Dr Dominant 05.01.2012 08:51:44 | |
---|
Juu, tunnen Jannen tekemän tutkimuksen. Kun tutkimus tehtiin edellisen kerran muistaakseni 2001, osuus oli 4%. Kymmenessä vuodessa määrä on hieman yli kaksinkertaistunut, eli onhan kasvu ollut melkoista. Kevyen musiikin koulutus on ollut isosti nousussa ja varmaan tästä vielä nouseekin, laadussa ja lukumäärässä. Yhdellä rysäyksellä kenttää ei kuitenkaan ole järkevää yrittää uudistaa, koska niitä kuuluttamiasi ammattitaitoisia opettajia ei putkahda hetkessä sellaista määrää että niillä täytetään kaikki suomen musiikkioppilaitokset. Ammattikoulutustakin kevyen musiikin puolella on jo sen verran Suomessa, että kaikki koulutetut eivät välttämättä enää työllisty. Ei sillä että kaiken koulutuksen tulisi johtaa ammattimaiseen muusikkouteen. Samalla tavalla, kaiken musiikkikoulutuksen ei tule johtaa perustason päättötodistukseen. Itseäni hieman kyllä hirvittää sellainen vaihtoehto, jossa koulutus yksipuolistetaan vain toiseen äärilaitaan. Vai ymmärsinkö sinut musamuki tässä väärin? Haluatko kääntää koulutussuhteen 91% poppia ja 9% klassista vai mihin pyrit? "Dr. Dominant, I presume?" |
sellisti 05.01.2012 09:16:10 (muokattu 05.01.2012 09:21:24) | |
---|
musamuki: Arvoisa sellisti! Epäilen, ettet ole viitsinyt vielä tutustua paremmin pop-/jazzmusiikin kurssitutkinto-ohjelmiin perustasolla, koska väität, että muun ohessa niitä juuri toteutetaan musiikkiopistoissa. Se ei tietämäni mukaan pidä paikkaansa, vaan juuri osittain niiden puuttumisen vuoksi n. 63 000 musiikkiopisto-opiskelijaa keskeytti esim. vuonna 2010 opiskelunsa, ja tämä tilastotieto on fakta. Otetaan pari esimerkkiä vaikka ensin pianon pop-/jazz -kurssitutkinto-ohjelmasta perusvaatimustason osalta: entisen kurssitutkintosysteemin mukaan jo 1/3 -tasolla vaaditaan näytekappaleiden lisäksi ( Nykyisin AMK:ssa ns. AMP -opetusmetodi on korvannnut perustutkinnot, sis. samat asiat, +bändisoitto) nelisointujen tuntemus ja 2/3 -tasolla niiden käyttö sointumerkeistä soittaen vapaan säestyksen pohjalta, ja myös perusblues -improvisointi kuuluvat tälle tasolle. Pyydän sinua ystävällisesti ottamaan selvää, sisältääkö opistonne pianonsoiton opetusohjelma nämä osa-alueet. Odotan vastaustasi, ja sitten jatkaa keskustelua rakentavassa hengessä tästä aiheesta. No hard Feelings! Hyvä musamuki, en ottanut kantaa siihen mikä on - tai pitäisi olla - pop-jazz-opetuksen ja -tutkintojen sisältö. Sinä kirjoitit: ...Ehdotan arvon musiikkiopiston opettajat: jättäkää populaarimusiikin opetus sen ammattilaisille, älkääkä menkö "rääppimään", pop-/jazzteemoja, jos ette tunne rytmisiä perusratkaisuja. ...antaen ymmärtää, että musiikkiopistoissa ei työskentele populaarimusiikin ammattilaisia. Huomautin että tämä ei pidä paikkaansa, vaan mm. meidän - emmekä takuuvarmasti ole ainoa taho Suomessa - musiikkiopistossa opettaa erillisellä pop-jazz-osastolla useampia populaarimusiikin ammattilaisia; Sibiksen jazz-linjalta tai pop-jazz-konsalta valmistuneita. He osaavat ihan varmasti asiansa. Hämmästyttää vain tuo sinun antipatiasi musiikkiopistoja kohtaan ylipäätään. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
Dr Dominant 05.01.2012 10:37:38 | |
---|
Juu, jos tutkit musamuki aihetta vielä lisää, tulet huomaamaan että suurella osalla musiikkioppilaitoksista on pop/jazz-osasto jossa opettajat ovat nimenomaan koulutettuja popjazzareita. Pääkaupunkiseudulla voit aloittaa esim. Keski-Helsingin musiikkiopistosta tai Vantaan musiikkiopistosta, tai Vuosaaren. Siis sen lisäksi että täällä on Pop & Jazz Konservatorio ja Ebeli, sekä Sibiksen nuorisokoulutus pitkällä oleville jazzareille. "Dr. Dominant, I presume?" |
ammattimainen 05.01.2012 22:39:44 (muokattu 05.01.2012 22:40:22) | |
---|
konsalla opetetaan "väärää" populaarimusiikkia ja "väärillä" ajatuksilla; opiskelen siis itse... ammattimaisuus tarkoittaa vaan sitä, että jostain saa rahaa, that's it.... |
jazzmies 05.01.2012 23:28:03 | |
---|
ammattimainen: konsalla opetetaan "väärää" populaarimusiikkia ja "väärillä" ajatuksilla; opiskelen siis itse... ammattimaisuus tarkoittaa vaan sitä, että jostain saa rahaa, that's it.... Nyt kun aloitit, niin kerro ihmeessä mikä on sitten "oikeaa" populaarimuusiikkia "oikeilla" ajatuksilla! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
ammattimainen 06.01.2012 09:32:45 | |
---|
jazzmies: Nyt kun aloitit, niin kerro ihmeessä mikä on sitten "oikeaa" populaarimuusiikkia "oikeilla" ajatuksilla! miks se sua kiinnostaa? mitä väliä? oikea = oikeaa minulle olen tsekkaillut noita konsakuvioita silloin tällöin eikä ne kiinnosta minua... |
jazzmies 06.01.2012 10:29:35 | |
---|
ammattimainen: miks se sua kiinnostaa? mitä väliä? oikea = oikeaa minulle olen tsekkaillut noita konsakuvioita silloin tällöin eikä ne kiinnosta minua... Koska minä opetan PJK:ssa ja kaikenlainen palaute opiskelijoilta - ei pelkästään oman oppilaitokseni - on tervetullutta. Ylipäätänsä käsite populaarimusiikki on melkoisen venyvä ja vauhdilla kehittyvä, ja niin pitäisi olla myös populaarimusiikkiin erikoistuneen opetussuunnitelman. Ylipäätänsä populaarimusiikin opettamisen suhteen opiskelijalähtöisyyttä on kehitetty, mutta kävikö tapauksessasi niin, että sinua ei kuunneltu tai et saanu suutasi auki opintojesi suunnittelun osalta, tai eikö yksinkertaisesti oppilaitoksesasi opiskelijat saaneet vaikuttaa opetuksen sisältöön edes populaarimusiikissa. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
ammattimainen 06.01.2012 11:17:08 | |
---|
jazzmies: Koska minä opetan PJK:ssa ja kaikenlainen palaute opiskelijoilta - ei pelkästään oman oppilaitokseni - on tervetullutta. Ylipäätänsä käsite populaarimusiikki on melkoisen venyvä ja vauhdilla kehittyvä, ja niin pitäisi olla myös populaarimusiikkiin erikoistuneen opetussuunnitelman. Ylipäätänsä populaarimusiikin opettamisen suhteen opiskelijalähtöisyyttä on kehitetty, mutta kävikö tapauksessasi niin, että sinua ei kuunneltu tai et saanu suutasi auki opintojesi suunnittelun osalta, tai eikö yksinkertaisesti oppilaitoksesasi opiskelijat saaneet vaikuttaa opetuksen sisältöön edes populaarimusiikissa. emmä tiedä; katsoin pääsykoevaatimuksia eikä niillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mikä mua musiikillisesti kiinnostaa ja hain aika puolivillaisesti enkä päässyt sisään niin annoin koko homman olla. olen sittemmin kouluttanut itse itseni. |
jazzmies 06.01.2012 11:58:35 | |
---|
ammattimainen: emmä tiedä; katsoin pääsykoevaatimuksia eikä niillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mikä mua musiikillisesti kiinnostaa ja hain aika puolivillaisesti enkä päässyt sisään niin annoin koko homman olla. olen sittemmin kouluttanut itse itseni. Asia selvä! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
sellisti 06.01.2012 16:31:14 | |
---|
ammattimainen: emmä tiedä; katsoin pääsykoevaatimuksia eikä niillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mikä mua musiikillisesti kiinnostaa ja hain aika puolivillaisesti enkä päässyt sisään niin annoin koko homman olla. olen sittemmin kouluttanut itse itseni. Hyvä jos homma toimii sulla itseopiskeluna, ei se mus.opisto/konsa kaikille olekaan se paras vaihtoehto. Mitä järkeä on pyrkiä väkisin sisään, olla siellä pari vuotta, lopettaa kyllästyneenä ja valittaa sen jälkeen kaikkialla kuinka opistot on sitten perseestä, etenkin jos etukäteen jo tietää ettei sieltä tule tod. näk. mitään saamaan. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
ammattimainen 06.01.2012 17:29:10 | |
---|
sellisti: Hyvä jos homma toimii sulla itseopiskeluna, ei se mus.opisto/konsa kaikille olekaan se paras vaihtoehto. Mitä järkeä on pyrkiä väkisin sisään, olla siellä pari vuotta, lopettaa kyllästyneenä ja valittaa sen jälkeen kaikkialla kuinka opistot on sitten perseestä, etenkin jos etukäteen jo tietää ettei sieltä tule tod. näk. mitään saamaan. jep, tälllä hetkellä siivoan rappukäytäviä ja raapustelen kuivunutta paskaa vessanpöntöistä sekä asun pienessä koirankopissa pohjois-helsingin getossa missä ei oo mitään muuta ku ostari, umpirasistisia kännisiä kusipäitä ja juntteja sekä pari runkkuluolaa mistä saa parilla kybällä käteenvedon. mut kiva et oon voinu kaiken aikani tyhjänpäiväiseen musakikkailuun käyttää saamatta yhtään mitään takaisin! yhteiskunta on todellakin palkinnut osaamiseni kaikin tavoin ja koen pystyväni nyt vihdoin antamaan myös jotain takaisin! |
Epämuusikko 06.01.2012 17:57:52 | |
---|
ammattimainen: jep, tälllä hetkellä siivoan rappukäytäviä ja raapustelen kuivunutta paskaa vessanpöntöistä sekä asun pienessä koirankopissa pohjois-helsingin getossa missä ei oo mitään muuta ku ostari, umpirasistisia kännisiä kusipäitä ja juntteja sekä pari runkkuluolaa mistä saa parilla kybällä käteenvedon. mut kiva et oon voinu kaiken aikani tyhjänpäiväiseen musakikkailuun käyttää saamatta yhtään mitään takaisin! yhteiskunta on todellakin palkinnut osaamiseni kaikin tavoin ja koen pystyväni nyt vihdoin antamaan myös jotain takaisin! Hyvä! Voitko nyt mennä takaisin sinne gettoon? Nämä huomionhakuiset trololollailut on nähty. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
sellisti 06.01.2012 19:21:54 | |
---|
ammattimainen: mut kiva et oon voinu kaiken aikani tyhjänpäiväiseen musakikkailuun käyttää saamatta yhtään mitään takaisin! yhteiskunta on todellakin palkinnut osaamiseni kaikin tavoin ja koen pystyväni nyt vihdoin antamaan myös jotain takaisin! Minä kun ymmärsin että olet nimenomaan tyytyväinen siihen että olet itsekouluttautunut. Harmi jos näin ei ollutkaan. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
jazzmies 06.01.2012 20:15:19 | |
---|
Epämuusikko: Hyvä! Voitko nyt mennä takaisin sinne gettoon? Nämä huomionhakuiset trololollailut on nähty. Näinpä. Kouluissa oppii käyttäytymään sosiaalisissa tilanteissa ja siellä verkostoituu samanhenkisten kanssa, jos vain itse osaa kommunikoida tarvittavassa määrin. Pääsee siis keikoille ja muihin alan hommiin. Muusikoiden.net on myös sosiaalista kanssakäymistä joko nimellä tai nimimerkin takaa, ja luulen että ihmiset eivät kovin mielellään neuvoa sinua enempää tai ottaa kantaa kirjoituksiisi, sillä haku-toimintoa käyttämällä paljastuu se, miten haluat viestiä. Ylipäätänsä on hyvin kornia, että huutelet puskista ja dissaat asioita, joista et tiedä tai johon et ole osallistunut. Nyt olet vienyt tarpeeksi aikaani, joten hyvästi! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 07.01.2012 08:27:29 | |
---|
jazzmies: Näinpä. Kouluissa oppii käyttäytymään sosiaalisissa tilanteissa ja siellä verkostoituu samanhenkisten kanssa, jos vain itse osaa kommunikoida tarvittavassa määrin. Kaipa kuitenkin voisit myöntää että joukossa tyhmyys tiivistyy? Näissä samanhenkisten porukoissa tuppaa usein olemaan mielipidejohtaja joka ymmärtää asiat väärin eikä häntä voi auttaa. Tätä voi pitää itsestäänselvyytenä tai luonnonlakina mutta aivan kuin esittäisit asian arvoväritteisesti siten kuin siinä olisi jotain erityisen hyvää, tavoiteltavaa. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
velipesonen: Kaipa kuitenkin voisit myöntää että joukossa tyhmyys tiivistyy? Näissä samanhenkisten porukoissa tuppaa usein olemaan mielipidejohtaja joka ymmärtää asiat väärin eikä häntä voi auttaa. Tätä voi pitää itsestäänselvyytenä tai luonnonlakina mutta aivan kuin esittäisit asian arvoväritteisesti siten kuin siinä olisi jotain erityisen hyvää, tavoiteltavaa. Valintakokeilla voi onneksi vaikuttaa ennaltaehkäisevästi tyhmyyden tiivistymiseen oppilaitoksen seinien sisällä, mutta aina vahinkoja sattuu. Samanhenkisyys on tavoiteltavaa luovuuden, etenkin innovoinnin kannalta, varsinkin rytmimusiikissa, missä innovointi tapahtuu yhteistyössä - ei pelkästään bändien persoonallisen saundin kannalta vaan myös yksilöiden. Harva yksilö itse keksii hyvän musiikin alkuaineista lähtien - se ammennetaan sieltä ja täältä, ja parasta on, jos se ammennetaan yhdessä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi (lue: The Rolling Stones). Siitä huolimatta vahvaa toiminnanpyörittäjä-mielipidejohtajaa tarvitaan (lue: Mick Jagger). Se on työyhteisön oma ongelma, jos he käyttävät luovaa energiaansa väärinymmärtävän mielipidejohtajan hommiin. Heterogeenisyyden palvonta on myytti; todella heterogenisen työ/innovointiyhteisön tulokset ovat lähinnä tuottaa sosiaalisesti invalideja, katkeroituvia muusikoita, joiden taidetta ei ymmärretä. Usein luovuus tulee esiin vääränlaisessa yhteydessä, joten arvostus jää saavuttamatta, eli silloin kyseessä on älykkyyden tiivistymättä jääminen, heterogenisyyden palvomisen eetoksen negatiivinen tulos. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
ammattimainen 07.01.2012 14:49:55 (muokattu 07.01.2012 15:09:16) | |
---|
musiikkioppilaitosten tehtävä on tuottaa markkinoille tuote. kaikki mitä olen musaoppilaitosten muusikoiden musaa kuullut kuulostaa mielestäni teknisesti korkeatasoiselta mutta täysin lattealta, munattomalta ja mielikuvituksettomalta tuotteelta/runkkaamiselta. en tee musiikkia mihinkään "genreen" tai tyyliin - mielestäni ne ovat markkinointikategorioita joilla ei loppujen lopuksi ole niin paljoa tekemistä musiikillisten kuvausten kanssa. teen musiikkia pelkästään siltä pohjalta mikä kuulostaa hyvältä ilman latteaa itsesensuuria tai "yleiseen makuun" muokkaamista. minulla on henkilökohtainen visio, jota seuraan ja murskaan kaikki jotka asettuvat tielleni. ottakaa tai jättäkää ja painukaa vittuun. "Dilige et quod vis fac." 93 93/93 |
velipesonen 07.01.2012 17:59:59 | |
---|
jazzmies: Valintakokeilla voi onneksi vaikuttaa ennaltaehkäisevästi tyhmyyden tiivistymiseen oppilaitoksen seinien sisällä, mutta aina vahinkoja sattuu. Samanhenkisyys on tavoiteltavaa luovuuden, etenkin innovoinnin kannalta, varsinkin rytmimusiikissa, missä innovointi tapahtuu yhteistyössä - ei pelkästään bändien persoonallisen saundin kannalta vaan myös yksilöiden. Harva yksilö itse keksii hyvän musiikin alkuaineista lähtien - se ammennetaan sieltä ja täältä, ja parasta on, jos se ammennetaan yhdessä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi (lue: The Rolling Stones). Siitä huolimatta vahvaa toiminnanpyörittäjä-mielipidejohtajaa tarvitaan (lue: Mick Jagger). Se on työyhteisön oma ongelma, jos he käyttävät luovaa energiaansa väärinymmärtävän mielipidejohtajan hommiin. Heterogeenisyyden palvonta on myytti; todella heterogenisen työ/innovointiyhteisön tulokset ovat lähinnä tuottaa sosiaalisesti invalideja, katkeroituvia muusikoita, joiden taidetta ei ymmärretä. Usein luovuus tulee esiin vääränlaisessa yhteydessä, joten arvostus jää saavuttamatta, eli silloin kyseessä on älykkyyden tiivistymättä jääminen, heterogenisyyden palvomisen eetoksen negatiivinen tulos. No ehkä teidän oppilaitos on sitten poikkeus joka pystyy ehkäisemään kaikki muualla esiintyvät ongelmat. Heterogeenisyyden palvonnasta en tiedä mitään mutta jos sitä on, eikö se ole oppilaitosjärjestelmään liittyvä ongelma eikä niinkään palaudu biologiaan, josta minä oikeastaan puhun? Suvaitsevaisuuden tarpeellisuus pohjautuu biologiseen tosiasiaan että olemme joka tapauksessa niin erilaisia että suvaitsevuudelle on käyttöä. Moderni ryhmätyöajattelu on luonut työskentelytapoja, joissa kenenkään luovuus ei tule hyödynnetyksi. Mielestäni siitä ovat peräisin ns. maan tavat eri aloilla. Eikä sitä luovuutta sitä paitsi niin kovin monella edes ole; nykyaikainen kasvatustiede ja muut psykologiaan pohjaavat silmänkääntötemput toitottavat - sopivaa korvausta vastaan - että suunnilleen kaikki ovat luovia. Onko vähemmän paikkansapitävää väitettä keksittykään? Ymmärtääkseni puolustit verkostoitumista arvona. En ole asiasta niin kauhean varma. Kyllähän sosiaalistuneisuudellakin alkaa olla jossain kohtaa rajansa jonka jälkeen kaikki inhimilliset faktorit alkavat heiketä. Eikä kai etevinkään oppilaitos voi mitään sille että röyhkeimmät hallitsevat, usein myös pienryhmissä? "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
jazzmies 07.01.2012 22:04:44 | |
---|
velipesonen: Ymmärtääkseni puolustit verkostoitumista arvona. En ole asiasta niin kauhean varma. Kyllähän sosiaalistuneisuudellakin alkaa olla jossain kohtaa rajansa jonka jälkeen kaikki inhimilliset faktorit alkavat heiketä. Eikä kai etevinkään oppilaitos voi mitään sille että röyhkeimmät hallitsevat, usein myös pienryhmissä? Johtajuutta tarvitaan ja sitä saadaan, se on kyllä selvä se. Röyhkeyttäkin on ja se on varsin kulttuurisidonnaista, esim. hämäläinen ei edes ehdi ehdottaa hyvää ideaansa kun jo latino pälättää ja neuvoo puutaheinää tapakulttuurinsa mukaan. Aikansa vaitonainen härmäläinen jaksaa sitä, että röyhkeä vie hänen aikaansa, mutta kyllä ne substanssikyvyt tuppaavat melko nopeasti saamaan röyhkeän löytämään paikkansa. Mutta aina valitettavasti ei mene näin, vaan aremmat luulevat erheellisesti että röyhkeys=substanssi. Verkostoituminen on tavoiteltava arvo rytmimusiikissa minun mielestäni. Onhan se kiva, että pääsee keikoille oppimaan, oppi tuntemaan ihmiset ja pääsee yksinkertaisesti markkinoille. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 08.01.2012 06:31:58 | |
---|
jazzmies: Verkostoituminen on tavoiteltava arvo rytmimusiikissa minun mielestäni. Onhan se kiva, että pääsee keikoille oppimaan, oppi tuntemaan ihmiset ja pääsee yksinkertaisesti markkinoille. Ei ole pelkästään musiikkialan oppilaitosten ongelma että oppilaitoksesta muodostuu eräänlainen työelämän tori. Uskoakseni opiskelijoille olisi hyödyllisempää internoitua opiskeluajakseen ja väsätä se tutkintonsa kaikessa rauhassa, kammion hiljaisuudessa. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |