Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrasuojan vaikutus..
1
matti_
12.11.2011 01:12:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan sillä oikeasti kuinka paljon merkitystä saundiin, jos ottaisi plektrasuojan pois? Soittelen nykyisin paljon sormilla ja haluaisin saada tietenkin maksimaalisen hyödyn irti kitarasta. Eikös tuo pleksi kuitenkin vähän demppaa tuota kantta?
 
kiriminni
14.11.2011 17:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikella on merkitystä soundiin,mutta...kuinka paljon sitten?
Flamenco kitarassa taitaa olla plektrasuojus molemmin puolin?
Eikä se ainakaan heitä haittaa.
Kuuleekohan tuota muutosta?Soundiin ei taida vaikuttaa, mutta volyymi saattaa kasvaa jonkin verran.
 
samueld
14.11.2011 21:54:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika olematon on se vaikutus. Enemmän vaikuttavat hyvät kynnet, vahvat kädet ja hyvä äänenmuodostus. Siis olettaen että soitin on mukiinmenevä muuten.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
darrell
22.11.2011 20:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ohuempi ja resonoivampi kansi, niin sitä suurempi vaikutus. Eri asia on huomaako vaikutusta. Jos kyseessä on arvokitara, niin en lähtisi irroittamaan vain kokeillakseni.
 
Olen joskus soittanut plekusuojatonta D-03R Larriveetä, ja omassa vastaavassa mallissa oli suoja paikallaan. Ei mitään eroa, vaikka en nyt A/B testiä tehnytkään.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
matti_
22.11.2011 21:23:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin.. tuskimpa sillä siihen soundiin niin suurta vaikutusta lopulta on.. psykologista korkeintaan. Mutta toisaalta siihen soittajan kokemaan soundiin/kokonaisvaltaiseen kokemukseen vaikuttaa aika monta muutakin psykologista tekijää. Itse olen sen verran kieroon, että esimerkiksi stratocasterissa pitää olla oikeanlainen lapa, että sillä saavuttaa oikeanlaisen soittofiiliksen. Lienen median uhri.
 
Mutta kun täytyy aina yrittää järjellä perustella, niin mä en ole ikinä käsittänyt sen plektrasuojan tarkoitusta. Itse en ainakaan plektralla raavi kuin kieliä. Aika paljon pitää "lyödä" ohi, että koppaan osuu..?!
 
Aalimupina
23.11.2011 22:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kun täytyy aina yrittää järjellä perustella, niin mä en ole ikinä käsittänyt sen plektrasuojan tarkoitusta. Itse en ainakaan plektralla raavi kuin kieliä. Aika paljon pitää "lyödä" ohi, että koppaan osuu..?!
 
Keikoilla tulee huidottua vähän laajemmalla kaarella, niin silloin plektrasuojus on tarpeeseen.
 
Ukkovaari
24.11.2011 12:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Onkohan sillä oikeasti kuinka paljon merkitystä saundiin, jos ottaisi plektrasuojan pois? Soittelen nykyisin paljon sormilla ja haluaisin saada tietenkin maksimaalisen hyödyn irti kitarasta. Eikös tuo pleksi kuitenkin vähän demppaa tuota kantta?
 
En usko että on juurikaan merkitystä tuolla, luulisin, ettei sitä eroa ainakaan korvilla kuule jos sitä eroa on, eiköhän kitarantekijät jättäisivät nuo pois jos olisi havaittavissa korvinkuultavia eroja soundissa tai ainakin sen suhteen, että tuo huonontaisi soundia/sointia. Toki varmaan kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta eri asia on onko sillä merkitystä tai huomaako sitä merkitystä ja jos huomaa niin parantaako vai huonontaako, soundihan on kuulijan korvissa.
 
RawknRawl
24.11.2011 17:20:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Mitä ohuempi ja resonoivampi kansi, niin sitä suurempi vaikutus. Eri asia on huomaako vaikutusta. Jos kyseessä on arvokitara, niin en lähtisi irroittamaan vain kokeillakseni.
 
Olen joskus soittanut plekusuojatonta D-03R Larriveetä, ja omassa vastaavassa mallissa oli suoja paikallaan. Ei mitään eroa, vaikka en nyt A/B testiä tehnytkään.

 
Itse olen soittanut samaa L-03 Larriveeta sekä suojalla, että ilman. Ero oli korvinluultavissa. Typo intended.
 
Eli eriltä se kuulosti, mutta kuulostiko sittenkään? Voi yhtä hyvin olla, että silmät avaavat korvat kuulemaan asioita, joita ne eivät muutoin kuule.
 
No missään tapauksessa se ero ei ollut iso.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
darrell
25.11.2011 19:38:05 (muokattu 25.11.2011 19:38:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Itse olen soittanut samaa L-03 Larriveeta sekä suojalla, että ilman. Ero oli korvinluultavissa. Typo intended.
 
Eli eriltä se kuulosti, mutta kuulostiko sittenkään? Voi yhtä hyvin olla, että silmät avaavat korvat kuulemaan asioita, joita ne eivät muutoin kuule.
 
No missään tapauksessa se ero ei ollut iso.

 
Meinasin kirjoittaa tuohon edelliseen kommenttiini (todistamattomaksi väitteeksi ja keskustelun jatkajaksi), että akustisissa kitaroissa yksilökohtaiset erot ovat suurempia, kuin plekusuojan vaikutus.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Juniper
25.11.2011 23:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plekusuojan poistamisessa on todennäköisesti yksi iso haitta. Puu suojan alla on vaaleampaa kuin muu kansi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «