Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin vakiomikkien puolitus?
1
Vapour
14.09.2005 16:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko sen jo sanookin. Olen kovasti kiinnostunut omistamaan LP studion, jos mukava sellainen tulee vastaan. Kiinnostaisi vain tietää, onko noinden vakiomikkien puolitus mahdollista. Käsittääkseni ovat kahdella johdolla varustettuja.
 
Kiitos
Explorer
14.09.2005 17:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni ovat kahdella johdolla varustettuja.
 
Sellaisten puolitus ei onnistu.
 
Interstellar overdrive.
Invader
14.09.2005 17:31:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellaisten puolitus ei onnistu.
 
Mulle on sellainen käsitys jäänyt että kaksijohtimisiinkin humppareihin saa ne puolitusjohdot lisättyä. Mikin kotelointi auki ja kelojen väliin väliotto tjsp. Saattaahan tuo maksaa tietenkin aikalailla.
 
Tai sitten ei..
Haku Robotti
14.09.2005 17:37:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on sellainen käsitys jäänyt että kaksijohtimisiinkin humppareihin saa ne puolitusjohdot lisättyä. Mikin kotelointi auki ja kelojen väliin väliotto tjsp. Saattaahan tuo maksaa tietenkin aikalailla.
 
Joissakin mikeissä ihan näkyy siellä teipin takana erivärisiä johtoja. Siitä vaan kokeilemaan, ei ne rikki mene.
 
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
fox
14.09.2005 17:55:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on sellainen käsitys jäänyt että kaksijohtimisiinkin humppareihin saa ne puolitusjohdot lisättyä. Mikin kotelointi auki ja kelojen väliin väliotto tjsp. Saattaahan tuo maksaa tietenkin aikalailla.
 
Kyllä olen tehnyt useaan. Kuitenkin, vaikkei se homma nyt mitään ydinfysiikkaa ole, suosittelisin ensin lukemaan aiheesta juttuja, joita minäkin oon ainakin useemman kerran tänne laittanut. Kyllä siinä voi saada mikkinsä modattua paperipainoksi, jos ei ole 100% selvillä mitä ja miten on tekemässä.
Ja jos sen kaapelin vaihtaa niin kannattaa samantien vaihtaa 4 johdinta + maa -systeemiin. Saa sarjaan-rinnan ja puolitettuakin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Vapour
14.09.2005 18:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä olen tehnyt useaan. Kuitenkin, vaikkei se homma nyt mitään ydinfysiikkaa ole, suosittelisin ensin lukemaan aiheesta juttuja, joita minäkin oon ainakin useemman kerran tänne laittanut. Kyllä siinä voi saada mikkinsä modattua paperipainoksi, jos ei ole 100% selvillä mitä ja miten on tekemässä.
Ja jos sen kaapelin vaihtaa niin kannattaa samantien vaihtaa 4 johdinta + maa -systeemiin. Saa sarjaan-rinnan ja puolitettuakin.

 
Tuleeko sulle mieleen minkäänlaista sivua/keskustelua/linkkiä, jossa asiaa käsitellään yksityiskohtaisesti (kenties kuvien tai kaavojen kera)? aihe ei valitettavasti ole akuutti P-aukiselle opiskelijalle, mutta olisin silti kovasti kiitollinen.
fox
14.09.2005 18:14:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko sulle mieleen minkäänlaista sivua/keskustelua/linkkiä, jossa asiaa käsitellään yksityiskohtaisesti (kenties kuvien tai kaavojen kera)? aihe ei valitettavasti ole akuutti P-aukiselle opiskelijalle, mutta olisin silti kovasti kiitollinen.
 
Voipa pahus, kun ei sillon tultua niit minnekään kirjattua.. Yhdessä mikin kuorien poistamista käsittelevässä thriidissä tais olla ainakin minun kirjoitus alkaen tuosta kuorten irrotuksesta..
Gibsonin mikeistä vielä sen verran, että kyllähän siel eristysnauhan alla niitä kelan johtimia on, mutteivät ne orkkiksissa oo kovinkaan erivärisiä, valkoista ja mustaa tai kaikki mustaa.. Kas kun Elgin, Illinoisin tehdas ei oo niitä suuremmin modailtavaks tarkoittanu.. ;)
Toki Gibsonillakin on noita mikkejä, jotka on jo tehtaalta tullessa tyyliin 3+ tai jopa 4+ -johdotettuja..
Jos et löydä, niin täytyy sitten kirjoittaa uusi..toki voit pikaviestillä yhteyksiä ottaa, mutta voishan tuon uudenkin jutun tehdä..täs joskus...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Explorer
14.09.2005 18:14:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on sellainen käsitys jäänyt että kaksijohtimisiinkin humppareihin saa ne puolitusjohdot lisättyä. Mikin kotelointi auki ja kelojen väliin väliotto tjsp. Saattaahan tuo maksaa tietenkin aikalailla.
 
Tottakai jos tietää mitä tekee ja suunnilleen rakentaa mikit uusiks. Mutta kahdella johtimella ei puolituskytkentä onnaa.
 
Interstellar overdrive.
Vapour
14.09.2005 18:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipa pahus, kun ei sillon tultua niit minnekään kirjattua.. Yhdessä mikin kuorien poistamista käsittelevässä thriidissä tais olla ainakin minun kirjoitus alkaen tuosta kuorten irrotuksesta..
Gibsonin mikeistä vielä sen verran, että kyllähän siel eristysnauhan alla niitä kelan johtimia on, mutteivät ne orkkiksissa oo kovinkaan erivärisiä, valkoista ja mustaa tai kaikki mustaa.. Kas kun Elgin, Illinoisin tehdas ei oo niitä suuremmin modailtavaks tarkoittanu.. ;)
Toki Gibsonillakin on noita mikkejä, jotka on jo tehtaalta tullessa tyyliin 3+ tai jopa 4+ -johdotettuja..
Jos et löydä, niin täytyy sitten kirjoittaa uusi..toki voit pikaviestillä yhteyksiä ottaa, mutta voishan tuon uudenkin jutun tehdä..täs joskus...

 
Tällainen saattaisi olla FAQ:n alla, tai artikkeleissa suurellekin kansalle huviksi ja hyödyksi. Mutta tosiaan, asialla ei omalla kohdallani liene kiirettä, ellei ihmettä tapahdu :(
fox
14.09.2005 19:11:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai jos tietää mitä tekee ja suunnilleen rakentaa mikit uusiks. Mutta kahdella johtimella ei puolituskytkentä onnaa.
 
Ei onnistu ei. Vähin mitä voi olla on kaksi johdinta ja maa, kannattavinta on kolme johdinta ja maa, tässä tuo signaalimaa eli "kylmä" signaali on erotettu siitä humbuckerin pohjalevy-maadoituksesta, joka mahdollistaa sitten myös vaiheen kääntämisen. Häiriöttä.
No niih, pöydällä lepää kuorellinen mikki, valmistettu Illinoisissa Elginin kaupungissa, vanhalla ja perinteisellä Gibsonin kieli-ja mikrofonitehtaalla..
Ensiksi pitäisi saada tuo niklattu/kullattu kuori pois, alapuolella näkyy kaksi juotostina-klönttiä. Irroitus onnistuu parhaiten, jos on käytössä Dremel tai muu pienoispora ja siihen katkaisulaikka (laikkoja). Varovasti surrutetaan suojalaseja käyttäen! Kun tinauksen läpi on saatu ura, vois hyvin varovasti ruuvimeisselin tai veitsen kärjellä kokeilla, irtoaako kuori pohjalevystä. Irtosi. Varovasti kuori ja pohjalevy toisistaan irti. Toinen vaihtoehto on riittävän tehokkaalla 60-75W kolvilla varovasti se tinaklimppi sulattaa, ja imaista pois tinaimurilla, vaarana on, että juokseva tina valuu kuoren sisään, ja mahdollisesti sulattaa eristeitä kelasta. Tai kuumittaa mikkiä niin paljon, että tapahtuu sama juttu. Myös kuoren kultaus saattaa vähän kärsiä ylenmääräsestä kuumuudesta.
 
No niin, nyt meillä on sitten kuori ja pohjalevyllä oleva itse mikki erossa toisistaan..Vahattu tai ei, vahattu on hankalampi, koska vaha voi istua kuin p*a Junttilan tuvan seinässä. Kelarunkojen (mustat) ympärille on kiedottu mustaa paperipohjasta eristysnauhaa, haetaan sen alku ja avataan taas erittäin varovasti, käyttämättä mitään teräaseita ja hyvin lievästi voimaa se päällimmäinen kerros, joka on kelojen (molempien ) ympäri, itse keloissa on vielä lisää, mutta siihen ei kosketa!! Vaha rapisee kyllä siitä pois.
Löytyy neljä johdinta, joista kaks on tungettu kelojen väliin, sinne vahakerroksen sisään (jos on vahattu mikki) ja kaks on juotettu siihen lähtevään kaapeliin.. Ne sieltä kelojen välistä täytyis saada pois, mahdollisesti joutuu toisen kelarungon irroittamaan pohjalevystä.. Säädettävät naparuuvit auki, eli korkealle, ja pohjalevyssä olevat ristikantaruuvit pois. Pitäis irrota toisen kelarungon, ei saa riuhtaista ettei irtoa tuo ohyt johdin..
Tässä vaiheessa meillä on käsillä kaapelia, jossa on neljä johdinta ja maadoitus, mitä ohuempaa kaapelia, sen parempi.. Viime aikoina oon käyttänyt Taskerin ATK-käyttöön tarkoitettua koaksiaalia. Valitaan ja kirjoitetaan ylös, mitä värejä mihinkin on käytetty, vrt. vaikka DiMarzion värikoodaus, punainen= kuuma signaali, musta kela1 valkoinen kela2 ja vihreä kela 2 ulos, eli kylmä signaali eli signaalimaa..
Juotetaan (edelleen varovasti, ja pikku kolvilla, 15-25W) se vanha johdin irti myös siitä pohjalevystä, samoin kuin sen kelojen välisen kahden johtimen liitos, vedetään uus kaapeli reiästä ja juotetaan kelajohtimet tuohon uuteen kaapeliin, eristetään liitokset .Laitetaan se mahdollisesti irroitettu kela takaisin paikoilleen ja kiristetään pohjaruuveilla kiinni. Eristysnauha takaisin, mittarilla todetaan, että kaikki toimii.
Laitetaan kuori takaisin paikoilleen, ja nyt otetaan se isompi kolvi. Kun se tinaklöntti oli sahattu Dremelillä, tinaa on vielä pohjalevyssä ja vähän kuoressa, kolvilla nopeasti sulatetaan, ja kas, meillä onkin Gibsonin humbuckeri, jossa on nyt 4 + -johdotus.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Vapour
14.09.2005 21:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset ja + Foxille. Olen taas hieman valaistuneempi. Kirjoituksesi innoittamana taidan ensiksi treenata jollain ylijäämähalpamikillä, tai käämiä oman koekappaleen, ennen kuin rupean merkkitavaroita pahoinpitelemään.
fox
14.09.2005 23:00:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset ja + Foxille. Olen taas hieman valaistuneempi. Kirjoituksesi innoittamana taidan ensiksi treenata jollain ylijäämähalpamikillä, tai käämiä oman koekappaleen, ennen kuin rupean merkkitavaroita pahoinpitelemään.
 
Eipä kestä, kiva kun voi jossain määrin olla avuks ja jakaa tietoo.. Ilman muuta kannattaa "nousta tyvestä puuhun" ja vaikka tosiaan lähtee modailemaan jotain halppis-kopioo.. siitähän voi tulla vaikka miten hyvä. Sillai on käynyt muutaman kerran.. 8)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Fonisoul_
16.09.2005 14:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy neljä johdinta, joista kaks on tungettu kelojen väliin, sinne vahakerroksen sisään (jos on vahattu mikki) ja kaks on juotettu siihen lähtevään kaapeliin..
 
Päteekö tämä vain gibsoneihin, vai voiko saman operaation tehdä vaikka noille Tokaistani löytyville 2-johtimisille Duncaneille?
 
Soul with the capital "S"...
Gypsy
16.09.2005 14:57:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päteekö tämä vain gibsoneihin, vai voiko saman operaation tehdä vaikka noille Tokaistani löytyville 2-johtimisille Duncaneille?
 
Pystyy tekeen oikeestaan mille vaan tavallisille humbuckereille. Epoksiin valettuja ei kannata koittaa avata.
 
fox
16.09.2005 16:34:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyy tekeen oikeestaan mille vaan tavallisille humbuckereille. Epoksiin valettuja ei kannata koittaa avata.
 
Totta, niitä ei pysty rikkomatta modaamaan. Äärimmäisen varovainen täytyy olla myös kunnolla vahattujen mikkien kanssa, se käämilanka on suurinpiirtein hiuksen vahvusta ja katkeaa helposti. (Paitti silloin kun se pitäs katkaista, hra Murphylla on tästä varmaan joku pykälä). Tuommonen ihan perus vahaamaton humppari on kuitenkin periaatteessa täysin modattavissa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «