Aihe: Hihnalukot
1 2 3 4 5 6
pekurides
01.11.2009 16:29:19

aalataur: Ei ollut trolli, eräs soittimia rakenteleva tuttu sanoi että uudet liitokset voi kestää huonommin kuin vanhat ja johtaa jopa kitaran putoamiseen lukoista huolimatta. Ja sen huomannut, että soitinkorjaajien taksat voi pikkutöistäkin olla yllättävän korkeita. Olen sekä kamatietämykseltäni että tee-se-itse -miehen taidoiltani surkea (lintsasin/kulutin aikani jäynien tekoon yläasteen puu/metallikäsityötunneilla) enkä omista paria ristipäämeisseliä hienompia työkaluja. Kitaraa kyllä mielestäni osaan soittaa ihan ok, eikös se näissä hommissa tärkeintä?

Schallerit on ihan ok. mulla sellaiset kaikissa kitaroissa olleet.

joskus niitä joutuu kiristelemään varmuuden vuoksi mutta pari tippaa lukitusliimaa poistaisi senkin haitan.

Itse pitäisin tärkeänä että ne lukot olisivat mahdollisimman pienet eivätkä törröttäisi ulos, nämä schalleritkin aika inhottavasti tökkivät reiteen V-mallisilla kitaroilla kun oikein sopivasti osuu kohdalleen.

planet waves voisi olla myös vaihtoehto...hmm. pitäneepä tutkia lisää.

Schallereita puoltaa saatavuus, melkein joka puljusta löytyy samantien, ja hyvät ovat vielä:)

Niin, ja ihan oikeasti ei kahden ruuvin kiristäminen voi olla niin vaikeaa, ei voi:) jos tuntuu löysältä, hammastikku tai tulitikku väliin se on siinä.

jengi alkaa jo naureskelemaan moiselle itseluottamuksen puutteelle.
They see me rollin, they hatin.
Juicy
01.11.2009 16:33:08 (muokattu 01.11.2009 16:34:03)

Ukkovaari: Noista Warvickeista en mene sanomaan mitään kun ei ole niistä kokemuksia mutta itellä on Schallerit kahdessa kitarassa ja ne on helppokäyttöset eli lukon saa auki vetämällä siinä päässä olevasta nupista ja vetämällä sen hihnalukon tapista, miten tämä voisi olla vaikeaa?

Mulla on noita V-mallin kepukoita, ja vähän kikkailulta tuntuu siitä sakaran alapuolelta vetää nupista ja samalla liu'uttaa se irti siitä vastakappaleesta. Warvickeissa vaan painetaan nappia jolloin lukko aukeaa, se saattais olla helpompi avata nopeasti tuossa kontekstissa. Pitiköhän muuten niissäkin liu'uttaa se sitten vielä irti?

Warwickin lukitus ei toisaalta ole niin luotettavan näköinen kuin Schallerissa. Siinä on sellaiset kuulat tapin ympärillä, jotka painuu sisälle sitä nappia painamalla. En nyt muista, oliko se tappi siinä kitara- vai hihnakappaleessa.
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
McNulty
01.11.2009 16:35:33
Juicy: Mulla on noita V-mallin kepukoita, ja vähän kikkailulta tuntuu siitä sakaran alapuolelta vetää nupista ja samalla liu'uttaa se irti siitä vastakappaleesta. Warvickeissa vaan painetaan nappia jolloin lukko aukeaa, se saattais olla helpompi avata nopeasti tuossa kontekstissa. Pitiköhän muuten niissäkin liu'uttaa se sitten irti?

Warwickin lukitus ei toisaalta ole niin luotettavan näköinen kuin Schallerissa. Siinä on sellaiset kuulat tapin ympärillä, jotka painuu sisälle sitä nappia painamalla. En nyt muista, oliko se tappi siinä kitara- vai hihnakappaleessa.

Kuulostaa ihan DUNLOPIN lukoilta. Tappi on hihnakappaleessa... sitä painamalla ne 4 "laakerikuulaa" antautuvat ja lukon saa irti. Olen testaillut nuiden Dunlopin mekanismien kestävyyttä, enkä ainakaan omalla 80kg massalla saanut sitä pettämään. Enempi rupes pelottamaan jo se halvemman nylonremmin muoviklipsit ja nahan kestävyys päätypaloissa :)
Žórhati
JLM
01.11.2009 16:49:03

Itse ruuvasin alkuperäisen hihnatapin ruuvin suoraan läpi hihnasta ja kiinni kitaraan. Hyvin on pysynyt. Hihna on siis tapin ja rungon välissä.

Jollekin saattaa sopia myös esim. Planet Wavesin valmistama Planet lock hihna. Noissa on se ehdoton hyvä puoli, että hihnan saa lukittua tavallisiin tappeihin, eli jokaiseen kitaraan (vaikkapa lainakitaroihin) ei tarvitse ruuvata uusia tappeja. Omistan Planet Wavesin ensimmäisen version tuosta systeemistä ja hyvin sekin on asiansa ajanut, vaikka lukituspalikoiden muotoilua olisikin voinut suunnittelija miettiä hitusen pidempään.

Eli siis systeemi on kyseessä: http://www.thomann.de/fi/planet_waves_50pla05_black_strap.htm
pick 86
01.11.2009 18:13:21
Itse käytän Schallereita.

En nyt muista milloin olisi niin jämäkästi sen Schallerin ruuvi mennyt alkuperäisen tilalle että olis ollu ihan "plug & play"..
Johtunee varmaan siitä kun kitaroiden alkupäisten hihnanuppien ruuvit ovat hivenen paksummat kuin Schalleissa on ollu..

Senkuin tukkii liimalla ja tikuilla vanhaa reikää.. ja onhan sitten sellaisia liimoja ja mömmöjä millä saa sen ruuvin niin piukkaan ettei tarvi ikinä huolehtia niistä..
Hiulihei..
wavelength
01.11.2009 19:08:10

Tässä on hyvä demo Warwickin hihnalukoista: http://www.youtube.com/watch?v=cqAGaATHm-g
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
McNulty
01.11.2009 19:57:31
wavelength: Tässä on hyvä demo Warwickin hihnalukoista: http://www.youtube.com/watch?v=cqAGaATHm-g

Heh... aika "hyvät" lukot kyllä, jos tuota videota ei ole feikattu esim. tekemällä Warwickin lukoista toimimattomat tms.
Žórhati
pietari-poika
01.11.2009 21:31:20
wavelength: Tässä on hyvä demo Warwickin hihnalukoista: http://www.youtube.com/watch?v=cqAGaATHm-g

Noiden käyttäjille käykin sitten ilmeisesti näin: http://www.youtube.com/watch?v=k8KC9Bnv1vQ
joku muu sikko
01.11.2009 22:51:01

huhhuh., justiin tuollaiset..
Victor Helldriver
02.11.2009 01:13:15
täällä suositaan schalleria...yli 20 kepis sellaset.
jos tarkemmin pitää pysyä ni ruuvaan kitaran seinään sit
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Twinkle
02.11.2009 04:39:05 (muokattu 02.11.2009 04:40:24)

Johtuu siitä että ne on väärin asennettu. Lukkojen mukana tulee oma ruuvinsa, jos siinä käyttää tavallista ruuvia niin se väärän muotoinen kanta estää lukon uppoamisen ihan pohjaan asti. Siellä reiän pohjassa, ruuvin lähellä on pieni ura johon ne laakerit aukeaa edellyttäen, että se lukko pääsee tarpeeksi syvälle sinne läpeensä. Jos taas se ruuvin kanta ottaa vastaan sen lukon ennen kuin se pystyy lukitsemaan niin ei se kyllä toimikaan.
Trendkeel
02.11.2009 09:09:06
Mulla on kerran ollut tuollaiset Warwickin lukot. Sama vika kuten videossa, paitti että käytin juuri niitä paketissa tulleita ruuveja. Ongelma oli siinä, että kuulat, jotka lukitsevat hihnan paikalleen, menivät jumiin älyttömän nopeasti. Ja eihän niitä tappelematta saanut takaisin paikalleen, jos nyt ollenkaan. En tiedä, onko tämä minun vai Warwickin vika (luultavimmin minun), mutten kyllä ole saanut yhtäkään Schallerin lukkoa jumiin. Ja munsta noissa oli vähän rimpula tuntuma.
Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
wavelength
02.11.2009 12:05:37

Twinkle: Johtuu siitä että ne on väärin asennettu. Lukkojen mukana tulee oma ruuvinsa, jos siinä käyttää tavallista ruuvia niin se väärän muotoinen kanta estää lukon uppoamisen ihan pohjaan asti. Siellä reiän pohjassa, ruuvin lähellä on pieni ura johon ne laakerit aukeaa edellyttäen, että se lukko pääsee tarpeeksi syvälle sinne läpeensä. Jos taas se ruuvin kanta ottaa vastaan sen lukon ennen kuin se pystyy lukitsemaan niin ei se kyllä toimikaan.

Saattaa olla, mutta joka tapauksessa Warwickin ratkaisu vaikuttaa vähemmän turvalliselta kuin Schallerin, joka kannattelee kitaraa vaikka itse lukitusmekanismi hajoaisikin.
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Dominaattori
02.11.2009 12:59:53
En jaksa lukea koko ketjua mutta itselläni on ollut kolmatta vuotta samat Schallerin lukot kiinni, kertaakaan en niitä ole kiristänyt eivätkä ole pettäneet. Tällaiset siis kyseessä: http://www.partsisparts.net/picture … /Schaller-Strap-Lock-Set-Chrome.jpg
"A few things you should know about Michael Angelo: 1) He can play faster than you. 2) He can do it with both hands at once."
McNulty
02.11.2009 15:00:33
wavelength: Saattaa olla, mutta joka tapauksessa Warwickin ratkaisu vaikuttaa vähemmän turvalliselta kuin Schallerin, joka kannattelee kitaraa vaikka itse lukitusmekanismi hajoaisikin.

Mua ärsyttää Schallereissa juurikin se kuppi. Kerää paskaa, vikisee ja vinkuu... samoin ne nuppimokkulat hihnoissa onpi järkyttävän kokoiset (ei mahtunut kitara remmin kanssa lootaan). Ja kun remmin ottaa pois, tapeista jää sormiin kaikki se musta kura. Schallerit myös löystyvät vaikka kuinka kiristelisi. Sekä tappi että hihnakappale. Johtuisiko juuri siitä, että kitkapintaa muodostuu kupissa ihan liikaa ja se sitten nylkyttää tapin liikenteeseen. Tiedä häntä... useita vuosia kuitenkin käytin Schalleria ja hyvinhän ne noin muutoin toimi. Halpa vakuutus skeballe. Päädyin kuitenkin Dunlopin leiriin paremman toiminnan ja ulkoasun takia. Loppui se jakarilla tai hylsyllä leikkiminen seinään.

PS. pienenä lisävinkkinä suosittelen jengiä ostamaan 10mm nahkapaskan. Sillä kun lyö reiät paksumpaankin nahkaremmiin, niin istuu sekä Schallerin että Dunlopin hihnalukkoihin. Ei maksa paljoa ja taitaa löytyä biltemoista ja clääsuuhlsoneilta. Pari terävää iskua moskalla ja voilį.
Žórhati
Tietynlainen
02.11.2009 15:49:31
Mulla on Schallerit ja hyvin on toiminu. Ainoa mikä on häirinnyt on hihnalukkojen kolina jos hihna ei ole "jännittynyt" esim istuessa. Tämä ei tietenkään kuulu kun volumea on enemmän. Irrottaminenkin on mun mielestä tarpeeksi nopeaa. Ei sitä ole kuitenkaan tarvetta poistaa ääntä nopeammin.
Onkos kenelläkään kokemuksia Ernie Ballin hihnalukoista? Hintaa on ainakin enemmän kuin muilla. http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_strap_locks_ch.htm
guitarz
30.12.2011 22:21:40
Ernie ball super locks tai dunlop dual design?kokemuksia?
Basisti....
Laulava Kylätohtori
30.12.2011 22:56:21
Chemo: Sama, viidessä täälläkin ja toimii. On ollut näppärää kun käyttää samoja lukkoja, kaikki hihnat käyvät tarvittaessa kaikkiin kitaroihin.

3 x Schaller ja olen myös pitänyt kätevänä, että hihnat sopii keskenään kaikkiin kitaroihin...
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
miiks
31.12.2011 15:38:22
Onkos kenelläkään kokemuksia Ernie Ballin hihnalukoista? Hintaa on ainakin enemmän kuin muilla. http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_strap_locks_ch.htm

Itse laitoin pariin kepukkaan tuollaiset. Kerran hihnaa irrottaessani tuo hihnassa kiinni oleva osa hajosi käsiin, arviolta 10-15 käyttökerran (hihna kiinni/irti) jälkeen. En voi kyllä suositella. Muutenkin hieman kömpelön näköiset ainakin omasta mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)