Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin keventäminen?
1 2 3
horseface
31.08.2011 09:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Olen tässä miettinyt, miten saisin ykköskitarastani vielä ykkösemmän. Kyseessä on musta Gibson Les Paul Custom -87, joka on mainio vekotin lukuunottamatta painoaan. Onko kellään käsitystä siitä, miten kitaran keventäminen tapahtuisi siten, että operaatio ei näkyisi päälle?
 
Itse homman jättäisin luonnollisesti soitinrakentajan tehtäväksi.
 
Oli miten oli, näin on!
Jymi
31.08.2011 10:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Onko kellään käsitystä siitä, miten kitaran keventäminen tapahtuisi siten, että operaatio ei näkyisi päälle?
 
Vastasit juuri itse omaan kysymykseesi:
 
Itse homman jättäisin luonnollisesti soitinrakentajan tehtäväksi.
 
Yhden Les Paul:n olen näynyt, joka on soitinrakentajan (Kauppinen / Kitarafaktori) toimesta kevennetty. Siistiä jälkeä ja päällepäin ei arvaisi että moinen operaatio on suoritettu.
 
darrell
31.08.2011 10:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpoin tapa taitaa olla ajaa höylällä muutama siivu pois, keventää ja laittaa kansi päälle.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
horseface
31.08.2011 11:04:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Helpoin tapa taitaa olla ajaa höylällä muutama siivu pois, keventää ja laittaa kansi päälle.
 
Niinpä. Customissa on tosin reunalistat bodyn molemmin puolin ja sellaisena sen haluaisin säilyttää. Täytyypä vissiin kysyä Kauppilan Harrilta.
 
Oli miten oli, näin on!
jPekka
31.08.2011 11:29:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Helpoin tapa taitaa olla ajaa höylällä muutama siivu pois, keventää ja laittaa kansi päälle.
 
Tai ehkä pikemminkin niin, että irrotetaan liimauksistaan vaahterakansi (olikos niitä tuonikäisissä Customeissa?), porataan mahonkirungon sisään reikiä tai onteloita, liimataan kansi takaisin, lakataan operaation jälket näkymättömiin.
 
Teoriassahan onteloita voi (sopivalla välineistöllä) tehdä laajentamalla mikkien, kytkimen ja potikoiden koloja sisäpuolelta laajemmaksi.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
e0700719
31.08.2011 11:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa on mun mielestä kansi liimattu siten, että soitinrakentaja saa sen otettua pois. Rungon vois jyrsiä ontommaks sisältä ja liimata kannen takas.
 
laurilaguitars.blogspot.com
Juzzu
31.08.2011 11:50:27 (muokattu 31.08.2011 11:51:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää menkö kannen kautta, turhan vaikeaa. Ellei jopa lähes mahdotonta. Mietittekös nyt ollenkaan mitä kaikkea siinä kannessa on ja miten ne on turailtu noi les pöölit...
 
Kitarahan oli musta, right. Takaa siivu pois ja kairaukset sieltä kautta, uusi mahonki liimaten päälle, ärrät reunaan ja maalaus.
 
Kairauksien paikat sitten sen mukaan, ettei kannen puolelta tule mikit, tallat ja kitaristi vastaan ;-)
 
e0700719
31.08.2011 12:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara oli musta niin komppaan edellistä.
 
Tosin olen sitä mieltä, että annetaan noin kalliin kitaran olla. Jos ei anneta, tuo remppa kyllä tulee maksamaan.
 
laurilaguitars.blogspot.com
horseface
31.08.2011 12:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Jos kitara oli musta niin komppaan edellistä.
 
Tosin olen sitä mieltä, että annetaan noin kalliin kitaran olla. Jos ei anneta, tuo remppa kyllä tulee maksamaan.

 
Näin olen itsekin laskeskellut asian olevan; remppa kustantaa paljon ja jälleenmyyntiarvo laskee vähintään saman. Siis jos tuota koskaan myy.
 
Oli miten oli, näin on!
Juzzu
31.08.2011 14:00:09 (muokattu 31.08.2011 14:00:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niin se oli custom, reunalistat myös takana. Meneepä hankalaksi. Sauman saa kyllä listan taakse sitten piiloon.
 
Henk.koht. olen sitä mieltä että kitaristi Les Paulinsa kantakoot tai sitten reeneihin salin kautta, mutta tietty, eipä noi omat mitään viiden kilon pelejä olekaan. Palijos sun Lespa painaa?
 
horseface
31.08.2011 14:27:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palijos sun Lespa painaa?
 
No eihän se henkilövaa'an mukaan paina kuin ~ 4,3 kg. Todellisuudessa ilmeisesti vähän enemmän mutta ei läheskään niin paljon, kuin pahimmillaan voisi. Kyse ei kuitenkaan ole kilomäärästä sinänsä, vaan siitä, että esim. kolmen tunnin treenit ottaa koko lailla hartialle. Les Paulin suhteen olen aika myöhäisherännäinen ja soittanut vuosia lähinnä stratoilla ja niiden johdannaisilla.
 
Oli miten oli, näin on!
e0700719
31.08.2011 14:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Ei niin se oli custom, reunalistat myös takana. Meneepä hankalaksi. Sauman saa kyllä listan taakse sitten piiloon.
 
Henk.koht. olen sitä mieltä että kitaristi Les Paulinsa kantakoot tai sitten reeneihin salin kautta, mutta tietty, eipä noi omat mitään viiden kilon pelejä olekaan. Palijos sun Lespa painaa?

 
Eikös muuten Customiki ole kevennetty valmiiks, jos ei ole mikään reissue?
 
laurilaguitars.blogspot.com
Juzzu
31.08.2011 15:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Eikös muuten Customiki ole kevennetty valmiiks, jos ei ole mikään reissue?
 
Sillä varmuudella jonka täydellinen tietämättömyys saa aikaan veikkaan että vuoden '87 Custom ei välttämättä ole kevennetty tai sitten on, tai saattaa olla ettei kuitenkaan. Toisaalta mikä nottei.
 
e0700719
31.08.2011 15:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.mylespaul.com/forums/gib … ls/50210-gibson-les-paul-101-a.html
 
Tuolta tulkitsemaan.
 
laurilaguitars.blogspot.com
fox
01.09.2011 00:43:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Moi,
Olen tässä miettinyt, miten saisin ykköskitarastani vielä ykkösemmän. Kyseessä on musta Gibson Les Paul Custom -87, joka on mainio vekotin lukuunottamatta painoaan. Onko kellään käsitystä siitä, miten kitaran keventäminen tapahtuisi siten, että operaatio ei näkyisi päälle?
 
Itse homman jättäisin luonnollisesti soitinrakentajan tehtäväksi.

 
Oletkos harkinnu esim. eBaysta kyttäillä LP Custom Lite -mallia? Jättäisit tuon -87 Customin sinälleen, nimittäin tuo operatsuuni "syö" sen kitaran mahdollisesta myyntihinnasta aika ison siivun..
Ja kyllä, ehdottomasti tuolla mahongissa on ne 9 poranreikää. Kun sitä tuossa aprikoitiin. Jopa CS-pajan (Custom Shop, that is..) tekemät Customit on kevennettyjä, jolleivat ole jotain Historikkeja..
 
Jaa, tuolla oli tuo LP-foorumin linkkikin.. =) Röntgenkuvassa tosin on BFG, ei noissa "vakio" LP:ssa ole ymmärtääkseni ihan noin paljolti sitä kammiointia, enemminkin sellanen D-kirjaimen muotoinen "kolo" tuolla perspuolella.. Mutta tosiaan, jos laittaa tuon BFG-kuvan, niin ainakin tulee selväksi, että "puuta on poistettu!!" 8)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
horseface
01.09.2011 10:49:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Oletkos harkinnu esim. eBaysta kyttäillä LP Custom Lite -mallia? Jättäisit tuon -87 Customin sinälleen, nimittäin tuo operatsuuni "syö" sen kitaran mahdollisesta myyntihinnasta aika ison siivun..
Ja kyllä, ehdottomasti tuolla mahongissa on ne 9 poranreikää. Kun sitä tuossa aprikoitiin. Jopa CS-pajan (Custom Shop, that is..) tekemät Customit on kevennettyjä, jolleivat ole jotain Historikkeja..

 
Taisi olla torillakin Lite ihan lähiaikoina. Jotenkin se bodyn ohuus ei vaan nappaa.
 
Oli miten oli, näin on!
fox
01.09.2011 11:10:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Taisi olla torillakin Lite ihan lähiaikoina. Jotenkin se bodyn ohuus ei vaan nappaa.
 
Oli Torilla, jos ei oo edelleenkin?? Tietty eihän tuo sen "orkkis" Customin kaltainen ihan oo, ei ole joka kulmassa reunalistaakaan esim. mutta ajattelin lähinnä, että tuossa olis "tehtaalainen" kevyt-Customi.
Tietysti saat täysin tehdä, mitä haluat omalle kitarallesi, siitä ei ole kyse tässä.. ;)
Lähinnä painotin, että saattaa olla noita kerrannaisvaikutuksiakin tuolla projektilla, koskien täysin soittimen arvoa toimenpiteen jälkeen - itse ainakin silloin ennenmuinoin tähdensin noitakin pointteja ennen roisimpia modauksia.
Aika iso homma tuossa vaan on, tekee sen "kummalta puolelta" hyvänsä, ja tulee hintaa jonkin verran, pelkäänpä. Mutta, kuten todettua, onhan noita kevennyksiä tehty..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
e0700719
01.09.2011 12:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta joku seetristä tehty lespa. Esim. Ruokangas. Ite oon just tekemäs seetrilespaa ja se ainaski on kevyt vaikkei ole edes kevennetty
 
laurilaguitars.blogspot.com
horseface
01.09.2011 12:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä painotin, että saattaa olla noita kerrannaisvaikutuksiakin tuolla projektilla, koskien täysin soittimen arvoa toimenpiteen jälkeen - itse ainakin silloin ennenmuinoin tähdensin noitakin pointteja ennen roisimpia modauksia.
Aika iso homma tuossa vaan on, tekee sen "kummalta puolelta" hyvänsä, ja tulee hintaa jonkin verran, pelkäänpä.

 
Tämä on kyllä täysin tiedossa ja siksi sekin raha, mikä tuohon uppoaisi, lienee järkevää sijoittaa toiseen, kevyempään versioon. Eihän noita kitaroita voi kuitenkaan liikaa olla. Esim. tuollainen 2008 stankku kelpaisi aivan mainiosti, jos ei vahingossa satu löytymään vanhempaa, alle nelikiloista plain toppia, jollainen torillakin oli tuossa kesällä aika kauan.
 
Ruokangas saattaa mennä yli budjetin.
 
Oli miten oli, näin on!
e0700719
01.09.2011 12:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Ruokangas saattaa mennä yli budjetin.
 
Sit haetaan höylä autotallista ja ostetaan seetriä =)
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «