Aihe: Modernin popin sävelkielen synty? | |
---|
|
Joskus modernin popin/rockin synty ajoitetaan 1950-luvun puoliväliin. Rock'n'roll ei kuitenkaan edusta modernia pop-musiikin sävelkieltä. Mistä moderni pop siis alkoi? Itse olen usein tässä yhteydessä ajatellut Beatlesin (Lennonin) kappaleita "Day in the Life" ja "Across the Universe". Ne edustavat (mielestäni) melodialtaan modernia poppia, jotka eivät kuulostaisi mitenkään vanhalta vaikka niiden melodiat levytettäisiin ensi kertaa vasta nyt. Mutta varmaan joku keksisi varhaisempia esimerkkejä "nykypopista" 1960-luvulla. Tietysti tässä voi joutua keskustelemaan siitäkin, mikä varsinaisesti on modernia poppia, mutta ainakin siitä on epäilemättä yksimielisyys, että 1950-luvun rock'n'roll (tai R&B) ei ole sitä. Mitkä artistit/kappaleet olivat aikaansa edellä? Osaako joku tarkemmin selittää, mikä modernin popin sävelkielelle on ominaista ja erottaa sen aiemmasta? |
|
Mun mielestä Eddie Cochranin joissakin biiseissä ja etenkin Buddy Hollyn tuotannossa voi kuulla soinnullisesti aika yllättäviä ratkaisuita, jonkinlaista variaatiota blueskaavasta. Esim. Hollyn biisit Peggy Sue, Wishing tai Everyday. Ehkei liity enää varsinaiseen aiheeseen, mutta Cochranin levyillä on toisinaan aika mielenkiintoinen rytmi-instrumentaatio; siellähän taitaa useimmiten kuulua tamburiinia, handclapseja ja tiesmitä pahvilaatikkorumpuja oikean rumpusetin sijasta? Lienee tuo ollut budjetillinen/äänitystuotannollinen ratkaisu. |
Numb 24.11.2011 15:17:23 | |
|
Cochran oli myös studiokokeilujen ja päällekkäisäänitysten pioneeri. Merkityksellinen mies populaarimusiikille. Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista. |
|
Niin tosiaan, unohdinkin mainita just Cochranin ja Hollyn kohdalla nimenomaan studion käytön "omana instrumenttinaan". Niissä levyissä kuuluu saundillisesti mielenkiintoisia ratkaisuita. Kenties nuo jutut ovat osaltaan innoittaneet Joe Meekin ja Phil Spectorin kaltaisia tuottajia. Käsittääkseni Sun Recordsilla, Chessillä ynnämuilla homman nimi oli enemmänkin pyrkiä dokumentoimaan livesoiton fiilis käytettävissä olevalla tekniikalla - ja tuota en siis totea mitenkään vähättelevään sävyyn, päinvastoin. |
P.P.King 24.11.2011 16:49:56 (muokattu 24.11.2011 16:51:34) | |
|
Heitetään villinä korttina keskusteluun mukaan Phil Spector, vaikka hän tuottaja onkin. Spectorin "wall of sound" lienee melko olennaista mm. studiotyöskentelyn historian kannalta, ja monet 60-luvun pop-bändit ovat tunnustaneet siitä saamansa vaikutteet (mm. Beach Boysin Brian Wilson). |
|
Osittainen offtopic, mutta en jaksa perustaa tälle omaakaan ketjua. Beatlesista ajatuskulku johti The Kinksiin ja voimasointuihin: You Really Got Me on hurja kulmakivi rock- ja pop-ilmaisulle kitaransoitossa, alkuperäisessä oli yksi ensimmäisiä instansseja voimasoinnuista, Van Halen- coverissa taas kaikkien rakastama tapping pääsi parrasvaloihin ekaa kertaa. Ohje siis jälkipolville: kun kehitätte kitaransoittoa mullistavan tekniikan tai tyylin, esitelkää se tässä biisissä : D Hieno silta perinteisiin. |
Johann Onn 25.11.2011 16:29:39 (muokattu 25.11.2011 16:34:37) | |
|
Lazy Jake: ...tuottajia. Mitch Miller oli ehkä se eka levytuottaja, joka mielestä kuulija (tai tiskijukka radiossa) täytyi saada koukkuun, biisin 4 ekan tahdin aikana. Tota periaattetta on käytetty "muutaman" kerran ja tullaan käyttämään tulevaisuudessakin. http://www.youtube.com/watch?featur … ayer_detailpage&v=AK1gDz7MeqA#t=38s |
|
Gritsen: Van Halen- coverissa taas kaikkien rakastama tapping pääsi parrasvaloihin ekaa kertaa. Vastoin yleistä uskomusta ei Van Halen ole todellakaan tapping-tekniikan lipunkantaja sillä esimerkiksi Steve Hackett käytti tekniikkaa hyväksi jo 70-luvun alussa. Toisaalta Hackett käytti tekniikkaa hyväkseen hyvin hienovaraisesti palvellakseen musiikillista kokonaisuutta parhaansa mukaan, siinä missä Van Halen nosti tekniikan omalla jakkarelleen ja teki siitä sirkusnumeron. Varhaisempiakin esimerkkejä tappingin käytöstä sähkökitaralla löytyy; muun muassa Jimmy Wester soitteli tappingia hyödyntäen Satrianin Midnightia muistuttavia sävellyksiä. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
Gritsen: Osittainen offtopic, mutta en jaksa perustaa tälle omaakaan ketjua. Beatlesista ajatuskulku johti The Kinksiin ja voimasointuihin: You Really Got Me on hurja kulmakivi rock- ja pop-ilmaisulle kitaransoitossa, alkuperäisessä oli yksi ensimmäisiä instansseja voimasoinnuista, Van Halen- coverissa taas kaikkien rakastama tapping pääsi parrasvaloihin ekaa kertaa. Ohje siis jälkipolville: kun kehitätte kitaransoittoa mullistavan tekniikan tai tyylin, esitelkää se tässä biisissä : D Hieno silta perinteisiin. Sama biisi päässyt ainakin kahdesti esiin, tavalla tai toisella historiallisessa yhteydessä (ainakin kitaristisesta aspektista). Ja ei muuta kuin tosiaan funtsimaan että mitäs tuosta seuraavaksi keksisi... Ehkä jotkut muutkin ovat funtsineet ja kokeilleet siinä välissä. Jätettäköön Anki Lindqvistin cover Paha Tyttö kuitenkin mainitsematta. |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Vastoin yleistä uskomusta ei Van Halen ole todellakaan tapping-tekniikan lipunkantaja sillä esimerkiksi Steve Hackett käytti tekniikkaa hyväksi jo 70-luvun alussa. Toisaalta Hackett käytti tekniikkaa hyväkseen hyvin hienovaraisesti palvellakseen musiikillista kokonaisuutta parhaansa mukaan, siinä missä Van Halen nosti tekniikan omalla jakkarelleen ja teki siitä sirkusnumeron. Varhaisempiakin esimerkkejä tappingin käytöstä sähkökitaralla löytyy; muun muassa Jimmy Wester soitteli tappingia hyödyntäen Satrianin Midnightia muistuttavia sävellyksiä. Niin no, tietenkin tää pitää mainita aina tähdellä merkattuna huomautuksena joka paikaan missä mainitaan EVH ja TAPPING samassa : D Tavallaan Brian Maykin täppää Bohemian Rhapsodyn lopussa. Videossakin. Siksi yritinkin soveltaa hieman sanamuotoa, vältin sanaa "keksiminen". |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Vastoin yleistä uskomusta ei Van Halen ole todellakaan tapping-tekniikan lipunkantaja sillä esimerkiksi Steve Hackett käytti tekniikkaa hyväksi jo 70-luvun alussa. Toisaalta Hackett käytti tekniikkaa hyväkseen hyvin hienovaraisesti palvellakseen musiikillista kokonaisuutta parhaansa mukaan, siinä missä Van Halen nosti tekniikan omalla jakkarelleen ja teki siitä sirkusnumeron. Varhaisempiakin esimerkkejä tappingin käytöstä sähkökitaralla löytyy; muun muassa Jimmy Wester soitteli tappingia hyödyntäen Satrianin Midnightia muistuttavia sävellyksiä. Käsittääkseni yksi ensimmäisistä levyistä, jossa kuultiin tapping-tekniikkaa oli Kissin Alive II. Shock Men loppusoolossa Ace Frehley vetää täppäystä noin minuutin verran. We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5 |
|
danny: Käsittääkseni yksi ensimmäisistä levyistä, jossa kuultiin tapping-tekniikkaa oli Kissin Alive II. Shock Men loppusoolossa Ace Frehley vetää täppäystä noin minuutin verran. Paitsi että Genesiksen The Return of the Giant Hogweedin alussa on tappingia oikein kunnolla, ja biisin sisältävä levy tuli ulos 1971. Että sikäli. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
miten Modernin popin sävelkielen synty ja tapping liittyy toisiinsa? had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man...
The Big Lebowski |
|
kaljataiteilija: miten Modernin popin sävelkielen synty ja tapping liittyy toisiinsa? Siten, että molempien synnystä voidaan turhaan riidellä ja väitellä ja täten kasvattaa virtuaalipenistään. Enemmän kuvattua ilmiötä aiheuttaa uskoakseni puhe tappingista. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
jra 25.11.2011 19:49:39 | |
|
kaljataiteilija: miten Modernin popin sävelkielen synty ja tapping liittyy toisiinsa? Kun tapping astuu sisään, niin modernin popin sävelkielen kehitys poistuu takaoven kautta? - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
|
jra: Kun tapping astuu sisään, niin modernin popin sävelkielen kehitys poistuu takaoven kautta? Kuvaa tämän keskustelunkin etenemistä. No, oon osasyyllinen. |
Numb 25.11.2011 21:16:31 | |
|
sub zero: Mistä moderni pop siis alkoi? Olisko siinä paikkeilla kun blues, vanha rock'n'roll, country, musikaalit ja Tin Pan Alley kohtasivat? :) Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista. |
sub zero 25.11.2011 22:12:53 (muokattu 25.11.2011 22:24:00) | |
|
Numb: Olisko siinä paikkeilla kun blues, vanha rock'n'roll, country, musikaalit ja Tin Pan Alley kohtasivat? :) Ei kun se mikä edelsi modernin popin sävelkieltä oli tietysti vanhemman tyylistä poppia, kuten vaikkapa Beach Boysin "Pet Sounds" (...tosin hyvinkin mahdollista, että tuostakin levystä löytyisi jo nykypopin sävelkieltä) |
|
Tapping http://www.carreck.com/celebrities/wallpaper/amanda-tapping056.jpg had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man...
The Big Lebowski |
MadMatt 26.11.2011 20:39:45 (muokattu 26.11.2011 21:51:22) | |
|
--------- |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|