Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putki- vai mallinnuspeli?
1 2 3 4
MeatPie
24.10.2002 21:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko järkeä ostaa mallintavaa vahvistinta, jos sen hinta on Line6:n Vettan luokkaa? Siihen hintaan kun saa todennäköisesti jo kelpo putkipelinkin. Eihän digitaalinen koskaan kuitenkaan mene soundillisesti putkivahvistimen ohi(ainakaan lähitulevaisuudessa), vai?? En itse sano juuta enkä jaata vaan annan kokeneempien päättää...
 
- B.B -
24.10.2002 21:05:51
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkipeli ehdottomasti. Ite en iki päivänä suostuis Line6:sta ottamaan.
 
- B.B -
24.10.2002 21:06:59
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. Line6 siis ja ei ainakaa lähitulevaisuudessa mene putkipelin ohi.
 
MeatPie
24.10.2002 21:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. Line6 siis ja ei ainakaa lähitulevaisuudessa mene putkipelin ohi.
 
Mutta idea onkin siinä, että esim. Flextonen hinnalla saa vielä rahaa vastaan suhteellisen hyvät soundit(lähemmäksi esim. Mesaa ei varmaan sillä hinnalla pääse), kun taas Vettan hinnalla (yli 10 000 vanhaa rahaa) saa jo varmasti parempisoundisen putkivahvistimen.
 
Marzi
24.10.2002 21:22:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mutta idea onkin siinä, että esim. Flextonen hinnalla saa vielä rahaa vastaan suhteellisen hyvät soundit(lähemmäksi esim. Mesaa ei varmaan sillä hinnalla pääse), kun taas Vettan hinnalla (yli 10 000 vanhaa rahaa) saa jo varmasti parempisoundisen putkivahvistimen.

 
Juttu onkin, että haluatko rajattomasti hyviä vaihtoehtoja +vatkulit ja kaiut vai yhden tai kolme hyvää riippuen kanavamäärästä. Tarvitko linkkarin vai työkalupakin?
 
TheGlassPrison
24.10.2002 21:26:08
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Juttu onkin, että haluatko rajattomasti hyviä vaihtoehtoja +vatkulit ja kaiut vai yhden tai kolme hyvää riippuen kanavamäärästä. Tarvitko linkkarin vai työkalupakin?

 
Tietysti riippuu siitä, että KUINKA hyviä mallinnuksia esim. Vetta:ssa on, että ovatko nämä "vatkulit" ja vaihtoehdot sitten tarpeeksi hyviä...
Itselleni riittää kyllä line6:n POD-tekniikka, mutta jos olisin upporikas, ostaisin heti ensimmäiseksi tod. näk. Mesan Dual Rectifierin.
 
Vilhelmus
24.10.2002 21:27:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan: riippuu paljonko tarvit erilaisia soundeja.
Mallintavien hinta/tarjoomus-suhde on kyllä pirun hyvä, varsinkin Vox Valvetronixilta (tulihan se sieltä =).
 
TheGlassPrison
24.10.2002 21:31:23
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan: riippuu paljonko tarvit erilaisia soundeja.
Mallintavien hinta/tarjoomus-suhde on kyllä pirun hyvä, varsinkin Vox Valvetronixilta (tulihan se sieltä =).

 
Itse olen mallintavan kanssa pelatessani huomannut, että tarvitsen säännöllisesti vain muutamaa mallinnusta... Periaatteessahan kuitenkin pärjäisi yhdellä vahvistimella ja muutamalla efektillä(delay, compression, chorus).
 
Vilhelmus
24.10.2002 21:33:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Itse olen mallintavan kanssa pelatessani huomannut, että tarvitsen säännöllisesti vain muutamaa mallinnusta... Periaatteessahan kuitenkin pärjäisi yhdellä vahvistimella ja muutamalla efektillä(delay, compression, chorus).

 
Sitten putkipeliä, suosittelen.
 
MeatPie
24.10.2002 21:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Sitten putkipeliä, suosittelen.

 
Enhän minä itse ole ostamassa, kunhan ihmettelin.. :)
 
Dumb
24.10.2002 21:54:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni riittää kyllä line6:n POD-tekniikka, mutta jos olisin upporikas, ostaisin heti ensimmäiseksi tod. näk. Mesan Dual Rectifierin.
 
Sama juttu. PODit ne minullakin on käytössä sekä kotona että bändisoitossa. Tykkään. Ja kyllä minullekin Mesan Recto kelpaisi, mutta ei PODit silti mihinkään häviäisi.
 
Itse olen mallintavan kanssa pelatessani huomannut, että tarvitsen säännöllisesti vain muutamaa mallinnusta... Periaatteessahan kuitenkin pärjäisi yhdellä vahvistimella ja muutamalla efektillä(delay, compression, chorus).
 
Eipä mullakaan ole normaalissa bändisoitossa montaakaan mallinnusta käytössä, mutta en minä noita PODeja monipuolisuuden takia ensisijaisesti hankkinutkaan vaan hyvän soundin takia. Ja efektejä on käytössä erittäin vähän, sillä Line6 pedaalimallintajat, delay ja modulation, kuuluvat myös vakiokalustoon.
 
Dumb
24.10.2002 22:00:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, kun tämä nyt on taas tällainen "putki vs. mallintava" -keskustelu niin todettakoon, että molempi parempi. Mä olen tässä neljä iltaa putkeen nauhoitellut kitaroita meidän uudelle demo-ep:lle (studion isäntä on tuttu kaveri ja aikataulut on löysiä ja joutavia, ei tarvitse tehdä kiireellä mitään) ja kaikissa biiseissä sekoitettiin Mesan ja PODin soundia keskenään. Tuli aika 'amerikka'-soundit.
 
Samalla pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään tota POD Prota oikein kunnolla. Otettiin kaikki soundit ulos XLR:nä ja soundeissa käytettiin muutenkin PODin mahdollisuuksia aika lailla paljon.
 
Fortune
24.10.2002 22:06:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukin hommatkoon tarpeisiinsa sopivan systeemin.
 
Minä olen nykyisen putkiräkkisysteemin ja yhden hyvän efektiprosessorin kanssa huomattavasti enemmän kotonani kuin Linekuutosten (niilläkin on soiteltu).
 
Lähtee soundit humpasta heviin eikä ollut kallis (no, oikeastaan oli, mutta eihän lasketa, eihän?)
 
Vilhelmus
24.10.2002 22:18:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Minä olen nykyisen putkiräkkisysteemin ja yhden hyvän efektiprosessorin kanssa huomattavasti enemmän kotonani kuin Linekuutosten (niilläkin on soiteltu).

 
Sanoo mies joka soittaa makuuhuonevolyymillä =D ja Hoho.
 
LaXu
24.10.2002 22:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa pohdin itsekin tänään. Miksi ostaa 2000€ mallintava vahvistin kun samalla hinnalla saa jo käytettynä hyvällä mäihällä esimerkiksi Marshallin ja Fenderin, tai uutena yhden erinomaisen putkivahvistimen. Onhan mallintavissa tietysti se hyvä puoli, että niitä ei tarvitse luukuttaa saadakseen parhaat soundit irti. Mielestäni Yamahan ja Voxin mallintavat (kuten myös Line6 Flextonet jne.) ovat sopivasti hinnoiteltuja, Vetta ja Hughes&Kettnerin vahvistimet taas aivan liian kalliita.
 
Vetta on tämän hetken monipuolisin vahvistin, säädettävää riittää enemmän kuin tarpeeksi. Mutta harva tarvitsee muuta kuin sen korkeintaan 4-5 soundia: hyvän puhtaan, kevytsärön, crunch-särön, rock/heavysärön ja soolosärön esimerkiksi. Moni ei tarvitse edes noin montaa. Itse huomaan käyttäväni lähinnä kolmea soundia: ahtojunttasäröä, rock/soolosäröä ja kevytsäröä, josta saa näppärän puhtaan soundin volumenuppia kääntämällä.
 
Eikö tällöin Vetta ole kaikkine mallinnuksineen vähän liikaa? Line6:n Duoverb olisi muuten lupaava, mutta jälleen joutuu ostaja maksamaan kehityskustannuksia, eli vaikka vahvistimessa ei ole muuta kuin kaksi kanavaa, joista saa valittua haluamansa mallit ja yhdistettyä ne, on hinta yli tuhat euroa. Tähän voisi tietysti väittää, että putkivahvistimissakaan ei ole sisäänrakennettuja efektejä, mutta putkivahvistin on aina putkivahvistin, mallintava taas on kompromissi. Yleensä hyvästä putkivahvistimesta saa myöskin nuo kaivatut 4-5 soundia irti viimeistään parin efektipurkin avulla.
 
Fortune
24.10.2002 22:34:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Sanoo mies joka soittaa makuuhuonevolyymillä =D ja Hoho.

 
Prkl noustaanko täällä silmille?
 
Eräillä on niitä bändejä liikaa vissiin, on minullakin projekti vireillä!
 
On tuota luukutettukin muuten. Toissa viikonloppuna pistin kunnolla hanaa 15 minuutiksi kun olin yksin kotona. Kauempaa ei viitsinyt häädön pelossa.
 
Hoho.
 
Ossi
24.10.2002 22:53:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritänpä ottaa tämän objektiivisesti, ilman uhoa ja siis ihan MUTU-pohjalta.
 
Luulen, että useimpien täälläkin kirjoittelevien kehityskaari on kamojen suhteen se, että ensin hankitaan mallintava vastaamaan niitä lukemattomia eri sounditarpeita joita "tuntuu" olevan kun se omin tyyli ja genre ei ole vielä välttämättä oikein hahmottunut ja halutaan kuulostaa joltain tietyltä lempimuusikolta. (tätä viimeksimainittua ilmenee kokemuksen mukaan iästä riippumatta)
 
Jossain vaiheessa tulee joku genre läheisimmäksi ja miljoonien vaihtoehtojen hetteikkö ja polkimien päällä steppaus alkaa tuntua turhalta. Samoihin aikoihin todennäköisesti nousee soittajassa esille myös jonkinmoinen sisäinen realisti: aika ei riitä kaikkeen eikä kaikkea voi saada. Aletaan kuunnella enemmän sitä itse musaa kuin pelkkää soundia; lähestytään niingo sitä olennaisinta ja luonnostaan tulee mieleen jättää pois kaikki lopputuloksen kannalta epäolennainen niin musassa kuin muussakin elämän toiminnassa.
 
Tähän mennessä on jo vierähtänyt todennäköisesti useampikin vuosi ja todennäköisesti (tämä ei nykyisin valitettavasti ole mikään itsestäänselvyys) pelimannin taloudellinen tilannekin on jo vakiintunut. Siis on mahdollisuuksia hankkia niitä värkkejä, jotka parhaiten palvelevat nykyisiä tarpeita. Värkkejä, jotka eivät ole "runsaudensarvia" mutta vastaavasti hoitavat oman, rajatun alueensa suvereenisti ilman monenlaiseen menoon rakennetun laitteen kompromisseja.
 
Kun muinoin itse aloittelin soittoharrastustani ei ollut näitä nykyteknologian ihmelaitteita, hankittiin niitä vehkeitä mitä oli saatavilla ja jostain kumman syystä ;> noita ihmetellään ja ihastellaan tänä päivänä ainakin jonkin verran ja niillä soittavat leimautuvat automaattisesti joksikin yhdenasian bluesreliikeiksi tms. joiden ei voi odottaa tietävän edes sitä, että vuosituhat on vaihtunut. Eli tässä tuli kuvaan nuo putkipelit. Vanhemman korva on suuremman osan aktiiviaikaansa kuullut pelkästään putkisoundia ja tottunut siihen siinä määrin, että vertaa automaattisesti ja tiedostamatta muita siihen eikä suinkaan sitä noihin muihin. Siitä on tullut jonkinmoinen standardi, niinkuin esim. metrinmitta tai kilogramma. Sitävastoin en ole tähän mennessä kuullut kommenttia: "Testauksessamme ollut Mevoxfenor-putkivahvain ylsi sekä yksikelakitaralla että humpparisoittimella yllättäen lähes yhtä musikaalisiin soundeihin kuin tannoisilla Frankfurtin messuilla esitelty XXXX mallintava."

Öö..mitäs mun piti??? Niin, että soitelkaa mikä parhaalta tuntuu ja mihin rahkeet riittää, mutta ei ehkä kannata juosta joka trendin perässä ja olla vaihtamassa laitteita alituiseen. Siinä hassaa moni nuori tai miksei vanhempikin aikamoisen määrän fyffendaalia, pahimmassa tapauksessa hukkaa musiikillisen identiteettinsä ja menee pyörälle päästään.
 
MacGyver
01.11.2002 15:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas on täysin kyse tarpeesta. Jos haluaa leikkiä soundeilla Steve Vain tyyliin niin tuskin riittää yksi tai kaksi vahvistinta, puhumattakaan monikerroksisesta EQ:sta. Tuohon hätään auttaa taasen mallinnus, ja Vettahan se olisi minullakin kaukaisissa haaveissa. Jos nyt ryhdytään soundipolitiikkaa katsomaan, niin omiin tarpeisiini riittäisi kenties 8-9 soundia. Eli jos siirrytään raha-asiain tuolle puolen niin hankkisin minäkin jonkun seuraavan sukupolven Triaxisin, useampisatawattisen putkipäätteen ja hirveän läjän räkkiprosessoreita TC:n 2290:n luokassa. Kun raha-asiaa ei voi oikein sivuuttaa, niin tyydyn pienen asteikon mallinnukseen.
 
-MacGyver
 
Keke Urlaub
01.11.2002 16:32:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin.
Mulla on siis niin pitkään kunnes bändi alkaa olla koossa makuuhuonevolyymit kehissä. Vahvistimen osto kuitenkin taitaa olla edessä, ei jaksa tuota yhtä enää katella.
 
Kysymyksie:

Onko spedut kuten proco rat yms. efektit niin paljon paremman kuuloisia putkivermeen kanssa, että kannattaa ostaa joku pikkuputki+spedut vai se trademark 10, josta olen jankuttanut ;)? Ja onko siis niin että transistorivahvareiden kanssa efektit eivät pääse oikeuksiinsa?
 
Ei haluttaisi GAS:n takia haaskata rahaa enempää.
 
MrGuitarist
01.11.2002 17:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko spedut kuten proco rat yms. efektit niin paljon paremman kuuloisia putkivermeen kanssa, että kannattaa ostaa joku pikkuputki+spedut vai se trademark 10, josta olen jankuttanut ;)? Ja onko siis niin että transistorivahvareiden kanssa efektit eivät pääse oikeuksiinsa?
 
Kyllä minun mielestäni pedaalit kuulostaa paremmalta putkivahvistimeen ajettuna, varsinkin säröpedaalit. Ja väittäisin jopa että pikku putkikoneen + pedaalit löytää aivan samaan hintaan kuin mallintavan.. Trademark 10 tosin on hinta/hupi-suhteeltaan mainio peli, varsinkin jos käytettynä löytyy.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «