Aihe: Keskustelua viulukoneista | |
---|
|
jp8000: Minun käsitykseni mukaan tuota elkaa käytettiin vain equinoxe 4:ssa, mutta muuten Eminent onkin sitten pääosassa. viittaan siis tähän http://www.jarrography.free.fr/deta … s_equipement_audio.php?id_equip=116 olen nähnyt tuon videon ja Jarre edelleen tapansa mukaan playbackillä näyttelee soittelevansa. Muistaakseni taisi olla peräti niin että soitti ARP 2600 sekvenssin tuolla viulukoneella! Silloin ei tietenkään tiedetty synista mitään joten oli helppo soitella playbackiä millä tahansa kiipparilla =D Tuon videon perusteella siis päättelivät että jarre omistaa sen mutta ei ole varmaa missä ja miten käytti sitä kappaleissaan. Ja muuten tiedoksi että juuri tämä ELKA urku sisältää saman viulusaundin: http://www.jarrography.free.fr/deta … ls_equipement_audio.php?id_equip=77 Sama peli kuin X705 mutta oli kätevämpi keikkamalli http://www.youtube.com/watch?v=Yn3lDk_QGD8 Eli jos Elka Rhapsodya kaipailee niin noita urkuja kannattaa metsästää jos vain omistaa jonkun sopivan kulkupelin jolla noutaa kun postitus käy lähes mahdottomaksi. I'm totally opposed to all these expensive bullshit computers. They can do whatever you want but not in the time you want. People have lost the essence of time. One said to me: "With this new computer I can create something in one or two minutes". This is |
|
Hyvä että on tullut kaikenlaisia linkkejä tännekin, josta pääsee kuulemaan, mitä on viulusynillä saatu aikaan :) Laitanpa siis itsekin muutaman: Kirjoittamani artikkeli/soitinarvostelu Armon Armonconcertista, ääninäytteineen: http://muusikoiden.net/artikkelit/1695 Musiikkiprojektini. Armon Aallot -kappale tehty pelkästään viulukoneella improvisoimalla, myös Melodioita Neptunukselta-, ja Nautilus -kappaleiden loppuosissa on viulukonetta käytetty :) Tulossa on pian ainakin yksi kappale, jossa on myös hyödynnetty viulukoneeni kivalta kuulostavaa "piano"soundia ja jousisoundia ihan raakana ilman phaseria. www.mikseri.net/modulaatio Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/modulaatio |
|
R0IST0: jos jätetään vintageroinat omaan arvoonsa ;) ja lähdetään puhtaasti soundin tekemisen näkökulmasta liikkeelle, yks mielenkiintoinen idea on laittaa suurinpiirtein mikä tahansa signaali elkoruksen läpi. viulukoneissa se juttu on enemmänkin ensemble/chorus-efekti ja eipä sitä muuta tarttekaan olla, se syna itessään on sinänsä vähän turha. tää ei tietenkään ole pätevä ratkaisu jos haluaa olla hipsteri tai progesynarokkari tai jotain muuta stageuskottavaa Höpö höpö. Vintageroinaahan ei sivuuteta lainkaan viulukoneiden suhteen. ;) Eli toi Elkorus (joka kiinnostaa suuresti itseänikin) sisältää nimenomaan aidot vintage-delaypiirit, ja siksi se kuulostaa siltä miltä pitääkin. "Each delay line has an analog delay chip manufactured at earlies seventies, the TCA350, who was used as main component on the very earlies string machines' chorus units." "In the second version we still using the TCA350 audio delay chip on each of its delay lines. This is the key component inside the élkorus, giving that classical warm analog colour to the audio treatment." Ja sitäpaitsi nämä Elkorukset on varmaan harvinaisempia kuin monet viulukoneet, ainakin toistaiseksi. No niitä saa uutena, mutta hintaa on suolaisesti 430€ johon lisätään vero ja postit. the-wsproject.com |
|
Ja sitten nämä jotka väittävät, että viulukoneet kuulostaa samalta, ei varmaan ole pahemmin kuunnellut niitä oikeasti. Mulla on parhaillaan viisi eri synaa joista löytyy vintage-synajouset, ja mulla on ne siksi, että ne on kaikki ihan erilaisia. Jokaisessa on uniikki saundi. Mikään näistä ei ole kyllä ihan perus sirkkeli-viulukone (lähimpänä sellaista ehkä SK-20) vaan vähän sofistikoituneempia. Ja eipä tule muuten käytettyä sitä Reaktorin josikonemallinnusta yhtään... ;) the-wsproject.com |
|
JPQ: Jaaha sitten sanon Eminent kun taitaa olla 2,3,5,7,8 ne raitojen numerot jotka on suosikkini. Saanen huomauttaa, että Jarre käyttää Eminentiä Equinoxella ja Oxygenellä moniin muihinkin saundeihin kuin strings-tyyppisiin. the-wsproject.com |
|
pekka montin: Itsekin pitäisi Phaser pedaleita ostella. Mainittavaa kuitenkin on että kun niiden läpi soittaa lähes mitä tahansa viulukonetta, on tulos aina lähestulkoon se sama tai ainakin lähelle. Tämän takia viulukoneita on hyvä olla useampi jos niiden identiteettiä haluaa oikeasti kaivaa esille soittimesta itsestään koska se phaser on ainakin kuitenkin vain se phaser ja sen efekti on aina se sama. On kyllä jokseenkin niin, että small stone kuulostaa aina small stonelta, eikä siinä ole edes pahemmin saundillista säätövaraa. Saundi on sinänsä hyvä, ja sitä tiettyä saundia haettaessa se onkin juuri se. Itse pidän viulukoneista ja myöskin phasereista, joten mielestäni kannattaa hankkia muutama saundillisesti selvästi erityyppinen phaser. Ja sitäpaitsi muutkin kuin padit kuulostaa hyvältä phaserin läpi. the-wsproject.com |
ptpt88 11.12.2011 12:17:36 (muokattu 11.12.2011 12:23:54) | |
|
Itselläni on Roland RS-505 ja kyseinen laite on viulukoneiden kuningas, ellei mukaan lueta VP-330 joka tehtiin RS-505 pohjalta vocoderiksi. Itse halusin alunperin VP-330 kun tykkään erityisesti sen kuorosaundista mutta kapine oli jo silloin liian harvinainen ja kallis, joten tuurilla sain ostettua ironista kyllä, vielä harvinaisemman version eli se alkuperäinen. Molemmat viulukoneet perustuu nelinkertaiseen chorus piirehin jotka toimivat stereona eli kummallekin kanavalle kaksi piiriä ja saundi on melko uskomaton. Sitten kun vielä lisää hyvää reverbiä... kaiken huipuksi molemmissa on external input eli minkä tahansa saundin voi efektoida suoraan tuon stereochoruksen läpi. Tässä esimerkkiä saundista jonka kokosin jonkin aikaa sitten: http://www.youtube.com/watch?v=QFqIuAsImZM Tuon saundin salaisuus on iso reverb sekä volume pedaalin käyttö joiden avulla voi oveltasti kiertää tuon parafonisen ominaisuuden yhden envelopen ongelman koska reverbin "tail" piilottaa saundin töksähtämisen kun soittaa uutta sointua, ja sitten vielä dubbaa muutamia kertoja päällekkäin niin johan kuulostaa uskomattomalta! Tässä puhdasta RS-505 saundia: http://www.youtube.com/watch?v=q0Ic2pI1Mz4 Tepposal omistaa myös saman viulukoneen, joten osaa kertoa myöskin kokemuksiaan laitteesta. Tämä stereopeli ei todellakaan kaipaile mitään phasereita tai muita efektejä =) I'm totally opposed to all these expensive bullshit computers. They can do whatever you want but not in the time you want. People have lost the essence of time. One said to me: "With this new computer I can create something in one or two minutes". This is |
dky 11.12.2011 15:16:38 (muokattu 11.12.2011 16:08:50) | |
|
Pojat ja stringit on hilpeä yhdistelmä. :D Eniwei, tykkään jousimasiinoiden soundista, päällimmäisenä syynä on viisi vuotiaana vuonna 1980 alkanut Jarren fanitus. Eminent 310:n teatterimalli umpihomon valkoisena sopisi nykyiseen sisustukseen kivasti. Toki tuo Eminentti on paljon muutakin kuin viulukone. Monta vuotta tuollaisesta olen haaveillut ja pariin kertaan meinannut jo lähteä Hollannista noutamaan. Hanke on kuitenkin vielä toteuttamista vailla. Korvani tykkää myös Hohner/Logan String Melodystä. Päheä stringi irtoaa myös Korg Tridentistä! Elkorus kuulostaa ja vaikuttaa mukavalta, ja niin myös tämä Jürgen Haiblen Triple chorus: http://www.jhaible.de/triple_chorus/triple_chorus.html Tuolla sivulla on mielenkiintoista tarinaa ko. ensemble-efektin toiminnasta ja muutama asiaan kuuluva demoklippi. Itse sain pari tuollaista rakennussarjaa hankittua, työn alla ovat vielä molemmat. Tulikohan kokonaiskustannukset koteloineen päivineen noin 150e luokkaan. Nythän saatavuus on huono, koska Jürgen Haible on poistunut keskuudestamme. :( Hienoja projekteja oli miehellä. RIP. http://m.matrixsynth.com/2011/12/rip-jurgen-haible.html Ja jos siihen softaympäristöön stringisoundia halajaa niin ratkaisuja on useita: Gforce Softwaren Virtual String Machine: http://www.gforcesoftware.com/products/vsm Elektrostudio eSline, Solina-matkinnus ja ilmainen: http://www.vstcafe.com/2010/05/elek … udio-esline-free-solina-string.html Reaktorille löytyy myös Solinat ja Eminentit: http://www.native-instruments.com/i … 0&ulbr=1&plview=detail&patchid=5840 http://www.native-instruments.com/i … 0&ulbr=1&plview=detail&patchid=6747 ..tai sitten vaan joku vst-syna, simppeli stringisoundi ja perään D16:n Syntorus jollain ensemble-presetillä http://www.d16.pl/syntorus ja vaikka Guitar Rigistä Stoned Phaser ja muut sopivat efektit. |
JPQ 11.12.2011 16:01:38 | |
|
R0IST0: lusikka taipuu!! :DD Mitä ihmettä tarkoitat ? noh tiedän lkyllä ettei ole sama asia ihan täysin mutta jokaisen pitää suhteuttaa tuloihininsa jne hankinnat. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
R0IST0 11.12.2011 16:16:03 (muokattu 11.12.2011 16:20:15) | |
|
JPQ: Mitä ihmettä tarkoitat ? noh tiedän lkyllä ettei ole sama asia ihan täysin mutta jokaisen pitää suhteuttaa tuloihininsa jne hankinnat. niin että just hyvä. Dky:Gforce Softwaren Virtual String Machine: http://www.gforcesoftware.com/products/vsm eipä ne kauheesti esikuviaan muistuta ton softan mallinnukset, muuten kyllä hyviä :D |
R0IST0 11.12.2011 16:17:56 (muokattu 11.12.2011 16:26:30) | |
|
tepposal: Ja sitäpaitsi nämä Elkorukset on varmaan harvinaisempia kuin monet viulukoneet, ainakin toistaiseksi. No niitä saa uutena, mutta hintaa on suolaisesti 430€ johon lisätään vero ja postit. no käännetään asia sitten toisinpäin, monessako vintageviulukoneessa on input audiolle? mulle kelpais sellanenkin kyllä. tepposal: On kyllä jokseenkin niin, että small stone kuulostaa aina small stonelta, eikä siinä ole edes pahemmin saundillista säätövaraa. Saundi on sinänsä hyvä, ja sitä tiettyä saundia haettaessa se onkin juuri se. Itse pidän viulukoneista ja myöskin phasereista, joten mielestäni kannattaa hankkia muutama saundillisesti selvästi erityyppinen phaser. Ja sitäpaitsi muutkin kuin padit kuulostaa hyvältä phaserin läpi. niin paitsi että guitar rigin small tone on myös small stone. mun puurokorvilla ei huomaa eroa aitoon, ehkä jonkun toisen korvilla huomaa, dunno. muuten samaa mieltä paitsi että ei kannata hankkia mitään vintagea ;) |
ngo 11.12.2011 17:42:10 | |
|
Suistamatta keskustelua sen pahemmin pois aiheesta tai aloittamatta flametussotia on pakko ihmetellä roiston asennetta. Pitäisikö musiikkitalossakin korvata flyygeli ja muut soittimet vst-instrumenteilla ja istuttaa soittajat macbookien ääreen ja suunnata kaiuttimet yleisöön? ;) Henk.koht. en tykkää säveltämisestä softasyntikoilla lainkaan. Joka tapauksessa tarvitsee vähintään sen midikiipparin tai jonkinlaisen kontrollerin koneen ja softien lisäksi, ja kun syntikoita on tarpeeksi niin näytöllä on helvetinmoinen määrä interfaceja joiden välillä pitää vaihdella jos eivät mahdu kerralla näkyville. Konettakin saa koko ajan olla päivittämässä kun soittimet vaativat enemmän ja enemmän laskentatehoa ja lisäksi mukaan pitää vielä laskea perinteiset koneiden epäluotettavuudet (softien bugit ja kaatumiset jne). Itselläni oli aikanaan Siel Orchestra jossa oli jonkinlainen analogimallinnus viulusoundeille. Lasketaanko sitä tähän kategoriaan? Mitenkään erityisen tajuntaaräjäyttävä sen soundi ei ollut mutta mukavan lämmin ja taatusti "analogisen" kuuloinen. |
|
R0IST0: no käännetään asia sitten toisinpäin, monessako vintageviulukoneessa on input audiolle? mulle kelpais sellanenkin kyllä.
Siel Orchestra kakkosessa on audio input...... |
tepposal 11.12.2011 18:18:21 (muokattu 11.12.2011 18:22:19) | |
|
R0IST0: no käännetään asia sitten toisinpäin, monessako vintageviulukoneessa on input audiolle? mulle kelpais sellanenkin kyllä. niin paitsi että guitar rigin small tone on myös small stone. mun puurokorvilla ei huomaa eroa aitoon, ehkä jonkun toisen korvilla huomaa, dunno. muuten samaa mieltä paitsi että ei kannata hankkia mitään vintagea ;) Muutamassa Rolandissa on inputti chorukselle, eli ainakin RS-505 (stereoulostulo), ja sitten RS-09. Mutta ensinmainittu on vähän arvokkaampi syna. Tuossa Elkoruksessa olisi hyvää se, että saa itse säätää modulaationopeuden ja stereosijoittelun jokaisen kolmen delay-linen kohdalla. Mutta eihän sillä esim. samaa saundia saa kuin RS-505 jossa on siis nelinkertainen BBD-chorus. Itse käytän guitar rigin pedaaleita vain äärimmäisessä laiskuudessani ja vähempiarvoisille saundeille. (Mutta on tullut käytettyä). Ja siis guitar rigin small stone ei ole small stone vaan "stoned phaser". Se ei ole analoginen phase shifteri niin kuin esikuvansa. ;) the-wsproject.com |
|
ptpt88: Tepposal omistaa myös saman viulukoneen, joten osaa kertoa myöskin kokemuksiaan laitteesta. Tämä stereopeli ei todellakaan kaipaile mitään phasereita tai muita efektejä =) Roland RS-505 Paraphonic on kyllä studiossani jäädäkseen. Vaikka se onkin nimenomaan kovan luokan jousikone, niin olen käyttänyt sitä menestyksekkäästi muihinkin kuin viulusaundeihin. Etenkin bassot ovat älyttömän munakkaat ja isot. Enempi olenkin käyttänyt sitä bassoihin. Siinä on siis monofoninen bassosynaosio stringsien ja synan lisäksi. Layeroimalla esim. osaan ensemble-chorusta saa aikaiseksi aika paljon äänenvärejä. Mutta pelkkä AR-envelope on kova rajoitus ja sekkariin saa olla piirtämässä automaatiota välillä. Synaosiossa on mehevä filtteri ja siitä irtoaa tosi sävykkäitä brassityyppisiä saundeja ilman ensembleäkin. Lisää ajatuksiani ja kuvia laitteesta tuolla: http://the-wsproject.com/synthesizers/roland/rs-505-paraphonic/ the-wsproject.com |
tepposal 11.12.2011 18:39:27 (muokattu 11.12.2011 18:44:08) | |
|
dky: Päheä stringi irtoaa myös Korg Tridentistä! Näin on! Minusta Korg Trident on paras viulusyna mitä olen kuullut. Paljon sofistikoituneempi saundi kuin yleisesti 70-luvun kärisevät viulukoneet. (Trident onkin 80-luvun vaihteesta, mutta sen yleisfiiliksessä on paljon 70-luvun tuntua). Mutta sen lisäksi se on myös aivan taivaallinen polysyna. Ja tästä johtuen sen jousiosiokin on oikeasti polyfoninen eikä parafoninen. Tuolla lisää ajatuksiani Tridentistä: http://the-wsproject.com/synthesizers/korg/trident/ Loistava viulukone parhaasta päästä on myös Korg Lambda: http://the-wsproject.com/synthesizers/korg/lambda-es-50/ Korg Deltassa on melko juustoinen mutta ihan käyttökelpoinen ja kuitenkin persoonallinen strings-osio: http://the-wsproject.com/synthesizers/korg/delta-dl-50/ Yamaha SK-sarjassa (Symphonic Ensemble) on melko klassinen viulukonesaundi ja muutenkin tosi hyvä yleissaundi. Olen todennäköisesti myymässä tämän vielä ennen joulua: http://the-wsproject.com/synthesizers/yamaha/sk-20/ the-wsproject.com |
|
Olipa mukavaa luettavaa nuo Tepposalin artikkelit viulukoneista, ja sikäli kivoja että noista ei liikaa kirjoiteta nykyisin ja joskus on kiva saada muunkinlaista tietoa kuin sitä mitä VSE:t yms tarjoaa :) Innostuinpa hankkimaan nuo levytkin, syntetisaattorimusiikkia ei voi olla hyllyssä liikaa. Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/tmw |
Mikael 02.01.2012 17:41:07 (muokattu 02.01.2012 17:41:38) | |
|
tepposal: On kyllä jokseenkin niin, että small stone kuulostaa aina small stonelta, eikä siinä ole edes pahemmin saundillista säätövaraa. Saundi on sinänsä hyvä, ja sitä tiettyä saundia haettaessa se onkin juuri se. Itse pidän viulukoneista ja myöskin phasereista, joten mielestäni kannattaa hankkia muutama saundillisesti selvästi erityyppinen phaser. Ja sitäpaitsi muutkin kuin padit kuulostaa hyvältä phaserin läpi. Samaa mieltä. Mulla on Hohner String Melody II ja se on kyllä lempikiippareitani. Sen kaverina sit muutamia erilaisia phasereita ja analogi-delayta joilla Hohnerin soundimaailmaa saa laajennettua kivasti. Varmaan eniten käytän Rolandin SPH-323 -phaseria, mutta myös Maestro Phaser ja MXR Phase 90 ovat hyviä. Lisäksi Music Man HD130 -vahvistimesta löytyvä phaser on erittäin kova. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Tein Yamaha SK-20:lla biisin, jossa käytin pelkästään sen saundeja: http://www.mikseri.net/artists/demo … hetic-ensemble-yamaha-sk-20/496000/ Kuten kappaleesta voi päätellä, SK-sarjalaiset ovat oikeasti paljon enempi kuin pelkästään viulukoneita (näin myös monien muiden vastaavien laitteiden kohdalla). Enkä kovin paljon tässä kappaleessa edes käyttänyt urkusektiota, ainakaa perinteisiin urkusaundeihin vaan enempi synamaisesti. Laitoin hyvin palvelleen SK:n myös juuri myyntiin torille (vai olisko pitänyt ilmoittaa kalliit käytetyt ketjuun.. hehheh;) the-wsproject.com |
|
Undying Dreams: Olipa mukavaa luettavaa nuo Tepposalin artikkelit viulukoneista, ja sikäli kivoja että noista ei liikaa kirjoiteta nykyisin ja joskus on kiva saada muunkinlaista tietoa kuin sitä mitä VSE:t yms tarjoaa :) Innostuinpa hankkimaan nuo levytkin, syntetisaattorimusiikkia ei voi olla hyllyssä liikaa. Kiitos palautteesta ja tuesta;) Tarkoitus on kirjoittaa paljon lisää syna-artikkeleita kunhan aika vaan antaa myöten. the-wsproject.com |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|