Aihe: Gibson Les Paul Traditional ja Traditional Pro
1 2 3 4 5
Golibri
01.09.2011 14:52:50
Lonesome: Gibsonit ovat nitrolakattuja. Kaikki. Myös halvimmat Melody Makerit.

Onhan se vähän epäasiallista Tompalta tarjota Gibanderien kanssa bundleen mukaan noita halpoja telineitä, joista juurikin sanotaan etteivät nitrolle sovi....

Jep. Tuota tompan ideaa mieki vähän mietin että mitäs helvettiä. Pitänee jättää varmaan bundlesta pois ja säilyttää laukussa.
Golibri
01.09.2011 14:54:15
Methis: Todennäköisesti niistä kaikista ei kuitenkaan mitään vaivaa nitrolle ole vaan lähinnä ovat valmistajan varoituksia aiheesta. Mulla on itselläni kaksi telinettä joista toinen teki jekkuja nitrolle ja toinen ei.
Jesarilla en välttämättä menis päällystämään kun niistä todennäköisesti jossain vaiheessa irtoaa kuitenkin hienoja liimarähmiä ruoskiin. Mut jos ne eivät haittaa niin samakos se sitten. Jollain kankaalla itse päällystäisin ehkäpä.

Juu, jesari oli tollanen pikanen esimerkki vain. Eihän tuota vaikea varmaan päällystää lopen, jos tuollaseen telineeseen päätyy. Tietystihän sen kitaran voi laittaa myös laukkuun :G
Joees
01.09.2011 14:57:32
Golibri: Juu, jesari oli tollanen pikanen esimerkki vain. Eihän tuota vaikea varmaan päällystää lopen, jos tuollaseen telineeseen päätyy. Tietystihän sen kitaran voi laittaa myös laukkuun :G

Laukku on jees säilytyspaikka. Mut kokeilemalla se selviää tuleeko siitä telineestä jälkeä vaiko eikö. En mä sen takia telinettä hommaamatta jättäis, eritotenkin kun sen sitten voi kuitenkin päällystää.

Mulla on tullut vastaan vaan tuo yksi teline joka vähän jekkuja tekee.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Spirocore
01.09.2011 15:30:45 (muokattu 01.09.2011 15:31:22)

Ite olen käyttäny kuplamuovia noiden tellinkien päällystämiseen, tosin vaan siks ettei käsillä ollu sillä hetkellä mitään muuta.. ;)

Ite käytän seuraavantyyppistä telinettä: http://www.thomann.de/fi/rockstand_rs20840b.htm eikä mitään ongelmia oo ollu. Tuossa istuu kitara niin kevyesti ettei varmasti jää mitään jälkiä.

E: mutta kuten mainittiin yllä, niin laukku on absoluuttisesti paras säilytyspaikka lähes mille tahansa soittimelle.
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose!
fox
01.09.2011 16:06:26

Spirocore: mutta kuten mainittiin yllä, niin laukku on absoluuttisesti paras säilytyspaikka lähes mille tahansa soittimelle.

Pitää myös pölyn ja muut xx-tekijät loitolla.. ;) Tosiaan, noissa ständeissä on yleensä tuo "nitrolakkavaroitus", osassa ns. varmuuden vuoksi.. Ja johtuu todellakin siitä, että joissain pehmuksissa on aineita jotka reagoivat nitrolakkaan. Tietty myös se ympäristö vaikuttaa, jos se ständi on paikassa joka lämpiää voimakkaasti (patteri, suora auringonpaiste), niin se reaktio voi olla hyvinkin voimakasta, kertoilevat. Joku kangassuikale tms. on aika hyvä suoja siinä välissä, noissa A-ständeissä olen nähnyt hyödynnettävän mm. eriparin urheilusukkia..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Golibri
05.09.2011 12:45:14
Kysäsempä vielä humppareijästa tietämättömänä, että löytyykö markkinoilta minkälaisia mikkejä vaihtoehdoiksi tuohon pro malliin, jossa humpparit voi puolittaa. Eli siis löytyykö markkinoilta millasia puolittamismahdollisia humppareita? Oon käsittänyt että kaikkia humppareita ei voi puolittaa?
fox
05.09.2011 13:15:07

Golibri: Kysäsempä vielä humppareijästa tietämättömänä, että löytyykö markkinoilta minkälaisia mikkejä vaihtoehdoiksi tuohon pro malliin, jossa humpparit voi puolittaa. Eli siis löytyykö markkinoilta millasia puolittamismahdollisia humppareita? Oon käsittänyt että kaikkia humppareita ei voi puolittaa?

Ainoa poikkeus on epoksiin tms. kamaan valetut humpparit, siis myös passiivi-mallit. Muitten "varustaminen" puolitusmahdollisuudella sitten riippuu tekijästä ja mikin ominaisuuksista, onko se helpompaa tai kovin työlästä.
Kirjoittelin tuollasen jutun aikoja sitten..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3427674#p3427674

Puolittamisen mahdollisuus riippuu sen mikin johdotuksesta, "minimivaatimus" on 2 johdinta ja maadotus ulos, eli ns. 2+ -johdotus. Kuitenkin tämän päivän jälkiasennusmikeissä on miltei järjestään 4+ -johdotus joka mahdollistaa jo humpparin kytkemisen kaikilla mahdollisilla tavoilla, mitä ajatella saattaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laiskiainen
08.09.2011 01:41:17 (muokattu 08.09.2011 01:43:23)
Trad. Pro 50's honeyburst malli tuli just postissa Saksasta. Aika vaikea tuota 50's kaulaista Pro:ta oli löytää Euroopasta ja ihan sokkona tilasin sellaisesta kun Music World Brilon. Toimituskulut 15e ja ajallaan tuli kotiovelle.

Pieniä lakkavikoja löysin mutta menkööt kun ei tuota kuitenkaan saa vaihdettua muuta kun toiseen malliin. Muuten pelittää hyvin, ei rämise jne. Samat ominaisuudet kuin trad pro 60's mallissa. Mikinpuolitus on aika kiva ominaisuus. Löytyi ihan uusi räkäinen rokettirolli tone. Potikoilla ei kuitenkaan saa erityisen hyvin säädettyä ruttuuntumista. Kaikki tapahtuu välillä 8-10, sen alla mennään mumisten. Apua elektroniikapuolelle on kuitenkin tulossa amerikanmaalta.

Tavallista traditionalia olen rämpytellyt liikkeessä ja kaula tuntuu vastaavalta. Plaintop honeyburst on hieno koska se on niin pelkistetty. Melko vintagehenkisen näköinen kitara. En tiedä tuleeko näitä lisää tässä muodossa markkinoille? Seuraava lespa mulla saattaa kuitenkin olla jokin kevyt RI. Tämä taitaa hipoa 5 kilon rajaa.
- The late bird catches a nap -
Golibri
15.09.2011 13:15:13
Tänään tuli pro saksasta. Aikaisemmin en ole gibsoneita käyttänyt, kuin testaillessa kaupassa. Nyt kun kitaran otin ensimmäistä kertaa käteen ja laatua tutkiskeltua havaitsin ebonyn värisessä kitarassa sivun lakkauksessa/maalissa parissa paikassa lakan läpi siintäviä puun syitä. Nyt kysynki että onko Tämä joku optinen harha omassa päässäni tai joku mallikohtainen perus ominaisuus vai onko kyseessä valmistusvirhe. Eihän tuo soitantaan haittaa eikä omaan silmään, mutta ajattelen tietysti tulevaisuutta varten kitaran jälleenmyyntiä johon saattaa vaikuttaa. Ainut muu viimeistelyn puute jonka huomasin on reunalistan pienet lärpäkkeet paikoittain nauhojen kohdalla.

Muuten soundilisesti ensitesteillä 11r:n kanssa oli kyllä mahtava.
Kalm
15.09.2011 21:20:24
Golibri: Tänään tuli pro saksasta. Aikaisemmin en ole gibsoneita käyttänyt, kuin testaillessa kaupassa. Nyt kun kitaran otin ensimmäistä kertaa käteen ja laatua tutkiskeltua havaitsin ebonyn värisessä kitarassa sivun lakkauksessa/maalissa parissa paikassa lakan läpi siintäviä puun syitä. Nyt kysynki että onko Tämä joku optinen harha omassa päässäni tai joku mallikohtainen perus ominaisuus vai onko kyseessä valmistusvirhe. Eihän tuo soitantaan haittaa eikä omaan silmään, mutta ajattelen tietysti tulevaisuutta varten kitaran jälleenmyyntiä johon saattaa vaikuttaa. Ainut muu viimeistelyn puute jonka huomasin on reunalistan pienet lärpäkkeet paikoittain nauhojen kohdalla.

Muuten soundilisesti ensitesteillä 11r:n kanssa oli kyllä mahtava.

Hmm. Tuo syyt paljastava satiinilakka on pro:n ominaisuus, ei vika. (mahdollisimman ohut ja vähän työtä vaativa orgaaninen/hengittävä pintakäsittely) ja nauhojen päissä olevat "lärpäkkeet" on juuri SE juttu mikä tekee tuosta Gibsonin. (Tokai ja muut kopioveijarit latovat yleensä nauhan renalistan yli ja huonona päivänä nauhan päät raastavat nahkaa kuten missä tahansa huonosti totetutetussa reunalistattomassakin).
Golibri
15.09.2011 23:49:45 (muokattu 15.09.2011 23:55:33)
Kalm: Hmm. Tuo syyt paljastava satiinilakka on pro:n ominaisuus, ei vika. (mahdollisimman ohut ja vähän työtä vaativa orgaaninen/hengittävä pintakäsittely) ja nauhojen päissä olevat "lärpäkkeet" on juuri SE juttu mikä tekee tuosta Gibsonin. (Tokai ja muut kopioveijarit latovat yleensä nauhan renalistan yli ja huonona päivänä nauhan päät raastavat nahkaa kuten missä tahansa huonosti totetutetussa reunalistattomassakin).

Illemmalla perehdyin enemmän ko. kitaran maailmaan ja hyvin kyllä soundaa. Mutta tuo ongelma ei olekkaan tieten puun syyt vaan joku jälki, en tiedä mistä johtuu? Kannattaakohan tuota ruveta lähettään takasi saksaan?

Tuossa kuva jäljestä. http://imageshack.us/photo/my-images/155/img0711wh.jpg/

Ahh. Niin ja nämä lärpäkkeet siis. Viimeistelyssä jäänyt tieten hiottua pois paikoittain ihan siis millin kymmenesosan levyunen lärpäke joka on jäänyt kiinni reunalistaan kun sitä on työstetty.
fxb
16.09.2011 05:58:24
Golibri: Illemmalla perehdyin enemmän ko. kitaran maailmaan ja hyvin kyllä soundaa. Mutta tuo ongelma ei olekkaan tieten puun syyt vaan joku jälki, en tiedä mistä johtuu? Kannattaakohan tuota ruveta lähettään takasi saksaan?

Tuossa kuva jäljestä. http://imageshack.us/photo/my-images/155/img0711wh.jpg/

Ahh. Niin ja nämä lärpäkkeet siis. Viimeistelyssä jäänyt tieten hiottua pois paikoittain ihan siis millin kymmenesosan levyunen lärpäke joka on jäänyt kiinni reunalistaan kun sitä on työstetty.

Mun prossa oli täsmälleen samalla kohtaa samallainen jälki. En sitten tiedä onko useammassakin, omani oli tänä vuonna valmistettu.
Golibri
16.09.2011 08:38:14
fxb: Mun prossa oli täsmälleen samalla kohtaa samallainen jälki. En sitten tiedä onko useammassakin, omani oli tänä vuonna valmistettu.

Puhut menneessä muodossa. Palautitko?
fxb
16.09.2011 09:19:55
Golibri: Puhut menneessä muodossa. Palautitko?

Vaihdoin Prs Mccartyyn. Ei vaan sovi käteen.
Laiskiainen
17.09.2011 22:41:40
Golibri: Tuossa kuva jäljestä. http://imageshack.us/photo/my-images/155/img0711wh.jpg/

Aika jännä juttu, ihan samat jäljet mun pro 50's:issa. Jos koko erässä on sama vika eikä kukaan sitä ole "huomannut" niin kertoo kyllä jotain Gibson US tehtaan laaduntarkkailusta.

:/
- The late bird catches a nap -
Kalm
18.09.2011 00:29:43
Laiskiainen: Aika jännä juttu, ihan samat jäljet mun pro 50's:issa. Jos koko erässä on sama vika eikä kukaan sitä ole "huomannut" niin kertoo kyllä jotain Gibson US tehtaan laaduntarkkailusta.

:/

No, toisaalta nämä mallit on useamman satasen halvempia kuin "normaalit" standardit ja ongelma totaalisen kosmeettinen jos sitäkään. Kaikki soittoon tai soundiin vaikuttava kuitenkin tip top ja viimeisen päälle säädöissä.

Ja kuten jo sanottu, tuo taustan satiinilakka on joka tapauksessa herkempi osumille kuin normaali kiiltopinta ja muuttuu käytön myötä "kirjavaksi" joka tapauksessa. Työkalujahan nuo on eikä mitään viimeistelykilpailun mannekiinejä.
Golibri
01.10.2011 13:47:41
Traditional pro ollut nyt pariviikkoa käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Nyt kuitenkin vähän jälki junassa huomasin että kitarassa näyttäis olevan jonkimoinen maadotusongelma. Huomaa kun laittaa vahvistimesta gainia ja säröä isomalle jolloin esim tietokoneen häiriöäänet tulee esiin. Samassa huomaan kun kosketan kitaran tallaa tai kieli tai virittimiä että jokin pieni sirinä häiriöiden seasta häviää. Tätä ei ole kun olen häiriöitä verrannut vanhaan stratooni.

Mitäs kannattaa tässä tilanteessa tehdä. Thomanilta tilattu. Yhteyttä heihin, vai omin päin korjaamaan (onko vaativa homma?) Huoltaako thomann Gibsoneita ainoastaan saksassa vai onnistuuko huolto suomessa jossain valtuutetussa paikassa.
tommi m
01.10.2011 14:08:46
Golibri: Traditional pro ollut nyt pariviikkoa käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Nyt kuitenkin vähän jälki junassa huomasin että kitarassa näyttäis olevan jonkimoinen maadotusongelma. Huomaa kun laittaa vahvistimesta gainia ja säröä isomalle jolloin esim tietokoneen häiriöäänet tulee esiin. Samassa huomaan kun kosketan kitaran tallaa tai kieli tai virittimiä että jokin pieni sirinä häiriöiden seasta häviää. Tätä ei ole kun olen häiriöitä verrannut vanhaan stratooni.

Mitäs kannattaa tässä tilanteessa tehdä. Thomanilta tilattu. Yhteyttä heihin, vai omin päin korjaamaan (onko vaativa homma?) Huoltaako thomann Gibsoneita ainoastaan saksassa vai onnistuuko huolto suomessa jossain valtuutetussa paikassa.

En tiiä mittää, mut tuolta läytyy sulle kavereita:

http://www.mylespaul.com/forums/gib … traditional-pro-wiring-problem.html
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
tracyjacks
01.10.2011 14:26:44 (muokattu 01.10.2011 14:27:22)
tommi m: En tiiä mittää, mut tuolta läytyy sulle kavereita:

Multa oli unohdettu kokonaan omassa Trad Prossa laittaa tallan maadoitusjohto kiinni. On kyllä joku ollut tosi laiskana tehtaalla tuona päivänä.

Edit. Niin tai siis ylipäätään koko johto puuttui, ei vaan se kiinnitys ;)
"but as the great man says...a guitar doesnt make any kind of good sound without the hands of a suave bugger upon it!!!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)