Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanhaa puuta, millainen kitara
1
jusu68
19.10.2010 09:14:36 (muokattu 19.10.2010 09:22:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelastin purettavasta mummolasta vanhan mäntyisen pirtin penkin. Ikää penkillä on noin 100 vuotta. On aika tiukka syistä, mutta kuitenkin aika kevyttä. Höyläsin sen laudaksi ja puu näyttää todella hyvältä. On hienosti tummunut ja suhteellisen kovan tuntuista. Tarkoitus oli tehdä siitä straton mallinen kitara, mutta paksuus ei oikein riitä, sillä höyläyksen jaljiltä paksuutta on nyt noin 45mm. Tuli sitten mieleen hullu idea. Minulta löytyy varastosta pari ohutta koivulankkua. Jos höyläisin vielä muutaman millin männystä pois ja tekisin siihen koivukannen. Body olisi vähän kuin straton ja LP:n sekasikiö. Voiko tuollainen toimia?
 
jPekka
19.10.2010 12:35:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Jos höyläisin vielä muutaman millin männystä pois ja tekisin siihen koivukannen. Body olisi vähän kuin straton ja LP:n sekasikiö. Voiko tuollainen toimia?
 
Miksipäs ei. Olen juuri tehnyt baritonin, jonka lankun yläpuoli on koivua (vanhasta sohvasta), alapuoli mäntyä (vanhasta sängystä). Sinun ideastasi poiketen molempia puita on tosin suunnilleen yhtä paksu kerros, ja sisään on tehty kevennys/akustointionkalot. Mutta yhtä kaikki: soi oikein hyvin.
 
Fenderin prototyyppi-Telehän taisi aikanaan olla myös mäntyä, ellen väärin muista.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Jymi
19.10.2010 16:45:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuosta vielä strato tulisi ilman koivukantta. Stratobodyn virallinen paksuushan on 45mm, mutta jos tuosta vielä jostain syystä parikin milliä lähtee vielä pois, niin mitä se nyt sitten haittaisi.
 
jusu68
19.10.2010 17:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Kyllähän tuosta vielä strato tulisi ilman koivukantta. Stratobodyn virallinen paksuushan on 45mm, mutta jos tuosta vielä jostain syystä parikin milliä lähtee vielä pois, niin mitä se nyt sitten haittaisi.
 
Muisti teki tepposet. Muistelin että omat straton body oli 50mm ja lankut 45. Kävin mittailemassa ja strato on 45mm, kuten kerroitkin, mutta lankut olikin 40mm. Joka tapauksessa 5mm liian ohutta.
 
Taidan kokeilla laittamalla noin 10mm koivukannen ja tehdä straton mallisen kitaran. Siihen sattuu olemaan ylijäämä kaulakin jo valmiina.
 
jusu68
11.10.2011 08:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain nyt kesän aikana aikaiseksi tehdä tuosta pirtin penkistä kitaran.
Lopputuloksen voi nähdä omista kuvista.
 
Rauta tuossa on Sunsmilen kimpasta tilattua Wilkinsonia.
Mikit Tokain SRV stratosta. Lakattu Dicco nitroselluloosalakalla.
 
karkki
11.10.2011 23:29:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienohan se on, mutta kyllä minun mielestäni se lähtökohtana ollut vanha mänty jää aivan turhaan taka-alalle tuossa toteutuksessa. Minä olisin jättänyt koivun pois ja tehnyt sitten vaikka vähän ohuemman, jos männyssä ei täyteen Strato-mittaan ollut paksuutta.
Mutta eipä sen tarvitse minua miellyttää vaan rakentajaa.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
jusu68
12.10.2011 08:28:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Hienohan se on, mutta kyllä minun mielestäni se lähtökohtana ollut vanha mänty jää aivan turhaan taka-alalle tuossa toteutuksessa. Minä olisin jättänyt koivun pois ja tehnyt sitten vaikka vähän ohuemman, jos männyssä ei täyteen Strato-mittaan ollut paksuutta.
Mutta eipä sen tarvitse minua miellyttää vaan rakentajaa.

 
Juu, olet aivan oikeassa. Mietin tuota pitkään, sillä alunperin oli tarkoitus rakentaa SG-kopio. Mutta liimakaulaisen kitaran tekeminen ensimmäisenä kitaraprojektina tuntui liian riskialttiilta, siksi päädyin tuohon ratkaisun. Mikä parasta tuossa kitarassa, niin se soi todella isosti akustisesti. Luultavasti tuo koivukansi vaikuttaa osalta siihen.
 
Minulla on tuota puuta vielä yhteen kitaraan ja jospa seuraavaksi rakentelisi sen SG kopsun. Siihen tuo penkin paksuus riittäisi.
 
karkki
12.10.2011 13:16:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se SG mahdollista toteuttaa pulttikaulaisenakin, vaikka ei se esikuvalleen uskollinen silloin olisikaan.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «