Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 523 24 25 26 2734 35 36 37 38
Dr Dominant
09.10.2011 11:41:53

Ahaa, sulla on ilmeisesti PC-versio käytössä. "Save as audio file..." tuottaa just saman kuultavan lopputuloksen kuin finalen playback. Oletko kokeillut hakea finalen kotisivulta "knowledge base"sta onko muilla ollut tää sama probleema? Mä en itse ole törmännyt tällaiseen ongelmaan.
"Dr. Dominant, I presume?"
Johku90
09.10.2011 20:03:47
Dr Dominant: Ahaa, sulla on ilmeisesti PC-versio käytössä. "Save as audio file..." tuottaa just saman kuultavan lopputuloksen kuin finalen playback. Oletko kokeillut hakea finalen kotisivulta "knowledge base"sta onko muilla ollut tää sama probleema? Mä en itse ole törmännyt tällaiseen ongelmaan.

No auttoihan se. Piti vain ladata 2010b päivitys, niin rupesi toimimaan :)

Kiitos!
Dr Dominant
09.10.2011 22:24:57

Eipä kestä, hyvä että selvisi!
Vessajono
17.10.2011 17:21:03
Miten toi 2011 Edu -versio eroaa varsinaisesta? Jotenkin kai kuitenkin kun hinnassa on tuollanen ero. Entäpä onko hinnoissa liikkeiden välisiä eroja ja mistä kannattaa käydä kyselemässä? Ja olenko ylipäänsä konservatorio-opiskelijana oikeutettu tuohon edu-versioon ja miten todistan opiskelijuuteni ostotapahtuman hetkellä?

Hirveesti kysymyksiä.
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Mesa/Boogie
17.10.2011 18:37:12
Vessajono: Miten toi 2011 Edu -versio eroaa varsinaisesta? Jotenkin kai kuitenkin kun hinnassa on tuollanen ero. Entäpä onko hinnoissa liikkeiden välisiä eroja ja mistä kannattaa käydä kyselemässä? Ja olenko ylipäänsä konservatorio-opiskelijana oikeutettu tuohon edu-versioon ja miten todistan opiskelijuuteni ostotapahtuman hetkellä?

Hirveesti kysymyksiä.

Olet oikeutettu ja jonkinlaisella opiskelijatodistuksella todistat, että opiskelet. Ja siinä ei taida olla muuta eroa täyshintaiseen versioon, kuin se, että et saisi saada rahallista hyötyä edu-version käytöstä.

Näin siis käsittääkseni ja myös oman kokemuksen mukaan. Hyllystä löytyy Finale 2008, joka on ostettu opiskelija-alennuksella.
baron
17.10.2011 19:21:31 (muokattu 17.10.2011 19:22:59)

Mesa/Boogie: Olet oikeutettu ja jonkinlaisella opiskelijatodistuksella todistat, että opiskelet. Ja siinä ei taida olla muuta eroa täyshintaiseen versioon, kuin se, että et saisi saada rahallista hyötyä edu-version käytöstä.

Näin siis käsittääkseni ja myös oman kokemuksen mukaan. Hyllystä löytyy Finale 2008, joka on ostettu opiskelija-alennuksella.

Mä sain aikoinaan tuon opiskelijaversion sillä että olin silloin yliopiston dosentti vaikka en mitään enää opiskellut.
Ja mun opetusalalla ei ollut mitään tekemistä musiikin kanssa. Kerroin rehellisesti tilanteen ja sanoivat että olen oikeutettu tuohon halvempaan versioon.
Se on ihan sama kalliiseen verrattuna, ei muuta kuin hintaero.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
26.10.2011 23:00:43

No nyt on tapeltu Finale 2011 version kanssa. Ei tunne edes molliseiskasointua, se pitää itse luoda sekä merkkinä että sävelinä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
27.10.2011 01:54:45

baron: No nyt on tapeltu Finale 2011 version kanssa. Ei tunne edes molliseiskasointua, se pitää itse luoda sekä merkkinä että sävelinä.

Puhutko nyt siitä että olet asentanut uuden version ja käytät sen default-dokumenttia?? Aukaise sillä uudella Finalella joku vanhalla versiolla tehty biisi jossa on sun oma sointumerkkikirjasto ja tallenna uudella nimellä. Sitten pitäis toimia.
baron
27.10.2011 10:24:55 (muokattu 27.10.2011 10:37:35)

Dr Dominant: Puhutko nyt siitä että olet asentanut uuden version ja käytät sen default-dokumenttia?? Aukaise sillä uudella Finalella joku vanhalla versiolla tehty biisi jossa on sun oma sointumerkkikirjasto ja tallenna uudella nimellä. Sitten pitäis toimia.

Avasin vanhat laput, tyhjensin kaiken ja talletin uudeksi templaatiksi ja em ongelma poistui, kiitos.
Mutta: Kun yritin suurentaa Chord Suffix Fontteja niin alkoi kirjoitella jotain ihan omiaan joka ei edes muistuttanut pienemmän fontin oikeita suffikseja?
Pitääkö alkaa käyttää suurennuslasia keikoilla?

Ja sitten kun yrittää siirtää sointumerkkiä paikkaan jossa se ei peittäsi muuta niin se vaihtaakin sitä nuottia mihin se alunperin oli kiinnitetty.
Dr Dominant
27.10.2011 14:16:44

baron: Mutta: Kun yritin suurentaa Chord Suffix Fontteja niin alkoi kirjoitella jotain ihan omiaan joka ei edes muistuttanut pienemmän fontin oikeita suffikseja?

Kun muutat fonttiasetuksia kuten kokoa, varmistu että sulla on fonttidialogissa valittuna oikea fontti. Jos teit tämän document options --> fonts --> sieltä pudotusvalikosta suffix ja sitten vaan muutat fontin koon, voi käydä niin että sulla onkin defaulttina tässä dialogissa joku muu fontti valittuna ja siksi "se kirjoittelee omiaan" kun olet itseasiassa huomaamattasi vaihtanut fontin.

Huomattavaa on myös se, että jos muutat suffiksin pistekokoa, se vaikuttaa uusiin tekemiisi suffikseihin. Vanhat pysyvät sellaisinaan, koska jokaisen merkin pistekoko suffiksissa vaikuttaa myös merkkien välistykseen. Eli jos suurentaisit vaan suoraan pistekoon, kukin suffiksin kirjain alkaisi sivusuunnasta samasta kohti kuin ennen (sijainti siis suhteessa toisiinsa) ja isompi fonttikoko aiheuttaisi sen että merkitä olisivat kyljistä osin päällekkäin. Finale ei siis sointumerkkisuffiksissa automaattisesti välistä merkkejä kuten tekstinkäsittelyohjelmat. Okei, työläämpää tietty, mutta Finalelle ominainen filosofia: pystyt ihan tarkkaan määrittelemään just miltä haluat että suffiksisi näyttää.

Pitääkö alkaa käyttää suurennuslasia keikoilla?

Jos ei suffiksien suurentelu onnistu, niin Zoomaa laput isommiksi :)

Ja sitten kun yrittää siirtää sointumerkkiä paikkaan jossa se ei peittäsi muuta niin se vaihtaakin sitä nuottia mihin se alunperin oli kiinnitetty.

Tämäkin on ominaisuus, ei vika. Ainoa asia jossa ymmärtäisin että tämä on ongelma on tilanne jossa Finale toistaa sointumerkin playback-toimintoa käytettäessä väärään kohtaan. Visuaali on kai kuitenkin nuotissa tärkein, vai?!?
baron
27.10.2011 15:15:40 (muokattu 27.10.2011 15:17:32)

Dr Dominant:
Jos ei suffiksien suurentelu onnistu, niin Zoomaa laput isommiksi :)

Kirjoitin ne uudestaan valmiiksi suuremmalla fontilla ja nyt OK.

Tämäkin on ominaisuus, ei vika. Ainoa asia jossa ymmärtäisin että tämä on ongelma on tilanne jossa Finale toistaa sointumerkin playback-toimintoa käytettäessä väärään kohtaan. Visuaali on kai kuitenkin nuotissa tärkein, vai?!?

No just playback-ongelma. Mä teen itselleni liian vaikeita nuotteja ja haluaisin että Finale soittaisi ne mulle jotta voin arvioida kuulostaako ne oikealta ennen kuin alan treenata:-)

Taas uusi treenaaminen uudella Finaleversiolla. Vanhaa oli juuri ehtinyt oppia käyttämään eikä siinä mulla mitään ongelmaa ollut. Jos tämän oppii, pitää pysyä tässä.
sellisti
28.10.2011 21:09:27
baron: Taas uusi treenaaminen uudella Finaleversiolla. Vanhaa oli juuri ehtinyt oppia käyttämään eikä siinä mulla mitään ongelmaa ollut. Jos tämän oppii, pitää pysyä tässä.

Mä oon vähän miettinyt että mitä järkeä siinä on että noita uusia versioita tuntuu tulevan nyt vuosittain..? Onkohan ne edes aina niin mullistavasti parempia että pitää monta sataa uhrata aina uuteen? Mun eka PC-Finale tais aikanaan olla 2003, sen jälkeen päivitin 2007:aan ja viime vuonna ostin 2010:n. En oo ajatellut hankkia uutta nyt ainakaan ihan pariin vuoteen, vaikka kovasti taas mainostavat ja tyrkyttävät vissiin jo 2012:a. Mainostekstien perusteella tuntuu että ne muutokset on uusissa sen verran pieniä, että julkaisisivat mieluummin välillä vaikka jotain isompia päivityksiä, jotka olis käyttäjille joko ilmaisia tai edes vähän kohtuuhintaisempia eikä aina kokonaan uutta versiota. Mutta bisnestähän pitää tietty näilläkin tehdä. En kyllä itse tuohon sirkukseen lähde mukaan.
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
Dr Dominant
29.10.2011 09:18:28

Juu, itse olen päivittänyt 3-4 vuoden välein. Joka vuosi ne pukkaa aina uuden version ulos, tällä linjalla menty jo viimeiset 12 vuotta, joten joka syksy tulee uusi versio ...
baron
29.10.2011 10:34:29 (muokattu 29.10.2011 10:36:34)

Dr Dominant: Juu, itse olen päivittänyt 3-4 vuoden välein. Joka vuosi ne pukkaa aina uuden version ulos, tällä linjalla menty jo viimeiset 12 vuotta, joten joka syksy tulee uusi versio ...

Mä alkuun päivitin joka vuosi mutta viime aikoina 3-4 vuoden välein. Mulla oli 2009 kunnes hankin tän 2012 version.
Aina ollut opiskelemista uuden version kanssa, joskus asennus/auktorisointiongelmiankin.
Nyt sentään asentaminen desktopille ja läppärille sujui ongelmitta.
sellisti
29.11.2011 21:03:18
Onko lyriikoita kirjoittaessa mahdollista saada jotenkin käyttöön norjalainen (?) ö eli se o jonka läpi menee viiva ja ä eli ae..? Näen kyseiset symbolit näppikselläni mutten keksi miten ne saisi lyriikkatyökalun kautta näytölle. Pitäis yhtä Griegin laulua kirjoitella puhtaaksi...
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
baron
30.11.2011 00:08:00

sellisti: Onko lyriikoita kirjoittaessa mahdollista saada jotenkin käyttöön norjalainen (?) ö eli se o jonka läpi menee viiva ja ä eli ae..? Näen kyseiset symbolit näppikselläni mutten keksi miten ne saisi lyriikkatyökalun kautta näytölle. Pitäis yhtä Griegin laulua kirjoitella puhtaaksi...

Ainakin sellaisella hankalalla tavalla että menet merkistöön ja kopiot sieltä haluamasi merkit ja liität ne lyriikkatekstiin. Kerta kopioiminen riittää koska voit kopioida ne lyriikasta jos tarvitset toiseen kohtaan.
Dr Dominant
30.11.2011 07:58:32

sellisti: Onko lyriikoita kirjoittaessa mahdollista saada jotenkin käyttöön norjalainen (?) ö eli se o jonka läpi menee viiva ja ä eli ae..? Näen kyseiset symbolit näppikselläni mutten keksi miten ne saisi lyriikkatyökalun kautta näytölle. Pitäis yhtä Griegin laulua kirjoitella puhtaaksi...

Onko sulla PC vai Mac-versio?
sellisti
01.12.2011 09:22:47 (muokattu 01.12.2011 09:28:36)
Dr Dominant: Onko sulla PC vai Mac-versio?

PC:llä kirjoittelen. Tuo baronin konstikin varmaan onnistuu, vai onko joku ihan täsmäkeino olemassa..?

E. Jaa, tuolta merkistöstä löytyikin alt-koodit noille kyseisille symboleille, sillä tiedolla pärjää oikein mainiosti. :)
Qsine
08.10.2012 18:37:37

Kappas, ihmisillä ei ole ollut Finale-ongelmia lähes vuoteen? Vai onko Finale-helppi ja -neuvonta siirtynyt muualle?

Eli: kertokaapa, onko jollain ilveellä mahdollista kopioida soitumerkit toiselle viivastolle niin, että sointumerkit kopioituvat joka tapauksessa, vaikka "target"-tahti on tyhjä?

Vielä 2006-versiossa pitää kirjoittaa tyhjiin tahteihin piilotettuja taukoja, jos haluaa niihin sointumerkit näkyviin. Mutta onko uudemmissa versioissa tullut tähän asiaan helponnusta?
Soittajaksi kouluttaudutaan, muusikoksi synnytään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)