Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulun lakkaus
1
marchan
06.01.2012 19:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö joku voiko vanhan viulun kannen lakata uudelleen. Mulla on 60- luvulla valmistettu viulu, jonka lakkapinta on alkanut halkeilla ja kulua jostain kohtaa. Jos lakkaa uudelleen meneekö viulu "pilalle"?. Mitä lakkaa käytetään? Voiko tehdä itse?
 
geige
08.01.2012 19:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni Piipponen -64 ja ruma kuin prkl. Lakkaus hien ja hartsipölyn pehmentämä. Kukahan tietäisi mitä lakkaa on rakentaja käyttänyt? Harmi kun ei puhdistuksessa tahdo edes nihkeää mikrokuituliinaa kestää,no onneksi ääni ei ole vielä kärsinyt
 
pgroves
08.01.2012 20:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulua ei saa missään nimessä lakata uudelleen! Kulumat ja muut naarmut kuuluvat vanhoihin viuluihin. Lakka on termodynaamista ainetta, joten jos jotkut naarmut haittaa, ne voidaan saada pois näkyvistä liinalla kevyesti hankaamalla naarmukohtaa siten, että kohta lämpenee. Viulun puhdistus sen sijaan kannattaa teettää ammattilaisella, ainakin jos lika on erittäin pinttynyttä. Itse voi tietenkin yrittää puhdistaa tuolla samalla tavalla kuin naarmujenkin kanssa meneteltäessä. Suosittelisin kuitenkin soitinrakentajalla käyntiä.
 
geige
09.01.2012 05:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piller9: Viulua ei saa missään nimessä lakata uudelleen! Kulumat ja muut naarmut kuuluvat vanhoihin viuluihin.
Näin se on,mutta olisi hyvä tietää käytetyn lakan laatu ettei pilaa sitä lopullisesti.
 
marchan
11.01.2012 14:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Aika erikoista, että ei voi lakata uudelleen. Kitaran kansia kyllä tietääkseni lakataan.
 
BassoSisko
11.01.2012 21:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marchan: Kiitoksia vastauksista. Aika erikoista, että ei voi lakata uudelleen. Kitaran kansia kyllä tietääkseni lakataan.
 
Ehkä kannattaa ottaa yhteyttä viulun korjaajaan ja kysyä ammattilaiselta joka voi tarkistaa ja arvioida kyseisen soittimen tilanteen.
 
Hax pax max deus adimax. AAH
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «