Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 538 39 40 41 4251 52 53 54 55
Niinapauliina
13.10.2011 21:40:51
Moi! Mä oon joskus pienenä soitellu ihan normaali pianoa, mutta nyt vanhempana olen pääasiassa keskittynyt lauluun. Nyt olis kiinnostusta hommata syntikka ja ruveta taas soittamaan. Mutta ku minä en älyä hölökäsen pölläystä noista syntikoiden ominaisuuksista enkä syntikoista yleensä. Olis ihan kiva saada vähä tietoo että mitä ominaisuuksia kannattaa olla aloittelevan syntikan soittajan syntikassa. Ja mitä kaikkia lisälaitteita tarvii, jos aikoo esimerkiksi äänittää omaa laulua ja soittoa. Ja äänitetäänkö se niinku tietokoneelle vai miten.. Ainaki haluan että siinä on sen verran niitä koskettimia mitä normaali pianossaki. Vääntäkää mulle rautalangasta nämä asiat mahollisimman selkeästi, kiitos etukäteen! Ai niin, mitä eroa on syntikalla ja keyboardilla?
bartonska
14.10.2011 14:23:56

Huomasin ettei Yamaha P90 digitaalipianoon saa asennettua kolmea pedaalia, vain sustainin. Tosiaan käyn pianokurssilla ja ois tarkoitus edetä hieman pidemmälle soittamisessa jossain vaiheessa. Onko pedaalit välttämättömiä?
baron
14.10.2011 17:19:18

bartonska: Huomasin ettei Yamaha P90 digitaalipianoon saa asennettua kolmea pedaalia, vain sustainin. Tosiaan käyn pianokurssilla ja ois tarkoitus edetä hieman pidemmälle soittamisessa jossain vaiheessa. Onko pedaalit välttämättömiä?

Pedaalit on sostenuto, sustain ja una corda.
Una cordaa ei oikeesti tarvitse, joissain harvoissa klasaripiiseissä sostenuto on välttämätön mutta sustainilla kyllä käytännössä pärjää.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
14.10.2011 22:47:02

pietari-poika: Moi! Tässäpä olisi klassinen pianisti etsimässä jonkin sortin synaa itselleen (proge rupesi kiinnostamaan). Kovin kallista ei viitsisi ostaa, eli 500€ on maksimi. Tohon hintaan saanen unohtaa 88-koskettimiset flyygelitatsilla... mutta 61 kosketinta (=5 oktaavia) on ehdoton minimi.

Klasari viidellä oktaavilla ja transposella?
Pelleiletkö?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pietari-poika
14.10.2011 22:59:26 (muokattu 14.10.2011 23:03:31)
baron: Klasari viidellä oktaavilla ja transposella?
Pelleiletkö?

Nyt ei olekaan tarkoitus soittaa klassista - siihen on ihan toiset vehkeet.

E: Eli en.
baron
14.10.2011 23:50:31

pietari-poika: Nyt ei olekaan tarkoitus soittaa klassista - siihen on ihan toiset vehkeet.

E: Eli en.

Mullakin on "lievä" klasaritausta ja 73 kosketinta on mulle minimi mutta jos vasemmalla kädellä kaivelet muniasi niin kyllähän silloin 5 oktaaviakin riittää!
bartonska
15.10.2011 12:08:24

Kokemuksia Privia PX 300:sta?
pietari-poika
15.10.2011 15:33:00 (muokattu 15.10.2011 15:34:50)
baron: Mullakin on "lievä" klasaritausta ja 73 kosketinta on mulle minimi mutta jos vasemmalla kädellä kaivelet muniasi niin kyllähän silloin 5 oktaaviakin riittää!

Sovitaan sitten niin, ellet halua heittää mulle tonnia että saisin hiukan suuremman budjetin. Tiedän, että kosketinsoittajan peniksen pituus on suoraan verrannollinen koskettimien määrään, mutta maks. 500€ budjetilla on tehtävä jonkinlainen poikkeus sääntöön. Mulla on käytettävissäni tällä hetkellä jammun 88-koskettiminen clavinova-digipiano, sitä voin käyttää midin avulla kontrollerina jos on pakko. Bändisoitossa ei kuitenkaan ole kiipparistin pakko mennä basistia häiritsemään, joten kyllä 5 oktaavilla pitäis saada ihan tarpeeksi tuhoa aikaan.

Olisi mahtavaa, jos jollakulla olisi jotain oikeasti aiheeseen liittyvää sanottavaa. Eli synaa hintaan maks. 500€, vaihtoehtoja Korg PS60:lle. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10265979#p10265979
nyman-
20.10.2011 18:25:46
Korg M50-88 sekä Korg PS60 molemmat varteenotettavia vaihtoehtoja. Varsinkin M50-88 erittäin käytännöllinen workstationi.
pietari-poika
22.10.2011 21:09:44
nyman-: Korg M50-88 sekä Korg PS60 molemmat varteenotettavia vaihtoehtoja. Varsinkin M50-88 erittäin käytännöllinen workstationi.

Huono puoli vaan siinä, että M50-88 maksaa kolme kertaa PS60:n verran. No, ehkä odottelen ja mietiskelen sitten jonkin ajan kuluttua, tuli juuri nimittäin hankittua golfkyynärpää (soittamisella, ei golfaamisella) ja sen parantumisessa menee aikansa...
sellisti
22.10.2011 22:38:53
jt_voittaja: Muuten, oon kuullu sellasesta masiinasta jossa koskettimien sijasta on jatkuva matto, jolla voi soittaa ja saada kaikkia hauskoja efektejä. En nopealla google-haulla löydä mitään tämänkaltaista, joten olisiko muilla tietoa tästä?

Ondes Martenot tuli ekana mieleen. Tässä on kyllä koskettimetkin joten en tiedä tarkoitatko tätä, mutta makeita efektejä tästäkin lähtee. :)

http://youtu.be/OdL-vbOwvL0
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
ballfish
22.10.2011 23:57:02
sellisti: Ondes Martenot tuli ekana mieleen. Tässä on kyllä koskettimetkin joten en tiedä tarkoitatko tätä, mutta makeita efektejä tästäkin lähtee. :)

http://youtu.be/OdL-vbOwvL0

Continuum http://www.google.fi/imgres?q=conti … &ty=28&biw=1920&bih=912
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
slashing
24.10.2011 21:21:58
Haluaisin hommata edes jonkinlaisen pianoa muistuttavan soittimen, akustiseen pianoon ei ole varaa eikä tilaa joten sellainen ei ole vaihtoehto. Budjetti on hyvin opiskelijamainen, 300e on periaatteessa kipuraja mutta vasta 600e rajan lähestyessä alkaa oikeasti itkettää. Olen täysin tasolla aloittelija, pianoon en ole koskenut kahdeksaan vuoteen ja tähtään lähinnä siihen, että osaisin soittaa omia suosikkibiisejä tyydyttävällä tasolla. Mitään ihmehärpäkkeitä en tarvitse, hommaisin akustisen pianon jos se vain olisi mahdollista.

Aluksi katselin esimerkiksi Casio CTK-4000:sta ja Yamaha YPT-320:a, hintaa näyttäisi olevan n. 200e mutta aloin päätyä siihen, että moinen ratkaisu alkaisi vain harmittaa noin kahden viikon jälkeen. Kokemuksia, kävisiköhän näin? Kosketustuntuma epäilyttää eniten. Kämppään nuo kyllä mahtuisivat digitaalipianoja paremmin.

Näiden jälkeen aloin katsella digitaalipianoja, esimerkiksi malleja Yamaha P-95 (n. 550e) ja Casio CDP-120 (n. 400e). Kellään mitään sanottavaa näistä, verrattuna toisiinsa, muihin vastaaviin ja noihin keyboardeihin yleensä? 400e olisi hintana aika passeli, mutta jos 150e panostuksella saisin huomattavasti paremman pianon, voisi sitäkin harkita. Mä en vain käytännössä nähnyt noissa mitään eroa kun en mistään mitään tajua, ehkä joku täällä siis osaisi sanoa sanansa?

Mietityttää myös se, että nämä hinnat ovat siis ilman jalustaa, jalusta erikseen maksaisi kai noin 100e. Onko sellainen sen arvoinen vai pärjäänkö ilman, kärsiikö soittoelämys kuinka pahasti jos vain heitän pianon ruokapöydälle? Nimim. ei rahaa eikä tilaa.
baron
25.10.2011 05:45:30

1. Yamaha P95 on ainakin digipianoksi suht pianomainen sekä kosketuksen että soundin suhteen.
2. Jos piano on pöydällä ja tuolisi on sopivan korkuinen niin toimii mutta hankaluutena että korkeuden hienosäädöt eivät ole helposti toteutettavissa.
Kyllä se ständi kannattaa jossain vaiheessa hankkia.
Arello
26.10.2011 23:32:18
Niinapauliina: Moi! Mä oon joskus pienenä soitellu ihan normaali pianoa, mutta nyt vanhempana olen pääasiassa keskittynyt lauluun. Nyt olis kiinnostusta hommata syntikka ja ruveta taas soittamaan. Mutta ku minä en älyä hölökäsen pölläystä noista syntikoiden ominaisuuksista enkä syntikoista yleensä. Olis ihan kiva saada vähä tietoo että mitä ominaisuuksia kannattaa olla aloittelevan syntikan soittajan syntikassa. Ja mitä kaikkia lisälaitteita tarvii, jos aikoo esimerkiksi äänittää omaa laulua ja soittoa. Ja äänitetäänkö se niinku tietokoneelle vai miten.. Ainaki haluan että siinä on sen verran niitä koskettimia mitä normaali pianossaki. Vääntäkää mulle rautalangasta nämä asiat mahollisimman selkeästi, kiitos etukäteen! Ai niin, mitä eroa on syntikalla ja keyboardilla?

Jos tietsikalle meinaa äänittää, niin kannattaa laittaa plugi koskettimen ulostulosta tietsikan mikkipaikkaan. Täytyy sitten vaan olla tarkkana, että on ne millistandardit kohdillaan. Toinen vaihtoehto olisi hommata joku äänitin ja siitä siirtää äänitetyt tiedostot koneelle. Tietsikalla sitten jos haluaa käsitellä ääniä, olisi hyvä olla joku softa. Audacity on varmaan ilmaisista varteenotettavin, mutta hifistelyn tarpeessa vaatii vähän opettelua.

Syntikoilla ja keyboardeilla on tiettyjä eroja, vaikka nykyään monissa vermeissä on piirteitä molemmista. Kiipat toimivat lähinnä valmiiden äänisamplejen pohjalta. Eli jos haluaa vain äkkiä nappaista jonkun valmiin äänen, kannattaa silloin valita sellainen vehje (sopii siis erityisesti aloittelijoille). Sitten jos haluat ruuvata itse jotain avaruusasemasaundia, kannattaa kääntyä syntsan puoleen. Niitä löytyy sitten puolestaan analogisia ja virtuaalianalogisia, mutta se onkin sitten jo ihan toinen tarina...
Edelam
31.10.2011 13:41:53
Terve, nyt olisi aika hommata uudet koskettimet, joten kysymys siis kuuluu: Mitä eroa on tavallisilla ja midi-koskettimilla? Koskettimet tulisi äänityskäyttöön rumpujen ja kitaran lisäksi, eli kannattaako hommata koskettimet missä on midi liitäntä, vai miten ne eroaa sitten ihan midi-koskettimista? Jos vielä voisitte pari vaihtoehtoa pistää esim. thomannilta, hintaluokka pitäisi olla noin 100-250e.
baron
31.10.2011 16:30:02 (muokattu 31.10.2011 16:31:24)

Edelam: Terve, nyt olisi aika hommata uudet koskettimet, joten kysymys siis kuuluu: Mitä eroa on tavallisilla ja midi-koskettimilla?

Midikoskettimilla ei ole omaa äänilähdettä vaan niillä ohjataan vain jotain toista äänilähdettä.
Lähes kaikissa koskettimissa on nykyään midiantoliitäntä eli niillä voidaan oman äänilähteensä lisäksi ohjata tarvittaessa jotain muuta äänilähdettä.
oltzi
04.11.2011 14:46:16
Moi!

Ottaisin mielelläni vastaan suosituksia ja kokemuksia digipianoista 2ke hintaluokassa.

- Tarkoitus olisi soittaa lähinnä klassista kotosalla
- Pitää löytyä 88 painotettua kosketinta sekä vähintään sustain -pedaali

Katsoin näin alustavasti Yamaha Clavinova CLP-440:stä tai 430:stä, mitä mieltä olette? Onko ollut ongelmia esim. jumiutuneiden koskettimien kanssa?

Hankinta on tarkoitus tehdä vuodenvaihteessa, joten harkinta-aikaa on. Pitää luonnollisesti käydä musiikkiliikkeessä kokeilemassa tuntumaa. Sitä ennen olisi hyvä saada idea mistä malleista lähteä liikkeelle.
Point
07.11.2011 23:27:09
Kai täällä saa midikiippareistakin höpöttää, eikä vaan synista? :)

Täyspitkä kiippari hakusessa siis. Painotetut koskettimet houkuttais, mutta onko ne ihan mahdottomat nopeampien synasoundien soittelussa? Ettei sormet väsy heti kättelyssä..
http://www.thomann.de/fi/fatar_sl990_pro.htm Toi erityisesti kiinnostaa. Paha käydä kokeilemassa, kun ei tunnu tota löytyvän musaliikkeistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)