jPekka 06.10.2011 13:39:31 | |
---|
StJerky: Minä olen sinun kanssa ihan samaa mieltä ja olen usein miettinyt ihan samaa. Olisivat keksineet sille määkimiselle jonkun uuden nimen. Kuten moneen kertaan toistettu, termi "rhythm and blues" (eri kirjoitusasuineen ja lyhenteineen) ei ole alkuaan mikään musiikkityylin nimi, vaan Billboardin ja muiden myyntilistaajien kaunisteleva eufemismi sille mitä aikaisemmin kutsuttiin esimerkiksi nimillä "race music" tai "sepia": toisin sanoen kaikki se, mitä myytiin (amerikkalaisen rotuajattelun mukaan) "värilliselle" _ostajakunnalle_. Esittäjät olivat usein "värillisiä", mutta eivät aina: esimerkiksi Elvis on ollut r&b-listaykkösenä aikoinaan. Ennen wikipedian aikoja englantilaiset kuvittelivat, että "rhythm and blues" on musiikkityyli ja alkoivat kutsua omia, bluesvaikutteisia yritelmiään tuolla nimellä. Siitä sotku. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Rämppy 06.10.2011 13:54:39 (muokattu 06.10.2011 13:58:25) | |
---|
Kieltämättä minäkin olen ihmetellyt, että mikä ihmeen kaappaus on tapahtunut, kun rouhevalta bluesin, rokin ja muun juurimusan maastossa operoineelta musiikkityyliltä on pöllitty genrenimitys näiden whitneyhoustonien ja mariahcareyiden musiikille. Että keksisivät omat genrenimensä siloitellulle lällymusalleen prkl... mutta tuossa edellähän tämä R&B:n määrittelmä selostettiinkin hyvin. Eli britit perkeleet sotkivat kaiken kuuskytluvulla :D En sitten malttanut olla sanomatta. |
iba68nez 06.10.2011 14:01:49 | |
---|
Fantsua kuulla että täällä muutkin ovat asiaa ihmetelleet. |
Nuages 06.10.2011 17:57:07 (muokattu 06.10.2011 17:57:59) | |
---|
Eiköhän tätä ilmene ihan missä tahansa musiikissa. Joka genren kohdalla varmasti löytyy puristeja, jotka eivät ymmärrä tiettyjen artistien laskemista niiden omien suosikkien kanssa samaan kategoriaan. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Funkonaut: Saatika Rockille. Little Richardilla on aikas vähän samaa AcDc:n kanssa. Öööö, provo? Menin retkuun joten todettakoon: Little Richard ja AC/DC:hän on täysin samaa kamaa! |
Rämppy 06.10.2011 22:27:57 | |
---|
Nuages: Eiköhän tätä ilmene ihan missä tahansa musiikissa. Joka genren kohdalla varmasti löytyy puristeja, jotka eivät ymmärrä tiettyjen artistien laskemista niiden omien suosikkien kanssa samaan kategoriaan. Ei tuossa varmaan purismista tai omien suosikkien suosimisesta ole kyse, vaan siitä että ennenvanhaan (60-70-luvuilla) täällä Suomessa ymmärrettiin r&b:llä täysin eri genren musiikkia, kuin se musa mitä nykyään näkee r&b -listoilla. Siis eräänlainen hämmennys, kun briteiltä omaksutut opit eivät pätenetkään... En sitten malttanut olla sanomatta. |
arppah8 07.10.2011 00:03:24 | |
---|
Mä kun oon luullut että R'n'B on lyhenne sanoista Ryntäät 'n' Bärseet. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
rheinone 07.10.2011 00:07:56 | |
---|
arppah8: Mä kun oon luullut että R'n'B on lyhenne sanoista Ryntäät 'n' Bärseet. Sälli haaveilee selkeesti black on white -hommeleista? |
arppah8 07.10.2011 00:10:47 | |
---|
rheinone: Sälli haaveilee selkeesti black on white -hommeleista? No emmää tiiä, kyl tietty jotain Rihannaa vois laittaa kerran kaks. Ja ysäri-Janet Jacksonia. Lähinnä assosiaatio on tullut mieleen genren visuaalisesta annista. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
Funkånaut 07.10.2011 09:10:00 | |
---|
arppah8: No emmää tiiä, kyl tietty jotain Rihannaa vois laittaa kerran kaks. Ja ysäri-Janet Jacksonia. Lähinnä assosiaatio on tullut mieleen genren visuaalisesta annista. Saatika Alicia Keysiä. Jönsses! Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko |
StJerky 07.10.2011 09:12:11 | |
---|
jPekka: Ennen wikipedian aikoja englantilaiset kuvittelivat, että "rhythm and blues" on musiikkityyli ja alkoivat kutsua omia, bluesvaikutteisia yritelmiään tuolla nimellä. Siitä sotku. Tuo on minulle se oikea rhythm and blues. Ja aion pysyä käsityksessä lopun ikäni ;-) |
fasces 14.10.2011 12:39:44 | |
---|
Minä olen kyllä ollut aina siinä uskossa, että nykyisen listamusiikin R'n'B tarkoittaa rhythm and bass. Harkitsen kaikkien paloittelemista. |
Epämuusikko 14.10.2011 15:13:40 | |
---|
Itchy: Ja enkkuwiki tarkentaa: "Although the abbreviation R&B originates from traditional rhythm and blues music, today the term R&B is most often used to describe a style of African American music originating after the demise of disco in the 1980s. Some sources refer to the style as urban contemporary (the name of the radio format that plays hip hop and contemporary R&B)." Tällä mennään. Jep. Tykkään sanavalinnasta "demise of disco" :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
gösplstorm 29.11.2011 23:53:08 | |
---|
veikkaan että tälle nykyiselle radioskeidalle oli vaan pakko keksiä joku genre jota se muka edustaisi, niin valittiin sitten summan mutikassa r'n'b. Se kuulostaakin sopivan muodikkaalta ja helppo lyhentää. Jos ei näin olisi tehty, joku olisi saattanut huomata sen ettei radiopaska edusta mitään genreä, se on vain huonoa ja sisällötöntä ja jopa terveydelle haitallista. Voi verrata vaikka mariah careyn biisit vuonna 93 ja vaikka 2005 youtubesta. terv. "Rhythm and money" no ei, onhan jo aiemminkin 1900-luvulla käytetty muusikkoja tuotantoeläiminä mutta sisällön puute on kyllä moninkertaistunut radiohittibiiseissä ajan myötä Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
jummijammi 30.11.2011 01:32:59 | |
---|
fasces: Minä olen kyllä ollut aina siinä uskossa, että nykyisen listamusiikin R'n'B tarkoittaa rhythm and bass. Tämä. Nyky R'n'Bssähän on se rytmi ja basso, eikä rytmi ja blues. Nimi tulee jostain ysäriltä ja hyvän esimerkin nimen osuvuudesta antaa vaikkapa se I believe i can fly-huudatus. Biisissähän on se TR-808 ja basso tukemassa sitä amerikan mustan kiljumista, pahimassa tapauksessa vielä jonkun kuuden modulaation kera. |
Kalmo 30.11.2011 10:36:10 | |
---|
jummijammi: Tämä. Nyky R'n'Bssähän on se rytmi ja basso, eikä rytmi ja blues. Nimi tulee jostain ysäriltä ja hyvän esimerkin nimen osuvuudesta antaa vaikkapa se I believe i can fly-huudatus. Biisissähän on se TR-808 ja basso tukemassa sitä amerikan mustan kiljumista, pahimassa tapauksessa vielä jonkun kuuden modulaation kera. En ole ikinä missään kuullut kenenkään staran kutsuvan musaansa Rhythm'n'Bassiksi??? Perustelusi on looginen, mutta jos tuon tyylinimen tietää vain kaksi ihmistä Suomesta, niin sillä on paha määritellä tyylilajia. R'n'B on rhytm and blues, ja sillä selvä, on ollut jo 60 vuotta. Rhythm and bassille on keksittävä oma lyhenne, vaikka sitten R'n'Bass. Eihän autoakaan aleta yhtäkkiä kutsua polkupyöräksi sen vuoksi, että siinäkin on pyörät eikä joku tiedä, että auton nimi oli jo sata vuotta sitten auto :o) Miksi se olisi ollut briteiltä joku virhe alkaa kutsua blues/jazz vaikutteista jenkkirokkia R'n'B:ksi? Eurooppalaisessa musakentässä nimitys tuntui todennäköisesti varsin toimivalta. Nimitys alkoi kuitenkin vakiintua bluesille jo 50-luvun alussa ja merkitys levisi varsin laveaksi rokin kehittyessä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Linnunlaulupuu 30.11.2011 10:52:20 | |
---|
jummijammi: Biisissähän on se TR-808 ja basso Parasta. Muuta ei hyvään biisiin tartte. "Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen" |
StJerky 30.11.2011 10:57:43 | |
---|
Kalmo: En ole ikinä missään kuullut kenenkään staran kutsuvan musaansa Rhythm'n'Bassiksi??? Perustelusi on looginen, mutta jos tuon tyylinimen tietää vain kaksi ihmistä Suomesta, niin sillä on paha määritellä tyylilajia. R'n'B on rhytm and blues, ja sillä selvä, on ollut jo 60 vuotta. Vähän sama kuin AOR tarkoitti kaikkien mielestä "Adult Oriented Rock" (eli tylsää aikuisrockia). Sitten joku keksi että se tarkoittaisikin "Album Oriented Rock" (eli kaikki musa joka ei tähtää hittisinkkujen tekemiseen). |
Rämppy 01.12.2011 09:42:37 | |
---|
StJerky: Vähän sama kuin AOR tarkoitti kaikkien mielestä "Adult Oriented Rock" (eli tylsää aikuisrockia). Sitten joku keksi että se tarkoittaisikin "Album Oriented Rock" (eli kaikki musa joka ei tähtää hittisinkkujen tekemiseen). Miten niin tylsää? Aika monen mielestä se oli just sitä parasta musaa. En sitten malttanut olla sanomatta. |
StJerky 01.12.2011 09:45:09 | |
---|
Rämppy: Miten niin tylsää? Aika monen mielestä se oli just sitä parasta musaa. Monet ihmiset tykkää tylsistä asioista. |