Aihe: Beethoven
1 2 3 4 5 6 7 8
JET
11.10.2011 17:47:27
Tuskin Beethoven on parhaimmillaan ainakaan viimeisissä jousikvartetoissaan.

Ehkä Beethovenin parasta aikaa oli keskikausi noin yleisesti, mutta 9. sinfonia on kyllä ihanin.
Jani92jani
11.10.2011 18:45:14
JET: Tuskin Beethoven on parhaimmillaan ainakaan viimeisissä jousikvartetoissaan.

Ehkä Beethovenin parasta aikaa oli keskikausi noin yleisesti, mutta 9. sinfonia on kyllä ihanin.

Itse olen kuunnelut klassista musiikkia vasta kaksivuotta, mutta täytyy sanoa että musta Beethovenin Grosse Fugue on yks beethovenin parhaimmista teoksista.
baron
11.10.2011 23:43:16

Jani92jani: Itse olen kuunnelut klassista musiikkia vasta kaksivuotta, mutta täytyy sanoa että musta Beethovenin Grosse Fugue on yks beethovenin parhaimmista teoksista.

Jos sä alat oikeeksi Beethoven faniksi voit jossain vaiheessa keksiä että hän oli saksankielinen ja piisin oikea nimi on "Grosse Fuge"!
Fugue on anglosaksinen väännös oikeesta termistä!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
velipesonen
12.10.2011 12:21:43

Alkuperäinen termi on fuga joka tarkoittaa pallokalaa japaninkielessä.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
Jani92jani
12.10.2011 13:56:56
Tässä linkkejä hyviin Beethoven documentteihin.

Great Composers : 3 - Beethoven, Ludwig van
( Tästä sarjassa on myös dokumentit Bachista, Mozartista, Tchaikovskysta ja Wagnerista)
http://www.youtube.com/watch?v=glktxuHpTl8

Ludwig van Beethoven BBC Documentti.
http://www.youtube.com/watch?v=Hx_4 … 5t69J828Pmt4fB2kG6VU9g&index=43
megatherium
18.10.2011 19:34:07
Jani92jani: Itse olen kuunnelut klassista musiikkia vasta kaksivuotta, mutta täytyy sanoa että musta Beethovenin Grosse Fugue on yks beethovenin parhaimmista teoksista.

joo näin sen täytyy olla,viimeiset teokset ovat kerrankin myös ne säveltäjänsä parhaat lukuunottamatta keveämmlllä kädellä sävellettyä 16 jousikvartettoa.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
JET
25.10.2011 22:34:10
Haluan nähdä selkeästi muotoillun selvityksen siitä, miten niin Beethovenin arvostettu tuotannon osa-alue eli jousikvartettoröykkiö on "kevyellä kädellä" tehty.

Kaikki 16 kvartettoa ovat kuitenkin arvostettuja jostakin syystä.
velipesonen
11.02.2012 07:49:12

Tässä sitä hyvää nyt on:

http://www.youtube.com/watch?v=F8cu-Czx874&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MKsAGdyn7TA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ozZqLTikxZM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=toT33shaVhc&feature=related

Paras Yhdeksännen esitys mitä olen kuullut. Kannattaa kiinnittää huomiota aivan neljännen osan ja koko sinfonian lopun tempoon; ei ole kellään samaa luokkaa.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
JET
12.02.2012 13:11:58 (muokattu 12.02.2012 13:13:37)
Kieltämättä upeaa! Enpä hänen tulkintojensa parissa ole eniten viettänyt kuorosinfonia-aikaani, mutta jatkossa taas luultavimmin kyllä.

Mut sitä tahtoisin kysyä, kun puhutaan että Beethovenin yhdeksäs ei olis ensimmäinen sinfonia jossa on vokaaliosuus - kenen se sit olis? Ei tuu mieleen.
velipesonen
12.02.2012 16:01:23

JET: Mut sitä tahtoisin kysyä, kun puhutaan että Beethovenin yhdeksäs ei olis ensimmäinen sinfonia jossa on vokaaliosuus - kenen se sit olis? Ei tuu mieleen.

En minäkään tiedä, tietosanakirjasta pitää katsoa. Alun perin sinfoniaksi kutsuttiin pienimuotoisempiakin teoksia vaihteleville kokoonpanoille joten ehkä siellä oli laulajiakin mukana.
baron
12.02.2012 16:53:49 (muokattu 12.02.2012 16:55:40)

velipesonen: En minäkään tiedä, tietosanakirjasta pitää katsoa. Alun perin sinfoniaksi kutsuttiin pienimuotoisempiakin teoksia vaihteleville kokoonpanoille joten ehkä siellä oli laulajiakin mukana.

Mä yritin katsoa Googlesta mutta englantilainen säveltäjä Gustav Holst on säveltänyt piisin "First Choral Symphony" ja kaikki viitteet oli siihen.
Wikipedian kronologinen lista kyllä aloittaa Beethovenista.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
13.02.2012 11:57:18
baron: Wikipedian kronologinen lista kyllä aloittaa Beethovenista.

Beethoven mainitaan useimmissa lähteissä ensimmäisenä 'merkittävänä' säveltäjänä joka on käyttänyt vokaaliosuuksia sinfoniassa. Saattaahan siitä päätellä että joku vähäisempi säveltäjä olisi ehtinyt ensin, mutta tiedon hankkiminen voi olla työlästä.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
velipesonen
13.02.2012 12:05:42

sellisti: Beethoven mainitaan useimmissa lähteissä ensimmäisenä 'merkittävänä' säveltäjänä joka on käyttänyt vokaaliosuuksia sinfoniassa. Saattaahan siitä päätellä että joku vähäisempi säveltäjä olisi ehtinyt ensin, mutta tiedon hankkiminen voi olla työlästä.

Tosin monen säveltäjän mielestä Beethovenin 9. Sinfonia juuri edustaa vähäisempää säveltaidetta. Moni, mm. Ludwig Spohr, sivuutti tekeleen olankohautuksella tuhahtaen että on sitä parempaakin kuultu.
sub zero
13.02.2012 13:03:07
sellisti: Beethoven mainitaan useimmissa lähteissä ensimmäisenä 'merkittävänä' säveltäjänä joka on käyttänyt vokaaliosuuksia sinfoniassa. Saattaahan siitä päätellä että joku vähäisempi säveltäjä olisi ehtinyt ensin, mutta tiedon hankkiminen voi olla työlästä.

Wikipedia-artikkelin "symphony" mukaan Daniel Steibelt käytti kuoroa pianokonserttonsa finaalissa ennen Beethovenia. Ehkäpä juuri tähän on viitattu, kun on joskus sanottu, että joku käytti kuoroa sinfoniassa jo ennen Beethovenia. Kaipa sekin olisi mainittu tuossa yhteydessä, jos joku olisi säveltänyt todella sinfonian kuorolla ennen Beethovenia.
JET
13.02.2012 15:23:30
Niin siis nimeä en ole koskaan saanut, mutta Beethoven on muka aina vain se "eka merkittävä nimi". Ehkä toi kuoropianokonsertto on sitten ensimmäinen - kuulostaa aika hurjalta idealta sekin! Liekö noteerattavakin teos.
JET
13.02.2012 15:24:13
velipesonen: Tosin monen säveltäjän mielestä Beethovenin 9. Sinfonia juuri edustaa vähäisempää säveltaidetta. Moni, mm. Ludwig Spohr, sivuutti tekeleen olankohautuksella tuhahtaen että on sitä parempaakin kuultu.

Teosta ylikorostetaan ainakin maalikkojen piirissä.
velipesonen
13.02.2012 16:34:27

JET: Teosta ylikorostetaan ainakin maalikkojen piirissä.

Kyllä se minusta on kenties paras sinfonia mitä olen kuullut. Vaikea sitä on ylikorostaa. Tietysti historiankirjoitus haluaa mielellään nähdä virstanpylväitä siellä ja täällä jolloin yksittäiset teokset ylikorostuvat. Toisaalta taas nerokkaillakin taiteilijoilla tuppaa olemaan sitä perushuttua siellä briljanttien teosten seassa, jolloin juuri näitä teoksia pitääkin korostaa.

Mutta missä joku historiantutkija näkee "vaikutusvaltaisen" teoksen, siellä ei aina merkittävää taideteosta ole vaan hänen omaan näkökulmaansa ja kenties makuunsa (!) sopiva tekele.
JET
14.02.2012 19:57:12
velipesonen: Kyllä se minusta on kenties paras sinfonia mitä olen kuullut. Vaikea sitä on ylikorostaa. Tietysti historiankirjoitus haluaa mielellään nähdä virstanpylväitä siellä ja täällä jolloin yksittäiset teokset ylikorostuvat. Toisaalta taas nerokkaillakin taiteilijoilla tuppaa olemaan sitä perushuttua siellä briljanttien teosten seassa, jolloin juuri näitä teoksia pitääkin korostaa.

Mutta missä joku historiantutkija näkee "vaikutusvaltaisen" teoksen, siellä ei aina merkittävää taideteosta ole vaan hänen omaan näkökulmaansa ja kenties makuunsa (!) sopiva tekele.

No joo, tarkoitan sitä kun maallikot puhuvat klassisesta, he mainitsevat Beethovenin ysin. Juuri tällä tavalla teos liikakorostuu. Entä joku 8. vaikka? Ei se niin paljon huonompi liene.
velipesonen
14.02.2012 20:06:11

Kuka mistäkin pitää. Beethovenin parillisten sinfonioiden kehuminen on viimeisen puolen vuosisadan ollut jonkinlainen muoti-ilmiö ylipappinaan eräs Sveitsin ja Ranskan kautta amerikkalaistunut puolansukuinen venäläissäveltäjä, joka muuten kelpuutti yleensä vain puolalaisen vodkan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)