Aihe: The Doors - Miten ovet avautuvat?
1 2 3 4 518 19 20 21 2231 32 33 34 35
Demo Harrison
15.12.2011 15:55:47
Juicefani11: Onko täällä muuten joku, joka osaa soittaa The Doorsin Light My Firen uruilla. Mulla päässeet taidot ruostumaan...

Ei ole sitä urkuintroa muuten muistaakseni yhdessäkään cover-versiossa, mitä tulee mieleen esimerkiksi Jose Feliaciano, Marleena Shaw, Shirley Bassey, Baccara etc. Ehkä se on niin vaikea?

Doors-tyyppiset ad-lib-instrumenttisoolot hoitunevat jameissa jotenkuten, doorisella asteikolla saa vähän siitä muistuttavaa saundia... tai mikä se asteikko on, kun muu bändi soittelee esimerkiksi D:ssä ja itse lurittelet kiipparia C-duuriasteikolla? Santanakin kuulostaa soittavan sellaiselta asteikolla?
Demo Harrison
15.12.2011 16:03:41
velipesonen: Toisaalta Riders on the Storm antaa viitteitä uudesta suunnasta joka ei Full Circlellä ja Other Voicesilla toteutunut. Eikä Butts Bandkaan sitä toteuttanut. Ehkä jotain kuuluu An American Prayerilla. Doors olisi voinut viedä melodraamansa laakeisiin, utuisiin maisemiin.

Sanokaa hulluksi, mutta ei tuo Other Voices ollut muistaakseni ihan karsea kuuntelukokemus. Biisit kuulostivat vähän sellaisilta L.A.Womanin ylijäämiltä, enkä sano nyt pelkästään negatiivisessa sävyssä. Mä olen tykännyt Manzarekin, Kriegerin ja Densmoren luomasta, siitä ihastuttavan tunnistettavasta groovesta. Okei, noilla myöhemmillä levyillä poissa se yksi merkittävä "instrumentti", mutta mä en ole koskaan digannut Doorsia Morrison-jumaloinnin takia, vaan nimenomaan kokonaispakettina. En tiedä miten se olisi pärjännyt jonkun toisen bändin kanssa. Tai miten Doorsiin olisi sopinutkaan mikään muu laulaja.
Xae
15.12.2011 17:20:05
Lazy Jake: Ei ole sitä urkuintroa muuten muistaakseni yhdessäkään cover-versiossa, mitä tulee mieleen esimerkiksi Jose Feliaciano, Marleena Shaw, Shirley Bassey, Baccara etc. Ehkä se on niin vaikea?

No ei varmasti ole. Tai sitten minussa on enemmän Manzarekin geenejä kuin luulinkaan.

Doors-tyyppiset ad-lib-instrumenttisoolot hoitunevat jameissa jotenkuten, doorisella asteikolla saa vähän siitä muistuttavaa saundia... tai mikä se asteikko on, kun muu bändi soittelee esimerkiksi D:ssä ja itse lurittelet kiipparia C-duuriasteikolla? Santanakin kuulostaa soittavan sellaiselta asteikolla?

Jep, doorinen.
"Boy, you guys sound like a drunken cripple walking up a flight of stairs, man... drunken flight of stairs."
HaloOfFlies
15.12.2011 17:46:27 (muokattu 15.12.2011 17:48:41)

Ja tuohan tulee löytymään tammikuun 24. päivä julkaistavalta L.A. Womanin 40-vuotisjuhlaversiolta. Samana päivänä julkaistaan myös L.A. Womanin tekovaiheista kertova DVD ja Blu-ray.
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
velipesonen
15.12.2011 20:16:46

Lazy Jake: En tiedä miten se olisi pärjännyt jonkun toisen bändin kanssa. Tai miten Doorsiin olisi sopinutkaan mikään muu laulaja.

Manzarek oli se juttu. Krieger ja Densmore saivat rauhassa olla vähän köpöjä ja Morrison pihalla koska Manzarek oli soitossaan niin järkähtämätön.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
Rodger
15.12.2011 23:28:52
Kyllä Densmoren jazz-rumpalointi oli hyvin oleellinen osa bändin soundia ja Krieger soitti kitaraansa valtavirrasta poikkeavalla tavalla. Manzarekin osuudet saattaa itse asiassa olla helpoimmin jonkun toisen toistettavissa. Siihen ei luultavasti tarvita muuta kuin sinnikästä MIDI-datan syöttämistä :-)
velipesonen
16.12.2011 07:20:10

Rodger: Kyllä Densmoren jazz-rumpalointi oli hyvin oleellinen osa bändin soundia ja Krieger soitti kitaraansa valtavirrasta poikkeavalla tavalla. Manzarekin osuudet saattaa itse asiassa olla helpoimmin jonkun toisen toistettavissa. Siihen ei luultavasti tarvita muuta kuin sinnikästä MIDI-datan syöttämistä :-)

So what? Puhut tyyliseikoista. Doorisissa kaikki muu oli rakenteellisessa mielessä kuin kosketinsoittimen liitännäisiä.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
Booombox
20.01.2012 00:59:37
http://www.ultimate-guitar.com/news … _breakin_a_sweat_collaboration.html

Tällaista yhteistyötä Doorsilla ja Skrillexilla.

Ray Manzarek, Robbie Krieger and John Densmore, the surviving members of The Doors, appear on the track with the US techno and dubstep artist.
yesterday I woke up sucking a lemon
Jokapaikanapina
20.01.2012 11:53:47
Tukee: http://www.ultimate-guitar.com/news … _breakin_a_sweat_collaboration.html

Ray Manzarek, Robbie Krieger and John Densmore, the surviving members of The Doors, appear on the track with the US techno and dubstep artist.

Ei ensimmäinen sessio, missä kuvittelin nuo kolme pitkästä aikaa näkeväni :D
AnonHero
20.01.2012 14:41:02
Hyi oksensin vähän kakkaa. Kaikista maailman konemuusikoista juuri Skrillex, jolla ei ole mitään taitoa.
Regalis Apertura
21.01.2012 12:24:40 (muokattu 21.01.2012 12:26:07)
Noo tuskin äijillä ole paljoa mitään menetettävää uran tässä vaiheessa;)... Seuraavaksi varmaan yhteisprojekti Lady Gagan kanssa.

edit: Vähän yllätti tuo Densmorenkin mukana olo... Eikös äijä ole vetäytynyt kokonaan julkisuudesta?
baron
24.01.2012 23:34:31 (muokattu 24.01.2012 23:37:41)

Lazy Jake: Doors-tyyppiset ad-lib-instrumenttisoolot hoitunevat jameissa jotenkuten, doorisella asteikolla saa vähän siitä muistuttavaa saundia... tai mikä se asteikko on, kun muu bändi soittelee esimerkiksi D:ssä ja itse lurittelet kiipparia C-duuriasteikolla? Santanakin kuulostaa soittavan sellaiselta asteikolla?

Muut soittavat Dm:ssä ja itse lurittelet C-duuriasteikon sävelillä, D perussävelenä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Rodger
25.01.2012 00:58:09
Tukee: http://www.ultimate-guitar.com/news … _breakin_a_sweat_collaboration.html

Täysin merkityksetön rykäys. Tältä pohjalta tulee kuitenkin mieleen, että nykyteknologialla Jim Morrison olisi ehtinyt "kiusata" meitä jo parilla kymmenellä runolevyllä. Arvatenkin räppiä nykytermein.
velipesonen
25.01.2012 10:07:52

Rodger: "rakenteellisessa mielessä" :-) Ööö?

Niin no, minä vain tarkoitan että kitara ja rummut olivat eräänlaisia sähköurkujen ylimääräisiä ulokkeita.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Rodger
27.01.2012 23:03:23
velipesonen: Niin no, minä vain tarkoitan että kitara ja rummut olivat eräänlaisia sähköurkujen ylimääräisiä ulokkeita.

Tuohon minä en usko. Tästä tulee mieleen, kun tässä jokin aika sitten kuuntelin nukkumaan mennessä Doorsin kokoelmaa kannettavalla soittimella, jossa oli kuulokeliitännässä joku vika. Oikea tai vasen kanava kuului monona molemmista kuulokkeista. Se oli oikein virkistävä kokemus vuosien Doors-kuuntelun jälkeen. Etenkin niiden kappaleiden osalta, joissa kuului vain vaimeasti kosketinsoittimien kaikua taustalta. Kerrankin kuuli kunnolla, mitä Krieger soitti. Arvostukseni häntä kohtaa nousi oleellisesti tuon kuuntelun jälkeen. Ja biisitkin toimi ihan yhtä lailla. Eikös ekan levyn jälkeen ollut studiossakin oikea basisti soittamassa. Heidän roolinsa nousi kanssa paremmin esiin.

Keikoillakin improvisointi oli niin suuressa roolissa, ettei Manzarek olisi sitä mitenkään voinut sanella muiden soittajien osalta. Varmaankin kitaran ja rummut voi kokea Manzarekin soiton ulokkeina, mutta ei ne sitä olleet tietoisesti, eikä Manzarekin toimesta. Yhtä lailla voisi ajatella, että Kriegerin tapa soittaa kitaraa olisi vaikuttanut Manzarekin soittoon. Vuorovaikutustahan se bändisoitto on ilman etukäteen laadittuja nuotteja.
juici
28.01.2012 01:08:57

Rodger: Eikös ekan levyn jälkeen ollut studiossakin oikea basisti soittamassa. Heidän roolinsa nousi kanssa paremmin esiin.

Ekalla levyllä Larry Knechtel soittaa bassoa kappaleissa "Soul Kitchen", "Twentieth Century Fox", "Back Door Man", "I Looked At You" ja "Take It As It Comes".
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Rodger
28.01.2012 02:55:49
juici: Ekalla levyllä Larry Knechtel soittaa bassoa kappaleissa "Soul Kitchen", "Twentieth Century Fox", "Back Door Man", "I Looked At You" ja "Take It As It Comes".
Epäilen, ettei hänenkään soitossa ollut kuultavissa "sähköurkujen ylimääräisiä ulokkeita". Tai ehkä hän soitti suoraan Manzarekin nuoteista. Mutta joo, minun olisi pitänyt tietää/muistaa tämä kaikkien näiden vuosien jälkeen.
velipesonen
28.01.2012 12:51:38

Rodger: Keikoillakin improvisointi oli niin suuressa roolissa, ettei Manzarek olisi sitä mitenkään voinut sanella muiden soittajien osalta. Varmaankin kitaran ja rummut voi kokea Manzarekin soiton ulokkeina, mutta ei ne sitä olleet tietoisesti, eikä Manzarekin toimesta. Yhtä lailla voisi ajatella, että Kriegerin tapa soittaa kitaraa olisi vaikuttanut Manzarekin soittoon. Vuorovaikutustahan se bändisoitto on ilman etukäteen laadittuja nuotteja.

Näin minä sen koen mikä perustuu kuulohavaintoon. Ei se sulje pois sitä että soittajat reagoivat toisiinsa eikä varsinkaan, että Krieger ja Densmore soittivat hyvin. Se on vaan se Manzarekin klaviatuurisatsi joka pyörittää koko koneistoa, ei sille mitään voi.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
HaloOfFlies
19.03.2012 22:24:47 (muokattu 19.03.2012 22:30:37)

We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)