Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulovauriot kosketinsoittajilla
1
keitiiem
19.12.2011 16:31:47 (muokattu 19.12.2011 16:51:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kosketinsoittajille! Käykäähän vastaamassa koulutyönä tekemääni kyselyyn muusikkojen kuulovaurioihin liittyen.

Halutessaan kyselystä saa vähäsen lisätietoa linkistä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=206308

Kyselyn linkki: https://docs.google.com/spreadsheet … =dGVvWHc2VkdRWHJxRTlrM3NtSm5YX0E6MQ

Kiiiitoksia jokaisesta vastauksesta! :)
 
KoskPaavo
20.12.2011 23:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselyyn vois laittaa lopetuksenkin , ettei tarvi poistua koko sivuilta
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
musamies
22.12.2011 03:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oleellista pohtia kuinka vältytään kokonaan kuulovaurioilta. Nykytekniikalla pystytään aivan hyvin lopettamaan kohtuuton melusaaste eri muodoissaan.
 
Ainakin kiipparisteille se toisi paremmat työolot.
 
tipi2112
22.12.2011 11:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tekniikkaa alentaa volaa kyllä on mutta kyse on siitä pururadasta soittajien korvien välissä. Eli kun ei haluta alentaa volaa, niin se ei hiljene ;-) Syitä siihen miksi-ei-vaan-voi-soittaa-hiljempaa sitten löytyy ziljoona.
 
musamies
22.12.2011 13:08:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla kohdalla kiintiö voimakkaalle melulle eri muodoissaan on aikalailla kiistatta tullut täyteen. Tämä myös passivoi jonkiverta muusikkoutta kun joutuu kaikissa tekemisissä ottamaan asian huomioon.
 
Vaihtaminen vähemmän meluaviin musiikillisiin yhteyksiin ei suju kovin helposti koska soittokaverit käy vähiin nykyisin vallalla olevien musiikillisten suuntauksien takia.
 
Aivan hyvin pystyisi olemaan kuitenkin mukana jossain, piano, kontrabasso ja laulu tyylisissä jutuissa.
 
Nyt on viimeksi lainassa ollut Lahdesta musiikkikirjastosta, Kaj Chydeniuksen nuotteja, ainoastaan puuttuu laulaja joka haluaisi esittää samaa musaa...
 
pekka montin
22.12.2011 13:59:10 (muokattu 22.12.2011 14:09:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan aikanaan ystäväni muistotilaisuuden(R.I.P.)
Ko tilaisuudessa esiintyi jos jonkinmoista siipiveikkoa ja möykkäryhmää.
No, miksaaja tajusi että vanhat ihmiset eivät halua välttämättä kuunnella muistotilaisuudessa mitään hirveän raskasta ja/tai möykkää hirveän lujaa.
Soundcheckissä miksaaja pisti volat jo heti alkuun hyvinkin siedettävälle rajalle mutta nämä möykkäryhmät olivat asiasta sangen eri mieltä:
 
" Heiiiii! Pistä sitä volaa lisää mun monariin, en kuule kitaroita ja voikko samalla nostaa mun basaria"
 
"Vittu mä en kuule mun kitaraa!"
 
" Lauluun lisää volaa!"
 
No. Siinä sitä sitten oltiin. Itse keikat tuli onneksi hiljasella volalla mutta miksaaja maksoi siitä sitten bändiläisten negatiivisella vastaanotolla jälkikäteen.
Laulajana olen itse huomannut sen että jos joutuu lähteä mölykilpasille mukaan kitaristien kanssa keikalla, lopputulos kuulostaa aina kaaottiselta omiin korviin.
Monesti ainakin näillä rokkikeikoilla pitää ensiksi sanoa niille sahansoittajille että sitä potikkaa ei tarvi laittaa kaakkoon asti keikalla ja niin että ei varmasti mitään kuulu kuin kitaran alataajuudet ja/tai diskantit. Rumpaleiden suhteen vaikuttaa paljon se kuinka lujaa rumpali lyö mutta noilla rokkikeikoilla sillä nyt ei suhteessa ole liiaksi väliä kun rumpali kuitenkin aina lyö "lujaa". Unplugged keikoillahan se yleensä nähdään ja kuullaan osaako bändi yhtään mitään vai ei.
 
Olen itsekin kallistumassa synajutuissa siihen että pienempi volumen käyttö on paljon suotavampaa kuin liian suuri volumen käyttö. Eihän syntikoiden ominaisuudet pääse edes valloilleen silloin jos pitää mölykilpasia harrastaa särökitaroiden kanssa. Tuossa vaiheessa on melki vain kelattava sitä että miten saa itsensä kuuluviin kuin että liikoja olisi aikaa ja mahdollisuuksia miettiä saundeja, saundien dynamiikkaa sekä sävyeroja. Tämän takia olenkin kallistumassa synajuttujen kanssa siihen että niitä ei liiaksi sotkisi särökitaroiden sekaan tai jos sotkee niin hyvin hillityssä/70-luvun mielessä.
 
musamies
22.12.2011 16:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pekan huomioihin lisäyksenä, että muuten niin mielenkiintoinen miksaus ja äänityö on möykkäyhteyksissä aika kurjaa meille melua huonosti kestäville.
 
Omalla kohdalla ratkaisua möykän välttämiseen samaan aikaan kun voi edelleen olla tekemisissä musan kanssa olisi helpompi hakea jos samalla lailla suuntautuneita olisi enemmän, mutta näyttää hämmästyttävän suuri osa musiikista kiinnostuneita olla heitä, joiden ajattelutapa on niitä VITTU LAITA MUN MONITORIIN KOVEMPAA XXXX...
 
Tulee vähän samanlainen fiilis kuin Kummelissa oli Speedyn ja Sakun hakiessa jäseniä bändiin, että jazzrumpali sai monoa alta aikayksikön ja tilalle tuli joku hevimies ;-)
 
Voisiko ajattelutapaa mökätouhuihin virittää siihen suuntaan kun se on nykyisin tupakointiin, ne jotka haluaa tupakoida, saa tehdä niin edelleen, mutta tupakoimattomia ei voi edellyttää olevan tupakansavussa. Kun nyt käy vielä niinpäin, että melua huonosti kestävät kansalaiset joutuvat elämään EAR:eineen ym. ratkaisuneen paremmin melua kestävien veljien ja siskojen ehdoilla...
 
Pienempi melutaso ei kuitenkaan olisi keltään pois vaan helpottaisi kaikkien osapuolten toimintaa ja elämää?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «