Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Anna palautetta miksauksesta: Nerve End - Axis
1 2 3
Ronixis
09.01.2012 06:14:56 (muokattu 09.01.2012 06:24:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitin, tuotin, miksasin ja masteroin hiljattain bändini EP:n. Äänite on kokonaisuudessaan toteutettu kotioloissa hyvin rajoitetulla laitteistolla. Tämä on toinen "oikea" tuotokseni ja olisi mahtavaa saada palautetta alan ihmisiltä. Vastaan myös mielelläni kaikkiin tuotantoa koskeviin kysymyksiin.
 
EP:n voi kuunnella täältä: http://nerveend.com
Tässä on yhden biisin kaikki instrumentit omilla erillisillä irtoraidoilla, jos haluat tarkastella miksausta tarkemmin: http://nerveend.com/stems/Nerve%20E … 2%20-%20The%20Squid%20-%20STEMS.rar
 
Kiitos!
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
CryptoFib
09.01.2012 10:12:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä meininki. Kitarat möllöttää turhan pinnassa omaan makuun, peittäen vähän kaikkea muuta.
 
http://www.janneair.com/
Ronixis
09.01.2012 21:44:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos palautteesta! Kitarat on jätetty pintaan tietoisesti. Sen verran iso määrä synamattoja ja muuta tavaraa taustalla, että tuntui loogiselta jättää vahvin osa kokonaisuutta hieman dominoivaksi.
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
HateHalon
09.01.2012 23:18:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin pro ja nöyrä ku tuut tänne kyselemään katkeria mielipiteitämme. ;D
 
Diggaan. Tämmöistä tykkään kuunnella.
 
Mitä kamoja olette käyttäneet?
 
DAW, Plugins?
 
Mikit, etuasteet?
 
Kitarakamat ja rummut? Kuinka paljon triggausta ja samplettamista rummuissa?
 
www.halondesign.com
Ronixis
09.01.2012 23:49:29 (muokattu 10.01.2012 00:07:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänks!
 
Tuli jokin aika sitten toista foorumia varten tiivistettyä käytetty rauta kuvaan: http://dl.dropbox.com/u/992713/axis_gear.jpg
 
- Cubase 5:sta pyörittää perus-pc (Intel Core Duo 2 @ 3,16 GHz, 4 GB ram) ja ääni kulkee sisään ja ulos Mackien Onyx Satelliten kautta.
 
- Plugarit on paljolti freewarea, jonkin verran Wavesia, Voxengoa ja iZotopea.
 
- Rytmi-, lead- ja cleankitarat on freewareplugaria. Basso- ja kitarasoolosoundit otettiin PodX3:sta. Bassosoundiin on blendattu myös Revalver-plugarin 5150-mallinnosta.
 
- Synat on paljolti Cubasen omia VST-instrumentteja, mutta käytin myös mm. Nexusta.
 
- Rummut on midi-ohjelmoidut, eli 100 % samplattya matskua kyseessä. Pohjana toimi Steven Slate Drums EX, mutta snare, basari ja tomit ovat erillisiä sampleja. Snare ja tomit löytyy täältä: http://www.joeysturgis.com/zen/
 
- Laulujen äänittämiseen käytettiin Shure SM7b:tä ...muita mikkejä ei sit tarvittukaan, sillä kaikki muu on DI:tä ja plugaria =D
 
Teen tässä lähitulevaisuudessa videon, missä tarkastellaan miksausta ja plugareita tarkemmin. Paljon on menty noista ajoista eteenpäin, mutta tässä on miksausvideo meidän ensimmäisen ep:n ajoilta: http://www.youtube.com/watch?v=Avdw4jL7Lmk&hd=1
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
Antti1
10.01.2012 00:11:08 (muokattu 10.01.2012 00:11:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä innostuin tekemään oman miksauksen noista raidoista ja oli jännä nähdä, että aika paljon oli itseasiassa samaa kamaa käytössä täysin tiedostamatta. Lähdin hakemaan ihan harjoituksen vuoksi samankaltaista soundimaailmaa ja käytössä oli mm. Recto ja 5150 -mallinnokset, jälkimmäinen bassossa särönä. Rumpuinakin pyörittelin Steven Slaten uusinta versiota. Jopa nykyinen interfacekin kotikoneella pyöritellessä on toi Mackie. :)
 
Mutta niin, ihan hyvän kuuloinen pläjäys. Mua jäi jotenkin häiritsemään keskiääneltään hiukan ohuet soundit paikoitellen. Tohon tyyliin kuuluu scooppaaminen ja tietty kaiken ylimääräisen mudan leikkaaminen, mutta mun mielestä varsinkin basso ja kitara hyötyisivät ihan snadisti runsaammasta keskiäänestä. Melko hyvin oot kuitenkin saanut ujutettua pirun paljon erilaista kamaa yhteen pakettiin, se ei oo alavirejyystöllä mikään helpoin mahdollinen miksausnakki.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Ronixis
10.01.2012 00:30:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mehukkaan keskialueen löytäminen mallinetuilla kitarasoundeilla on suuri haaste. Kun hyvä lähtösoundi on löytynyt, ei jää paljoa varaa boostailla keskialuetta post-eq:lla ilman että kokonaisuus rupeaa soundaamaan digitaaliselta. Tästä syystä käytinkin setuppia, jolla yritetään jäljitellä oikean kitarakaapin botnea ja isoutta mm. multiband kompuralla ja bass encharcherilla kikkailemalla. Samoista otoista olisi varmasti saanut paremmat kitarasoundit jos olisi tarvittavat kamat ja tilat. Valitettavasti kerrostalokämpässä ei voi half-stackia luukuttaa, joten näillä mennään. Suhteellisen tyytyväinen olen kuitenkin lopputulokseen :)
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
author
10.01.2012 00:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan pientä sekavuutta kaoottisuutta johtuen juuri noista skebojen ja taustojen limikkäisyydestä. Mietin voisko niitä synamattoja panoroida vielä loitommalle, mikäli skebat halutaan pitää keskellä?
 
Hot Rod Deluxe Torilla!
Ronixis
10.01.2012 03:05:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synat on puskettu stereoleventäjällä aika pitkälti äärirajoille, tuosta jos leventää rupee tulemaan isoja antiphase-ongelmia. Kitarat ovat kanssa panoroitu todella reunoille. Rytmikitaroita on 4 ottoa per biisi, kaksi raidoista on panoroitu 100 % reunoille, tuplaukset ovat 6 dB hiljaisemmalla ja panoroitu 80 % reunoille.
 
Yritin tehdä kitara- ja bassovallista niin massiivisen kuin mahdollista. Tässä suhteessa poikettiin aika lailla, normaalista "teknisen metallin" soundimaailmasta, missä tavoitteena on saavuttaa äärimmäinen selkeys. Koitin saada aikaiseksi samanlaista raskautta ja in-your-face asennetta mitä kuulee monella nykypäivän Jenkki-metalcore-levyllä (paskaa musaa, mutta äärimmäisen hyvin tuotettua!). Olen samaa mieltä siitä, että miksaus on paikoitellen hieman sekava ja raskas korville. Näillä uhrauksilla sai kuitenkin kokonaisuuden kuulostamaan paljon agressiivisemmalta ja energiseltä, mitä lähdinkin hakemaan. Kovana pyrkimyksenä olisi oppia tekemään raskaan ja selkeän kuuloinen mix tekemättä uhrauksia, mutta sinne on vielä pitkä matka! :D
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
author
10.01.2012 09:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronixis: Synat on puskettu stereoleventäjällä aika pitkälti äärirajoille, tuosta jos leventää rupee tulemaan isoja antiphase-ongelmia. Kitarat ovat kanssa panoroitu todella reunoille. Rytmikitaroita on 4 ottoa per biisi, kaksi raidoista on panoroitu 100 % reunoille, tuplaukset ovat 6 dB hiljaisemmalla ja panoroitu 80 % reunoille.
 
Yritin tehdä kitara- ja bassovallista niin massiivisen kuin mahdollista. Tässä suhteessa poikettiin aika lailla, normaalista "teknisen metallin" soundimaailmasta, missä tavoitteena on saavuttaa äärimmäinen selkeys. Koitin saada aikaiseksi samanlaista raskautta ja in-your-face asennetta mitä kuulee monella nykypäivän Jenkki-metalcore-levyllä (paskaa musaa, mutta äärimmäisen hyvin tuotettua!). Olen samaa mieltä siitä, että miksaus on paikoitellen hieman sekava ja raskas korville. Näillä uhrauksilla sai kuitenkin kokonaisuuden kuulostamaan paljon agressiivisemmalta ja energiseltä, mitä lähdinkin hakemaan. Kovana pyrkimyksenä olisi oppia tekemään raskaan ja selkeän kuuloinen mix tekemättä uhrauksia, mutta sinne on vielä pitkä matka! :D

 
Niin voihan tuo kaoottisuus toimia juuri elävöittävänä elementtinä. Ehkä sitä ei turru riffeille niin nopeesti kun tulee tollasena "myrskynä" sieltä läpi :) Vaikea arvioida miltä tuo kuulostaa kaiuttimilla. Nyt oli sennheiserit päässä, jotka saattoivat korostaa liikaakin niitä epätoivottuja äänialueita.
 
Hot Rod Deluxe Torilla!
kmh
10.01.2012 10:36:03 (muokattu 10.01.2012 13:22:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kantava ajatus on että jos kaikki on isoa, ei mikään ole isoa. Jos sekä rummut, kitarat että synat ovat leveänä, ei mikään niistä vaikuta erityisen leveältä. Samalla tapaa kuin musiikin dynamiikassa on miksauksessakin kontrasti avainsana.
 
Toinen avainajatus miksauksessa on se, että pitäisi nostaa kulloinkin se biisin sen hetkein tärkein elementti esille. Jos muita elementtejä on pakko pahoinpidellä jotta esim. laulu kuuloisi selkeämmin, niin sittenhän vaikkapa kitaravallia niin säälittä pahoinpidelläänkin.
 
Hmm, pitää katsoa saanko jotain versiota aikaiseksi noista raidoista :)
 
Vielä kitaroista: kitaravahvisten mallintaminen on aivan helvetin vaivalloista. Re-amping voi monesti olla pelastus. Kun sitten löytää sen tilan, jossa vahvistinta voi luukuttaa surutta, voi kerralla ajaa vahvistinten läpi useampia kitararaitoja. Kitaravahvistimen mikittäminen on edelleen helpoin ja nopein tapa saada hyviä kitarasoundeja - olettaen tietysti että vahvistin ja kaappi ovat mistään kotoisin.
 
kmh
10.01.2012 11:10:42 (muokattu 10.01.2012 13:46:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi mainittakoon, että en todellakaan tee tätä työkseni. Kaikkeen sanomaani tulee siis suhtautua hyvin skeptisesti, ja jos jollakulla on palautetta niin olisin ihan ikionnellinen :D Miksausharjoittelusta tämä käy oikein mainiosti, tulee vaan äkkiä mp3:sen rajat vastaan, eritoten rummuista :)
 
Perusfilosofiani tätä biisiä miksatessani oli se, että tekisin mahdollisimman vähän ja mahdollisimman hienovaraisesti. Päädyin lopulta käyttämään neljää, neljää kompuraa ja yhtä stereokuvan kaventajaa: nämäkin löytyivät ihan DAWin omista valikoimista. Muita plugareita en lähtenyt lisäämään.
 
Biisin kantavaksi rakenteiksi tunnistin kitaravallin ja sen teknisen riffailun, sekä sliipatusti tuotetun laulun. Näitten elementtiä olisi pyrkimys nostaa esille, muitten asioitten kustannuksella jos tarve vaatii.
 
Ensiksi pyrin havainnollistamaan edellistä viestiäni kontrastin parantamista miksauksen keinoin:
 
Synia EQ:ttamalla (ja kyseistä EQ:ta automatisoimalla), ja synan stereokuvaa hyvin rankasti kaventamalla oli varaa nostaa synia enemmän kuuluviin ilman että ne tallovat muitten elementtien päälle. Samalla sai myös suurempaa kontrastia synan ja kitaran välille. Automatisoin myös synia laulun alta EQ:lla pois: voi olla että mute-nappula olisi esimerkiksi ensimmäisessä säkeistössä oikeampi ratkaisu.
 
Samassa yhteydessä löytyi toinen välitön ja helppo asia korjata: voimakkaasti särjetty basso hukkui epämääräiseksi mössöksi kitaravallin alle, eikä mitään tunnistettavaa atakkia löytynyt. Tämä oli helppo korjata yhdistämällä vahvasti särötettyyn bassoon sitä DI-raitaa, jolloin saadaan bassoon hieman sitä atakkia ja puhtaampaa botnea takaisin. Samalla bandpassasin säröbassoraitaa, jättäen särön vain keskialueelle. Reitin molemmat bassoraidat omalle bassobussillee, jonne laitoin myös kevyen kompuran (1-2db gain reduction) hieman hallitsemaan DI:n transienttipiikkejä.
 
Vaikka basson attaki nyt tukikin kitaran atakkia, tuli ongelmaksi ilmi se, että kitarat vaikuttivat nyt suhteessa pienemmältä. Bassoa pitäisi siis nyt jälkikuuntelun jälkeen rukata hieman takaisin alas. Saattaa olla hyvä näin, pitää antaa korvan levätä hieman ja palata asiaan.
 
Kuunnellaanpas missä ollaan:
 
Ensin käsittelemätön versio: http://dl.dropbox.com/u/28273185/au … usesimerkkeja/ei-lisakasittelya.aif
Ja synien/basson käpistelyn jälkeen: http://dl.dropbox.com/u/28273185/au … sausesimerkkeja/syna-eq-monotus.aif
 
Vastaavia keinoja kontrastin lisäämiseksi ja miksauksen selkeyttämiseksi voisi käyttää biisin halki muutenkin, jotta saisi lisää kontrastia eri osien välille. Ajatuksia?
 
Jatkoin lounastauolla, ja kuuntelin miksausta lisää. Tunnistin ja pyrin ratkaisemaan seuraavia ongelmia:
-kitaran, basson ja bassorummun suhde bassoalueella
-laulun liian alhainen ja ailahteleva taso
-laulun ahdas tila spektrissä
 
Basso olikin mielestäni toisella kuuntelulla hieman liian kovalla, joten laskin sitä hieman. Kitara ja basso rupesivat liimantuvan jo hyvin yhteen.
 
Lähdin tutkimaan bassokitaran ja bassorummun välistä suhdetta. Bassorumpua kuunnellen siitä löytyö on hyvin kumea toonika (@50Hz), kun taas bassokitara pysyi kiltisti sen yläpuolella. Boostamalla bassorumpua @50Hz ja leikkaamalla supertoonikaa kevyesti @100Hz sai bassokitaralle tilaa ja samalla bassorumpua muokattua hieman "klikkaavammaksi".
 
Muutoksen jälkeen bassorummun suhteellinen potku pysy voimakkaana, mutta alas viritetylle bassolle jäi enemmän tilaa.
 
Tämän muutoksen jälkeen ei bassokitara tuntunutkaan enää kilpailevan kitaran kanssa, joten en tehnyt sille asialle mitään: kitarat olikin näemmä kaiken lisäksi jo valmiiksi highpassattu.
 
Seuraava ongelma oli kitaravallin ja laulun välinen suhde. Korviini pisti pahasti se että kitaravalli hukutti turhan paljon laulua alleen. Kuitenkin halusin pitää kitarat selkeinä framilla, muuttamatta liikaa kitaran luontoa.
 
Laitoin kaikki kitarat tylysti kitarabussille, ja bussille yhteisen EQ:n. Säkeistössä laulu on tärkein, ja laulun alttarille on uhrattava kaikki tarvittava: tässä tapauksessa laulun selkeys löytyi @1.6Khz ja leikkasin kitaravallia noin 3db edestä sillä alueella. Lisää taajuusalueita kapealla boostilla pyyhkäistessä löytyi myös laulun päälle pahasti tallaava alue @500Hz. Koska kyseinen alue on samalla hyvin olennainen kitaran omalle soundille, päädyin leikkaamaan sieltä kapeasti ja suht kevyesti (-1.5db noin). Leikkauksen jälkeen korostui kitaran alemmatt keskiäänet, laulu selkiytyi, ja kitarat kuulostivat silti suht luonnolliselta. Kitararaidoista ei löytynyt mitään infoa yli 10Khzn: liekö nauhoitusvaiheessa low-passattu, vai mp3:n vika, sitä ei voi tietää. Se tarkoitti että kirkkauden puuttelle ei mahtanut mitään, mutta sellaisenaankin kitarat olivat varsin tuhteja.
 
Viimeisenä laulu. Vaikka laulu kitaran hieman väistettyä kuuluikin jo selkeämmin, oli laulujen tasolle silti tehtävä jotain. Halusin kuitenkin säilyttää sen minkä tulkitsen alkuperäiseksi visioksi: eli en halunnut laulun dominoivan kaikkea muuta.
 
Laitoin kaikki laulut samalle bussille, ja suht nopea kompura (1:2.2 @20ms atk) istutti pahempia huutolaulun piikkejä alas. Tämän jälkeen laitoin toisen, hitaamman kompuran (1:1.2, @ 100ms atk) nostamaan häntiä ylös ja pikkaisen edelleen kurittamaan huutolaulun yleisvolyymiä. Sivuvaikutuksena laulu-delayn suhteellinen taso nousi myös, mutta se ei kuulostanut omaan korvaani yhtään pahalta.
 
Kun tämän jälkeen nosti makeup-gainiä sopivalle tasolle, tuntui laulu tällä lääkkeellä jo istahtavan mukavasti lepäämään kitaran yläpuolelle. En koennut sen tarvitsevan tällä haavaa lisämuokkauksia.
 
Tässä tilanne tämän työvaiheen jälkeen:
 
Ennen kitaran/laulun käsittelyä: http://dl.dropbox.com/u/28273185/au … rkkeja/s%C3%A4keist%C3%B6-ennen.aif
Jälkeen: http://dl.dropbox.com/u/28273185/au … A4keist%C3%B6-eq-vokaalikompura.aif
 
Laulun tasossa kuulostaisi vielä olevan pelivaraa hieman molempiin suuntiin. Pitää antaa korvien levätä ja palata asiaan tämän jälkeen.
 
Omaan korvaani tuo sliipattu laulutuottamistyyli kuulostaa oikein hyvältä, ja haluaisin nostaa sen biisin pääpainoksi. Yksi juttu mitä vielä miellän laulussa ongelmaksi onjoku, jota osaan luonnehtia vain "envelope-filtteriksi": laulufraasien loppuessa kuulostaa siltä, kuin joku vääntäisi cutoff-taajuutta alas. En oikein mahda sille tässä vaiheessa mitään, mutta haluaisin mieluusti siitä eroon.
 
Näillä eväin tuntuisi korvaan pahimmin pistävät asiat korjatulta, jonka jälkeen voi käyttää enemmän aikaa sovituksen tukemiseen miksauksen kautta. Jos tästä vielä jatkaisi, tarvitsisi päästä kunnon monitorien ääreen työstämään. Kirjaisin ylös, missä synat ja muut efektit ovat merkitsevässä roolissa, ja nostaisin ne silloin esille. Samaten rumpufillejä voisi auttaa pienellä crescendolla esimerkiksi.
 
Jos ensi-apuosastoa haluaisi vielä jatkaa, keskittäisin seuraavaksi energiaani rumpuihin, ennen kaikkia tomi/symbaali-osastolle. Ikävä kyllä mp3-rumpuraita ei suo siihen mahdollisuutta.
 
---
 
Täytyy kiitellä siitä, että äänitysteknisesti on tehty oikein mainiota jälkeä. Tasot on järkevästi asetettu, otot tarkkoja ja puhtaita, efektit tehty hyvällä maulla ja jokaisella raidalla on tarkoitus. Mikään (paitsi ehkä särökitara ja säröbasso) ei kuullostanut rikkikompuroidulta. Laulu varsinkin kuulosti aivan mahtavalta. Tuotantopuolella on siis kaikki kohdallaan, ja materiaalikin kuulostaa kypsältä. Tällaista materiaalia on oikea ilo koettaa miksata: se kannustaa tällaisenkin osaamattoman mutta hyvää tarkoittavan amatöörin pistämään parastaan.
 
Oikein hyvän kuuloista matskua. Koska teitä näkee keikalla?-)
 
Deino
10.01.2012 15:24:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronixis: - Rytmi-, lead- ja cleankitarat on freewareplugaria.
 
Mikä freewareplugari?
 
PJS
10.01.2012 15:37:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deino: Mikä freewareplugari?
 
Esim.
http://lepouplugins.blogspot.com/2010/10/lecto.html
 
Peace!
Ronixis
10.01.2012 15:55:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, mahtavaa että joku innostuu tekemään aiheesta tuollaisen jättipostauksen!
 
Nuo irtoraidat ovat siis 100 % miksattuja stereogrouppeja. Noiden remiksaus-mahdollisuudet ovat siis aika rajalliset, sillä kaikki kaikki säädöt tehdään jo kertaalleen prosessoitujen raitojen päälle. Teit melko pieniä tweakkauksia, joista moni on varmasti ihan tarpeellinen ja kokonaisuutta parantava. Muutokset eivät kuitenkaan kuulosta sellaisilta, jotka pelastaisivat tai tuhoaisivat miksauksen, perusolemus on edelleen aika sama. Kun puhutaan tuollaisesta 120+ raidan valtavasta projektista, on vain päätettävä jossain vaiheessa milloin miksaus on valmis, ennen kuin joutuu vaiheeseen missä liika yksityiskohtien viilaus vie kokonaisuutta huonompaan suuntaan.
 
Omat huomioni versiostasi oli, että taustalla olevat synat ja leadkitarat jäivät turhan taakse. Olen alunperinkin pyrkinyt miksaamaan nuo elementit sellaiseksi, ettei niihin kiinnitä huomiota. Ne tuovat kuitenkin paljon väriä ja persoonallisuutta kokonaissoundiin, ja liian taustalle piilotettuna jää biisin sointi jotenkin turhan värittömäksi.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä porukka saisi aikaiseksi raakaraitoja miksaamalla, mutta niiden exporttaaminen olisi niin valtava duuni, että tuskin tulee tehtyä.
 
Täräytetään ensimmäinen keikka huhtikuussa Joensuussa. Yritetään saada kesälle keikkoja mahdollisimman laajalti ympäri Suomea, mutta bookkaus on tietty vähän haasteellista näin alkuvaiheessa :)
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
Ronixis
10.01.2012 15:57:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deino:
 
Tsekkaa tämän threadin 5. postaus: http://www.ultimatemetal.com/forum/ … esa-os-4x12-v30-impulses-you-6.html
 
Käytin hyvin samankaltaista setuppia, tosin tweakkasin kaikki säädöt omien mieltymyksien mukaisesti. Käytetyt plugarit olivat kuitenkin pitkälti samat.
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
kmh
10.01.2012 16:08:23 (muokattu 10.01.2012 16:54:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronixis: Muutokset eivät kuitenkaan kuulosta sellaisilta, jotka pelastaisivat tai tuhoaisivat miksauksen, perusolemus on edelleen aika sama.
 
Jos kokonaisuus on osapuilleen kunnossa, ei muuta tarvitakaan kuin pientä säätöä. Jos miksausvaiheessa tulee eteen täysremontti ollaan pulassa :) Näin oli siis tarkoituksenakin että säätö jäisi suht pieneksi. Laulun nostamisen esille itse koen tosin melko tärkeäksi asiaksi, ja päätarkoituksena oli pystyä siihen pilaamatta muuta.
 
Ehkä mukana on myös arkuutta siitä ettei ole varma mitä tekee, joten mieluummin tekee liian vähän kuin liian paljon :)
 
Ronixis: Omat huomioni versiostasi oli, että taustalla olevat synat ja leadkitarat jäivät turhan taakse. Olen alunperinkin pyrkinyt miksaamaan nuo elementit sellaiseksi, ettei niihin kiinnitä huomiota. Ne tuovat kuitenkin paljon väriä ja persoonallisuutta kokonaissoundiin, ja liian taustalle piilotettuna jää biisin sointi jotenkin turhan värittömäksi.
 
Hyvä havainto! Synoille en kerennyt antaa niitten ansaitsemaa huomiota. Jos kitaraleadit jäivät liian taakse pitäisin sitä itse taas ihan suoranaisena virheenä.
 
Itse näkisin niin että synoilla on tuossa biisissä kaksi sovituksellista roolia: Antaa sointiin lisäväriä ja lisäharmoniaa, kuten esimerkiksi säkeistön jousipädit, ja 2) Toimia melodisena elementtinä, kuten esimerkiksi synaleadi ennen säkeistön alkua. Näitä pitää käsitellä hieman eri tavoin. Koska kaikki synat ovat samalla raidalla, vaatii näitten käsittely erillisenä paljon automaatiota, ja jätin sen suosiolla myöhemmäksi :)
 
Yksi juttu EP:ssä on tosiaan se, että siinä on paljon tavaraa alusta loppuun. EP:nä sen vielä kuuntelee, täyspitkänä alkaisi korva äkkiä turtumaan. Kitara/syna/lauluvalli jonka olette saaneet aikaiseksi on todella vaikuttava, mutta herää kysymys: voisiko niitä paukkuja käyttää säästeliäämmin, ja ennen kaikkea palveleisiko se biisejä paremmin?
 
Itse näkisin että synoja tai miksei kitaraleadejäkin voisi tietyistä sektioista jopa mutettaa ja tuoda myöhemmin sisälle: näin saisi esimerkiksi eri sektioita selvimmin eroteltu toisistaan, ja biisiin lisää dynamiikkaa. Raskas juttu kuulostaa vielä raskaammalta jos sitä ennen keventää hieman jne.
 
Esim: biisin kohdassa 2:35 kun laulu tulee takaisin sisälle törkeästi laittaa puhelin-efektiä kitaran päälle, jolloin 2:38 koko bändi tulee takaisin sisälle tuntuisi se raskaammalta.
 
Näitä mahdollisuuksia tuoda lisää mielenkiintoa biisiin sulkemalla pois elementtejä elementtien lisäämiseen sijaan on tässä biisissä hyvin paljon. Niitä kannattaa vain kokeilla ja katsoa että mikä palvelee biisejä parhaiten. Kuten joku joskus sanoi, mute-nappula on miksaajan paras kaveri :)
 
Mutta juu, noi menee sovittamisen puolelle enkä halua näillä ehdotuksilla talloa kenenkään varpaille, kunhan mietin ääneen.
 
Ronixis:
Täräytetään ensimmäinen keikka huhtikuussa Joensuussa. Yritetään saada kesälle keikkoja mahdollisimman laajalti ympäri Suomea, mutta bookkaus on tietty vähän haasteellista näin alkuvaiheessa :)

 
No, jos tulette Turun ilmansuuntaan tai sopivan automatkan päähän niin ilmoittele ihmeessä :)
 
Kiitos siitä, että laitoit raidat jakoon! Tuon säätäminen oli yllättävän hauskaa ja opettavaista ainakin itselle. Varsinkin lauluraidat kuulleessaan tuli iso ahaa-elämys :) Olisi hauska nähdä useampiakin yrittäjiä ja kuulla mitä ihmiset löytävät.
 
Ronixis
10.01.2012 16:55:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh:
 
Kyllä kyllä tuo on aika paljon prosessointia vaatinut miksausvaiheessa. Pyrin aina toki säätämään lähtösoundit mahdollisiman lähelle sitä miltä haluan lopullisen tuotteen kuulostavan, mutta metallia tuottaessa, etenkin kun koko prosessi on "in-the-box", on pakko käyttää välillä äärimmäisiä keinoja. Esim. vokaaleja on lytätty todella ankarasti kompressoreilla ja limitterillä, snarea ja basaria puskettu clipperillä, bassoa limitoitu, paikoitellen käytetty aika isojakin eq-korjauksia jne. Yllättyisit varmaan, jos kuulisit miten hengettömältä miksaamaton versio kuulostaisi. Itsellä ei ole mitään tiettyjä sääntöjä tai periaatteita, pyrin vain toteuttamaan omassa päässä soivan vision keinoja kaihtamatta. Omasta mielestäni hyvä miksaus on sellainen, jossa toteutetaan artistin visio kappaleesta. Biisin kirjoittaneena ja miksanneena, onkin helppo sanoa että tavoitteessa on onnistuttu :D Koska hyvä miksaus on makuasia, on vaikea määrittää milloin tulisi puhua "korjauksista" ja milloin "muutoksista. Mutta joka tapauksessa, palaute on todella tervetullutta, mukava saada uusia näkökulmia omiin tuotoksiin!
 
Muita remiksauksia löytyy tästä langasta: http://www.ultimatemetal.com/forum/ … wnload-includes-stems-dis-midi.html
 
Turun keikan bookkaus on työn alla, pistän viestiä kun nappaa! :)
 
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
kmh
10.01.2012 17:38:35 (muokattu 10.01.2012 18:16:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitin lähinnä sitä, että noin pitkälle miksatusta kokonaisuudesta ei voi merkittäviä remonttejä lähteä tekemään, ja jos *joutuisi* tekemään, oltaisiin pulassa :)
 
Silti ajatus siitä että prosessoidaan mahdollisimman vähän on hyvä pitää mielessä. Mitä vähemmän prosessoi, sen luonnollisemmalta tulos kuulostaa, vaikka lähtöasetelma olisikin luonnoton :)
 
Miksausfilosofiasta toinen koulukunta on se, että miksataan biisi täyteen potentiaaliinsa. Oletettavasti tämä on artistin vision kanssa linjassa, muutenhan miksaaja ei toista puhelinsoittoa saa; mutta samalla miksauskin on luovaa toimintaa - eikö?
 
Groovi
10.01.2012 19:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silti ajatus siitä että prosessoidaan mahdollisimman vähän on hyvä pitää mielessä. Mitä vähemmän prosessoi, sen luonnollisemmalta tulos kuulostaa, vaikka lähtöasetelma olisikin luonnoton
 
Miksaaminen on kuitenkin jollakin tasolla psykoakustiikkaa ja valtaosa tavallisista kuulijoista ei edes ymmärrä mitä he kuulevat. Tai siis mitä he luulevat kuulevansa.
 
Prosessoinnin määrä ei sinänsä ole mikään mittari äänitteen hyvyydelle, koska vain lopputulos ratkaisee. Ei kukaan artisti printtaa levyjensä kansiin että "pahoittelemme ponnettomia rumpusoundeja, koska miksaajamme ei halunnut periaatteensa vuoksi käyttää sampleja". Tai liian hurjalta näyttävää eq-käyrää. Tai kompuraa nupit kaakossa. Tai what ever.
 
Jos puhutaan yleisesti tuollaisesta nykyaikaisesta heavy/metalli -genrestä, niin hirvittävän vähän niissä on mitään luonnollisuutta. Tämän viestiketjun miksaus on juuri siitä hyvä esimerkki, että siinähän ei ole laulu poislukien mitään orgaanista ja "aitoa". Kaikki on mallinnuksia ja plugareita, ja silti lopputulos on mun mielestä erittäin hyvä.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «