Aihe: Klassisen kitaran äänitys
1
Ville81
06.04.2004 14:24:16
Millasia keinoja olette käyttäneet klassisen kitaran äänityksessä? Käytössä on puoliakustinen kitara, joten "irtomikistystä" ei tarvitse käyttää. Onko näissä Vampeissa ja Podeissa moodia akustiselle soittimelle, vai miten homma toimii? Piuhan tökkääminen suoraan koneen linjatuloon ei tuottane kovin miellyttävää ääntä. Mahdollisimman hyvä saundi siis haussa.
ulina21
07.04.2004 22:52:54
No älä ainakaan tunge klassista mihinkään vamppiin tai podiin. (done that). Jos lähdetään liikenteeseen siitä, että skitta ja soittaja on ookoo ni ollaan jo voiton puolella.

Vedät kitaran mikserin kautta koneelle ja editoit soundin softalla jos on siis tarvis (mikä vaan audiosofta käy). Jos ei oo mikseriä ni onnistuu ilmankin. Ihan piuhalla vaan suoraan korttiin. Jos ja kun soundi on toivottavasti hyvä ni eekuuta ja jotain kaikua jos siltä tuntuu...

Sen verran vois sanoa vielä et mitä paremmin soittaa ni sitä vähemmän joutuu konetta run..ttaa..
MattiAuer
08.04.2004 20:36:44

No älä ainakaan tunge klassista mihinkään vamppiin tai podiin.

Itse olen kyllä tunkenut nylon-kielisen sähkiksen (kyllä.) kalvomikistä nimenomaan Podin läpi ääntä - "neutraali" eq, putkietuastemallinnus, ei kaappimallinnusta eikä tietenkään mitään pod-efektejä. Kuulosti ihan hyvältä. Hain myös muita mielipiteitä. Äänityksen ja audioteorian opettajani olisi uskonut saundin perus-hyvin äänitetyksi klassiseksi kitaraksi, kun sokkotestasin. Olin tyytyväinen, kaveri on kuitenkin vääntänyt ääntä muutaman vuosikymmenen.

Eli ei Podi ihan mahdoton ehkä ole kuitenkaan.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
KeljuK
09.04.2004 15:54:45
Jos mikrofoneja löytyy, niin kokeilemisen arvoista on ottaa ääni sekä pietsosta että pistää lähimikitys kaikuaukon kohdalle. Siitä on hyvä lähteä testaamaan mistä se pehmein ääni lähtee kun siirtää mikkiä hieman aukosta tallaan tai kaulaan päin.
Vebu
14.04.2004 00:21:35
Jos kyseessä siis on nylon, linjasoundi saattaa tosiaan olla aika ei-haluttu. Itse suosin muutenkin akustisien kitaroiden äänityksissä kondensaattori-mikrofoneja, vaikka sitten stereona tai monona tuplaten. Tuo kaulaa pitkin vieminen on hyvä kikka. Saat ohuutta, kun viet mikrofonia kauemmas kopasta virityskoneistoa kohden. Lämpöä puolestaan tulee aukolta. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja. Itse nauhoitan kitarat kolmeen kertaan. 2 kertaa konkkamikillä, jotka sitten vien molempiin korviin, jolloin tulee haluttu stereokuva. Kolmannen kerran linjasaundi, jonka jätän keskelle tuomaan lämpöä ja sointia. Jos konkkamikki uupuu, dynaamisista voin suositella vaikkapa Shuren SM-57.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)