerä_. Hyvä keikkamyyjä toki omalla osaamisellaan pystyy vaikuttamaan oman liksansa suuruuteen. As it should be.
 
Bruttoliksalla 160€/työpäivä pääsee normiduunari 3500€/kk liksalle.
 
Seuraavaksi laskemme varmaan tuntipalkatkin. Mä en tosin epäile hetkeäkään, etteikö tässä maassa olisi ääniheikkejä tai soittajia, jotka lähtisivät keikalle ~200€ laskutusosuudella. On varmasti myös bändejä, jotka jopa ajoittain tarjoavat työtä 20 päivää kuukaudesta.
 
Montako kertaa olet ottanut vaan puolet päivärahasta, kun olet saanut klubilta safkan? Niin arvelinkin.
 
Yksi lämmin ateria päivässä ei puolita kokopäivärahaa. Osapäivärahoja en muista saaneeni freelance-kuvioissa kertaakaan.
 
Siksi, että jos kerran kulut ovat aina saman 4500€, niin katsoin tarpeelliseksi huomauttaa, että noiden laskennallisesti lipputuloiltaan 3000€:n keikkojen lisäksi niillä samoilla kuluilla tehdään myös ne n. 16000€:n keikat.
 
Mä yritin lukea tota virkettä uudestaan ja uudestaan, mut nyt ei aukene, sori. Liikaa monitulkintaisia lauseita ja aika paljon spekulaatiota verrattain pienessä merkkimäärässä. Voisitko muotoilla ton jollakin toisella tavalla?
 
oo-p
25.01.2012 18:50:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:
 
Mä yritin lukea tota virkettä uudestaan ja uudestaan, mut nyt ei aukene, sori. Liikaa monitulkintaisia lauseita ja aika paljon spekulaatiota verrattain pienessä merkkimäärässä. Voisitko muotoilla ton jollakin toisella tavalla?

 
meinannee, jotta kulut on samat keikkapalkkioon katsomatta..?
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Voitto Ankka
25.01.2012 19:05:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mä näen, että keikkamyyjä on töissä yhtyeellä eikä toisinpäin. Kun yhtye maksaa myyntihinnastaan tai lipputuloistaan keikkamyyjän provikan, niin silloin se on _yhtyeen maksettava kuluerä_. Hyvä keikkamyyjä toki omalla osaamisellaan pystyy vaikuttamaan oman liksansa suuruuteen. As it should be.
 
Kyllä mä nyt kuitenkin edelleen tulkkaan sen Yrjänän kommentin niin, että se 4500€ on juuri se summa, mitä se maksaa bändille, kun bändi käy soittamassa keikan. Täysin riippumatta siitä, onko kyseessä Yrjänän sopima ilmaiseksi tehtävä hyväntekeväisyyskeikka vai keikkamyyjän myymä 10000€ keikkaliksalla tehtävä juhannuskeikka. Jos minulta manageri kysyy omaan kirjapitoonsa listaa jonkin keikan kuluista, niin en minä siihen mitään keikkamyyjän liksoja ilmoita.
 
Turha tästä nyt on vängätä.
 
Janus: Seuraavaksi laskemme varmaan tuntipalkatkin. Mä en tosin epäile hetkeäkään, etteikö tässä maassa olisi ääniheikkejä tai soittajia, jotka lähtisivät keikalle ~200€ laskutusosuudella. On varmasti myös bändejä, jotka jopa ajoittain tarjoavat työtä 20 päivää kuukaudesta.
 
Kukaan tuntemistani "ääniheikeistä" ei työskentele vain yhdelle bändille. Ei kai tuollaisia kenenkään yksittäisen bändin leivissä olevia kuukausipalkkaisia duunareita ole Suomessa kenelläkään. Vai onko? Siis tää ei ollut sellainen "vai onko vittu hä?" kysymys vaan ihan oikea kysymys. :D
 
Janus: Yksi lämmin ateria päivässä ei puolita kokopäivärahaa. Osapäivärahoja en muista saaneeni freelance-kuvioissa kertaakaan.
 
No lisätään siihen mukaan se hotellin aamiainen.
 
Janus: Mä yritin lukea tota virkettä uudestaan ja uudestaan, mut nyt ei aukene, sori. Liikaa monitulkintaisia lauseita ja aika paljon spekulaatiota verrattain pienessä merkkimäärässä. Voisitko muotoilla ton jollakin toisella tavalla?
 
Yrjänä sanoi kulujen olevan 4500€/keikka, jolloin 300 hengen klubissa 10€:n lipulla jäädään tappiolle. Otin vain tuon heidän tekemänsä Tavastian keikan esimerkiksi siitä, että kyllä he tekevät sitten niitä 800 henkeä á 20€ keikkojakin niillä samoilla kuluilla.
 
Jos kiertue siis koostuu vaikka peräti noista kahdesta keikasta, niin tulopuolella on 19000€ ja menopuolella 9000€.
 
Kyllä kai kuka tahansa saa minkä tahansa tilaston näyttämään karulta, kun ottaa menopuolelle esimerkiksi sen juhannusfestarin, missä oli mukana tanssitytöt, sambaryhmä ja pyrotekniikkaa enemmän kuin 1918 Tamperetta vallattaessa, ja tulopuolelle sen Evijärven keikan yhtenä tiistaina silloin kuin oli justiinsa MM-jalkapallon finaali Suomi-Ruotsi meneillään.
 
j.
 
Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!
Outza66
25.01.2012 19:32:02 (muokattu 25.01.2012 21:38:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: Kyllä kai kuka tahansa saa minkä tahansa tilaston näyttämään karulta, kun ottaa menopuolelle esimerkiksi sen juhannusfestarin, missä oli mukana tanssitytöt, sambaryhmä ja pyrotekniikkaa enemmän kuin 1918 Tamperetta vallattaessa, ja tulopuolelle sen Evijärven keikan yhtenä tiistaina silloin kuin oli justiinsa MM-jalkapallon finaali Suomi-Ruotsi meneillään.
 
Tämä ainakin kirvoitti päivän naurut... Kiitos.
 
Tietämättä keikkapalkkioista tai kuluista mitään, toteaisin vain että jollain tapaa pitäisi saada myös äänitemyynnin ja -jakelun tuotot tekijöille takaisin johonkin kuosiin. Ei välttämättä ennalleen eikä isojen levy-yhtiöiden taskuun, mutta sellaiseksi että kaikki ne keskikastin musiikin sekatyömiehetkin pärjää. Muutkin siis kun HIMit, Rasmukset ja NW:t, joita kaikki saa ihan vapaasti munkin puolestani kadehtia.
 
- I am hard but I*m friendly (Alannis Morisette, A Hand In My Pocket)' - I am not always strong and sometimes I*m even wrong (Shania Twain, The Woman In Me)
LHU
25.01.2012 22:46:14 (muokattu 26.01.2012 00:54:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: Ei kai nyt 20-30 keikkaa vuodessa tekevällä bändillä ole henkilökunta omalla palkkalistalla?! Henkilökunta toimikoon omalla firmallaan ja laskuttakoon kutakin työnantajabändiänsä sen kautta, ja silloin tuo 220€ on jo ihan hyvä laskutettava päiväliksa.
 
En tunne yhtään ääni- tai valopuolen kollegaa kuka suostuisi tänä päivänä lähtemään tuollaisella laskutussummalla keikalle. Ja ne ketkä eivät laskuta saavat palkkansa bändiä myyvältä ohjelmatoimistolta ja se on bändin kulu, olit sinä sitten mitä mieltä tahansa.
 
Ja kyllä. Soitan 70-90 keikkaa vuodessa tekevässä rockyhtyeessä, jonka toimintaa pyöritetään osakeyhtiönä. Kehtaan väittää tietäväni ainakin jotakin bändien kulupuolesta.
 
Aiheen otsikkona näyttää olevan "Ison suomibändin keikkakulut", mun ei tarvitse väittää mitään, voin kertoa aivan avoimesti tietäväni niiden kulurakenteen.
 
E: Jos sisälukutaidoissa esiintyy enemmänkin puutteita niin kerrattakoon ja täsmennettäköön nyt vielä kerran että en laskelmassani puhunut siis CMX:n, enkä minkään muunkaan olemassaolevan bändin kuluista vaan oletusarvoisen bändi X:n mahdollisista kuluista, suurinpiirtein noin ne tuppaavat menemään.
 
Janus
25.01.2012 23:24:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: Kyllä mä nyt kuitenkin edelleen tulkkaan sen Yrjänän kommentin niin, että se 4500€ on juuri se summa, mitä se maksaa bändille, kun bändi käy soittamassa keikan. Täysin riippumatta siitä, onko kyseessä Yrjänän sopima ilmaiseksi tehtävä hyväntekeväisyyskeikka vai keikkamyyjän myymä 10000€ keikkaliksalla tehtävä juhannuskeikka. Jos minulta manageri kysyy omaan kirjapitoonsa listaa jonkin keikan kuluista, niin en minä siihen mitään keikkamyyjän liksoja ilmoita.
 
Turha tästä nyt on vängätä.

 
Sopii olla vänkäämättä.
 
Kukaan tuntemistani "ääniheikeistä" ei työskentele vain yhdelle bändille.
 
Kukaan tuntemistani "ääniheikeistä" ei työskentele tuollaisilla laskutussummilla, mitä ehdotit.
 
Ei kai tuollaisia kenenkään yksittäisen bändin leivissä olevia kuukausipalkkaisia duunareita ole Suomessa kenelläkään. Vai onko? Siis tää ei ollut sellainen "vai onko vittu hä?" kysymys vaan ihan oikea kysymys. :D
 
En osaa sanoa. Tiedän, että jotkut isot, paljon ulkomaillakin rundaavat bändit, jotka toimivat bändiyhtiöinä maksavat jäsenilleen yksittäisten vaihtelevien keikkapalkkioiden sijaan kiinteää kk-palkkaa, ainakin rundien aikana. En tiedä, millaisilla diileillä palkattu henkilökunta on mukana viikosta ja kuukaudesta toiseen.
 
No lisätään siihen mukaan se hotellin aamiainen.
 
Älä nyt jaksa mutuilla. Hotelliaamiainen ei ole tuon aikaisemman lainauksen mukainen "lämmin ateria", joka vaikuttaisi päivärahaan.
 
^
fakta

 
Yrjänä sanoi kulujen olevan 4500€/keikka, jolloin 300 hengen klubissa 10€:n lipulla jäädään tappiolle. Otin vain tuon heidän tekemänsä Tavastian keikan esimerkiksi siitä, että kyllä he tekevät sitten niitä 800 henkeä á 20€ keikkojakin niillä samoilla kuluilla.
 
Ai? Mun mielestä Yrjänä puhui esimerkin/anekdootinomaisesti just siitä 300 hengen klubikeikasta, johon kohdistuvat kulut ovat 4500€ (varsinkin kun alkuperäisessä asiayhteydessään pointtina oli huomattavasti laajempi kokonaisuus, kannattaa lukaista). Tietysti jonkun Tavastian keikan kulu/tulorakenne on täysin erilainen. En pidä sua toki niin tyhmänä, ettet tietäisi tosta 800 x 20€:sta sulavan pois aika paljon enemmän kuin 4500€, mutta todetaan se vielä tähän lopuksi ettei jää väärää käsitystä kenellekään.
 
Katti
25.01.2012 23:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: Kukaan tuntemistani "ääniheikeistä" ei työskentele vain yhdelle bändille. Ei kai tuollaisia kenenkään yksittäisen bändin leivissä olevia kuukausipalkkaisia duunareita ole Suomessa kenelläkään. Vai onko? Siis tää ei ollut sellainen "vai onko vittu hä?" kysymys vaan ihan oikea kysymys. :D
 
Onhan noita ollu... Riippuen aina hieman bändin kysynnästä, mutta esimerkiksi Laten kiertäessä Elonkerjuunsa kanssa, ei kyseinen cryy kyllä juuri muuta tehnyt...
...pääasiassa olet oikeassa, ja jäbät tekee useampia juttuja... Mutta siis itse olen tehnyt ihan yksittäisiä keikkoja verokortilla ja toisaalta taas rundeja laskutuksella, ei mitään sääntöä siitä ei voi tehdä.
 
Voitto Ankka: No lisätään siihen mukaan se hotellin aamiainen.
 
Suora lainaus Verottajan ohjeistuksesta liittyen työmatkakustannusten korvauksiin (nähtävissä täällä: http://www.edilex.fi/virallistieto/ … en_diarioidut_ohjeet/2009_0522.html).
 
Kohta 3.2:
"Hotelliaamiainen
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Näin ollen kokopäivärahaa ei tarvitse puolittaa, vaikka palkansaaja saisi aamiaisen ja ilmaisen lounaan. Jos aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan, se ei vaikuta muutoinkaan päivärahan määrään. Jos aamiainen ei sisälly huoneen hintaan, sen hinta on päivärahalla korvattava kustannus.

Aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan silloin kun työnantaja on sopinut hotellin tai hotelliketjun kanssa listahinnoista poikkeavan kokonaishinnan, joka sisältää myös aamiaisen. Myös silloin, kun hotelli laskuttaa aamiaisen riippumatta siitä, käyttääkö asiakas tätä palvelua, aamiaisen voidaan katsoa sisältyvän huoneen hintaan. Tällöin ei ole merkitystä sillä, että hotelli arvonlisäverolain säännöksien vuoksi erittelee huoneen ja aamiaisen osuuden."
 
Toivottavasti tuo lopettaa sen päivärahoista vänkäämisen.
 
Myöskään minä en tunne ketään vakavasti otettavaa kollegaa, joka noin halvalla suostuisi keikalle lähtemään (poikkeuksena pellet, joita nyt ei ammattilaisiksi voi oikein laskeakaan)...
 
Ei mulla muuta, tällä hetkellä... ...kun en jaksa... Liuhu kuitenkin tietää mitä puhuu ja komppaan täysin...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
phiit
26.01.2012 11:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti:
 
Ei mulla muuta, tällä hetkellä... ...kun en jaksa... Liuhu kuitenkin tietää mitä puhuu ja komppaan täysin...

 
Täytyy puoltaa laskelmia, näinhän se menee ja karuna lisänä monella bändillä liksa on vain puolet tuosta annetusta 4500e samoilla kuluilla.. ei naurata ei, lisänä vielä omat matkakulut (junat, bussit) miinusta käteen jäävästä summasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «