Aihe: Kielet
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17
absqua
04.12.2011 12:48:43
locoloco: itse hommasin omaan bassoon(vähän aika sitten) GHS flätit ja ne olivat kyllä liian tummat/tumppu soundiset minun makuuni(ei kirkasta soundia paljon ollenkaan).joten vaihdoin takas roundwoundit.Itse juuri varmaan olis kiva löytää sellaiset flätit joissa juuri on tota tummuutta ja roundwoundien kirkkautta hyvässä tasapainossa, joita Ghs-fläteissä ei ollut.

Suosittelen kokeilemaan GHS:n Brite Flats-kieliä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
04.12.2011 12:50:37

absqua: Suosittelen kokeilemaan GHS:n Brite Flats-kieliä.

Mulla yhessä bassossa Pyramidin flätit. Sopiva balanssi metallia ja munaa minusta.
G strings are for strippers
absqua
04.12.2011 12:52:16
poppamies: Mulla yhessä bassossa Pyramidin flätit. Sopiva balanssi metallia ja munaa minusta.

Mun pitäis noita pyramideja kokeilla kunnolla joskus. Samaten Thomastikeja. Mä olen jämähtänyt LaBellaan ja GHS:n flatwoundeihin, jotka on mun korvaan molemmat tosi hyväsoundisia. LaBella on tummempi ja pehmeämpi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ninokoo
04.12.2011 13:13:10
locoloco: itse hommasin omaan bassoon(vähän aika sitten) GHS flätit ja ne olivat kyllä liian tummat/tumppu soundiset minun makuuni(ei kirkasta soundia paljon ollenkaan).joten vaihdoin takas roundwoundit.Itse juuri varmaan olis kiva löytää sellaiset flätit joissa juuri on tota tummuutta ja roundwoundien kirkkautta hyvässä tasapainossa, joita Ghs-fläteissä ei ollut.

Chromesia lähtisin suosittelemaan. Omien kokemusten mukaan hyvä balanssi kirkkauden ja flättimäisen tummuuden kesken. Ainakin Lord of the stringsistä tulee kivasti ja sopivaan hintaan. Vitosen setissä oli mukava hintaero paikalliseen verrattuna 45e vs lähes 90e.

Kielet topicissa kun ollaan niin täytyy mainita että Roton kuuskutoset rokkaa Rikussa. Rähinää nimittäin löytyy nyt.
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
poppamies
04.12.2011 13:17:22

ninokoo:
...Kielet topicissa kun ollaan niin täytyy mainita että Roton kuuskutoset rokkaa Rikussa. Rähinää nimittäin löytyy nyt.

kuuskutosia oon käyttäny jatsissa ja hyväksi havainnut. Tulikin mieleen kaikista käytetyistä kielistä vielä yksi merkki (mitä en tosin paikallisessa enää oo nähnyt), eli EBS Northen Light'it. Jäänyt niistä hyvä mielikuva. Mainittakoon että "Light" ei tässä yhteydessä tarkoita ohkaista sarjaa vaan viittaa revontuliin.
G strings are for strippers
ATIA
16.12.2011 19:22:47
Moi.

Tuosta Zachary ajatuksesta voin kertoa omia kokemuksiani. Puolisen toista vuotta sitten ensimmäisen kerran laitoin sen tyylisen setin bassoon. Kieliksi otin D'Addariot kun heillä on kätevä netistä löytyvä taulukko jossa kerrotaan kuinka kireä mikäkin kielipaksuus on tietyn sävelkorkeuden kohdalla. Jatkossa aion kyllä käyttää Dr kieliä, niitä käytän kaikissa sähkökitaroissani myös.

Nyt olen jonkun verran ehtinyt kokeilla ja mielestäni paras muutos oli ala-E kielen suhteen. Nyt se tuntuu jäntevältä ja soikin muhkeammin. Tällä hetkellä on kokeilussa 40-55-80-110. Alunperin E kieli oli 120 mutta se ei ollut musta niin hyvä kokonaisuuteen nähden. Nykyisessä kaksi paksuinta kieltä on musta aika kivasti tasapainossa mutta korkeammat kielet voisi olla hieman kireämmät. Olen ajatellut että seuraavaksi kun vaihdan kielet vaihdan kaksi ylintä paksummaksi. Kiinnostaa että joutuuko alimpia vaihtamaan paksummaksi myös. Kahdessa ylimmässä kielessä kaipaan lisää jäntevyyttä ja tukevuutta saundiin.

Mielestäni nykyinen ala E kieli soi aika kivasti mutta voisi soida hieman tukevammin. 120 vois olla passeli koko mutta sen käyttöön otto vaatisi mielestäni paksumpia kieliä muuallakin enkä nyt halua alkaa vaihtamaan kun juuri vaihdoin.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

T: at
Rämppy
21.12.2011 10:00:04 (muokattu 21.12.2011 10:04:48)
Bassonkielet on sen hintaisia, että harvoin tulee kokeeksi ostettua jotain uudenlaista settiä. Pitkään on tullut pumputeltua ErnieBalleilla ja RotoSoundin pläteillä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Demo Harrison
15.05.2012 12:38:05 (muokattu 15.05.2012 12:46:11)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 146 päivää vanhaan ketjuun!

Mutta on mun bassossakin ainakin 4 vuotta vanhat kielet. Onks se paljon vai vähän?

No, mulla on siis Squier-jazzari, jota pomputtelen kotidemoillani silloin tällöin - se mun varsinainen pääsoittimeni on kuitenkin kitara. Bassoa on kyllä kiva soitella aina välillä ja rakennella bassokuvioita biiseihin. Preset-setti bassossa tosiaan vieläkin on, kielii varmaan jotakin soittoaktiivisuudestani. Hiljattaisessa äänityssessiossa huomasin vaan että D- ja G-kielet eivät enää oikein soi niin muhkeasti.

Tyhmänä kitaristina kyselen että mikä olisi sopiva kielisetti vähän sellaiseen tummempaan saundiin - ei oo siis hakusessa mikään kovin metallinen ja diskanttinen saundi. Soittelen rautalankaa, Beatlesia, kantria etc. "peruskamaa".

E: No, tuossa aiempana oikeastaan onkin jo aika hyvin referenssiä kielieroista.
"Näitä laulan joita tiiän..."
Rämppy
15.05.2012 16:13:31
Demo Harrison: Mutta on mun bassossakin ainakin 4 vuotta vanhat kielet. Onks se paljon vai vähän?

Riippuu kielistä ja soittomäärästä. Flatwoundeja jotkut vaihtaa kerran kymmenessä vuodessa, mä vaihdan 2-3 vuoden välein. Roundwoundit menee nopeammin, mä vaihdan noin kerran vuodessa. Jotkut vaihtaa useammin, jotkut harvemmin. Kun kielet on vaihtokunnossa, soundi on ponneton, tumppu ja huonosti erottuva, lisäksi vire kärsii.

Tyhmänä kitaristina kyselen että mikä olisi sopiva kielisetti vähän sellaiseen tummempaan saundiin - ei oo siis hakusessa mikään kovin metallinen ja diskanttinen saundi. Soittelen rautalankaa, Beatlesia, kantria etc. "peruskamaa".
Flatwoundit toimii tuon tyyppisessä musassa ja tosiaan kestävät vuosia, jos ei ihan hirmumääriä soittele. Esim. RotoSound Jazz Bass 77 (45-105) on hyvä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Demo Harrison
15.05.2012 22:44:33
^Kiitos vastauksesta. Kysynpä sitten flatwoundeja heti seuraavalla soitinkauppareissullani.
"Näitä laulan joita tiiän..."
ReBeat
25.05.2012 06:27:14

Tilasin nyt viimeinkin jotkut uudet kielet enempiä pohtimatta eli Skull Stringsin vitossetin, kun niitä näytti saavan ihan kotimaisesta verkkokaupasta alle 40 eurolla. Saa nähdä minkälaista asentoa Warmothin jumbo-leveä kaula alkaa ottamaan noiden kanssa. Tavoitteena on lähinnä kai tanakka heavy metal soundi.
Roppari
09.06.2012 00:23:55 (muokattu 09.06.2012 00:24:46)
Tervehdys kaikki!

Ostin tuossa basson itselleni vähän aikaa sitten kun haluttaa opetella soittamaan kyseistä soitinta ja halvalla sai. Noh, pari päivää näppäilinkin sitä innolla ja sitten kun eilen löin opetus-DVD:n sisään, ja rupesin korvamäärällä kuuntelemaan että onko laitos nyt vireessä. Kuulosti vähän oudolta ja aloin säätämään kieltä, niin kuulu aika oudonlainen ääni ja kappas! Kieli katki!

Siinähän sitten muutenkin huonon päivän lisäksi teki mieli melkein lyödä soitin päreiksi ja unohtaa koko uusi harrastus kun noin hyvin alkaa . Avasin kuitenkin oluen ja tuumin et ei tätä tähän jätetä kun se kerta aloitettiinkin.

Eli asiaan, tarvitsisin teidän kokeneidempien apua uusien kielten valinnoissa. Sen verran kun soitinta tunnen että osaan pitää sitä oikein päin.

Basso on siis Yamaha RBX 270 YNS http://www.thomann.de/fi/yamaha_rbx270_yns_ebass.htm Olen nyt basson kolmas omistaja, eli taitaa ollakin jo korkea aika vaihtaa siihen kielet. Mitä selailin tätä aihetta niin .045-paksuus on ilmeisesti hyvä? Ja kieliä kun selailin, niin ajattelin hankkia tällaiset: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl170s.htm Kenties joitain parempia vaihtoehtoja?
PasiB
09.06.2012 00:49:29
Roppari: Tervehdys kaikki!

Ostin tuossa basson itselleni vähän aikaa sitten kun haluttaa opetella soittamaan kyseistä soitinta ja halvalla sai. Noh, pari päivää näppäilinkin sitä innolla ja sitten kun eilen löin opetus-DVD:n sisään, ja rupesin korvamäärällä kuuntelemaan että onko laitos nyt vireessä. Kuulosti vähän oudolta ja aloin säätämään kieltä, niin kuulu aika oudonlainen ääni ja kappas! Kieli katki!

Siinähän sitten muutenkin huonon päivän lisäksi teki mieli melkein lyödä soitin päreiksi ja unohtaa koko uusi harrastus kun noin hyvin alkaa . Avasin kuitenkin oluen ja tuumin et ei tätä tähän jätetä kun se kerta aloitettiinkin.

Eli asiaan, tarvitsisin teidän kokeneidempien apua uusien kielten valinnoissa. Sen verran kun soitinta tunnen että osaan pitää sitä oikein päin.

Basso on siis Yamaha RBX 270 YNS http://www.thomann.de/fi/yamaha_rbx270_yns_ebass.htm Olen nyt basson kolmas omistaja, eli taitaa ollakin jo korkea aika vaihtaa siihen kielet. Mitä selailin tätä aihetta niin .045-paksuus on ilmeisesti hyvä? Ja kieliä kun selailin, niin ajattelin hankkia tällaiset: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl170s.htm Kenties joitain parempia vaihtoehtoja?

Kielien valinta on aika pitkälle maku- ja soundiasia, mutta itse olen vaihtanut D`Addariosta näihin: http://www.strings.fi/PublishedServ … ge&pageID=9&itemcode=EB2834 ja olen hyvin tyytyväinen.
Roppari
09.06.2012 00:53:12
Kiitos, PasiB! Noitakin näyttäis Thomannista saavan, niin voipi hyvinkin olla tilaan tuollaiset (siksi Thomannista kun on muutakin hankittavaa sieltä). Pitää vielä odotella vähäsen jos joillain muillakin on asiaan jotain kannanottoja, niin voi sitten punnita vaihtoehtoja.
Aldrin
09.06.2012 01:53:56

Roppari: Kiitos, PasiB! Noitakin näyttäis Thomannista saavan, niin voipi hyvinkin olla tilaan tuollaiset (siksi Thomannista kun on muutakin hankittavaa sieltä). Pitää vielä odotella vähäsen jos joillain muillakin on asiaan jotain kannanottoja, niin voi sitten punnita vaihtoehtoja.

Mä en tykkää noista slinkyistä lainkaan, vaikka musarit ovat suosikkibassoja.

Itse päädyin lopulta näihin aavistuksen paksumpiin d'addarioihin:
http://www.thomann.de/fi/daddario_exl165.htm

Samat kielet päällystettynä, jos on rahaa ja tykkää aavistuksen liukkaammasta tatsista:
http://www.thomann.de/fi/elixir_14087_ebasssaiten_nanoweb.htm
Roppari
09.06.2012 02:08:53
Kiitokset Aldrinillekin! Pitää laittaa iltapäivällä sitten tilausta menemään.
PasiB
09.06.2012 02:15:13
Aldrin: Mä en tykkää noista slinkyistä lainkaan, vaikka musarit ovat suosikkibassoja.

Itse päädyin lopulta näihin aavistuksen paksumpiin d'addarioihin:
http://www.thomann.de/fi/daddario_exl165.htm

Samat kielet päällystettynä, jos on rahaa ja tykkää aavistuksen liukkaammasta tatsista:
http://www.thomann.de/fi/elixir_14087_ebasssaiten_nanoweb.htm

Tässäpä se nähdään miten kielet on henk.kohtainen juttu. On mulla myös D`Addariota (045-100 ja 045-105 settejä) ja Elixiriäkin (045-100 ja 5-kielisessä 045-130) käytössä eikä mikään basso noista mun seitsemästä jää soittamatta kielien takia. Tällä pohjalla sanoisin, että melkein sama mitkä hankit, ero vanhoihin on kuitenkin huomattava.
Materiaaleista vielä, itse en pidä rosterikielistä, ne on liian karkeat mun makuun, nikkelikielet on paljon mukavammat ja soundikin on pehmeämpi.
J0K1
09.06.2012 13:23:45
Roppari: Ja kieliä kun selailin, niin ajattelin hankkia tällaiset: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl170s.htm Kenties joitain parempia vaihtoehtoja?

Nuo ovat lyhytskaalaisen kielet, eli pidähän huolta, että tilaat varmasti long scalet.
Roppari
09.06.2012 17:08:55
J0K1: Nuo ovat lyhytskaalaisen kielet, eli pidähän huolta, että tilaat varmasti long scalet.

Tämä oli hyvä tieto, kiitoksia!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)