Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumepotikka tummentaa soundia
1 2 3
Vladi
15.11.2011 21:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa.
 
Kummassakin kitarassani on seuraavanlainen ominaisuus: Volumepotikan vääntäminen pienemmälle ulostulotehon pienentämisen lisäksi tummentaa soundia enemmän kuin tonepotikka ääriasennossa. Tämä on suht ongelmallista, kun haluaa pelata eri soundeilla volapotikkaa käyttäen.
 
Kitaroina siis Atlas Elegant(Les paul-henkine) ja tänään saapunut Atlas Luxurious(Suhr-henkinen).
 
Onko kyseessä kytkennällinen seikka vaiko potikan tyyppi? Vai onko Mars vain epäsuotuisassa kulmassa Jupiteriin ja häiriköi soittoani?
Jyrken
15.11.2011 22:03:48 (muokattu 15.11.2011 22:08:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En käsitä elektroniikoista paljoakaan, mutta kyseessä on käsittääkseni tämä "treble bleed" ilmiö, jota vastaan voi taistella modauksella: http://www.blueskillet.com/Treble%20Bleed%20Circuit%20Mods.htm
 
m.nettiin oli myös joku kirjotellu joskus juttua suomeks tuosta, löytyy Artikkelit-osastolta kai.
 
edit: Luulinpa muuten, että tän aiheen otsake oli yleisluontoinen toteamus. Eikös sekin pitäisi paikkansa? Eli jos pidät volapotikan aina kympissä, onko soundi silti tummempi, kuin jos tätä komponenttia ei olisi mikkien ja jakin välissä lainkaan?
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Jucciz
15.11.2011 22:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset treble bleed -modin, joita on useitakin erilaisia. Itselläni on kaikissa kitaroissa yksinkertainen 330k vastus + 560pF konkka -satsi rinnankytkettynä volume-potikan ykkös- ja kakkosnastan väliin. Simppeli, toimiva ja tehokas ratkaisu. Soundi pysyy kirkkaana, vaikka volume on pienellä.
 
Nimim. Aki on tutkinut erilaisia treble bleed -modeja enemmänkin. Luepa hänen profiilistaan muita versioita aiheesta. Sieltä löytyy mm. kuuluisa "Aki mod", jota pitäis joskus kokeeksi myös testata. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Vladi
15.11.2011 22:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos molemmille!
 
Onkos tämä nyt sitten kuinka tarkkaa hommaa, eli kannattaako erityyppiselle kitaralle olla erilainen modi?
 
Pitänee osat hommata ja kolvi käteen. :)
Jucciz
15.11.2011 22:11:49 (muokattu 15.11.2011 22:14:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Kiitos molemmille!
 
Onkos tämä nyt sitten kuinka tarkkaa hommaa, eli kannattaako erityyppiselle kitaralle olla erilainen modi?
 
Pitänee osat hommata ja kolvi käteen. :)

 
Periaatteessa kai joka mikkivalmistajan joka mikille voisi yrittää optimoida tuon modin erikseen, mutta mun tarpeisiin tuo mainitsemani yhdistelmä tuntuisi olevan hyvä kompromissi toimien oikein mukavasti sekä Stratocasterin yksikelaisilla että Les Paulin humbuckereilla. Molemmissa vaikutus oli toivottu: soundi ei mene tumpuksi pienilläkään volumeilla.
 
Toteutuksesta taas... yksi vaihtoehto on hitsailla ensi kerralla, ota kepukat mukaan. Mulla on kolvi ja tarvittavat osat hyllyssä: ostin viimeksi taas noin 10 kitaran tarpeiksi komponentteja jemmaan, kaiken varalta. ;)
 
E: Tai sit vaan annan komponentit käteen, selitän kädestä pitäen ja hitsailet itte kotona.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Vladi
15.11.2011 22:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Periaatteessa kai joka mikkivalmistajan joka mikille voisi yrittää optimoida tuon modin erikseen, mutta mun tarpeisiin tuo mainitsemani yhdistelmä tuntuisi olevan hyvä kompromissi toimien oikein mukavasti sekä Stratocasterin yksikelaisilla että Les Paulin humbuckereilla. Molemmissa vaikutus oli toivottu: soundi ei mene tumpuksi pienilläkään volumeilla.
 
Toteutuksesta taas... yksi vaihtoehto on hitsailla ensi kerralla, ota kepukat mukaan. Mulla on kolvi ja tarvittavat osat hyllyssä: ostin viimeksi taas noin 10 kitaran tarpeiksi komponentteja jemmaan, kaiken varalta. ;)
 
E: Tai sit vaan annan komponentit käteen, selitän kädestä pitäen ja hitsailet itte kotona.

 
Kyllä mulla kolvi kädessä pysyy. Koulussa tein joskus radio-ohjattavan "ilmatyynyaluksen" ja radionkin. Ja pedaaleja kolvaillu aina joskus. ;)
 
Voishan tota tarjoamaasi versiota koittaa. En mä mitään ihmeellisyyksiä tarvi, kunhan se vola muuttuis käyttökelpoisemmaksi, eikä aina pärähdettäis samantien jazzmaisemiin.
 
Olkaamme yhteydessä asian tiimoilta, taas vaihteeks.
Jucciz
15.11.2011 22:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Kyllä mulla kolvi kädessä pysyy. Koulussa tein joskus radio-ohjattavan "ilmatyynyaluksen" ja radionkin. Ja pedaaleja kolvaillu aina joskus. ;)
 
Voishan tota tarjoamaasi versiota koittaa. En mä mitään ihmeellisyyksiä tarvi, kunhan se vola muuttuis käyttökelpoisemmaksi, eikä aina pärähdettäis samantien jazzmaisemiin.
 
Olkaamme yhteydessä asian tiimoilta, taas vaihteeks.

 
Aasia kunnossa. Voidaan käväistä silti myös jazz-maisemissa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
timppis
15.11.2011 22:19:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Iltaa.
 
Kummassakin kitarassani on seuraavanlainen ominaisuus: Volumepotikan vääntäminen pienemmälle ulostulotehon pienentämisen lisäksi tummentaa soundia enemmän kuin tonepotikka ääriasennossa. Tämä on suht ongelmallista, kun haluaa pelata eri soundeilla volapotikkaa käyttäen.
 
Kitaroina siis Atlas Elegant(Les paul-henkine) ja tänään saapunut Atlas Luxurious(Suhr-henkinen).
 
Onko kyseessä kytkennällinen seikka vaiko potikan tyyppi? Vai onko Mars vain epäsuotuisassa kulmassa Jupiteriin ja häiriköi soittoani?

 
Treble bleedeistä tuossa jo mainittiinkin tilanteen avittajana. Ilmiö on siis kitaran perinteisen passiivielektroniikan ominaisuus, ja johtuu siitä, että volumea pienennettäessä ko. pisteen lähtöimpedanssi kasvaa, jolloin suhteellisesti suurempi osuus yläpäistä hukkuu tonekonkkaan ja kitarakaapelin kapasitanssiin.
 
Vladi
15.11.2011 22:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timppis: Treble bleedeistä tuossa jo mainittiinkin tilanteen avittajana. Ilmiö on siis kitaran perinteisen passiivielektroniikan ominaisuus, ja johtuu siitä, että volumea pienennettäessä ko. pisteen lähtöimpedanssi kasvaa, jolloin suhteellisesti suurempi osuus yläpäistä hukkuu tonekonkkaan ja kitarakaapelin kapasitanssiin.
 
Hyvä tietää.
 
Sinänsä huvittaa, että oon soittanu kohta suunnilleen 12v enkä ole asiaan erityisemmin kiinnittänyt huomiota. Kaippa sekin on kehitystä, kun volapotikalla alkaa olla muutakin virkaa kuin päälle/pois-toiminto.
Lilli
16.11.2011 05:15:54 (muokattu 16.11.2011 05:17:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli Les Paulissa 330k vastus ja 520 pF konkka pannaan molempien mikkien volapotikoihin?
 
The same thing that makes you live can kill you in the end
Jucciz
16.11.2011 06:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lilli: Eli Les Paulissa 330k vastus ja 520 pF konkka pannaan molempien mikkien volapotikoihin?
 
Jeps, tai no, 560 pF, mutta... :)
 
Tossa kuva yhden paulin sisuskaluista:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/treble_bleed.jpg
 
Eli vastus ja konkka rinnakkain ja sit semmonen paketti vaan kummankin volume-potikan ykkös- ja kakkoskorvakkeen väliin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tuomoo
16.11.2011 07:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz jo mainitsikin Akin hyvän artikkelin aiheesta, mutta linkkaan sen nyt vielä tänne, että ihmiset säästyy etsimisen vaivalta.
 
http://muusikoiden.net/artikkelit/884
 
"IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss"
bauglir
16.11.2011 08:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan vaikea tuollaisen modin toteuttaminen on esim ES-335:ssä, jossa instrumentit pitää ujuttaa f-aukkojen kautta sisään?
 
Jucciz
16.11.2011 08:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bauglir: Kuinkahan vaikea tuollaisen modin toteuttaminen on esim ES-335:ssä, jossa instrumentit pitää ujuttaa f-aukkojen kautta sisään?
 
Työlästä ja aivan järjettömän v-mäistä.
 
Omiin puoliakustisiin teetin modit suosiolla Nevalaisella. Vaihdatin tosin samalla mikit, joten varsinaista lisähintaa parin komponentin juottamisesta ei tullut.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
s151669
16.11.2011 08:14:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi juttu jota kannattaa myös kokeilla on ns. Les Paul 50's wiring. Nykyään tonepotikka on kytketty volumepotikan laitimmaiseen nastaan, 50 luvun versiossa se kytkettiin volumepotikan keskimmäiseen nastaan. Vaikutus on hyvin samantyylinen kuin treble bleedillä, muttei kuitenkaan. Tonepotikan toimintakin muuttuu - onko siitä haittaa tai peräti hyötyä pitää jokaisen omilla korvillaan kuunnella.
 
Kytkentää vaikka tuosta
 
http://www.dominocs.com/ToneWorks/images/50smod.gif
 
Ensimmäisessä kuvassa on vakiokytkentä, toisessa 50-luvun kytkentä ja kolmannessa ihan alkuperäinen 50-luvun kytkentä. Sähköisesti toinen ja kolmas ovat identtiset, olennaista on tonepotikan kytkentä volumepotikan keskinastaan.
 
Tuolla
 
http://guitarnuts2.proboards.com/in … d=wiring&action=display&thread=5317
 
on kovasti simuloitu erilaisten kytkentöjen vaikutusta.
 
Siitäkin huolimatta, nämä ovat kovasti sellaisia kytkentöjä, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
 
Antikitarasankari
HeavyMachinery
16.11.2011 09:01:39 (muokattu 16.11.2011 09:01:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bauglir: Kuinkahan vaikea tuollaisen modin toteuttaminen on esim ES-335:ssä, jossa instrumentit pitää ujuttaa f-aukkojen kautta sisään?
 
Es-335 kannattaa tehdä kolvaus jigi. Eli porata johonkin vaneriin se potikka jako kolvata kaikki ulkopuolella ja sujauttaa vaan paketti F-Aukosta sisään.
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Tuomoo
16.11.2011 09:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Siitäkin huolimatta, nämä ovat kovasti sellaisia kytkentöjä, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
 
Aamen tälle. Mulla on tuo treble bleed ollut lespassa käytössä, siinä tykkäsin siitä. PRS:ssä taasen modi lähti lätkimään melko nopsaan. Mutta ei tuon kokeileminen paljoa maksa aikaa eikä rahaa.
 
"IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss"
fox
16.11.2011 10:09:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Es-335 kannattaa tehdä kolvaus jigi. Eli porata johonkin vaneriin se potikka jako kolvata kaikki ulkopuolella ja sujauttaa vaan paketti F-Aukosta sisään.
 
Mieluummin takamikin poterosta, ei noita f-aukosta pakkauksia ole tehtaallakaan käytetty sitten 60-70 -lukujen vaihteen. Siihen keskipalkkiin on tehty sellanen cut-outti josta kamat saa sisään, eikä tarvitse sitä f-aukon reunan naarmuuntumista pelätä..
Mutta onhan se kuitenkin ns. "hankalampi" juttu. Ja vaatii esim. tuota jigiä, ja joka tapauksessa johdonpätkiä, lankaa, siimaa tai sopivankokosta muovi- tms. letkua.
Mahdollisesti jakin asennuksessa myös erikoistykalua.
 
Vielä hyväksi lopuksi tuosta konkan arvosta ihan yleistä.. Mitä suurempi (arvoltaan siis) konkka, sen bassovoittoisempi soundi. Treble bleed -konkkana kannattaa kokeilla arvoja haarukassa 560 pF - 1 nF. Ja mielellään jotain polkoa tms.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaXu
16.11.2011 10:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdessä kitarassani modista seurasi se, että vaikka soundi ei tummene, volapotikan vaikutusalue tuntui muuttuvan. Toisin sanoen tuntuu, että välillä 7-10 ei tunnu tapahtuvan paljon mitään. En tiedä millaiset palat siihen laitettiin, kun en itse tehnyt modia.
 
Midrange
16.11.2011 11:17:31 (muokattu 16.11.2011 11:40:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä juttu muuten tähän liittyen, itselläni on aina tapana poistaa tonepotikat pois käytöstä hyödyttöminä. Mutta omaan korvaani tällä ratkaisulla humbuckereilla ja 500k volumepotikalla (ei treble bleediä) volumen vähentäminen potikasta 25-30% vain selkeyttää soundia. Dynamiikka tuntuu parantuvan huomattavasti niin oudolta kuin se teknisesti ottaen saattaakin kuullostaa. Etenkin komppisäröillä volumen leikkaaminen 30% tuntuu terävöittävän soundia kokonaisuudessaan, vaikka kyllä sen silti huomaa että ne kaikista korkeimmat taajuudet hieman kesyyntyy.
 
Varmasti mikkien tehokkuuskin vaikuttaa noihin erilaisiin yhdistelmiin ja siihen miten korva mihinkin reagoi.
 
Kenties tällä yhdistelmällä kokeilemani Duncanin Pearly Gates kaulapositioon sai itseltäni liian nopeasti täystyrmäyksen liian kirkkaana mikkinä (jääpiikkiä jatkuvasti korvaan), ja se tonepotikka plus erilaisten konkkien hyödyntäminen olisi voinut saada siitä käyttökelpoisen.
 
Osaisko joku tähän liittyen heittää neuvona miten noista erittäin kirkkaista mikeistä saa käyttökelpoisia? Oisko humbbareiden kanssa silloin 500k-->250k potikoista merkittävää apua?
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «