Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pekka Pohjolan bassokytkennät
1
Leevi K.
12.09.2011 15:30:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan nuo kaksi tallamikkiä kytketty humbukkeriksi?
 
http://farm4.static.flickr.com/3069/3066444380_ffc92ff1cc.jpg
 
okabass
12.09.2011 19:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leevi K.: Olikohan nuo kaksi tallamikkiä kytketty humbukkeriksi?
 
http://farm4.static.flickr.com/3069/3066444380_ffc92ff1cc.jpg

 
Mielenkiintoinen topikki. En ole koskaan kuullut kytkennästä, vaikka tuon tuplan kyllä aikoinaan noteerasin. Tietäiskö Nuutinen tai Kitarapaja.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jaakkor
12.09.2011 22:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Mielenkiintoinen topikki. En ole koskaan kuullut kytkennästä, vaikka tuon tuplan kyllä aikoinaan noteerasin. Tietäiskö Nuutinen tai Kitarapaja.
 
Kuulema erilliset mikit. Systeemi ei toiminut ja se otettiin pois käytöstä heti. Tällaista kuulin.
 
wilo
12.09.2011 23:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaakkor: Kuulema erilliset mikit. Systeemi ei toiminut ja se otettiin pois käytöstä heti. Tällaista kuulin.
 
Joo, se on aikas lähellä tallaa toi mikki. Ei mahda saada kovin voimakasta signaalia enää siitä, kun kieli liikkuu niin vähän noin lähellä tallaa.
 
Tosta tallamikistä tulee mieleen Frank Zappan lespa, johon on istutettu ylimääräinen kapea tallamikki. Kitara on Shut Up 'n Play Yer Guitar -levyn kannessa: http://ring.cdandlp.com/skeudagogo/photo_grande/114354648.jpg . Sitä en tiedä, missä biisissä Zappalla on tuo mikki käytössä.
 
fox
13.09.2011 00:42:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo:
Tosta tallamikistä tulee mieleen Frank Zappan lespa, johon on istutettu ylimääräinen kapea tallamikki. Sitä en tiedä, missä biisissä Zappalla on tuo mikki käytössä.

 
Taitaa olla ihan Rolandin kitarasynaa varten tuo, näyttäs ihan Rolandin heksamikiltä, noin äkkiseltään katsoen..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
basisti1971
13.09.2011 08:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kakarana tuli sijoiteltua J mikkiä myös tuohon kohtaan, huonoin tuloksin. Tosin mikkikin maksoi uutena kokonaisen kympin (markkaa), joten kenties jollain voimakkaammalla olisi soundi ollut "parempi".
 
fox: Taitaa olla ihan Rolandin kitarasynaa varten tuo, näyttäs ihan Rolandin heksamikiltä, noin äkkiseltään katsoen..
 
Triggeri-mikiltä myös meikäläisen silmään näyttää, ja kuusiokolot viittaavat hexaan.
 
T:Samuli
 
wilo
13.09.2011 08:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Taitaa olla ihan Rolandin kitarasynaa varten tuo, näyttäs ihan Rolandin heksamikiltä, noin äkkiseltään katsoen..
 
Albumi on julkaistu -81, joten kuva on otettu ennen sitä. Oliko heksamikkejä jo silloin olemassa?
 
fox
13.09.2011 11:05:53 (muokattu 13.09.2011 11:06:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Albumi on julkaistu -81, joten kuva on otettu ennen sitä. Oliko heksamikkejä jo silloin olemassa?
 
Seitkötluvun puolella jo.. 1975 tai siinä main. Tuolta wikipeediasta kattot Rolandin kontrollerikitaran kuvaa, vuodelta 1977.. Linkin hukkasin tässä kun pätkäs, mutta tosiaan, Wikistä löytyy..
Tietty ne kehittyi ja muuntui. PSI Technologies & Gibson koitti sitä optomikkiä, vaan se ei ollut todennäkösimmin ihan "toimiva"..
"Maailman paras" kitarasyntikkahan oli 1977 tuo ARP Avatar..
http://www.vintagesynth.com/arp/avatar.php
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Leevi K.
13.09.2011 12:23:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tuo kyllä näyttää aivan tavalliselta yksikelaiselta mikiltä. Jos se olisi Rolandin synamikki, eikö myös piuhan pitäisi olla paksumpi ja liitännän erityyppinen?
 
ReBeat
13.09.2011 12:48:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei toi ole ainakaan mikään Roland GK eikä Shadow SH 075. En tiedä mikä on.
 
jPekka
13.09.2011 13:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leevi K.: Mun mielestä tuo kyllä näyttää aivan tavalliselta yksikelaiselta mikiltä. Jos se olisi Rolandin synamikki, eikö myös piuhan pitäisi olla paksumpi ja liitännän erityyppinen?
 
Siihen aikaan Rolandin heksamikit kytkettiin tosiaan paksulla tietokonetyylisellä kaapelilla jonka liitin oli samanlainen kuin vanhoissa PC-rinnakkaisporteissa, ja kitaran "oikeiden" mikkien ääni erillisellä normiplugiliitännällä. Minään hyllytavarana heksamikkejä ei saanut, koska niiden asentaminen vaati melkoista kitaran jyrsimistä. Jos tuossa kuvassa on Rolandin (tai jonkun muun valmistajan) heksamikki, kuten itsekin arvelen, se ei ole ollut kuvaushetkellä käytössä, vaan kitara on ihan normiplugilla normivahvistimessa.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
fox
13.09.2011 14:32:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Jos tuossa kuvassa on Rolandin (tai jonkun muun valmistajan) heksamikki, kuten itsekin arvelen, se ei ole ollut kuvaushetkellä käytössä, vaan kitara on ihan normiplugilla normivahvistimessa.
 
Tuosta Frankin Customista en löytänyt kuvaa, mutta: Tiedän muutamaankin LP-kitaraan laitetun noita Rolandin mikkejä siten, että mikkikaapeli on vedetty tallamikin raamin vierestä mikkikoloon, siitä sitten "konehuoneeseen" ja sieltä sitten tapauskohtasesti edelleen.. ;) Joko jyrsitty rungon reunaan läpi D-liittimelle, tai sitten vaan "proosallisesti" sieltä takaa pleksin läpi ja johonkin kiinni..
http://lh3.ggpht.com/-F2GTo4Nff6c/S … G808GuitarSynthesizerController.jpg
 
Tuohon tapaan..
Jos sitten on ollut mikki/boxiyhdistelmä, on tuo heksapalikka mahdollista laittaa kiinni tallan tolppiin, jolloin se on jopa vieläpä irrotettavissa. Taitaa mulla olla vielä jossain sellainen sovitepalakin, joka tuon mahdollistaa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
nisumaka
16.09.2011 12:17:15 (muokattu 16.09.2011 12:21:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä muutoin saatan tietää tämän historian. Tää menee tälleen. Mä olin Sarapaltiolla 70-luvulla töissä, Ruskeasuolla, musiikkiliikkeessä. Herra Pohjolalla oli siihen aikaan muun muassa Rickenbacker basso, jota yritimme laittamaan soimaan hänen tatsilleen sopivaksi. Pekka soitti silleen, että sointi meinasi aina kuolla, eli hän näppäili oikealla kädellä aika voimakkaasti. Voidaan jopa sanoa, että löi kieliä.
 
Toi Rickenbacker ei koskaan toiminut minun mielestäni hyvin. Siihen viriteltiin mikrofoneja, ja laitettiin sellainen metalliputki kulkemaan kaulan suuntaisesti mikrofonien yläpuolelle bodyyn (peukalotuki oikealle kädelle). Ai joo, nyt mä muistankin, mä asensin siihen Rickenbackeriin jonkin silloisen aktiivisen esiasteenkin. Taidettiin laittaa 4XLR liitin bassoon ja tehtiin piuha. Tämä siksi, että 9V patteri korvattiin muuntajalla, ja tehtiin sellainen rasia lattialle, johon laitettiin sitten muuntaja ja plugilla mikrofoniulostulo. Tämän vuoksi kuvissa saattoi näkyä sangen poikkeavia kaapelointeja/liittimia esimerkiksi.
 
Pekka etsi paljonki omanäköistä soundiaan, ja kokeili kaikenlaista. Tämän vuoksi mä en lähtisi tässä merta edemmäs kalaan, mä veikkaan, että tossa on vaan laitettu yksi standardi Jazz Basson mikki lisää bassoon. Ajatuksena lienee, että se tallan vieressä kirkastaa soundia. Voi ihan hyvin olla, että noista mikrofoneista ei ole kytketty toimimaan kuin 2 kpl. Eli kyseessä on Pohjolan Pekalle tyypillistä laitekokeilua. Ja mitä enemmän mä asiaa ajattelen, niin mä melkeinpä lyön vetoa, että toi vanha on vaan jätetty tohon paikoilleen kytkemättä, ihan ulkonäön vuoksi. Noi mikit ei saisi olla noin lähekkäin toisiaan sähkömagneettisista syistä, arvelen.
 
T.K.
22.09.2011 14:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja jos Pohjolan soundia kuuntelee kyllähän siinä perus Fenkku soi. Siis mitä nyt mestarin ottein J- ja P- bassosta on irti saatavissa. Itse aikoinan mietin ettei tuo lisämikki oikein soundissa kuulu, miksiköhän on laitettu. Eipä tullut mieleeni ettei se olisi lainkaan kytketty.
 
gu
22.09.2011 21:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Taitaa olla ihan Rolandin kitarasynaa varten tuo, näyttäs ihan Rolandin heksamikiltä, noin äkkiseltään katsoen..
 
Tässä videossa Dweezil esittelee kyseistä kitaraa ja sen liitäntää n. 12 min kohdalla
http://www.youtube.com/watch?v=jRXnPcIK1V8
 
"kaiken voi lainata..."
wilo
22.09.2011 23:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gu: Tässä videossa Dweezil esittelee kyseistä kitaraa ja sen liitäntää n. 12 min kohdalla
http://www.youtube.com/watch?v=jRXnPcIK1V8

 
Kappas, liitäntähän näyttää juurikin heksamikin liitännältä. Kaipa se mikkikin heksamikki on ollu.
Foxi sen tiesi, taas kerran =)
 
2541
28.09.2011 14:16:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mä muutoin saatan tietää tämän historian. Tää menee tälleen. Mä olin Sarapaltiolla 70-luvulla töissä, Ruskeasuolla, musiikkiliikkeessä. Herra Pohjolalla oli siihen aikaan muun muassa Rickenbacker basso, jota yritimme laittamaan soimaan hänen tatsilleen sopivaksi. Pekka soitti silleen, että sointi meinasi aina kuolla, eli hän näppäili oikealla kädellä aika voimakkaasti. Voidaan jopa sanoa, että löi kieliä.
 
Toi Rickenbacker ei koskaan toiminut minun mielestäni hyvin. Siihen viriteltiin mikrofoneja, ja laitettiin sellainen metalliputki kulkemaan kaulan suuntaisesti mikrofonien yläpuolelle bodyyn (peukalotuki oikealle kädelle). Ai joo, nyt mä muistankin, mä asensin siihen Rickenbackeriin jonkin silloisen aktiivisen esiasteenkin. Taidettiin laittaa 4XLR liitin bassoon ja tehtiin piuha. Tämä siksi, että 9V patteri korvattiin muuntajalla, ja tehtiin sellainen rasia lattialle, johon laitettiin sitten muuntaja ja plugilla mikrofoniulostulo. Tämän vuoksi kuvissa saattoi näkyä sangen poikkeavia kaapelointeja/liittimia esimerkiksi.

 
Kokeilitteko ikinä ottaa tallamikin konkkaa pois? Vanhoissa 'backereissa kun oli tallamikin volumen yhteydessä 0,0047 uF:n arvoinen kondensaattori, mikä leikkasi alataajuuksia ja teki mikistä yksinään aika ponnettoman kuuloisen. Nykyään konkka on tullut takaisin, tosin kytkimen perään (vintage tone).
 
Onko muuten tietoa missä Pekan Rickenbacker nykyään on? Kuvia en ole tainnut nähdä kuin yhden ja sen mukaan basso oli väriltään Mapleglo?
 
Pekka etsi paljonki omanäköistä soundiaan, ja kokeili kaikenlaista. Tämän vuoksi mä en lähtisi tässä merta edemmäs kalaan, mä veikkaan, että tossa on vaan laitettu yksi standardi Jazz Basson mikki lisää bassoon. Ajatuksena lienee, että se tallan vieressä kirkastaa soundia. Voi ihan hyvin olla, että noista mikrofoneista ei ole kytketty toimimaan kuin 2 kpl. Eli kyseessä on Pohjolan Pekalle tyypillistä laitekokeilua. Ja mitä enemmän mä asiaa ajattelen, niin mä melkeinpä lyön vetoa, että toi vanha on vaan jätetty tohon paikoilleen kytkemättä, ihan ulkonäön vuoksi. Noi mikit ei saisi olla noin lähekkäin toisiaan sähkömagneettisista syistä, arvelen.
 
Eikös Pohjolan JoBassissa ollut myös kaksi tallamikkiä? Ainakin siinä ensimmäisessä punaisen sävyisessä bassossa.
Kumiankka
28.09.2011 17:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.lindersson.se/Mudbucker_JAzz.html
 
tuli heräteostoksena ikuisuusprojektiin haalittua mudbucker kopio ja tuollaiseen linkkiin törmäsin, siinä kans joku konkkaidea ettei talla- ja kaulamikki syö toisiaan. Tiedä toimiiko vai ei mutta tuossa oli ääninäytettä
 
nisumaka
02.10.2011 10:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mapleglo, kuule se taitaa olla toinen Pekan bassoista, mun mielestäni hänellä oli niitä 2 kpl, siis Rickenbackereita. Konkka-asiasta en tiedä, ainakaan itse en koskaan sellaista tehnyt. Mun mielestäni tää modattu basso oli musta-valkoinen, eli valkoinen ja musta plexi, voin muistaa väärin, mutta luulen näin. Ja muihin Pekan bassoihin en ole koskenut, kuin tuohon yhteen, 4001 sarjan Rickenbackeriin, muistelisin. Tässä bassossa oli sellainen erikoisuus, että siinä on 2 kpl kaularautoja, ja ne mä säädin balansiin. Sitten muistan sellaisen eräästä basistista, Groundstömin Måssesta, että hänellä loppui E-kielestä säätö tallassa kesken, ja mä vaihdoin sen tallapalan toisin päin ;-) . No jotain tommoista tapahtui Rickenbackereille. Missä niitä nykyään on, en tiedä. Ton Wigwamin basson satuin tietämään, kun se tuli takaisin Audiotroniin aikoinaan. Groundstömistä tuli nimittäin äänittäjä, ja hän lopetti soittamisen, tai jotenkin ainakin vähenteli sitä siinä jossain 80-luvun alussa... En tarkaan jaksa enää muistaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «